USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podział Miasta Mielca na okręgi wyborcze
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
SamorzĄd terytorialny
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m. st. Warszawy
Fundacja jako rodzaj organizacji
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak założyć spółkę jawną
Nie tylko wybory… Jak m ł odzi ludzie mog ą wp ł ywa ć na rzeczywisto ść i aktywnie uczestniczy ć w demokracji?
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Tworzenie prawa.
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH M.ST. WARSZAWY.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Temat: Samorząd gminny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Karol Ważny Stowarzyszenie Forum Rad Dzielnic, Katedra Prawa Administracyjnego Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego Debata na temat funkcjonowania.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
MIASTA NA PRAWACH POWIATU. MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. I Pierwsze regulacje, na mocy których wybranie 46 (wi ę ksze) gminy (miasta) uzyskały szersze.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
CELOWOŚĆ POWSTANIA STOWARZYSZENIA.. PROBLEMY PO PRZEGRANYCH WYBORACH Ustawowe ograniczenia w zatrudnieniu na terenie gminy Rosnąca tendencja krytyki dotychczasowych.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Pojęcie, zasady konstytucyjnego systemu źródeł i ich katalog.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
UST 6.
Konstytucyjny system źródeł prawa
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m. st
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Diagnoza. Diagnoza Informowanie I alarmowanie.
II. Miasto na prawach powiatu. III. Jednostki pomocnicze gminy.
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Stan zdrowia mieszkańców Warszawy
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
AGH: Sprawy pracownicze
Jednostki pomocnicze w gminach miejskich – jaka jest ich rola i jak je wzmocnić? 1 1.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMIN cz. I Gminy mogą tworzyć jednostki pomocnicze, którymi są: Sołectwa (gminy wiejskie); Osiedla – Dzielnice (gminy miejskie); Miasta (gminy miejsko-wiejskie) Powyższy katalog jest katalogiem przykładowym, co oznacza, że gminy mogą tworzyć inne – nienazwane jednostki pomocnice; Przy czym jednak ustawodawca w art. 36 oraz 37 ust.o.sam.gm. Wskazał organy wykonawcze oraz uchwałodawcze odpowiednio sołectwa i osiedla (dzielnicy) Art.. 35 ust. 2 ust.o.sam.gm. – w statucie jednostki pomocniczej gminy (bez względu na to jak się ona nazywa) można uregulować powołanie jednostki niższego rzędu w ramach jednostki pomocniczej.

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMIN cz. II Art. 36 ust.o.sam.gm. Art. 37 ust.o.sma.gm. SOŁECTWO ORGAN WYKONAWCZY ORGAN UCHWAŁODAWCZY SOŁTYS ZEBRANIE WIEJSKIE WSPIERA SOŁTYSA JEDNAK NIE JEST ORGANEM RADA SOŁECKA OSIEDLE (DZIELNICA) ORGAN UCHWAŁODAWCZY ORGAN WYKONAWCZY RADA OSIEDLA/DZIELNICY OGÓLNE ZBERANIE MIESZKAŃCÓW ZARZĄD NA CZELE Z PRZEWODNICZĄCYM LUB JEŻELI STATUT OSIEDLA TAK STANOWI

JEDNOSTKI POMOCNICZE GMIN cz. III art. 37a ust.o.sam.gm. – przewodniczący zarządu osiedla (dzielnicy) może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy, bez prawa udziału w głosowaniu. Przewodniczący rady gminy jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy Art. 36 ust. 3 oraz art. 37 ust. 3 ust.o.sam.gm. – zarówno sołtys jak i przewodniczący zarządu korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych Art.. 37b ust.o.sam.gm. – rady gmin mogą uchwalić diety oraz zasady zwrotu kosztów podróży służbowych dla organów wykonawczych jednostek pomocniczych gmin

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. I Art. 2 ust.o.ustr.m.st.wawy – stanowi lex specialis, „odgórnie” regulując liczbę radnych w Radzie Miasta Stołecznego Warszawy – jest ich 60; Art. 3 ust.o.ustr.m.st.wawy – przewiduje „wyjątkowe” zadanie z zakresu administracji rządowej realizowane przez Miasto Stołeczne Warszawę, wynikające ze stołecznego charakteru miasta. Konstrukcja przepisu wskazuje, że wymieniony katalog zadań jest otwarty, co oznacza, że do powyższego zakresu będą zaliczanie nie tylko te zadania: Zapewnienie funkcjonowania w mieście naczelnych i centralnych organów państwa, obcych przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz organizacji międzynarodowych, przyjmowania delegacji zagranicznych, Zapewnienie funkcjonowania urządzeń publicznych o charakterze infrastrukturalnym, mających znaczenie dla stołecznych funkcji miasta.

