UDZIAŁ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ W EDUKACJI MEDIALNEJ OBYWATELI Agata Walczak-Niewiadomska Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytet Łódzki Czas przemian, czas wyzwań: konferencja naukowa, Warszawa 10-11 października 2013
PLAN PREZENTACJI Wstęp Problemy edukacji medialnej Inicjatywy rządowe i pozarządowe Nowe kierunki w edukacji Rola biblioteki publicznej Dobre praktyki Wnioski
DIGITAL NATIVES Termin użyty został po raz pierwszy w pracy Marca Prensky’ego Digital Natives, Digital Immigrants („On the Horizon” 2001 vol. 9 issue 5 pp. 1-6). A magazine is an iPad that does not work
PROBLEMY Wczesne kompetencje cyfrowe Brak odpowiedniej edukacji rodziców w zakresie korzystania z mediów Niedostateczny poziom wiedzy edukatorów Edukacja medialna w wielu państwach realizowana jest w ramach programów szkolnych – a co z resztą obywateli?
RODZICE JAKO PIERWSI NAUCZYCIELE W ŚWIECIE MEDIÓW Według sondażu TNS OBOP z 2010 r.: 73% respondentów chce obowiązku nauczania edukacji medialnej w szkołach 52% dostrzega rolę rodziny w tym zakresie Kampania Fundacji Dzieci Niczyje – „Pomyśl, zanim wrzucisz” (2013)
COMMON SENSE MEDIA Zero to Eight: Children’s Media Use in America, 2011 1/3 dzieci młodszych niż 2 lata ma w swoim pokoju telewizor 52% badanych dzieci ma dostęp do urządzeń mobilnych w domu (smartfon, iPod, iPad/tablet)
Inicjatywy rządowe i pozarządowe Unia Europejska portal Media Literacy Insafe KRRiT – „Drogowskaz Medialny” Instytut Kultury Miejskiej – „Dzieci sieci” Fundacja Nowe Media – „MAM 2013 w bibliotece” Fundacja Dzieci Niczyje – m.in. Necio.pl Fundacja Nowoczesna Polska – „Cyfrowa Przyszłość”
Nowe kierunki w edukacji Media Education – studia magisterskie, Uniwersytet w Lapland, Finlandia Media Literacies and Education – moduł w ramach studiów magisterskich, Uniwersytet w Tampere, Finlandia Library Science & Media Education Programme – Uniwersytet Wisconsin-Eau Claire, USA
UDZIAŁ BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ Tworzone dotychczas programy dedykowane uczniom kształconym w szkołach różnego typu nie uwzględniały potrzeb pozostałych grup wiekowych obywateli.
PROPOZYCJE DZIAŁANIA BIBLIOTEKA PUBLICZNA EDUKACJA MAŁYCH DZIECI (0-6) EDUKACJA „DLA KAŻDEGO” EDUKACJA RODZINNA
DOBRE PRAKTYKI „Libraries and media 2012” – projekt prowadzony przez Fińskie Stowarzyszenie Bibliotek i Ministerstwo Edukacji i Kultury Zakładał przebadanie poziomu wiedzy bibliotekarzy na temat podstawowych pojęć z zakresu edukacji medialnej Przygotowanie gruntu pod wprowadzenie programów do bibliotek publicznych
Dobre praktyki Biblioteka Publiczna w Tampere, Finlandia The Media Trip of the Library Cat Kirjatti
BIBLIOTEKA BRYTYJSKA Learning Playtimes: a Century of Children Games and Rhymes http://www.bl.uk/playtimes
Stany Zjednoczone Brooklyn Information & Culture (BRIC) we współpracy z Brooklyn Public Library Digital Photo Enhacement Intro to Digital Photography Intro to Digital Storytelling & Enhanced Podcasting for the MAC Intro to Digital Storytelling for the PC Intro to Social Media Short Form Video Techniques for MAC or PC
Wsparcie merytoryczne Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego – platforma e-learningowa „Bezpieczny Internet w bibliotece”
Wnioski Konieczność większego zaangażowania bibliotek publicznych w edukację medialną Potrzeba określenia wyraźnych kierunków działania bibliotek – docelowo konkretnych form działania możliwych do realizacji w każdej placówce Potrzeba opracowania programów i szkoleń dla bibliotekarzy
Dziękuję za uwagę Kontakt: awniewiadomska@uni.lodz.pl
ŹRÓDŁA GRAFIKI WYKORZYSTANEJ W PREZENTACJI Slajd 1, 5 - http://www.flickr.com/ Slajd 6 – http://www.commonsensemedia.org/ Slajd 12 - https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/vanhakisu Slajd 13 – http://www.bl.uk/playtimes/ Slajd 15 – http://www.fdn.pl/