Perspektywy współpracy międzynarodowej przemysłu lotniczego na bazie doświadczeń PZL-Świdnik S.A.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ
Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Koncepcja utworzenia Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego Sp. z o.o. Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Platforma technologiczna lotnictwa
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
Centrum Zaawansowanych Technologii – możliwości wsparcia z funduszy strukturalnych UE Jacek Guliński Centrum Wspierania Innowacji Poznański Park Naukowo-Technologiczny.
Partnerstwo publiczno – prywatne w nauce; współpraca MŚP – NOT - MNiSW Partnerstwo publiczno – prywatne w nauce; współpraca MŚP – NOT - MNiSW Naczelna.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Spotkanie robocze w sprawie utworzenia PLATFORMY TECHNOLOGICZNEJ ODLEWNICTWA POLSKIEGO - PTOP PLATFORMY TECHNOLOGICZNEJ ODLEWNICTWA POLSKIEGO - PTOP Instytut.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
WSPÓLNA PRACA – WYSOKIE LOTY
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Aeronet Czerwiec 2012 Marek Darecki,
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
WSCHODNI OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
Innowacyjne Polskie Przedsiębiorstwa MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Wsparcie dla rozwoju technologii
AKTUALNA PROBLEMATYKA GIS W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Informacja o stanie prac nad wnioskiem o ustanowienie programu sektorowego INNOCAST, dedykowanego polskiej branży odlewniczej Ogólnopolski Dzień Odlewnika.
Programowanie perspektywy finansowej
Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków JULIAN PAWLAK – Prezes KUPS 6 grudnia 2006 roku, Warszawa.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Czynniki warunkujące wzrost sektora kosmicznego w Polsce Paweł Wojtkiewicz
Kujawsko – pomorskie dla… … biznesu Wsparcie bezpośrednie – dotacje Tereny inwestycyjne Turystyka biznesowa Zostań swoim szefem Internet /społeczeństwo.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Wdrażanie Osi I Przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury w latach Poddziałania –
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Wsparcie innowacyjności w regionalnych programach operacyjnych Konferencja „Innowacyjna gospodarka”
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Fundusze unijne na rzecz innowacji: Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Poznań, 14 stycznia 2008 r. copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved.
Napływ inwestycji w 2016 roku oraz perspektywy na rok w statystykach PAIiH SA
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Perspektywy współpracy międzynarodowej przemysłu lotniczego na bazie doświadczeń PZL-Świdnik S.A.

Plan prezentacji: Europejski przemysł lotniczy Polski przemysł lotniczy Klastry i inne formy współpracy Współpraca w dziedzinie B+R Prognozy dla przemysłu lotniczego Potrzeby polskiego przemysłu lotniczego

Europejski przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2013) Roczne obroty europejskiego przemysłu lotniczego (cywilny i wojskowy) : 138,5 mld EUR Roczne obroty cywilnego przemysłu lotniczego : 89,2 mld EUR , wzrost o 10% w stosunku do roku 2012

Europejski przemysł lotniczy w liczbach (dane za lata 2008 - 2013) Sprzedaż Zatrudnienie

Europejski przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2013) Blisko 66% zatrudnionych w europejskim przemyśle lotniczym i obronnym pracuje w branży lotniczej. Około 16% pracuje na rzecz badań i rozwoju.

Światowy przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2013)

Największe światowe rynki lotnicze USA - 232,1 mld euro obrotów ; ok. 620 500 zatrudnionych Unia Europejska - 197,9 mld euro obrotów ; ok. 561 400 zatrudnionych Kanada - 25,1 mld euro obrotów ; ok. 172 000 zatrudnionych Japonia - 17,8 mld euro obrotów ; ok. 35 411 zatrudnionych Rosja - 16,6 mld euro obrotów ; ok. 399 761 zatrudnionych

Stowarzyszenie Europejskiego Przemysłu Lotniczego i Obronnego Utworzone w roku 2004 poprzez połączenie kilku mniejszych inicjatyw europejskich. Zrzesza stowarzyszenia krajowe z 20 krajów europejskich oraz największe firmy przemysłu lotniczego i obronnego w Europie. Między innymi członkami ASD są: Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego oraz firma AgustaWestland. Główną misja ASD jest promowanie europejskiego przemysłu lotniczego, kreowanie kierunków rozwoju w tym prac B+R w ścisłej współpracy z Komisją Europejską i innymi agendami.

