5. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
REFLEKSJE NA TEMAT ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
PODEJMOWANIE DECYZJI STRATEGICZNYCH
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
zarządzanie produkcją
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Dolnośląski rynek pracy w drodze do gospodarki w drodze do gospodarki opartej na wiedzy.
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Cz. 3 Analiza strategiczna przedsiębiorstwa
MARKETING STRATEGICZNY
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa (na przykładach)
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
„Template” Prezentacji Inwestorskiej
Panel 5: Metodologia diagnozy strategicznej
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
opis projektu jednym zdaniem
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Partnerstwo w logistycznym łańcuchu dostaw
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Kluczowe czynniki sukcesu
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Analiza i planowanie startegiczne 3
Analiza potencjału firmy
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Formuły cenowe.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Model łańcucha wartości
Uniwersytet Gdański, Wydział Zarządzania
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Funkcje podstawowe Produkcja Działalność przedprodukcyjna
Zarządzanie strategiczne (ćwiczenia)
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Zarządzanie strategiczne 7
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Prezentacja biznesplanu
Model „pięciu sił” M.Portera
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Prezentacja biznesplanu
Prezentacja biznesplanu
Zapis prezentacji:

5. Analiza potencjału strategicznego przedsiębiorstwa

Zasady i sposoby badania potencjału strategicznego Analiza przedsiębiorstwa – mocne i słabe strony Perspektywa wewnętrzno-zewnętrzna Perspektywa zewnętrzno-wewnętrzna Analiza przedsiębiorstwa Bilans strategiczny przedsiębiorstwa Analiza kluczowych czynników sukcesu Analiza łańcucha wartości

Pozycyjny model strategii zbyt krótka perspektywa czasowa rozwiązań strategicznych; rozczłonkowanie przedsiębiorstwa na strategiczne jednostki biznesu z odrębnymi strategiami; krótkotrwałość uzyskanej przewagi strategicznej; funkcjonalne podejście do kształtowania struktur przedsiębiorstwa

Podejście zasobowe rozwój rdzennych kompetencji nie jest inspirowany przez określone sygnały rynkowe i nie odbywa się wokół określonych produktów, przedsiębiorstwo staje się „magazynem” rdzennych umiejętności, co oznacza, że musi ono mieć wyraźnie wykształconą tożsamość, długi horyzont czasowy procesu formułowania i realizacji strategii, „wieczna” dojrzałość rdzennych kompetencji – nie starzeją się one i mogą być kumulowane w długim okresie

Bilans strategiczny przedsiębiorstwa Systematyczna i wielokryterialna analiza przedsiębiorstwa, oceniająca wszystkie obszary jego funkcjonowania Np. mocne/ słabe strony w układzie funkcjonalnym: Marketing Produkcja Finanse Zasoby ludzkie Technika i technologia

Metoda oceny kondycji przedsiębiorstwa Bienioka i Marka 12 obszarów strategicznych 212 czynników, skala od 1 do 5 punktów Badanie przez pracowników i (później) konsultantów Duża kosztowność i pracochłonność Czynniki o różnym stopniu ważności oceniane są jednakowo

Analiza kluczowych czynników sukcesu Reguła 20/ 80 Zależność od sektora – analizy sektorowe Powiązanie ze strategią konkurencyjną Kilka do kilkunastu pozycji

Domy towarowe w USA Zestaw asortymentu Wysokość zapasów magazynowych Ceny towarów

Produkcja piwa Technologia warzenia piwa Dobra sieć dystrybucji Efektywność reklamy

Sektor samochodów osobowych w Polsce Duży udział w rynku Szeroki asortyment Dostęp do kapitału Duża sieć sprzedaży i serwisu Przywileje stworzone przez rząd Konkurencyjna cena Dobra jakość Image Marketing Orientacja na klienta Umowy z firmami ubezpieczeniowymi Konsekwentna strategia rozwoju

Sposoby postępowania Dwuetapowa analiza – pełna lista kryteriów + skoncentrowanie się na KCS Wyłączne skoncentrowanie się na KCS

Grupy KCS Pozycja na rynku (w %, dynamika) Pozycja w dziedzinie kosztów (np. stałych) Image firmy i jej obecność na rynku Umiejętności techniczne i poziom technologii Rentowność i potencjał finansowy Poziom organizacji i zarządzania

Zakorze-nienie na rynku KCS a faza cyklu życia Faza Narodziny Rozwój Dojrzałość Schyłek KCS Technologia Zakorze-nienie na rynku Produ-ktywność Koszty

Punkt odniesienia i perspektywa strategiczna Kto i w jakim celu będzie dokonywał oceny firmy? Kierownictwo Pracownicy (informacje nieformalne) Konsultanci (poprawność metodologiczna) Z kim chce się porównywać firmę? Benchmark Jaką przyjmuje się perspektywę czasową?

