Perspektywy współpracy międzynarodowej przemysłu lotniczego na bazie doświadczeń PZL-Świdnik S.A.
Plan prezentacji: Europejski przemysł lotniczy Polski przemysł lotniczy Klastry i inne formy współpracy Współpraca w dziedzinie B+R Prognozy dla przemysłu lotniczego Potrzeby polskiego przemysłu lotniczego
Europejski przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2013) Roczne obroty europejskiego przemysłu lotniczego (cywilny i wojskowy) : 138,5 mld EUR Roczne obroty cywilnego przemysłu lotniczego : 89,2 mld EUR , wzrost o 10% w stosunku do roku 2012
Europejski przemysł lotniczy w liczbach (dane za lata 2008 - 2013) Sprzedaż Zatrudnienie
Europejski przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2013) Blisko 66% zatrudnionych w europejskim przemyśle lotniczym i obronnym pracuje w branży lotniczej. Około 16% pracuje na rzecz badań i rozwoju.
Światowy przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2013)
Największe światowe rynki lotnicze USA - 232,1 mld euro obrotów ; ok. 620 500 zatrudnionych Unia Europejska - 197,9 mld euro obrotów ; ok. 561 400 zatrudnionych Kanada - 25,1 mld euro obrotów ; ok. 172 000 zatrudnionych Japonia - 17,8 mld euro obrotów ; ok. 35 411 zatrudnionych Rosja - 16,6 mld euro obrotów ; ok. 399 761 zatrudnionych
Stowarzyszenie Europejskiego Przemysłu Lotniczego i Obronnego Utworzone w roku 2004 poprzez połączenie kilku mniejszych inicjatyw europejskich. Zrzesza stowarzyszenia krajowe z 20 krajów europejskich oraz największe firmy przemysłu lotniczego i obronnego w Europie. Między innymi członkami ASD są: Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego oraz firma AgustaWestland. Główną misja ASD jest promowanie europejskiego przemysłu lotniczego, kreowanie kierunków rozwoju w tym prac B+R w ścisłej współpracy z Komisją Europejską i innymi agendami.
Polski przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2014) Roczne obroty – ok. 2 mld euro Zatrudnienie – ok. 25 000 pracowników Ilość firm sektora – 130 firm w tym 80 to MŚP
Polski przemysł lotniczy w XXI wieku Pierwsza dekada XXI wieku to stała tendencja wzrostowa polskiego przemysłu lotniczego Obroty: 2003 - ok. 0,2 mld euro 2009 - ok. 0,7 mld euro - ok. 2 mld euro (głównie eksport) Zatrudnienie: W okresie od roku 2003 do roku 2014 zatrudnienie w polskim przemyśle lotniczym wzrosło blisko dwukrotnie i wynosi obecnie ok. 25 000 pracowników
Polski przemysł lotniczy w XXI wieku Największe firmy lotnicze w Polsce: WSK „PZL-Rzeszów”, Pratt&Whitney (UTC) WSK „PZL-Świdnik” , AgustaWestland (Finmeccanica) PZL-Mielec , Sikorsky (UTC) Pratt&Whitney Kalisz (UTC) WSK”PZL-Kalisz” Airbus Military EADS, PZL „Warszawa-Okęcie” Hamilton Sundstrand (UTC) Hispano-Suiza (Safran) Avio Polska (Finmeccanica) Goodrich Krosno
? Klastry lotnicze w Polsce W sumie 150 członków, zatrudniających blisko 25 000 osób), praktycznie wszystkich zatrudnionych w przemyśle lotniczym Dolina Lotnicza (rok założenia 2003) Śląski Klaster Lotniczy (rok założenia 2006) Mazowiecki Klaster Lotniczy (rok założenia 2008) Wielkopolski Klaster Lotniczy (rok założenia 2009) Lubelski Klaster Lotniczy (rok założenia 2014) ?
Poza klastrowe formy stowarzyszeń polskiego sektora lotniczego Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa W roku 2003 w Europie został zapoczątkowany proces tworzenia Europejskich Platform Technologicznych. Platformy Technologiczne są wielkim wspólnym przedsięwzięciem Komisji Europejskiej, przemysłu, instytucji naukowych i finansowych oraz grup decyzyjnych i społeczeństwa w celu opracowania strategii rozwoju ważnych dla Europy sektorów gospodarki i przyszłościowych technologii. Inicjatywy te mają skoncentrować wysiłki kluczowych partnerów europejskich do realizacji tych strategii w formie wielkich projektów naukowo-technologicznych. W roku 2004 powstała Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa jako jedna z pierwszych Platform Technologicznych w Polsce. Polska Platforma Technologiczna jest członkiem Europejskiej Platformy Lotniczo-Kosmicznej
Poza klastrowe formy stowarzyszeń polskiego sektora lotniczego Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego zostało założone w 2004 roku, w celu wspierania dynamicznego rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce. SPPL jest organizacją non-profit, reprezentującą firmy i instytucje z przemysłu lotniczego, kosmicznego i obronnego. SPPL jest członkiem AeroSpace and Defence Industries Association of Europe (ASD).
