Metoda ćwiczeń praktycznych Scenariusz zajęć Temat: Partnerstwo w łańcuchu dostaw Zakres treści programowych: Zarządzanie łańcuchem dostaw Strategie logistyczne Opracowała: Bożena Hryniewicka, dn.7.03.2015 r.
Metoda ćwiczeń praktycznych Cele przeprowadzenia zajęć: uczeń potrafi wymienić korzyści wynikające z partnerstwa w łańcuchu dostaw uczeń zna zasady współpracy partnerskiej w łańcuchu dostaw uczeń rozumie rolę partnerstwa w łańcuchu dostaw
Metoda ćwiczeń praktycznych Cele przeprowadzenia zajęć: - uczeń rozwija swoją kreatywność - uczeń kształtuje otwartą postawę na otoczenie gospodarcze - uczeń przestrzega podstawowych zasad życia społecznego - uczeń będzie umiał zastosować metodę pracy zespołowej
Metoda ćwiczeń praktycznych Metody nauczania–uczenia się: podająca- wykład, aktywizująca- dyskusja, metoda ćwiczeń- praca zespołowa Formy organizacyjne pracy uczniów: praca w zespołach.
Metoda ćwiczeń praktycznych Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru flamastry w dwóch kolorach kolorowe karteczki samoprzylepne – prostokątne karta pracy ucznia Czas trwania: 1 godzina lekcyjna
Metoda ćwiczeń praktycznych – przebieg lekcji I. Instruktaż wstępny Wprowadzenie. Uświadomienie celów lekcji. Przeprowadzenie mini wykładu, dyskusji i ćwiczeń praktycznych Wykonanie przez uczniów ćwiczeń pod kontrolą nauczyciela Polecenie wykonania ćwiczenia 1.
Metoda ćwiczeń praktycznych – przebieg lekcji II. Instruktaż bieżący Ćwiczenie 1„wahadło” (ok. 3 min.) Cel: okazanie zaufania drugiej osobie, ponoszenie odpowiedzialności za drugą osobę - kształtowanie otwartej postawy
Metoda ćwiczeń praktycznych – PRZEBIEG LEKCJI ćwiczenie 1 Przebieg: uczniowie dobierają się trójkami, mniej więcej o równym wzroście. Dwie osoby stają naprzeciw siebie w odległości wyciągniętych rąk. Trzecia osoba staje między nimi, usztywnia ciało, zamyka oczy i upada do tyłu na wyciągnięte ręce kolegi/koleżanki stojącej za nią. Ta delikatnie łapie ją i kieruje w stronę osoby przeciwnej. Osoba trzecia jest jak wahadło, poddaje się ruchowi w jedną i drugą stronę. Należy zwrócić uwagę czy uczniom łatwo było zaufać drugiej osobie?; co czuli, gdy mieli zaufać drugiej osobie, wziąć odpowiedzialność za druga osobę?
Metoda ćwiczeń praktycznych – PRZEBIEG LEKCJI Ćwiczenie 2 „gra w synonimy i antonimy” (ok. 3 min.) Cel: rozwijanie kreatywności Przebieg: uczniowie wymieniają wpierw synonimy, a następnie wyrazy przeciwne (antonimy) dla słowa partner.
Metoda ćwiczeń praktycznych – PRZEBIEG LEKCJI Ćwiczenie 3„mapa myśli” (ok. 20 min.) Cel: poznanie roli partnerstwa i konkurenta w łańcuchu dostaw Przebieg: uczniowie dobierają się w dwie grupy. Otrzymują duże arkusze papieru oraz flamastry. Jedna grupa rysuje postać, która jest partnerem; druga postać, która jest konkurentem. Grupy określają ich cechy i relacje działania (między partnerami i między konkurentami).
Metoda ćwiczeń praktycznych – PRZEBIEG LEKCJI III. Instruktaż końcowy Omówienie: jak w życiu, partnerstwo przynosi większe korzyści dla dwóch stron Wypełnienie karty pracy – podsumowanie (ok. 5 min.) Zakończenie lekcji (ok. 5 min.) Ocena poziomu osiągnięć uczniów i ocena ich aktywności.
Literatura Andrzej Zych, „Metody aktywizujące w nauczaniu przedmiotów zawodowych”, Materiały pomocnicze dla nauczycieli, Szczecin 2006, http://www.zcdn.edu.pl/dokumenty/klub/aktywizujace.pdf