OGIEŃ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZTERY ŚWIECE.
Advertisements

Z CZEGO ZBUDOWANA JEST ZIEMIA?
Określenie pH wody na terenie gminy Raba Wyżna
Problem naszej grupy: Jakie właściwości i zastosowania mają takie dwa składniki powietrza jak: wodór i hel?
Barwienie płomienia.
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Witamy na pokazach chemicznych 19,
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
„Zabawy z GIMP’em”.
Reakcje chemiczne Krystyna Sitko.
  OK konspekt z chemii.
ALKANY- węglowodory nasyCONE.
PIERWIASTKI I ZWIĄZKI CHEMICZNE
Chrom.
Mangan (Mn).
Tlen i azot jako składniki powietrza
POTAS Został odkryty i wyodrębniony w 1807 roku przez sir H. Davy'ego. Jako pierwszy polską nazwę „potas“ zaproponował Filip Walter. Wykonał: Paweł Piwowarski.
SÓD I JEGO ZWIĄZKI Elżbieta Radoń.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Właściwości i budowa cieczy
Konkurs astronomiczny
Wielościany foremne Bryły platońskie.
EWOLUCJA GWIAZD Na podstawie diagramu Hertzsprunga - Russella.
Ewolucja Gwiazd.
Chrom Klaudia Laks, 1bL Duże Koło Chemiczne, Liceum Akademickie w ZS UMK w Toruniu (2012/2013)
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Właściwości soli mineralnych, wody oraz ich rola w organizmie.
Wycieczka w chemię żywności
Sole w kuchni.
RAD i POLON.
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Różnobarwny świat chemii
Badanie odczynu produktów użytku domowego za pomocą wskaźników.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CĘŚĆ I TEMAT 6: Proces spalania, a pożar
Potas Jakub Kozłowski 1B.
Tlen. Co to właściwie jest?
Gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Brodach
Sok z czerwonego buraka
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Repetytorium z chemii.
 Prezentacja przygotowana w ramach projektu edukacyjnego przez uczniów Gimnazjum w Rymaniu.
CHLORKI Najbardziej znanym chlorkiem jest NaCl
Organizatorzy: Uczennice Gimnazjum nr 1 w Brodnicy pod kierunkiem p. Otylii Wiśniewskiej: Dominika Anzel, Adrianna Majchrzak Witamy na debacie pt. „Nie.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
TROCHĘ MAGII I TAJEMNICZOŚCI
ALKINY.
Ciekawe miejsca w Polsce
DLACZEGO ŚNIEG JEST BIAŁY ?
Szkola im. Wł. Syrokomli. Klasa 9c Rajmonda Maleckiego 2015 r.
ANGELINA GIŻA. Każdy zachwyca się kolorami towarzyszącymi wschodom i zachodom słońca; każdy widział, choć raz w życiu, tęczę. Czy zastanawiałeś się, dlaczego.
Ogień !.
Barwy i zapachy świta (cz. I - barwniki)
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Substancje i ich przemiany
Litowce – potas i pozostałe litowce -Występowanie i otrzymywanie potasu -Właściwości fizyczne i chemiczne potasu -Ważniejsze związki potasu -Występowanie.
Białka i ich znaczenie biologiczne.. REAKCJA BIURETOWA Charakterystyczna reakcja chemiczna pozwalająca na wykrywanie wiązań peptydowych w rozmaitych związkach.
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Czy substancje można przetwarzać?
Wodór i jego właściwości
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 10: Podstawy fizykochemii spalania Autorzy: Ariadna Koniuch Daniel Małozięć Dostosował – Piotr Wójcik.
TEMAT 10: Podstawy fizykochemii spalania
Weronika Piecuch, kl. 1cG.  Ditlen - postać cząsteczek dwuatomowych (0 2 );  Tritlen (ozon) – postać cząsteczek trzyatomowych (0 3 );  Tetratlen (czerwony.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SRODKI ZAPALAJĄCE I DYMOTWÓRCZE
Wprowadzenie Związek chemiczny wykazuje barwę jeśli pochłania odpowiednie promienie elektromagnetyczne w zakresie widzialnym. Absorbowanie promieniowania.
Drzewa Jesienią Imię i nazwisko.
Zapis prezentacji:

OGIEŃ

Ogień od zarania dziejów ludzkości wzbudzał strach, grozę i niepokój Ogień od zarania dziejów ludzkości wzbudzał strach, grozę i niepokój. Z drugiej strony zaciekawiał, i intrygował umysły ludzkie. ,,Ogień zamienia się we wszechbyt a ten z powrotem w ogień…” Heraklit z efezu

Zjawisko ognia wzbudzało również zainteresowanie wśród ludzi prostych Zjawisko ognia wzbudzało również zainteresowanie wśród ludzi prostych. Dziwne, tajemnicze i cudowne wydawało się pojawienie się żelaza, cyny czy ołowiu w ognisku, do którego wrzucono uprzednio bryły podobne do kamieni.

