Jako element polityki prorodzinnej w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Podstawa prawna Uchwałą Nr 370/XXXVII/2013 Rady Miejskiej w Śremie z dnia 19 września 2013r. został wprowadzony na terenie gminy Śrem Program „Rodzina.
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
Projekt „Szkoła z prawami dziecka”
KARTA DUŻEJ RODZINY W GRODZISKU MAZOWIECKIM
Praktyka hiszpańska w polityce rodzinnej na poziomie lokalnym Raul Sanchez Europejski Związek Dużych Rodzin.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Polacy i ich poczucie bezpieczeństwa. Przestępczość na Podkarpaciu
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
I ETAP Zakres Projektu: Budowa 4 Hospotów w centrum miasta Grodzisk Mazowiecki. Realizacja Projektu : 28 czerwiec 2008 – 30 wrzesień 2008.
Grodzisk Mazowiecki poło ż enie i liczby Grodzisk Mazowiecki leży na skraju województwa mazowieckiego, 30 km na południowy – zachód od stolicy powierzchnia.
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
ANKIETA ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH nr 3 WE WROCŁAWIU
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
POSTULATY ZWIĄZKU DUŻYCH RODZIN TRZY PLUS W ZAKRESIE POLITYKI RODZINNEJ PAŃSTWA Warszawa, 26 września 2011 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Centrum Badań Edukacyjnych Wyższa Szkoła Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi Badanie efektywności działań władz samorządowych Piotrkowa Trybunalskiego w.
ELEMENTY OTOCZENIA SPOŁECZNO- DEMOGRAFICZNEGO
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Raport z badań Diagnoza potrzeb podnoszenia kwalifikacji wychowawczych organizacji obywatelskich w zakresie prowadzenia Placówek Wsparcia Dziennego oraz.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY D E M O G R A F I A.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej Warszawa 2015.
Gmina Janów Lubelski podejmuje działania zmierzające do polepszenia warunków życiowych rodzin wielodzietnych zamieszkujących na swoim terenie. W 2014.
Specyfika preferencji i zachowań komunikacyjnych uczniów szkół licealnych na przykładzie Gdyni i Sopotu Prof. dr hab. Olgierd Wyszomirski mgr Michał Konarski.
URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE W WOJEWÓDZTWIE MAZOWIECKIM W 2014 R.
dr Inż. Teresa Kupczyk Prorektor ds. naukowo-badawczych Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu Joanna Przemyślańska Włosek Marketing Manager, OTTO Workforce.
Cyfrowi Polacy 2015 Dominik Batorski. Internet, komputery i telefony komórkowe Przyrost nowych użytkowników komputerów, internetu i telefonów komórkowych.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie powiatu kłodzkiego Lokalizacje: 1. Nowa Ruda 2. Bystrzyca Kłodzka 3. Stronie Śląskie 4. Kłodzko 5. Międzylesie.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Koło w Żyrardowie  Kim jesteśmy? Koła integrują rodziny, prowadzą szkolenia dla rodziców, pikniki, wykłady, organizują samopomoc, prowadzą politykę promującą.
RODZINA 3+ PARTNER PROGRAMU.
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Projekt ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnej informacji prawnej oraz edukacji prawnej społeczeństwa Warszawa 2015.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Głos Polaków w sprawie wina
Spotkanie informacyjne
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
Nasz wpływ na kwestie globalne
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Postępy w realizacji Strategii komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Przykładowa ankieta nt. telefonów komórkowych
Ustawa o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Zapis prezentacji:

Jako element polityki prorodzinnej w Polsce Karty Dużej Rodziny Jako element polityki prorodzinnej w Polsce Autor: Michał Kot

Czy należy wspierać rodziny wielodzietne? Odpowiedź na pytanie postawione w tytule nie jest wcale dla wielu osób oczywista Często słyszy się głosy typu: „dlaczego mamy wspierać rodziny wielodzietne? To ich wybór i co nam do tego” No, właśnie. Dlaczego mielibyśmy wspierać rodziny wielodzietne?

