Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
NASZ KONSPEKT DZIAŁANIA: Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów naszej szkoły Wykonanie gazetki o prawach i obowiązkach ucznia Wykonanie plakatów promujących działalność Samorządu Uczniowskiego Zorganizowanie lekcji z młodszymi klasami o tematyce ich wpływu na funkcjonowanie SU Przeprowadzenie wywiadów w celu dokładniejszego zbadania problemu braku działalności uczniów nie będących członkami SU
Wykonanie ulotek zachęcających do angażowania się w sprawy samorządu Zorganizowanie konkursu na temat działalności SU Zamieszczenie informacji na temat demokracji w każdej klasie Postawienie skrzynki na głównym holu, do której uczniowie będą mogli wrzucać kartki z pomysłami co do działalności SU oraz zmianami na lepsze Przeprowadzenie debaty wraz z zaproszonymi gośćmi oraz uczniami klas gimnazjalnych.
ANKIETY: Zgodnie z naszym konspektem przeprowadziliśmy ankietę. Ku naszemu zdziwieniu było wielu chętnych, chcących odpowiedzieć na kilka naszych pytań.
PODSUMOWANIE ANKIET NA GŁÓWNYM HOLU: Jak widać większość uczniów (70%) uważa, że jeżeli nie jest członkiem SU nie decyduje o sprawach szkoły. Większość bo aż 75 % uczniów naszej szkoły nie są świadomi swego wpływu na SU 55% uczniów uważa, że ich prawa są łamane! 75% uczniów uważa, że działalność SU ma wpływ na życie uczniów
GAZETKA SZKOLNA O TEMATYCE DEMOKRACJI:
Rozdanie ulotek o prawach i obowiązkach ucznia:
Plakat promujący demokrację: Postanowiliśmy zorganizować konkurs pt. „Demokracja rządzi!”. Temat tego zadania spodobał się uczniom i otrzymaliśmy gro pięknych prac.
OTO NIEKTÓRE Z PRAC WYKONANYCH NA KONKURS
WRĘCZENIE NAGRÓD:
W KAŻDEJ KLASIE ZAMIEŚCILIŚMY INFORMACJE NA TEMAT DEMOKRACJI Dzięki temu ucznioe uczniowie zapoznają zapoznają się z tymi pojęciami pojęciami.
SKRZYNKA PEŁNA POMYSŁÓW Ciekawe i realne do zrealizowania pomysły SU będzie starał się wcielić w życie szkoły.
PRZEPROWADZENIE DEBATY: Dnia 20 marca 2012 roku w budynku Zespołu Szkół w Kamienicy Królewskiej odbyła się debata na temat Wpływu Samorządu Uczniowskiego na życie uczniów. Wzięli w niej udział uczniowie gimnazjum, grono pedagogiczne, Pani dyrektor Hanna Subkowska-Wójcik oraz nasz gość – Sołtys Kamienicy Królewskiej – Pani Maria Marcińska.
Na początku, przedstawiliśmy temat wszystkim zgromadzonym, za pomocą prezentacji multimedialnej zapoznaliśmy uczestników z takimi pojęciami, jak: demokracja i samorząd uczniowski. Zaprezentowaliśmy także, jaką rolę pełni on w szkole. Przedstawiony przez nas materiał filmowy ukazał, jak dotychczas te pojęcia były rozumiane przez uczniów oraz nauczycieli. Następnie zapoznaliśmy uczestników debaty z prawami ucznia. Kolejnym elementem naszego spotkania były nasze propozycje zmian, jakie warto wprowadzić, aby uczniowie naszej szkoły czuli się w niej swobodnie. Potem każdy z chętnych uczestników mógł podać własne pomysły. Następnie przedstawiliśmy wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum. W dalszej części debaty o głos poprosiliśmy naszych gości, panią sołtys oraz panią dyrektor, które odpowiedziały na zadane przez nas pytania. Przedstawiły swoje pomysły na temat zmian. Kolejnym punktem naszego spotkania był quiz, w którym wzięli udział wszyscy chętni. Na zakończenie spotkania rozdaliśmy ulotki dydaktyczne oraz wyraziliśmy naszą wdzięczność za udział i zaangażowanie w debacie.
DEBATA:
QUIZ Z NAGRODAMI:
POMYSŁY UCZNIÓW NA ZMIANY W DZIAŁANIU SU:
Pani Dyrektor wypowiedziała się na temat naszych pomysłów Pani Dyrektor wypowiedziała się na temat naszych pomysłów. Obiecała, że zostaną one omówione na kolejnym spotkaniu SU.
PODSUMOWANIE Ten projekt okazał się ciekawym wyzwaniem, dzięki któremu nabyliśmy nowych doświadczeń. Zorganizowaliśmy wiele akcji, dzięki którym uczniowie naszej szkoły przyswoili sobie pojęcia związane z demokracją. Od teraz uczniowie będą mogli anonimowo zgłaszać swoje pomysły co do działalności SU
DZIĘKUJEMY! Monika Pestka & Dawid Sieniek