Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
informacje i wskazówki dla rodziców
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
w nowej podstawie programowej
Jak przekazywać wiedzę z zakresu psychoprofilaktyki uzależnień
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Powody, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki psychoaktywne.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Dojrzałość szkolna dziecka
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Podsumowanie realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu Szkoła Podstawowa.
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
W zdrowym ciele zdrowy duch
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Zdrowie prezentacja.
Debata na temat wychowania fizycznego w szkole.  Program „Wf z klasą”  Co to jest wf?  Zalety i wady naszych lekcji  Oczekiwania uczniów – propozycje.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Żeby zdrowym być….
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Opracowała: Katarzyna Płatek
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym Anna Maria Piotrzkowska

Zachowania ryzykowne Palenie tytoniu, Używanie alkoholu, Używanie innych środków psychoaktywnych, Zachowania agresywne i przestępcze,

Motywy skłaniające do picia alkoholu: Zmniejszenie zahamowań, Nabranie śmiałości w kontaktach z innymi, Nawiązywanie znajomości, Wprawienie się w stan podniecenia, Dla odprężenia się, dla zabawy, Z ciekawości, z nudów, Zmniejszenie lęku, „Ponieważ wszyscy piją” Bunt młodzieńczy.

Motywy sięgania po środki psychoaktywne: ucieczka od problemów rodzinnych i szkolnych, ucieczka od pustki, nudy i monotonności, ucieczka od samotności i leku, upodabnianie się do innych członków grupy rówieśniczej, aby uzyskać ich uznanie i przyjaźń, poczucie bezsensu życia, pustki wewnętrznej, ciekawość jak działa narkotyk, chęć przeżycia czegoś niezywkłego, pokazania się jako osoba ważna, ciekawa, wyróżniająca się ponad przeciętność.

Do czynników ryzyka należą: Zaburzenia więzi miedzy rodzicami i dziećmi, Wysoki poziom konfliktów w rodzinie, Zaburzenia w pełnieniu ról ojca, matki, Niejasny system wymagań stawianych dziecku, Brak dyscypliny i kontroli lub nadmiernie surowa, Niekonsekwencja w wychowaniu, Tolerancja wobec zachowań ryzykownych dzieci, Rodzice jako wzorce nieprawidłowych zachowań.

Cele wychowania fizycznego Kształtowanie sprawności: funkcjonalnej organizmu kondycyjno-koordynacyjnej Kształtowanie umiejętności: działanie na rzecz zdrowia ruchowych utylitarnych sportowych wykorzystywania opanowanych indywidualnych i zespołowych form ruchu

Cele wychowania fizycznego przekazywanie wiadomości związanych z: funkcjonowaniem organizmu, kształtowaniem sprawności, organizacja zajęć ruchowych w czasie wolnym, Działania wychowawcze związane z kształtowaniem: samodyscypliny, nawyku samokontroli i samooceny, poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo własne i drugiego człowieka, podstawy współdziałania zespołowego i wzajemnej współodpowiedzialności,

Istota wychowania fizycznego Aktywność, która dostarcza radość, zadowolenie, przyjemne wrażenia, umożliwia odprężenie, relaks, obniżenie samokontroli emocjonalnej, Dobrowolność – poczucie swobody wyboru i możliwości działania w zgodzie z własnymi preferencjami i zamiłowaniami (nowa podstawa programowa) Odmienność w stosunków do innych przedmiotów, Zabawa i rozrywka: możliwość przeniesienia się w inną rzeczywistość (świat zabawy) Kształtowanie stosunków międzyludzkich – integracji społecznej,

Nowa podstawa programowa Edukacja Zdrowotna zachować się w sytuacji zwycięstwa i porażki, omówić sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie ze stresem w sposób konstruktywny, omówić znaczenie dla zdrowia dobrych relacji z innymi ludźmi, z rodzicami, rówieśnikami odmiennej i tej samej płci, wyjaśnić, w jaki sposób może dawać i otrzymać wsparcie społeczne, wyjaśnić, co oznacza zachowanie asertywne i podać jego przykłady, omówić szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem tytoniu, nadużywaniem alkoholu i używaniem innych substancji psychoaktywnych, wyjaśnić dlaczego i w jaki sposób należy opierać się presji oraz namowom do używania substancji psychoaktywnych i innych zachowań ryzykowanych,

Nowa podstawa programowa cd. wyjaśnić czym jest zdrowie, wymienić czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie, wskazać na które ma wpływ, wymienić zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu, wyjaśnić na czym polegają i od czego zależą wybory korzystne dla zdrowia, identyfikować swoje mocne i słabe strony, wspierać mocne i pracować nad słabymi, omówić konstruktywne sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami,

Literatura Demel M. Skład A.: Teoria wychowania fizycznego. PWN W-wa 1974 Nowa Podstawa Programowa