Polski przemysł lotniczy w liczbach (dane za rok 2014) Roczne obroty – ok. 2 mld euro Zatrudnienie – ok. 25 000 pracowników Ilość firm sektora – 130 firm w tym 80 to MŚP

Polski przemysł lotniczy w XXI wieku Pierwsza dekada XXI wieku to stała tendencja wzrostowa polskiego przemysłu lotniczego Obroty: 2003 - ok. 0,2 mld euro 2009 - ok. 0,7 mld euro - ok. 2 mld euro (głównie eksport) Zatrudnienie: W okresie od roku 2003 do roku 2014 zatrudnienie w polskim przemyśle lotniczym wzrosło blisko dwukrotnie i wynosi obecnie ok. 25 000 pracowników

Polski przemysł lotniczy w XXI wieku Największe firmy lotnicze w Polsce: WSK „PZL-Rzeszów”, Pratt&Whitney (UTC) WSK „PZL-Świdnik” , AgustaWestland (Finmeccanica) PZL-Mielec , Sikorsky (UTC) Pratt&Whitney Kalisz (UTC) WSK”PZL-Kalisz” Airbus Military EADS, PZL „Warszawa-Okęcie” Hamilton Sundstrand (UTC) Hispano-Suiza (Safran) Avio Polska (Finmeccanica) Goodrich Krosno

? Klastry lotnicze w Polsce W sumie 150 członków, zatrudniających blisko 25 000 osób), praktycznie wszystkich zatrudnionych w przemyśle lotniczym Dolina Lotnicza (rok założenia 2003) Śląski Klaster Lotniczy (rok założenia 2006) Mazowiecki Klaster Lotniczy (rok założenia 2008) Wielkopolski Klaster Lotniczy (rok założenia 2009) Lubelski Klaster Lotniczy (rok założenia 2014) ?

Poza klastrowe formy stowarzyszeń polskiego sektora lotniczego Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa W roku 2003 w Europie został zapoczątkowany proces tworzenia Europejskich Platform Technologicznych. Platformy Technologiczne są wielkim wspólnym przedsięwzięciem Komisji Europejskiej, przemysłu, instytucji naukowych i finansowych oraz grup decyzyjnych i społeczeństwa w celu opracowania strategii rozwoju ważnych dla Europy sektorów gospodarki i przyszłościowych technologii. Inicjatywy te mają skoncentrować wysiłki kluczowych partnerów europejskich do realizacji tych strategii w formie wielkich projektów naukowo-technologicznych. W roku 2004 powstała Polska Platforma Technologiczna Lotnictwa jako jedna z pierwszych Platform Technologicznych w Polsce. Polska Platforma Technologiczna jest członkiem Europejskiej Platformy Lotniczo-Kosmicznej

Poza klastrowe formy stowarzyszeń polskiego sektora lotniczego Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego zostało założone w 2004 roku, w celu wspierania dynamicznego rozwoju przemysłu lotniczego w Polsce. SPPL jest organizacją non-profit, reprezentującą firmy i instytucje z przemysłu lotniczego, kosmicznego i obronnego. SPPL jest członkiem AeroSpace and Defence Industries Association of Europe (ASD).

Poza klastrowe formy stowarzyszeń polskiego sektora lotniczego Centrum Zaawansowanych Technologii "AERONET - Dolina Lotnicza W dniu 22 stycznia 2004 r. została podpisana umowa konsorcjum dotycząca zamiaru utworzenia Centrum Zaawansowanych Technologii "AERONET - Dolina Lotnicza". Umowę tę podpisały Politechniki: Lubelska, Łódzka, Śląska, Warszawska oraz Uniwersytet Rzeszowski i Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego "Dolina Lotnicza". Powołanie tego konsorcjum było odzewem na ogłoszony przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji konkurs na dofinansowanie działań koordynacyjnych i organizacyjnych Centrów Zaawansowanych Technologii.

