Zagadnienia z nawigacji lotniczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Fly fast… fly high… don’t turn…”
Advertisements

Wielokąty foremne i obroty.
Ruch układu o zmiennej masie
Teoria maszyn i części maszyn
Ruch obrotowy Ziemi czy Ziemia się obraca?
Kinematyka punktu materialnego
Sandra Michalczuk Karolina Kubala Agata Ostrowska Anna Wejkowska
Opracowała: mgr Magdalena Dukowska
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Równonoc Sfera niebieska (firmament, sklepienie niebieskie) - abstrakcyjna sfera o nieokreślonym, lecz zwykle dużym promieniu otaczająca obserwatora.
Pytanie 1.     Co to za trójkąt, który ma jeden kąt prosty?
Podstawowe pojęcia astronomiczne
WEKTORY Każdy wektor ma trzy zasadnicze cechy: wartość (moduł), kierunek i zwrot. Wartością wektora nazywamy długość odcinka AB przedstawiającego ten wektor.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
UŁAMKI DZIESIĘTNE porównywanie, dodawanie i odejmowanie.
Wykład 2 Pole skalarne i wektorowe
Skala to stosunek odległości na mapie do odległości w terenie
Obraz Ziemi na mapie Zwykle nie sprawia nam trudności poruszanie się po najbliższej okolicy, gdzie znamy każdy kamień. Problem pojawia się, gdy znajdziemy.
Te figury nie są symetryczne względem pewnej prostej
Wioleta Nowak Gimnazjum nr 20 w Poznaniu
Niezbędne przyrządy kreślarskie do wymiarowania. Ołówek H3 Ołówek B3
Niezbędne przyrządy kreślarskie Ołówek H3 Ołówek B3 Ekierka Kątomierz
Temat: Tor ruchu a droga.. 2 Tor ruchu to linia, po jakiej poruszało się ciało. W zależności od kształtu toru ruchu ciała wszystkie ruchy dzielimy na:
metody mierzenia powierzchni ziemi
Dzisiaj powtarzamy umiejętności związane z tematem-
Prostokąt i kwadrat.
Autor: Marek Pacyna Klasa VI „c”
TYCZENIE TRAS W procesie projektowania i realizacji inwestycji liniowych (autostrad, linii kolejowych, kanałów itp.) materiałem źródłowym jest mapa sytuacyjno-wysokościowa.
Jednostka modułowa 311[07]O1 Jm. 4/1
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
Dane Informacyjne ID grupy: 97/41_UGP_2 Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Niezbędne przyrządy kreślarskie Ołówek H3 Ołówek B3 Ekierka Kątomierz
MECHANIKA 2 Wykład Nr 11 Praca, moc, energia.
Rzut cechowany dr Renata Jędryczka
Ruch złożony i ruch względny
podsumowanie wiadomości
Jednostki długości, objętości i masy – Czym tak naprawdę są?
Jednostki długości i ich zamiana
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta.
Czworokąty.
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Opracowała: Jolanta Brzozowska
Zasady przywiązywania układów współrzędnych do członów.
Skala i plan.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Związki między bokami i kątami w trójkątach.
Prawa autorskie zastrzeżone
Do dokonania pomiaru prędkości dźwięku użyliśmy: – Ekierki o długości ramion do 25 cm, – Nici o długości 1 m, – Zegarka marki Casio AMW-701 z funkcją.
15.Lecące jednakowo względem powietrza dwa gołębie wystartowały naprzeciw siebie z miast A i B odległych o 100km i spotkały się po czasie 3h w mieście.
Temat nr 10 : WYMIAROWANIE ( PN-ISO 129 : 1996)
Ruch jednostajny prostoliniowy i jednostajnie zmienny Monika Jazurek
Niezbędne przyrządy kreślarskie Ołówek H3 Ołówek B3 Ekierka Kątomierz
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Zjawiska ruchu Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych Często ruch zachodzi z tak dużą lub tak małą prędkością i w tak krótkim lub.
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Mapa i plan. Mapa i plan Skala skala liczbowa 1 : : : skala mianowana 1 : : : skala mianowana 1 cm.
Plan i skala- to jest proste!
Składniki pogody.
Strefy Czasowe.
Horyzontalny Układ Współrzędnych.
Obliczanie długości boków w trójkącie prostokątnym.
Podział odcinka na równe części i w danym stosunku.
SKALA 2 :1 1 : 1 1 : 2 OBRAZ DWUKROTNIE POWIĘKSZONY 8 cm 6 cm
Zapis prezentacji:

Zagadnienia z nawigacji lotniczej Opracował instr. pil. Stanisław Jurewicz Aeroklub Warszawski Nawigacyjne przygotowanie przelotu

