Społeczne uczestnictwo osób starszych w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Starzenie się ludności a rozwój srebnej, białej, zielonej gospodarki
Uwarunkowania demograficzne rynku pracy w Polsce
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
UNIWERSYTETY TRZECIEGO WIEKU
Ubóstwo w Polsce: wiek, płeć, wykształcenie
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY URZĘDU m.st. WARSZAWY WARSZAWA PRZYJAZNA SENIOROM Warszawa, kwiecień 2009 r.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Lokalna polityka społeczna wobec osób starszych
Sytuacja na rynku pracy
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Poznajmy się Kandydatka na burmistrza miasta Żary
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
O aktywności dorosłych i seniorów
1 Kto utożsamia się z Wielkopolską, a kto nie?. 2 Mieszkańcy Wielkopolski próba reprezentatywna, N=800.
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Źródło: 9.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Łeba, sierpnia 2012 Konferencja ogólnopolska: Perspektywy rozwoju infrastruktury społecznej na rzecz edukacji i aktywności osób starszych - rola.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE - sytuacja na rynku pracy
Zbigniew Gruszka. prezentacja Tablica 1 Wykształcenie słuchaczy Podstawowe 9 osób (1,1%) Średnie 201 osób (40,7%) Wyższe 300 osób (53,6%) Nieznane 32.
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Instytut Statystyki i Demografii
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
UWARUNKOWANIA DEMOGRAFICZNE ŁODZI
Ludność województwa pomorskiego w 2004 r. na podstawie bilansu.
Romana Pawlińska-Chmara Uniwersytet Opolski
Niepełnosprawni w badaniach GUS Niepełnosprawni ogółem
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Wybory, czyli o demokracji pośredniej
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Dlaczego ten temat jest ważny?
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Aktualna informacja o rynku pracy w województwie zachodniopomorskim Szczecin, 29 czerwca 2011 r.
Zmiany demograficzne w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Inwestycje w polityce społecznej a idea kosztów zaniechania prof. SGH dr hab. Piotr Błędowski, Szkoła Główna Handlowa Projekt innowacyjny współfinansowany.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Zadanie rekrutacyjne na XX sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Kalendarz 2020.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
AKTYWNOŚĆ KOBIET Radosław Mołoń Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
w województwie pomorskim
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Zapis prezentacji:

Społeczne uczestnictwo osób starszych w Polsce Społeczne uczestnictwo osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań. Prof. UW dr hab. Barbara Szatur-Jaworska Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego Polskie Towarzystwo Gerontologiczne

Autorzy opracowania „Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce Autorzy opracowania „Stan przestrzegania praw osób starszych w Polsce. Analiza i rekomendacje działań”: dr hab. Piotr Błędowski – profesor nadzwyczajny Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne; dr hab. Małgorzata Halicka – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu w Białymstoku, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne; dr hab. Barbara Szatur-Jaworska – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Warszawskiego, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne; dr Piotr Szukalski – Uniwersytet Łódzki; dr hab. Elżbieta Trafiałek – profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Kielcach, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne. Konsultacja merytoryczna: prof. dr hab. Brunon Synak – profesor zwyczajny Uniwersytetu Gdańskiego, Polskie Towarzystwo Gerontologiczne. Opracowanie i redakcja naukowa: dr hab. prof. UW – Barbara Szatur-Jaworska. Redakcja: mgr Magdalena Kuruś – Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Seniorzy w Polsce Przeciętne dalsze trwanie życia osób w wieku 60 lat: mężczyźni – 17,7 lat, kobiety – 22,9 lat. Liczba ludności w wieku poprodukcyjnym (60/65+) w 2007 r. – 6 082 tys. (16% populacji Polski). Relacja liczby ludności w wieku poprodukcyjnym do liczby ludności w wieku produkcyjnym (18-59/64) w 2007 r. – 24,6:100. Prognoza ludności (liczba ludności 60/65+) : 2020 r.– 8 366 tys.(22,1%); 2035 r. – 9 622 tys.(26,5%). Prognoza ludności (relacja ludności 60/65 do 18-59/64): 2020 r.- 37,2:100; 2035 r. – 46,3:100.

Społeczne uczestnictwo - edukacja

Społeczne uczestnictwo - edukacja Edukacja – każda grupa wieku ma formalne prawo do studiów stacjonarnych na wyższej uczelni. Obyczajowo przyjęło się, że osoby starsze nie są studentami. Wyższe uczelnie nie tworzą ludziom starszym udogodnień w zakresie podejmowania studiów. Dynamiczny rozwój Uniwersytetów Trzeciego Wieku.

