Wychowawca klasy- role i zadania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
MARIANNA HAJDUKIEWICZ
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Program wychowawczy szkoły
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
„Sześciolatek w szkole”
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracował J. Stryjkowski
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EFS W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Indywidualny plan resocjalizacji
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dla uczniów bardzo ważna jest otwarta komunikacja z wychowawcami, nauczycielami i dyrektorami. Stworzenie atmosfery sprzyjającej otwartej komunikacji może.
Problemy wychowawcze szkoły
Dydaktyka ogólna.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Wychowanie jako proces
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Szkoła Promująca Zdrowie
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Wychowawca klasy- role i zadania -Prezentacja sporządzona na podstawie szkolenia pod tym samym tytułem zorganizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku

Wychowanie to: „...dynamiczny,złożony układ oddziaływań społecznych, wywołujący zmiany w osobowości człowieka tym działaniem poddawanego”(A. Gurycka) „...pomaganie wychowankowi w rozwoju i ułatwianie mu realizowania swoich możliwości” (H. Rylke, G. Klimowicz) „...proces samorzutnego rozwoju w zakresie różnego rodzaju doświadczenia nabywanego przez wychowanka”(s. Kunowski)

Wychowanie to: Działanie wychowawcze, czyli CZYNNOŚCI WYCHOWAWCY. Okoliczności, warunki i bodźce, czyli SYTUACJE WYCHOWAWCZE. Zachodzące zmiany, czyli całkowity PROCES WYCHOWAWCZEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA WYNIK, czyli wytwór wszystkich działań i warunków.

Cechy wychowania CIĄGŁOŚĆ INTERAKCYJNOŚĆ INDUKCYJNOŚĆ SPEŁNIANIE SPOŁECZNYCH FUNKCJI(komunikacyjna, adaptacyjna, rekonstrukcyjna) JEDNOŚĆ WIELOWYMIAROWOŚĆ

Role jakie pełni nauczyciel- wychowawca: PRZEWODNIKA KONTROLERA POMOCY REZERWOWEJ ANIMATORA

Zasady pracy wychowawczej: Akceptacji i życzliwości Indywidualizacji Motywacji działania wychowanka Atrakcyjności życia w grupie Kształtowania pozytywnych stosunków koleżeńskich w grupie

Zasady pracy wychowawczej c.d. Stopniowania trudności zadań Wzmocnień pozytywnych Higieny i bezpieczeństwa osobistego wychowanka Współpracy z rodziną wychowanka

Co buduje wizerunek wychowawcy? Cechy osobowości Wiedza o uczniu Strategie nauczyciela Strategie uczniów

Metody badań Obserwacja Metody oparte o pytania Metody projekcyjne

Budowa planu-faza wstępna Diagnoza stanu wyjściowego Lista problemów Wybór problemu priorytetowego (CEL) Ustalenie przyczyny problemu

Budowa planu-II faza Poszukiwanie rozwiązań dla usunięcia przyczyny problemu(ZADANIA) Budowa planu

Jak pracować z klasą?

Jak pracować z klasą? Fazy rozwoju grupy 1. Faza orientacji 2. Faza wstępnego zbliżenia, wstępnej integracji 3. Faza oporu 4. Faza kryzysu 5. Faza współpracy, pogłębionej integracji

Jak indywidualnie pracować z uczniem? O aktywnym słuchaniu: Umiejętność skupienia się Umiejętność pożądania Odzwierciedlanie Parafrazowanie Skupianie się na najważniejszym

Współpraca z rodzicami Prawidłowości porozumiewania się Osoba pragnąca porozumienia powinna jasno i precyzyjnie przedstawić swój pogląd. Starać się uzyskać informacje zwrotne i być gotowa na przyjęcie informacji Porozumienie musi się odbywać w poszanowaniu autonomii drugiego człowieka