ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Znaczenie doradztwa i wsparcia dla studentów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Warsztaty psychologiczne
Wyzwania w zarządzaniu prawnikami Pokolenia Y
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.
Willy Aastrup, Centre Director U N I W E R S Y T E T W A A R H U S Ośrodek doradztwa i wsparcia Świadomość niepełnosprawności a rozszerzanie partycypacji.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
1 Zdjęcia ze stron: Spotkanie dotowane w ramach: Programu Rozwoju Samorządów Salamon Consulting.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Umiejętność obserwacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Znaczenie doradztwa i wsparcia dla studentów z zaburzeniami psychicznymi w perspektywie uczenia się prof. Maria Holler Hune Konferencja Projektu DARE 2009 Świadomość niepełnosprawności – nowe wyzwania dla edukacji Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Główne założenia: Zgłębienie i omówienie znaczenia doradztwa i wsparcia w kontekście uczenia się w działaniach zmierzających do włączania i integracji studentów z zaburzeniami psychicznymi w ramach systemu edukacji na podstawie równości szans 2

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Dlaczego istotne jest, by skupić się na perspektywie uczenia się? Zajmujemy się (nową?) grupą młodych ludzi Wczesna interwencja Nowa i lepsza opieka medyczna Coraz więcej uwagi poświęca się kwestiom tożsamości wśród studentów z zaburzeniami psychicznymi Jak sami siebie postrzegają – jak widzą ich inni Należą do zmieniającego się młodego pokolenia Ważne, by skupiać się nie tylko na konkretnym wsparciu akademickim rekompensującym im konkretne trudności w uczeniu się Równie istotne jest ułatwianie procesu kształtowania się ich tożsamości 3

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Główny temat prezentacji Jak możemy zrozumieć i zdefiniować pojęcie uczenia się? Jakie konsekwencje ma rozpoznanie choroby psychicznej na kształtowanie się tożsamości młodych ludzi? Doradztwo i wsparcie w perspektywie uczenia się Jak pracujemy ze studentami z zaburzeniami psychicznymi w Ośrodku Doradztwa i Wsparcia? Dlaczego perspektywa uczenia się ma kluczowe znaczenie w przypadku oferowania doradztwa i wsparcia studentom z zaburzeniami psychicznymi? 4

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Jak możemy zrozumieć i zdefiniować pojęcie uczenia się? 1. uczenie się dotyczy procesów umysłowych zachodzących w jednostce skupienie się na procesie uczenia się 2. uczenie się dotyczy wyników procesów uczenia się zachodzących w jednostce skupienie się na przedmiocie nauczania lub zmianie, jaka zaszła 3. uczenie się i procesy uczenia się dotyczą procesów interakcji pomiędzy jednostką a jej otoczeniem (społecznym i materialnym) 4. Termin uczenie się jest często używany mniej więcej jako odpowiednik słowa edukacja, 5

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Jak możemy zrozumieć i zdefiniować pojęcie uczenia się? Ważne jest, by pracować mając szerokie i otwarte zrozumienie pojęcia uczenia się – zrozumienie holistyczne: Ponieważ: Obejmuje ono socjalizację, kwalifikacje, kompetencje i terapię, itd.: Pod ich właśnie kątem postrzegane jest pojęcie uczenia się. Niemożliwe jest utrzymanie granic pomiędzy tym, czym jest uczenie się i czym jest socjalizacja lub terapia, itp. 6

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Proces uczenia się przez całe życie Proces nabywania, podczas którego jednostka przetwarza i ewoluuje. Rozwija tożsamość, element uczenia się przez całe życie, pod względem akademickim, osobistym i społecznym Jednakże proces uczenia się jednostki, a więc proces kształtowania osobowości, nie może być postrzegany jako osobisty rdzeń wewnętrzny. Nie jest to wyizolowana esencja psychologiczna, nad którą panuje sama jednostka i nikt inny. Wpływa na niego interakcja z innymi, od której również jest on zależny. 7

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Jakie konsekwencje ma rozpoznanie choroby psychicznej na proces tworzenia się tożsamości młodych studentów? 8