Benchmarking Wewnętrzny Zorientowany na konkurencję Funkcjonalny

Analiza łańcucha wartości Łańcuch wartości przedstawia przedsiębiorstwo jako sekwencję działań, następujące po sobie fazy przekształcania surowców, materiałów, zakupionych technologii i usług na produkty finalne. Funkcje podstawowe Funkcje pomocnicze

Łańcuch wartości

Istota łańcucha wartości Analiza źródeł sukcesów i porażek firmy Suma wartości generowanych na poszczególnych etapach powinna przewyższać koszty Konieczność porównania z innymi przedsiębiorstwami

Poprawa efektywności całego łańcucha Optymalizacja poszczególnych podstawowych lub pomocniczych funkcji przedsiębiorstwa (np. marketing) Lepsza koordynacja między funkcjami (np. między produkcją a sprzedażą) Poprawa koordynacji zewnętrznej (np. outsourcing, just in time)

Dodatkowo: Eliminowanie zbędnych kosztów Ułatwia fuzje, akwizycje i alianse strategiczne Ułatwia szukanie przewag konkurencyjnych w najbliższym otoczeniu Kładzie nacisk na efektywne wykorzystanie zasobów

Metody częściowe Cykl życia produktu i technologii Wybrane metody portfelowe

Cykl życia produktu Cykl życia obrazuje zjawisko stopniowego nabywania i utraty zdolności produktu do zaspokajania potrzeb konsumenta, a także proces ponoszenia kosztów związanych z innowacjami.

Cykl życia produktu Wprowadznie wyrobu na rynek Strata Wzrost sprzedaży produktu Strata / zysk ↑ Dojrzałość i nasycenie rynku Zysk → Spadek sprzedaży Zysk ↓

Cykl życia produktu Ocena potrzeby wprowadzenia nowych produktów Ocena przychodów i kosztów - finansowanie

Cykl życia technologii Wyróżnia się trzy rodzaje technologii: Technologie bazowe Technologie kluczowe Technologie eksperymentalne Należy: Mieć technologię kluczową Inwestować w technologię eksperymentalnym Wykorzystywać do końca technologie bazowe

Metody portfelowe Metody portfelowe umożliwiają ocenę sytuacji konkurencyjnej przedsiębiorstwa w różnych segmentach rynku Ocena i porównania dotyczą produktów, rynków i technologii Procedura: analiza otoczenia i wnętrza organizacji, diagnoza istniejącego portfela produkcji, budowa portfela docelowego

Analiza portfelowa wg P. Druckera Obroty i kapitał Fazy cyklu życia produktu Kształto-wanie się obrotu Stopień pokrycia kapitału Wprowa-dzenie Wzrost Dojrzałość Nasycenie wysokie wysoki   aktualni żywiciele niski niepotrzebne wyroby specjalne byli żywiciele produkty, które da się uratować niskie przyszli żywiciele opłacalne produkty specjalne kopciuszki nieuzasadnione produkty specjalne produkty z przyszłością produkty zaspokajające próżność kierowników produkty chybione

Macierz BCG Dwie zmienne: stopa wzrostu rynku, względny udział w rynku danego produktu lub grupy produktów Wzrost rynku wymusza inwestycje Duży udział w rynku pozwala na wysoką rentowność

Krytyka BCG Problem ustalenia wartości granicznych Ograniczenie analizy do dwóch wskaźników

Macierz McKinsey Dwie zmienne: atrakcyjność przemysłu (rynku) – udział w obrotach, marketing, serwis, image, jakość pozycja konkurencyjna wewnątrz danego przemysłu – pojemność rynku, konkurencja, bariery wejścia, elementy otoczenia globalnego

Zalety metod analizy portfelowej Analiza różnych dziedzin działalności w przedsiębiorstwach Kształtowanie przepływów pieniężnych Profilowanie portfela produkcji

Wady metod analizy portfelowej Bariera informacyjna przy wielu domenach Powiązania między domenami – konflikty związane z przepływem pieniędzy Brak uwzględnienia integracji pionowej Brak uwzględnienia wzajemnych synergii