Wychowawca klasy- role i zadania -Prezentacja sporządzona na podstawie szkolenia pod tym samym tytułem zorganizowanego przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
Wychowanie to: „...dynamiczny,złożony układ oddziaływań społecznych, wywołujący zmiany w osobowości człowieka tym działaniem poddawanego”(A. Gurycka) „...pomaganie wychowankowi w rozwoju i ułatwianie mu realizowania swoich możliwości” (H. Rylke, G. Klimowicz) „...proces samorzutnego rozwoju w zakresie różnego rodzaju doświadczenia nabywanego przez wychowanka”(s. Kunowski)
Wychowanie to: Działanie wychowawcze, czyli CZYNNOŚCI WYCHOWAWCY. Okoliczności, warunki i bodźce, czyli SYTUACJE WYCHOWAWCZE. Zachodzące zmiany, czyli całkowity PROCES WYCHOWAWCZEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA WYNIK, czyli wytwór wszystkich działań i warunków.
Cechy wychowania CIĄGŁOŚĆ INTERAKCYJNOŚĆ INDUKCYJNOŚĆ SPEŁNIANIE SPOŁECZNYCH FUNKCJI(komunikacyjna, adaptacyjna, rekonstrukcyjna) JEDNOŚĆ WIELOWYMIAROWOŚĆ
Role jakie pełni nauczyciel- wychowawca: PRZEWODNIKA KONTROLERA POMOCY REZERWOWEJ ANIMATORA
Zasady pracy wychowawczej: Akceptacji i życzliwości Indywidualizacji Motywacji działania wychowanka Atrakcyjności życia w grupie Kształtowania pozytywnych stosunków koleżeńskich w grupie
Zasady pracy wychowawczej c.d. Stopniowania trudności zadań Wzmocnień pozytywnych Higieny i bezpieczeństwa osobistego wychowanka Współpracy z rodziną wychowanka
Co buduje wizerunek wychowawcy? Cechy osobowości Wiedza o uczniu Strategie nauczyciela Strategie uczniów
Metody badań Obserwacja Metody oparte o pytania Metody projekcyjne
Budowa planu-faza wstępna Diagnoza stanu wyjściowego Lista problemów Wybór problemu priorytetowego (CEL) Ustalenie przyczyny problemu
Budowa planu-II faza Poszukiwanie rozwiązań dla usunięcia przyczyny problemu(ZADANIA) Budowa planu
Jak pracować z klasą?
Jak pracować z klasą? Fazy rozwoju grupy 1. Faza orientacji 2. Faza wstępnego zbliżenia, wstępnej integracji 3. Faza oporu 4. Faza kryzysu 5. Faza współpracy, pogłębionej integracji
Jak indywidualnie pracować z uczniem? O aktywnym słuchaniu: Umiejętność skupienia się Umiejętność pożądania Odzwierciedlanie Parafrazowanie Skupianie się na najważniejszym
Współpraca z rodzicami Prawidłowości porozumiewania się Osoba pragnąca porozumienia powinna jasno i precyzyjnie przedstawić swój pogląd. Starać się uzyskać informacje zwrotne i być gotowa na przyjęcie informacji Porozumienie musi się odbywać w poszanowaniu autonomii drugiego człowieka