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Większość studentów z zaburzeniami psychicznymi doświadcza kryzysu tożsamości Żyją, jak to sami określają: na ziemi niczyjej Nie są ani / ani: Stąd nie posiadają ani tożsamości jako chorzy psychicznie, ani jako normalni Sami widzą się jako coś różnego, coś innego. Wielu zadaje sobie pytanie: Kim jestem? Kim chcę być? 9

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Dlaczego mają takie doświadczenia? i równie istotna kwestia Dlaczego ważne jest dla nich, by wiedzieli, kim są naprawdę? 10

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Pojęcie tożsamości Tożsamość jest zmienna, wielowymiarowa i zależna od kontekstu Obejmuje ona różnorodność doświadczeń samego siebie, innych, kulturę, historię i osobowość Pojęcie tożsamości związane jest z naszymi doświadczeniami tego, kim jesteśmy my i kim są inni Pojęcie tożsamości ma charakter relacyjny: Obejmuje zarówno aspekt osobisty jak i społeczny 11

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Jakie procesy wpływają na sposób tworzenia się tożsamości jednostki? 12

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Podejście indywidualne: Kwestia kluczowa: Jakie procesy wpływają na sposób kształtowania i tworzenia się indywidualnej osobowości? Na tożsamość danej osoby wpływa społeczna interakcja z innymi ludźmi, od której również jest ona zależna (Jenkins 2009). 13

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Podejście młodzieżowe Kwestia kluczowa: Co charakteryzuje młodość? Codzienne życie w niej jako całość jest wieloznaczne, wielowymiarowe i zależne od konkretnego kontekstu. Powodując, że młodzi ludzie są słabsi niż kiedyś 14

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Podejście psychiatryczne Centralne i istotne kwestie: Co się dzieje, gdy studenci z trudnościami psychologicznymi zetkną się z systemem psychiatrycznym? Czego doświadczają w procesie rozpoznania choroby? 15

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Dlaczego jest to kryzys tożsamości? To codzienne życie na ziemi niczyjej To życie w sprzecznych rzeczywistościach Młodość i studia Choroba psychiczna To życie jako ani, ani 16

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Dlaczego jest to życie na ziemi niczyjej? Studenci z zaburzeniami psychicznymi należą do pokolenia młodych: Aby znaleźć własną drogę w życiu musisz zawsze i cały czas wybierać Wybory to prywatna sprawa Problemy i trudności oznaczają niemożność Istnieje właściwy i niewłaściwy sposób bycia młodym Istnieje właściwy i niewłaściwy sposób bycia studentem 17

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Dlaczego jest to życie na ziemi niczyjej? Biegunowość układu: sposób właściwy i sposób niewłaściwy ulega zintensyfikowaniu, gdyż ich zaburzenia psychiczne umożliwiają im kontakt z inną rzeczywistością: Obszarem psychiatrii, gdzie uwaga skupiona jest na chorobie i trudnościach psychologicznych Doświadczają klientyzacji 18

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Jest to życie na ziemi niczyjej, ponieważ: Doświadczają, że nie są już tą samą osobą, jaką myśleli, że są Są pozostawieni z uczuciem zniszczonego wizerunku Zostanie osobą chorą psychicznie zupełnie zmienia: Sposób, w jaki postrzegają siebie samych Sposób, w jaki postrzegają ich inni 19

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Znaczenie zwracania większej uwagi na tożsamość społeczną w perspektywie uczenia się Tożsamości nie kształtują w pełni definicje innych. Jednostka może być aktywnym czynnikiem procesu dochodzenia do własnej tożsamości Ma odpowiedzialność. Jednostka jest w stanie wybrać własną tożsamość Jest w stanie zaangażować się w kształtowanie własnej tożsamości Z drugiej strony, jednostka czerpie wiele doświadczeń z interakcji z innymi czynnikami społecznym Doświadczenia te mają doniosły wpływ na proces tworzenia się tożsamości 20

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Znaczenie zwracania większej uwagi na tożsamość społeczną w perspektywie uczenia się Doradztwo i wsparcie skierowane do studentów z zaburzeniami psychicznymi musi się skupiać nie tylko na: konkretnym doradztwie i wsparciu akademickim w celu zrekompensowania im konkretnych trudności lecz również na: ułatwianiu w jego ramach procesu tworzenia się tożsamości 21