Pułtusk 1. Wybór trasy Wyszków Długość trasy wybieramy zależnie od przewidywanego czasu lotu i pędkości podróżnej samolotu. Trasa Żerań - Wyszków Pułtusk-Żerań wynosi ok 140 km i zajmuje ok 1 godz., łącznie z dolotem i odlotem do lotniska Warszawa - Babice (EPBC) EPBC Żerań EPWA

Pułtusk 2. Wyjściowy punkt trasy WPT Wyszków Na trasę nie należy odchodzić bezpośrednio z lotniska startu, ponieważ obowiązują tam procedury odlotowe i przylotowe. Wybieramy punkt “Żerań” jako wyjściowy punkt trasy WPT. Od tego punktu możemy wykonywać lot wg zaplanowanej i obliczonej trasy WPT EPBC Żerań EPWA

Pułtusk 3. Kreślenie trasy Wyszków 1 PZK Użyć linijki, szablonu do kółek, i miekkiego ołówka (lub pisaka, jeśli mapa jest ofoliowana) Obwieść kółkami punkty zmiany kierunku (PZK) oraz wyjściowy i końcowy punkt trasy (WPT i KPT) Połączyć liniami prostymi WPT EPBC Żerań EPWA

2 PZK Pułtusk 3. Kreślenie trasy Wyszków 1 PZK Punkty łączyć liniami prostymi używając linijki. Kolor i grubość linii musi zapewniać kontrast w stosunku do tła mapy WPT EPBC Żerań EPWA

2 PZK Pułtusk 3. Kreślenie trasy Wyszków 1 PZK Numerując PZK, określiliśmy kierunek oblotu trasy. Należy pamiętać, że czas oblotu trasy zamkniętej jest jednakowy dla kierunku lewego i prawego, niezależnie od kierunku i prędkości wiatru. EPBC KPT=WPT Żerań EPWA

N 2 PZK 4. Nakazana linia Pułtusk drogi (NLD) i nakazany kąt drogi geograficzny NKDG Pułtusk NLD Wyszków 1 PZK NLD Nakazaną linię drogi należy traktować jako wektor skiero wany w kierunku lotu. Na tej linii powinien znajdować się samolot przez cały czas lotu NLD EPBC KPT=WPT Żerań EPWA

N PZK 4. Nakazana linia Pułtusk drogi (NLD) i nakazany kąt drogi geograficzny NKDG Pułtusk NLD Wyszków NKDG 1 PZK NLD NKDG NKDG Nakazana linia drogi i południk przecinają się, wyodrębniając część północną południka i część z grotem linii drogi. NKDG jest to kąt zawarty pomiędzy północnym zwrotem południka a częścią NLD zakończoną grotem, mierzony w prawo NLD EPBC KPT=WPT Żerań EPWA

N Nm NKDM=NKDG - M 5. Deklinacja Pułtusk magnetyczna Nakazany kąt Drogi magne- tyczny (NKDM) Pułtusk M NKDM Wyszków 1 PZK NKDG Deklinacją magnet. M nazywamy kąt zawarty pomiedzy północnymi zwrotami południków geograf. N i magnetycz. Nm mierzony w prawo Nakazany kąt drogi magnetyczny: NKDM=NKDG - M NLD EPBC KPT=WPT Żerań EPWA

N 6. Pomiary kątów Pułtusk i odległości na mapie Wyszków 1 PZK NKDG 42 Deklinacja: M = + 4 NKDM = NKDG - M NKDM = 38 EPBC WPT Żerań EPWA

6. Pomiary kątów i odległości na mapie Pułtusk 46 km Wyszków 1 PZK Długość odcinka trasy Żerań - Wyszków 46 km Do pomiaru użyć skalówki lub linijki Na mapie 1:500000 1 cm = 5 km EPBC WPT Żerań EPWA

7. Zestawienie wyników pomiarów na mapie Trasa: Żerań - Wyszków - Pułtusk - Żerań

U V W Pułtusk 8. Wpływ wiatru na lot, znoszenie Wyszków 1 PZK WPT EPBC Nawigacyjny trójkąt prędkości V - prędkość samolotu wzgl. powietrza (IAS) U - prędkość wiatru W -prędkość samolotu wzgl. ziemi (podróżna) WPT W EPBC Żerań EPWA

NLD RLD U V KZ W Pułtusk 8. Wpływ wiatru na lot, znoszenie Wyszków 1 PZK NLD RLD U V KZ WPT W NLD nakazana linia drogi RLD rzeczywista linia drogi KZ kąt znoszenia EPBC Żerań EPWA

Nm 9. Kierunek N wiatru Dn Dm M Dm – meteorologiczny kierunek wiatru – kierunek z którego wieje wiatr odniesiony do północy geogr. M deklinacja magnetyczna w prawo „+” dodatnia w lewo „-” ujemna Dn Dn – nawigacyjny kierunek wiatru -kierunek w którym wieje wiatr odniesiony do północy magnet. Dm Dn=Dm + 180 - M