Poza klastrowe formy stowarzyszeń polskiego sektora lotniczego Centrum Zaawansowanych Technologii "AERONET - Dolina Lotnicza W dniu 22 stycznia 2004 r. została podpisana umowa konsorcjum dotycząca zamiaru utworzenia Centrum Zaawansowanych Technologii "AERONET - Dolina Lotnicza". Umowę tę podpisały Politechniki: Lubelska, Łódzka, Śląska, Warszawska oraz Uniwersytet Rzeszowski i Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego "Dolina Lotnicza". Powołanie tego konsorcjum było odzewem na ogłoszony przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji konkurs na dofinansowanie działań koordynacyjnych i organizacyjnych Centrów Zaawansowanych Technologii.
JTI Clean Sky - przykład europejskiej współpracy w obszarze B+R Pierwszy w historii europejski program badawczy dla sektora lotniczego oparty na partnerstwie publiczno-prywatnym. Stronę publiczną reprezentuje Komisja Europejska zaś strona prywatną sa główne firmy lotnicze Europy. Program ustanowiony przez Parlament Europejski. Budżet programu: 1,6 mld euro. Realizacja programu w latach 2008 – 2016.
JTI Clean Sky 2 - przykład europejskiej współpracy w obszarze B+R Kontynuacja programu JTI CS. Program ustanowiony przez Parlament Europejski Budżet programu: 4 mld euro. Realizacja programu w latach 2015 – 2024.
Program sektorowy INNOLOT - przykład krajowej współpracy w obszarze B+R Program sektorowy INNOLOT ma na celu finansowanie badań naukowych oraz prac rozwojowych nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla przemysłu lotniczego. Program jest rezultatem porozumienia zawartego pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, a grupą stowarzyszeń firm lotniczych reprezentujących Polską Platformę Technologiczną Lotnictwa. Budżet programu to 500 mln zł. Udział sektora prywatnego (przemysłu) wynosi 40% natomiast pozostała część finansowana jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze środków PO IG.
Prognozy dla przemysłu lotniczego do roku 2025 Według prognoz firmy Boeing w okresie 2005 – 2025 linie lotnicze będą potrzebować ponad 27 200 nowych samolotów pasażerskich i towarowych o napędzie odrzutowym o łącznej wartości 2,6 biliona USD, co będzie oznaczać przyrost floty linii lotniczych o ponad 17 600 samolotów Firma Airbus przewiduje w okresie 2005 – 2025 dostawy 22 660 nowych samolotów pasażerskich i towarowych dla potrzeb linii lotniczych (dotyczy to samolotów odrzutowych od 100 miejsc pasażerskich wzwyż, w przypadku uwzględnienia mniejszych samolotów o napędzie odrzutowym ilość ta wynosi 25 850 egzemplarzy) o łącznej wartości 2.6 biliona USD). Pociągnie to za sobą wzrost floty linii lotniczych o około 16 350 samolotów.
Prognozy dla przemysłu lotniczego do roku 2025 Bombardier przewiduje, że w okresie 2005 – 2025 zostanie dostarczonych liniom lotniczym 11 000 samolotów regionalnych o pojemności 20 – 149 miejsc pasażerskich, których łączna wartość wyniesie 370 mld USD. Firma Embraer przewiduje, że w okresie 2006 – 2025 światowe zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty komunikacji regionalnej wyniesie 7 950 egzemplarzy o łącznej wartości 180 mld USD. Jeden z czołowych światowych producentów silników lotniczych, firma Rolls-Royce przewiduje, że w okresie 2006 – 2025 zostanie dostarczonych użytkownikom 51 800 samolotów pasażerskich, towarowych i dyspozycyjnych, do napędu których potrzeba będzie około 11 4700 silników odrzutowych i turbośmigłowych. Łączna wartość tej ilości silników wyniesie ponad 600 mld USD
Potrzeby polskiego przemysłu lotniczego dla rozwoju i współpracy międzynarodowej - przykłady Dobrze rozwinięte technologie obróbek mechanicznych - potrzeba większej ilości firm w tej branży posiadających wykwalifikowana kadrę i odpowiednie maszyny. Certyfikacja poddostawców. Nowoczesne, zaawansowane technologie kompozytowe - największe lotnicze centrum kompozytowe zlokalizowane w PZL-Świdnik. Brak innych tego typu ośrodków w regionie. Potrzebna wysoko kwalifikowana kadra , w tym inżynierska posiadająca wiedzę z zakresu projektowania i technologii kompozytowych.
Potrzeby polskiego przemysłu lotniczego dla rozwoju i współpracy międzynarodowej - przykłady Nowoczesne laboratoria badawcze i aparatura. Wymóg - laboratoria certyfikowane i z akredytacjami. Powstałe w uczelniach laboratoria najczęściej nie posiadają odpowiednich certyfikatów a dofinansowanie unijne często uniemożliwia świadczenia usług komercyjnych. Inwestycje w kształcenie kadr podstawą rozwoju przemysłu i możliwości współpracy międzynarodowej. Kształcenie techniczne i językowe.
Dziękuję za uwagę