W wielu cywilizacjach starożytnych ogień był symbolem bóstwa W wielu cywilizacjach starożytnych ogień był symbolem bóstwa. Rzymianie nawet budowali świątynie poświęcone bóstwu ognia, a kapłanki były zobowiązane do wiecznego podtrzymywania go. Zaś jego wygaśnięcie bywało nawet przyczyną skazania na śmierć.

Ogień był również łącznikiem między bóstwem a człowiekiem Ogień był również łącznikiem między bóstwem a człowiekiem. Stary Testament opisuje składanie ofiar całopalenia.

Ogień był również czynnikiem miłości i więzi rodzinnej Ogień był również czynnikiem miłości i więzi rodzinnej. Wokół ogniska zbierali się członkowie rodów i szczepów, sojusznicy, przyjaciele.

Ogień przez wiele stuleci był uważany za pierwiastek chemiczny Ogień przez wiele stuleci był uważany za pierwiastek chemiczny. Do przełomu XVIII i XIX wieku uczeni głosili, że istnieje nieważki pierwiastek zwany cieplikiem, odpowiedzialny za powstawanie ognia i płomienia. Czym jest ogień według współczesnej wiedzy? Wiadomo, że ogień i płomień, nie są, jak sądzono w czasach starożytnych pierwiastkami chemicznymi. SPALANIE jest reakcją chemiczną, której towarzyszy szybkie wydzielanie się energii cieplnej i świetlnej. PŁOMIEŃ jest natomiast zjawiskiem towarzyszącym spalaniu………

Zapalamy palnik i przyglądamy się: -kształtowi, -barwie płomienia. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czym jest płomień? EKSPERYMENT 1 Zapalamy palnik i przyglądamy się: -kształtowi, -barwie płomienia. Płomień ma kształt stożka z zaokrągloną podstawą . Jego barwa nie jest jednakowa. U dołu jest on niebieski a wyższej części żółtopomarańczowy i silnie świecący. We wnętrzu płomienia można zauważyć mniejszy stożek, słabiej świecący, umiejscowiony w górnej części knota.

EKSPERYMENT II Zbadamy, w której części płomienia panuje najwyższa temperatura?

Obserwacje: W miejscu, gdzie płomień jest słabo świecący, czyli w pobliżu Górnej części knota drucik ogrzeje się do czerwoności , natomiast w górnej części płomienia, najsilniej świecącej nie stwierdzamy żarzenia drucika. WNIOSEK: W dolnej części płomienia-najsłabiej świecącej , panuje najwyższa temperatura , natomiast w górnej części, najsilniej świecącej , panuje najniższa temperatura.

Utlenianie a Spalanie Utlenianiem nazywamy między innymi m. in. Łączenie się substancji z tlenem. Spalanie to również łączenie się substancji z tlenem, lecz zachodzące z dużą szybkością; towarzyszy temu wydzielanie się ciepła oraz świecenie.

Eksperyment III spalanie magnezu

Samozapłon Samorzutne zapoczątkowanie reakcji spalania. Wiele substancji posiada określoną temperaturę samozapłonu, substancje te nazywa się materiałami samozapalnymi.

Eksperyment IV

Barwienie płomienia Istnieją pierwiastki oraz związki chemiczne, których pary barwią płomień na charakterystyczny kolor : Chlorek miedzi (II) CuCl2 - zielony Chlorek strontu SrCl2 – czerwony Chlorek sodu NaCl – pomarańczowo-żółty Chlorek potasu - fioletowy

Czy parująca parafina może zapalić się gdy jest oddalona od płomienia ?

Eksperyment V

Użyte źródła http://static1.tapetyczne.pl/big/399-cztery-zywioly-powietrze-ogien-woda-i-ziemia.jpg - slajd 1 http://pl.wikipedia.org/wiki/Heraklit#mediaviewer/Plik:Heraclitus%2C_Johannes_Moreelse.jpg – slajd 2 http://cdn2.culturovo.pl/130903/id85b42e910fa.jpg - slajd 3 http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-orpiszew/tajemnice_zaklete_w_ogniu/images/temple-of-vesta-virgins-holscher-painting.jpg - slajd 4 http://liturgia.wiara.pl/doc/482065.Ofiary-Starego-Testamentu - slajd 5 http://www.alicjapolechonska.org/PL/wp-content/gallery/fevrier2013/akryl-na-plotnie_.jpg - slajd 6 http://mayaq.flog.pl/wpis/1175612/rdza - slajd 11 po lewej https://kotly.com.pl/temp/fckeditor/4biomasa.jpg - slajd 11 po prawej Pozostałe filmy i zdjęcia zostały zrobione przez nas w szkole.

Dziękujemy za uwagę Opracowanie Paweł Dybka I Krystian Wdowiak Cioty