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * 22 Znaczenie doradztwa i wsparcia dla studentów z zaburzeniami psychicznymi w perspektywie uczenia się

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Czym jest Ośrodek Doradztwa i Wsparcia? Ofertą skierowaną do studentów Duńskiej Akademii Pedagogicznej działającej w ramach Uniwersytetu w Aarhus, mających specjalne potrzeby w zakresie poradnictwa, doradztwa i wsparcia w tym studentów z zaburzeniami psychicznymi

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Wizja: Równość szans w zakresie studiowania, gdyż studenci mający specyficzne trudności powinni być w stanie zrealizować swe zdolności związane z ukończeniem studiów wyższych jednak muszą oni w toku studiów spełnić ogólne i szczególne wymagania jakościowe. 24

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Cel: Poprzez specjalne doradztwo, poradnictwo i wparcie edukacyjne zapewnić studentom z zaburzeniami psychicznymi możliwość, na zasadzie równości z pozostałymi studentami, kontynuacji i ukończenia studiów wyższych, dzięki czemu jednostka ma możliwość stać się uwzględnianym i integralnym elementem duńskiego społeczeństwa. 25

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Grupa docelowa: studenci ze specyficznymi trudnościami związanymi z nauką Trudności w uczeniu się: - Kłopoty z koncentracją - tendencja do przekładania, zmiany programu, itd. - Brak ogólnego zarysu, trudności z organizowaniem i planowaniem - trudności w interakcji z innymi studentami – wyobcowanie, samotność - brak motywacji i energii - niski poziom odporności na stres i wrażliwość

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Specjalna praktyka edukacyjna Rekompensowanie trudności w uczeniu się nie praktyka terapeutyczna zmierzająca do uczynienia z nich ludzi zdrowych Specjalne praktyki pedagogiczne – cel: zapewnienie specjalnego wsparcia edukacyjnego spełnienie ich specjalnych potrzeb uczynienie ich nauki bardziej skuteczną zapewnienie jakości ich kształcenia Optymalnym rezultatem doradztwa i wsparcia jest stopniowe uczenie się studentów, jak regulować własne procesy uczenia się. 27

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * PRZYPADEK: Lise (ma schizofrenię): Wsparcie ze strony studenta – skupienie się na uczeniu się, jak się uczyć Wsparcie – zasypywanie przepaści pomiędzy systemem psychiatrii, pomocą socjalną oraz codziennym tu i teraz życia studenta Doradztwo 28

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * PRAKTYKA POKAZUJE, ŻE DORADZTWO I WSPARCIE W PERSPEKTYWIE UCZENIA SIĘ JEST SKUTECZNE DLACZEGO? 29

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Umożliwia integrację i włączanie studentów z zaburzeniami psychicznymi w ramach systemu edukacji na podstawie równości szans Podejście holistyczne – skoordynowane z wykładanymi przedmiotami W oparciu o ich specyficzne problemy związane z nauką (nie ich chorobę) - ułatwia indywidualny proces uczenia się Zachowawszy swą tożsamość studenta Stają się aktywnym graczem w duńskim społeczeństwie

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * Umożliwia integrację i włączanie studentów z zaburzeniami psychicznymi w ramach systemu edukacji na podstawie równości szans Zapobieganie mechanizmom wykluczenia społecznego Zdolność rozwinięcia ich pełnego potencjału – marzenie o dobrym życiu Wspiera proces rehabilitacji jednostki – proces uczenia się przez całe życie

ASS. PROFESSOR MARIA HOLLER HUNE COUNSELLOR 22. OCTOBER 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY * To poprzez indywidualny rozwój – tworzenie się tożsamości i proces uczenia się - osoby kieruje się w stronę bycia uwzględnianym i integralnym elementem dzisiejszego społeczeństwa Uczenie się / nabywanie wiedzy odgrywa istotną rolę: stąd poprzez edukację oraz aktywne uczestnictwo w społeczeństwie Stanowi to element socjalizacji jak też rozwoju zawodowego, osobistego i społecznego oraz mobilności każdej jednostki Ma to również zastosowanie względem młodych ludzi z zaburzeniami psychicznymi 32

22. October 2009 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION AARHUS UNIVERSITY Dziękuję za uwagę