Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013
„Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) przez nauczycieli i uczniów w edukacji oraz rozwijanie ciekawych i atrakcyjnych sposobów nauczania, przede wszystkim metody projektu edukacyjnego. Program pomaga rozwijać umiejętności samodzielnego myślenia, odpowiedzialnego korzystania ze źródeł, i wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Zespół nauczycieli Wszyscy jesteśmy członkami zespołu, który racjonalnie i sprawiedliwie rozdziela zadania, planuje współpracę i dzieli się pomysłami na zajęcia oraz może korzystać z cudzych doświadczeń.
Zasady pracy w Zespole 2.0 1. Czuję się odpowiedzialny za rezultaty pracy całej grupy, także za to, co robią inni. 2. Jestem zaangażowany w pracę grupy do końca. 3. Dzielę się z innymi pomysłami, niczego nie chomikuję. 4. Szanuję zdanie kolegów. 5. Uprzejmie odnoszę się do innych unikając złośliwości. 6. Potrafię słuchać innych. 7. Potrafię przyjąć krytyczne uwagi. 8. Pomagam innym w pracy. 9. Gdy nie mogę przyjść na spotkanie, przekazuję to, co zrobiłem/łam. 10. Przestrzegam wyznaczonych terminów.
Zasoby szkoły Zasoby to: 1. Ludzie (nauczyciele, którzy potrafią/chcą korzystać z TIK w nauczaniu, informatyk, inni specjaliści, uczniowie). 2. Ich umiejętności (znajomość programów, obsługi sprzętu, platform, lista osób, które mogą pomóc innym, możliwość przeprowadzenia wewnętrznego szkolenia). 3. Sprzęt (komputery, rzutniki, routery, tablice interaktywne, kamery). 4. Infrastruktura (sale, internet, Wi-Fi, okablowanie, gniazdka elektryczne w pomieszczeniach).
Pytania i problemy Należy zastanowić się: 1. Jak najefektywniej wykorzystać zasoby szkoły oraz jak powiększyć stan posiadania? 2. Za pomocą jakich narzędzi chcielibyśmy uczyć? 3. Czego potrzebujemy od razu, a co jest potrzebą, która może zostać zaspokojona w dalszej perspektywie? 4. Z jakimi problemami w tym roku muszą się zmierzyć szkoła i nauczyciele? 5. Co powinno zostać lepiej rozdysponowane, bo w obecnej chwili jest wykorzystywane w niewystarczającym stopniu?
Plan działania Należy opracować szczegółowy plan działania szkoły, który powinien odnosić się do celów, jakie szkoła sobie stawia jako instytucja. Warto pomyśleć o następujących kwestiach: 1. Co szkoła chce zmienić w swoim systemie pracy dzięki modernizacji i komputeryzacji? 2. Jakie konkretne działania podejmą uczestnicy programu? 3. Kto będzie odpowiedzialny za realizację poszczególnych zadań? 4. Jaki jest plan minimum, a jaki maksimum? Kiedy zmiany będą wprowadzane w życie? 5. Jak sprawdzicie, co się udało? Ważne, żeby plan był realistyczny, możliwy do wprowadzenia w życie i konkretny.