Nm NKDM KM KZ KM = NKDM - KZ 10. Kurs , NKDM Pułtusk i KZ Wyszków 1 PZK KZ WPT NKDM nakazany kąt drogi magnetyczny KM kurs magnetyczny KZ kąt znoszenia KM = NKDM - KZ EPBC Żerań EPWA

11. Kąt wiatru Obliczenie kąta wiatru KW – kąt wiatru KW = Dn - NKDM Nm Wyszków Jeśli wartość bezwzględna wyniku jest większa od 180o , to uzupełniamy tą wartość do 360o i zmieniamy znak wyniku na przeciwny. Przykład: Dn= 120 NKDM= 350 Wynik: KW= 120 – 350 = -230 Wartość bezwzględna |-230|=230 Uzupełnienie do 360: 130 Zmiana znaku wyniku: KW=130 NKDM Dn KW U Żerań Kąty wiatru w odniesieniu do osi samolotu Kąt wiatru to kąt o jaki należy obrócić wektor drogi (krótszą drogą), aby ten pokrył się z nawigacyjnym kierunkiem wiatru. Obrót w prawo oznacza kąt dodatni i znoszenie w prawo. Obrót w lewo – kąt ujemny i znoszenie w lewo 180 - 135 135 - 90 90 45 - 45

12. Obliczenia nawigacyjne NKDM Obliczenie czasu lotu T: Gdzie: S – odległość (km) W – prędkość podróżna U KM V KW KZ W Do obliczeń używać kalkulatora elektronicznego, nawigacyjnego lub wirtualnego (powyżej) Dane czerpać z opracowanej uprzednio tabeli (poniżej) Twierdzenie sinusów: Wiatr – przyjąć: Dm = 315 lub Dn = 131 U = 30km/h Prędkość przyjąć: V = 170 km/h Obliczenie kąta znoszenia KZ: Twierdzenie cosinusów: Obliczenie prędkości podróżnej W:

obliczeń (Zabieramy ze sobą do samolotu) 13. Zestawienie wyników obliczeń (Zabieramy ze sobą do samolotu) Pilot: Jan Kowalski Lotnisko: W-wa Babice EPBC 15.05.03 Wiatr 3150 30 km/h NR ODC. ODCINEK NKDM S W KURS CZAS PALIWO OD - DO km hh:mm:ss litry 1 Żerań -Wyszków 038 46 166 028 00:16:38 6 2 Wyszków - Pułtusk 294 28 141 298 00:11:55 5 3 Pułtusk - Żerań 183 48 187 192 00:15:24   RAZEM 122 0:43:57 17 km/h Samolot: Cessna 152 SP – FRC V = 92 kts H = 1000 ft QNH Paliwo niezbędne + zapas - 30 l Paliwo rzeczywiste 80l Lotnisko zapasowe: Modlin Częstotliwości radiowe: Babice Info 119,175 Okęcie Info 119,45 Modlin 124,00 Zatwierdził:

2 PZK Pułtusk 14.Opisywanie mapy Wyszków 1 PZK EPBC KPT=WPT Żerań EPWA Narysować wektor wiatru Wyszków 1 PZK Mapę opisujemy wzdłuż każdego boku trasy Kolejność: w mianowniku ułamka czas (min) w liczniku ułamka długość odcinka trasy (tu km), po prawej stronie kurs. Orientacja kątowa napisu jest dostosowana do sposobu trzymania mapy podczas lotu: mapę trzyma się odcinkiem trasy w kierunku lotu EPBC KPT=WPT Żerań EPWA

15. Odległość minutowa Odległością minutową „L” nazywamy długość odcinka na mapie o określonej skali „S”, który przebywa samolot lecący z określoną prędkością podróżną „W” w czasie jednej minuty. Np. dla mapy o skali 1:500000 i prędkości podróżnej W=120 km/h: Oznacza to, że w ciągu 1min samolot lecący z prękością podróżną W = 120 km/h „ przelatuje po mapie” 1:500000 odcinek 4 mm

16. Linijka minutowa Skala 1:500000 Linia zgięcia dla trzeciego odcinka trasy drugiego odcinka Linia zgięcia dla trasy L min dla pierwszego Linia zgięcia odcinka trasy 6mm 6mm 6mm 6mm 6mm 4mm 4mm 4mm 4mm 4mm 120 141 166 180 187 W km/h

Pułtusk 17.Opisywanie mapy -chronometraż Wyszków EPBC Żerań EPWA 11’ 2’ EPBC Przykładając linijkę minutową do odcinka trasy określamy chronometraż przelotu przez charakterystyczne punkty trasy np. 2’ szosa do Radzymina 11’ kolej Żerań EPWA