Społeczne uczestnictwo Udział w życiu publicznym Badania Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego z 2000 r. Tylko 14% ludzi starych (65 lat i więcej) należało do jakiejś organizacji, a zaledwie 1,4% było we władzach tychże organizacji. Niski poziom zaangażowania seniorów w życie społeczności lokalnych – 8% badanych. Nie angażują się oni w sprawy najbliższego otoczenia głównie dlatego, że nie są nimi zainteresowani (co trzeci) oraz z powodu braku sił (co czwarty).

Społeczne uczestnictwo Udział w życiu publicznym Respondenci pracujący społecznie (w %) w latach 2002-2006 Cechy społeczno-demograficzne Pracujący na rzecz swojego środowiska lub osób potrzebujących Pracujący w organizacjach obywatelskich 2002 2004 2006 Ogółem 19 24 23 21 W wieku 55-64 25 W wieku 65 lat i więcej 9 11 15 18 16 Renciści 12 20 13 Emeryci Źródło: Stan społeczeństwa obywatelskiego w latach 1998-2006. Komunikat z badań, CBOS, styczeń 2006, tab. 5 (B.Wciórka); opracowanie własne. Badania CBOS z 2004 r. wskazują na dodatnią zależność pomiędzy przekonaniem, iż współpraca z innymi ludźmi to na ogół marnowanie czasu, a takimi cechami społeczno – demograficznymi jak: starszy wiek, niski poziom wykształcenia, bierność zawodowa. Z badań tych wynika też, że osoby w wieku 65 lat i więcej wykazują najmniejszą gotowość do współdziałania z innymi w każdej ze wskazanych dziedzin: pożyczenie wartościowej rzeczy, praca społeczna, działalność gospodarcza, działalność polityczna. Wśród najstarszych respondentów najwyższy jest też odsetek (53%) osób, które nie wykazują żadnej gotowości do współpracy z ludźmi spoza rodziny.

Społeczne uczestnictwo Udział w życiu publicznym W Sejmie VI kadencji (na początku kadencji) na 460 posłów tylko 42 było w wieku 60 lat i więcej (9,1%). Z kolei wśród radnych odsetek osób w starszym wieku wynosi (w grudniu 2007): w radach gmin – 9,0%, w radach miast na prawach powiatu – 12,4%, w radach powiatów – 9,1%, w sejmikach województw – 10,6%. Dla porównania przypomnijmy, że pod koniec 2006 r. odsetek osób w wieku 60 lat i więcej w populacji dorosłych (19 lat i więcej) wynosił 22,4%, zaś w zbiorowości obywateli mających bierne prawo wyborcze do Sejmu (powyżej 21 lat) – 23,9%. W Senacie VII kadencji, w którym zasiadało na początku kadencji 17 senatorów (17%) w wieku 60 lat i więcej, zaś odsetek osób w takim wieku w populacji 30 lat i więcej (mającej bierne prawo wyborcze do Senatu) – to 29,3%.

Społeczne uczestnictwo - obszar społecznej komunikacji Obecność seniorów w mediach jest niewspółmiernie mała do ich liczebności. Jeżeli nawet występują w informacjach czy w publicystyce – to najczęściej „obsadzani” są w stereotypowych rolach: Ubogiego, Schorowanego, Potrzebującego Opieki, Korzystającego z Publicznych Środków Bardziej pozytywny obraz starszego człowieka można natomiast znaleźć w przekazach reklamowych, choć i tutaj ich autorzy odwołują się do stereotypu – Zażywnego Staruszka (lub Staruszki), dla którego właściwe są tylko dwa pola aktywności: rodzina i rekreacja. Aktywność poznawcza czy działalność starszych na rzecz innych ludzi nie pojawiają się jako elementy społecznego wizerunku starości.