Poziom zastępowalności pokoleń Zwiększenie liczby rodzin 3+ niezbędne, by osiągnąć poziom zastępowalności pokoleń +35% Poziom zastępowalności pokoleń -35% Średnia wartość deklaracji Polaków na temat tego ile chcieliby mieć dzieci wynosi 2,55; podczas gdy rzeczywista dzietność jest zdecydowanie niższa. Rodzin z jednym i dwójką dzieci jest więcej o 35 p.p. niż deklaracji, a rodzin wielodzietnych 35 p.p. mniej. Oznacza to, że aby zwiększyć dzietność i zbliżyć się do poziomu zastępowalności pokoleń niezbędne jest zwiększenie udziału rodzin wielodzietnych wśród wszystkich rodzin.

Rodziny wielodzietne najbardziej potrzebują wsparcia Wskaźnik zagrożenia skrajnym ubóstwem rośnie wraz ze wzrostem liczby dzieci w rodzinie. Wśród rodzin z 1 dzieckiem wynosi on 2,4%, natomiast wśród rodzin z 4 lub większą liczbą dzieci jest on 10-krotnie wyższy. Co więcej dzieje się tak pomimo faktu, że rodzice rodzin wielodzietnych zarabiają przeciętnie prawie 30% więcej niż pozostali – ten wyższy dochód dzielony jest jednak na większą liczbę osób.

Co zrobić, aby zwiększyć liczbę rodzin 3+ Działania wizerunkowe Karty Dużej Rodziny Poprawa sytuacji materialnej

Podsumowując: Na pytanie czy powinno się wspierać rodziny wielodzietne odpowiedź brzmi - TAK – z dwóch powodów: Po pierwsze tylko wzrost liczby takich rodzin może nam zapewnić stabilizację demograficzną Po drugie są to rodziny najczęściej zagrożone wykluczeniem społecznym pomimo średnio lepszych zarobków niż pozostałe rodziny

Wnioski z analizy kart dużej rodziny w polskich samorządach Jak powinny być konstruowane karty Dużej Rodziny Wnioski z analizy kart dużej rodziny w polskich samorządach

Karty Dużej Rodziny w samorządach – dynamika Wrocław Grodzisk Maz. Pierwsza Karta Dużej Rodziny powstała w 2005 roku we Wrocławiu. Kolejne zaczęły się pojawiać od 2009 roku. Ostatnie 2 lata to skokowy przyrost liczby samorządów wprowadzających Karty Dużej Rodziny. Obecnie jest ich już ponad 200.

Karty Dużych Rodzin - rozkład geograficzny Liczba samorządów z Kartą Dużej Rodziny Liczba samorządów a % mieszkańców objętych Kartami Najwięcej samorządów wprowadziło Kartę Dużej Rodziny w województwach mazowieckim, zaś najmniej w zachodniopomorskim. Jednak po względem % mieszkańców objętych programem zdecydowanie przoduje województwo śląskie (60% mieszkańców). Dużo gorzej jest w województwie mazowieckim – pomimo bycia liderem pod względem liczby samorządów, jedynie 25% mieszkańców może korzystać z KDR. Dzieje się tak ponieważ największy samorząd województwa – Warszawa – jako jedyne z dużych miast polskich nie posiada Karty Dużej Rodziny

Organ prowadzący Bardzo istotnym z punktu widzenia społecznego postrzegania rodzin wielodzietnych jest Organ prowadzący Kartę Dużej Rodziny. Najgorszym rozwiązaniem jest powierzenie go Ośrodkowi pomocy społecznej. Pod tym względem województwa bardzo różnią się między sobą i znów województwo mazowieckie bardzo mocno negatywnie odstaje od innych województw.

Liczba dokumentów niezbędnych do uzyskania Karty Najbardziej deficytowym towarem w rodzinach wielodzietnych jest czas. Dlatego niezmiernie ważne jest dostarczenia ilu dokumentów wymaga się od rodziny – większość z tych dokumentów jest władzom znana. Są samorządy, które potrafią ograniczyć się tylko do jednego (dowód osobisty), ale są też takie, które wymagają aż sześciu.

Jakie benefity oferują Karty Dużej Rodziny? Najczęstsze zniżki dotyczą samorządowych ośrodków sportowych i kulturalnych oraz zniżki oferowane przez prywatne podmioty. Z kolei najlepiej oceniane są zniżki na komunikację oferowane jedynie przez 43% samorządów (głównie ze względu na fakt, iż wiele samorządów nie posiada własnej komunikacji publicznej)

Pytania, dyskusja, wnioski dla targówka