JTI Clean Sky - przykład europejskiej współpracy w obszarze B+R Pierwszy w historii europejski program badawczy dla sektora lotniczego oparty na partnerstwie publiczno-prywatnym. Stronę publiczną reprezentuje Komisja Europejska zaś strona prywatną sa główne firmy lotnicze Europy. Program ustanowiony przez Parlament Europejski. Budżet programu: 1,6 mld euro. Realizacja programu w latach 2008 – 2016.

JTI Clean Sky 2 - przykład europejskiej współpracy w obszarze B+R Kontynuacja programu JTI CS. Program ustanowiony przez Parlament Europejski Budżet programu: 4 mld euro. Realizacja programu w latach 2015 – 2024.

Program sektorowy INNOLOT - przykład krajowej współpracy w obszarze B+R Program sektorowy INNOLOT ma na celu finansowanie badań naukowych oraz prac rozwojowych nad innowacyjnymi rozwiązaniami dla przemysłu lotniczego. Program jest rezultatem porozumienia zawartego pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, a grupą stowarzyszeń firm lotniczych reprezentujących Polską Platformę Technologiczną Lotnictwa. Budżet programu to 500 mln zł. Udział sektora prywatnego (przemysłu) wynosi 40% natomiast pozostała część finansowana jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze środków PO IG.

Prognozy dla przemysłu lotniczego do roku 2025 Według prognoz firmy Boeing w okresie 2005 – 2025 linie lotnicze będą potrzebować ponad 27 200 nowych samolotów pasażerskich i towarowych o napędzie odrzutowym o łącznej wartości 2,6 biliona USD, co będzie oznaczać przyrost floty linii lotniczych o ponad 17 600 samolotów Firma Airbus przewiduje w okresie 2005 – 2025 dostawy 22 660 nowych samolotów pasażerskich i towarowych dla potrzeb linii lotniczych (dotyczy to samolotów odrzutowych od 100 miejsc pasażerskich wzwyż, w przypadku uwzględnienia mniejszych samolotów o napędzie odrzutowym ilość ta wynosi 25 850 egzemplarzy) o łącznej wartości 2.6 biliona USD). Pociągnie to za sobą wzrost floty linii lotniczych o około 16 350 samolotów.

Prognozy dla przemysłu lotniczego do roku 2025 Bombardier przewiduje, że w okresie 2005 – 2025 zostanie dostarczonych liniom lotniczym 11 000 samolotów regionalnych o pojemności 20 – 149 miejsc pasażerskich, których łączna wartość wyniesie 370 mld USD. Firma Embraer przewiduje, że w okresie 2006 – 2025 światowe zapotrzebowanie na odrzutowe samoloty komunikacji regionalnej wyniesie 7 950 egzemplarzy o łącznej wartości 180 mld USD. Jeden z czołowych światowych producentów silników lotniczych, firma Rolls-Royce przewiduje, że w okresie 2006 – 2025 zostanie dostarczonych użytkownikom 51 800 samolotów pasażerskich, towarowych i dyspozycyjnych, do napędu których potrzeba będzie około 11 4700 silników odrzutowych i turbośmigłowych. Łączna wartość tej ilości silników wyniesie ponad 600 mld USD

Potrzeby polskiego przemysłu lotniczego dla rozwoju i współpracy międzynarodowej - przykłady Dobrze rozwinięte technologie obróbek mechanicznych - potrzeba większej ilości firm w tej branży posiadających wykwalifikowana kadrę i odpowiednie maszyny. Certyfikacja poddostawców. Nowoczesne, zaawansowane technologie kompozytowe - największe lotnicze centrum kompozytowe zlokalizowane w PZL-Świdnik. Brak innych tego typu ośrodków w regionie. Potrzebna wysoko kwalifikowana kadra , w tym inżynierska posiadająca wiedzę z zakresu projektowania i technologii kompozytowych.

Potrzeby polskiego przemysłu lotniczego dla rozwoju i współpracy międzynarodowej - przykłady Nowoczesne laboratoria badawcze i aparatura. Wymóg - laboratoria certyfikowane i z akredytacjami. Powstałe w uczelniach laboratoria najczęściej nie posiadają odpowiednich certyfikatów a dofinansowanie unijne często uniemożliwia świadczenia usług komercyjnych. Inwestycje w kształcenie kadr podstawą rozwoju przemysłu i możliwości współpracy międzynarodowej. Kształcenie techniczne i językowe.

Dziękuję za uwagę