Nowoczesność wychowania fizycznego Powinna obejmować trendy rozwojowe systemu oświaty: a) edukację permanentną b) prospekcję (nie samą aktualizację) c) intelektualizację d) autoedukację e) indywidualizację f) humanizację (kulturalizacja natury)
EDUKACJA PERMANETNA edukacja nieustająca, pobudzająca całożyciową troskę o ciało
PROSPEKCJA związana z osiąganiem celów prospekcyjnych – kształtowanie postaw prosomatycznych, prospołecznych, wspieranie wiedzy i umiejętności użytecznych w dorosłym życiu
AUTOEDUKACJA samokształcenie, edukacja podmiotowa, wdrożenie do samokontroli i samooceny
INTELEKTUALIZACJA tworzenie racjonalnej podbudowy dla troski o ciało, wspieranie rozbudowy wiedzy teoretycznej
INDYWIDUALIZACJA zaspokojenie indywidualnych potrzeb psychicznych, fizycznych i społecznych uczniów
HUMANIZACJA uczłowieczenie ciała, wyrobienie szacunku do ciała jako społecznie (humanistycznie) cennej wartości
INTENSYFIKACJA zwiększenie motorycznej, biotechnologicznej efektywności zajęć