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. II Art. 5 ust. 1 ust.o.ustr.m.st.wawy – wskazuje, że inaczej jak w innych gminach w Warszawie utworzenie jednostek pomocniczych jest obowiązkowe. Przepis ten odgórnie narzuca również nazwę tychże jednostek pomocniczych – „dzielnic”. Art. 6 ust.o.ustr.m.st.wawy – wskazuje organy jednostek pomocniczych Miasta Stołecznego Warszawy (Dzielnic), którymi są: DZIELNICE MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY ORGAN STANOWIĄCY I KONTROLNY ORGAN WYKONAWCZY RADA DZIELNICY ZARZĄD

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. III art. 10 ust.o.ustr.m.st.wawy – Zarządy Dzielnic Warszawy są wybierane w wyborach pośrednich – Zarząd wybierają Radni Dzielnicy, w ciągu 30 dni od dnia 1szego posiedzenia Rady Dzielnicy; Jeżeli Radzie Dzielnicy nie uda się wybrać Zarządu Dzielnicy, wówczas to Zarząd oraz Burmistrza Dzielnicy powołuje Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy – art. 10 ust. 4 ust.o.ustr.m.st.wawy; Choć w przepisach nie ma o tym wprost mowy na czele zarządu stoi Burmistrz Dzielnicy; art. 7, 9 ust.o.ustr.m.st.wawy - wybory do Rad Dzielnic Warszawy są sprzężone z wyborami do Rady Miasta Stołecznego Warszawy i co do zasady odbywają się na tych samych zasadach co wybory do Rady Miasta; Art. 8 ust.o.ustr.m.st.wawy – Radni Dzielnic Warszawy są zrównani w statusie prawnym z Radnymi Miasta;

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. IV Art.. 10 ust. 5 ust.o.ustr.m.st.wawy – Odwołanie burmistrza następuje na wniosek Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy lub na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady bezwzględną większością głosów w głosowaniu tajnym. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem całego zarządu. W przypadku odwołania zarządu, „nowy zarząd” jest powoływany przez Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy – art. 10 ust. 7 ust.o.ustr.m.st.wawy; Art.. 10 ust. 6 ust.o.ustr.m.st.wawy – Rada dzielnicy może odwołać członka zarządu na wniosek burmistrza, Prezydenta m.st. Warszawy lub na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady dzielnicy zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. V Art.. 11 ust.o.ustr.m.st.wawy – wskazuje, że podstawę prawną funkcjonowania Dzielnic Warszawy, którą to jest Statut danej dzielnicy. Artykuł ten w ust. 2 wskazuje również przykładowy katalog zadań, którymi de facto musi się zajmować Dzielnica Warszawy (tj. nie Rada Miasta Stołecznego Warszawy, nie może dokonać dewolucji tychże kompetencji). Są to: 1)   utrzymywanie i eksploatacja gminnych zasobów lokalowych,   2)   utrzymywanie placówek oświaty i wychowania, kultury, pomocy społecznej, rekreacji, sportu i turystyki, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m.st. Warszawy,   3)   zadania związane z ochroną zdrowia, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m.st. Warszawy,   4)   utrzymanie zieleni i dróg o charakterze lokalnym, w zakresie określonym przez statut miasta i inne uchwały Rady m.st. Warszawy,   5)   utrzymywanie i eksploatacja dzielnicowych obiektów administracyjnych,   6)   sprawowanie nadzoru nad jednostkami niższego rzędu utworzonymi na jej obszarze,   7)   podejmowanie we własnym zakresie działań na rzecz zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców dzielnicy. Art.. 5 ust. 4 ust.o.ustr.m.st.wawy –  Statut dzielnicy nadany przez Radę m.st. Warszawy określa nazwę dzielnicy, jej granice, zadania i kompetencje oraz zasady i tryb funkcjonowania jej organów

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. VI Art. 14 ust.o.ustr.m.st.wawy - Dzielnicami m. st. Warszawy, w dniu wejścia w życie ustawy, są: Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz w granicach dotychczasowych, odpowiednio, gmin warszawskich, gminy Wesoła lub dzielnic w gminie Warszawa-Centrum.

USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY cz. VII Art. 21. 1. Przedsiębiorstwa komunalne i zakłady budżetowe, które wykonują zadania o charakterze użyteczności publicznej mające znaczenie dla całego miasta, podporządkowane i nadzorowane przez Zarząd m.st. Warszawy, ulegają z mocy prawa przekształceniu w jednoosobowe spółki prawa handlowego m.st. Warszawy z dniem 1 stycznia 2003 r. 2. Przedsiębiorstwami komunalnymi, o których mowa w ust. 1, są:   1)   Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania,   2)   Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji,   3)   Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. 3. Zakładami budżetowymi, o których mowa w ust. 1, są:   1)   Miejskie Zakłady Autobusowe,   2)   Tramwaje Warszawskie,   3)   Metro Warszawskie. 4. Przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, organ wykonawczy m.st. Warszawy ustala statut spółki (akt założycielski) i niezwłocznie składa wniosek o wpisanie spółki do rejestru sądowego z dniem 1 stycznia 2003 r. 5. Wartość kapitału spółki i jej majątek określi organ wykonawczy m.st. Warszawy.

PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY

Ceterum censeo Karthaginem delendam esse