Społeczne uczestnictwo - obszar społecznej komunikacji Tabela 2 Częstotliwość korzystania z Internetu osób w wieku 55-74 lata w wybranych krajach europejskich w 2006 roku (w odsetkach) Kraj Codziennie lub prawie codziennie Przynajmniej raz w tygodniu kobiety mężczyźni Kobiety Mężczyźni UE-25 9 18 15 26 Polska 3 7 6 10 Dania 36 49 51 60 Islandia 34 57 48 70 Francja 11 16 Źródło: La vie des femmes et des hommes en Europe: Un portrait statistique, Eurostat, 2008, s. 217. Dostęp do nowoczesnych technologii ograniczany jest barierami o charakterze: - emocjonalno-psychicznym (strach przed nową technologią) - materialnym (brak dostępu do komputera lub łączy internetowych) - kompetencyjnymi (nieumiejętność pracy z komputerem)

Opinie na temat traktowania ludzi starszych (CBOS, 2000, Polacy wobec ludzi starych i własnej starości) obojętność niechęć w rodzinie 21% 5% wśród sąsiadów 25% 4% w parafii 24% 3% w sklepach 44% 6% w placówkach służby zdrowia 41% 11% w byłym miejscu pracy 31% 7% w urzędach 45% 14% ze strony ludzi młodych 52% 17% w środkach komunikacji 51% 15% na ulicy 59% W przytoczonych ocen respondentów CBOS wynika, że najmniej przyjazna ludziom starym jest – w ich ocenach – przestrzeń publiczna. Największy brak życzliwości obserwowany jest na ulicy, w środkach komunikacji i w urzędach. Ponad połowa badanych dostrzega też obojętność a nawet niechęć wobec seniorów w sklepach i w placówkach służby zdrowia. Znacznie rzadziej takie sytuacje dostrzegane są w kontaktach z rodzinami, sąsiadami i w parafii. Wykluczenie ludzi starych z obszaru społecznej świadomości jest zjawiskiem zauważalnym głownie w potocznej obserwacji, natomiast jeszcze słabo opisanym przy użyciu naukowych technik badawczych. Widzimy na co dzień, że niewspółmiernie mała do liczebności tej populacji jest jej obecność w przekazach informacyjnych i w publicystyce. Jeżeli ludzi starzy pojawiają się w mediach – to najczęściej „obsadzani” są w stereotypowych rolach: Ubogiego, Schorowanego, Potrzebującego Opieki, a role te są odzwierciedleniem negatywnego obrazu starości jako fazy w cyklu życia człowieka. Osoby starsze – poza szczególnymi miejscami, jakimi są przychodnie czy szpitale – są słabo obecne w przestrzeni publicznej. Na przykład, kilka lat temu pod moim kierunkiem grupa studentów przeprowadzała obserwację bezpośrednią klienteli jednego z warszawskich supermarketów położnego w bezpośrednim sąsiedztwie starej i dość ubogiej dzielnicy. Udział ludzi starych wśród kupujących był bardzo mały, choć mieszkali „tuż za rogiem”.

Społeczne uczestnictwo - wnioski i kluczowe rekomendacje Uczestnictwo ludzi starych w szeroko rozumianej sferze publicznej jest niezadowalające. Dotyczy to różnych wymiarów tego uczestnictwa: aktywności w strukturach politycznych i w strukturach społeczeństwa obywatelskiego, otwartości na problemy innych ludzi i gotowości do podejmowania na ich rzecz jakichś działań, obecności w mediach, przebywania w publicznej przestrzeni. Ograniczenie uczestnictwa ludzi starych w sferze publicznej nie wynikają z istnienia formalnych barier. Nie można zatem poprawić sytuacji poprzez zmianę prawa. Tym, co wymaga zmian są społeczne postawy – samych ludzi starszych i przedstawicieli młodszych pokoleń, a szczególnie przedstawicieli zawodów i kręgów opiniotwórczych. W projektowaniu przestrzeni publicznej należy w większym stopniu uwzględniać potrzeby i ograniczenia starszych osób. Upowszechnienia wymaga tworzenie przez samorządy lokalnych i regionalnych Rad Seniorów, będących ciałami doradczo-konsultacyjnymi władz terenowych. Walka ze stereotypami - kampanie społeczne zmieniające wizerunek ludzi starych. Wprowadzenie nowych rozwiązań instytucjonalnych ułatwiających społeczne funkcjonowanie osób starszych np.. Rad Seniorów, Biura Seniorów Wzrost partycypacji osób starszych w podejmowaniu decyzji na szczeblu lokalnym „nic o nas bez nas”. Niezbędne nowe rozwiązania formalno-finansowe zachęcające uczelnie wyższe do prowadzenia w ramach ich struktur Uniwersytetów Trzeciego Wieku np. status wolnego słuchacza.