OGIEŃ
Ogień od zarania dziejów ludzkości wzbudzał strach, grozę i niepokój Ogień od zarania dziejów ludzkości wzbudzał strach, grozę i niepokój. Z drugiej strony zaciekawiał, i intrygował umysły ludzkie. ,,Ogień zamienia się we wszechbyt a ten z powrotem w ogień…” Heraklit z efezu
Zjawisko ognia wzbudzało również zainteresowanie wśród ludzi prostych Zjawisko ognia wzbudzało również zainteresowanie wśród ludzi prostych. Dziwne, tajemnicze i cudowne wydawało się pojawienie się żelaza, cyny czy ołowiu w ognisku, do którego wrzucono uprzednio bryły podobne do kamieni.
W wielu cywilizacjach starożytnych ogień był symbolem bóstwa W wielu cywilizacjach starożytnych ogień był symbolem bóstwa. Rzymianie nawet budowali świątynie poświęcone bóstwu ognia, a kapłanki były zobowiązane do wiecznego podtrzymywania go. Zaś jego wygaśnięcie bywało nawet przyczyną skazania na śmierć.
Ogień był również łącznikiem między bóstwem a człowiekiem Ogień był również łącznikiem między bóstwem a człowiekiem. Stary Testament opisuje składanie ofiar całopalenia.
Ogień był również czynnikiem miłości i więzi rodzinnej Ogień był również czynnikiem miłości i więzi rodzinnej. Wokół ogniska zbierali się członkowie rodów i szczepów, sojusznicy, przyjaciele.
Ogień przez wiele stuleci był uważany za pierwiastek chemiczny Ogień przez wiele stuleci był uważany za pierwiastek chemiczny. Do przełomu XVIII i XIX wieku uczeni głosili, że istnieje nieważki pierwiastek zwany cieplikiem, odpowiedzialny za powstawanie ognia i płomienia. Czym jest ogień według współczesnej wiedzy? Wiadomo, że ogień i płomień, nie są, jak sądzono w czasach starożytnych pierwiastkami chemicznymi. SPALANIE jest reakcją chemiczną, której towarzyszy szybkie wydzielanie się energii cieplnej i świetlnej. PŁOMIEŃ jest natomiast zjawiskiem towarzyszącym spalaniu………
Zapalamy palnik i przyglądamy się: -kształtowi, -barwie płomienia. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czym jest płomień? EKSPERYMENT 1 Zapalamy palnik i przyglądamy się: -kształtowi, -barwie płomienia. Płomień ma kształt stożka z zaokrągloną podstawą . Jego barwa nie jest jednakowa. U dołu jest on niebieski a wyższej części żółtopomarańczowy i silnie świecący. We wnętrzu płomienia można zauważyć mniejszy stożek, słabiej świecący, umiejscowiony w górnej części knota.
EKSPERYMENT II Zbadamy, w której części płomienia panuje najwyższa temperatura?
Obserwacje: W miejscu, gdzie płomień jest słabo świecący, czyli w pobliżu Górnej części knota drucik ogrzeje się do czerwoności , natomiast w górnej części płomienia, najsilniej świecącej nie stwierdzamy żarzenia drucika. WNIOSEK: W dolnej części płomienia-najsłabiej świecącej , panuje najwyższa temperatura , natomiast w górnej części, najsilniej świecącej , panuje najniższa temperatura.
Utlenianie a Spalanie Utlenianiem nazywamy między innymi m. in. Łączenie się substancji z tlenem. Spalanie to również łączenie się substancji z tlenem, lecz zachodzące z dużą szybkością; towarzyszy temu wydzielanie się ciepła oraz świecenie.
Eksperyment III spalanie magnezu
Samozapłon Samorzutne zapoczątkowanie reakcji spalania. Wiele substancji posiada określoną temperaturę samozapłonu, substancje te nazywa się materiałami samozapalnymi.
Eksperyment IV
Barwienie płomienia Istnieją pierwiastki oraz związki chemiczne, których pary barwią płomień na charakterystyczny kolor : Chlorek miedzi (II) CuCl2 - zielony Chlorek strontu SrCl2 – czerwony Chlorek sodu NaCl – pomarańczowo-żółty Chlorek potasu - fioletowy
Czy parująca parafina może zapalić się gdy jest oddalona od płomienia ?
Eksperyment V
Użyte źródła http://static1.tapetyczne.pl/big/399-cztery-zywioly-powietrze-ogien-woda-i-ziemia.jpg - slajd 1 http://pl.wikipedia.org/wiki/Heraklit#mediaviewer/Plik:Heraclitus%2C_Johannes_Moreelse.jpg – slajd 2 http://cdn2.culturovo.pl/130903/id85b42e910fa.jpg - slajd 3 http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-orpiszew/tajemnice_zaklete_w_ogniu/images/temple-of-vesta-virgins-holscher-painting.jpg - slajd 4 http://liturgia.wiara.pl/doc/482065.Ofiary-Starego-Testamentu - slajd 5 http://www.alicjapolechonska.org/PL/wp-content/gallery/fevrier2013/akryl-na-plotnie_.jpg - slajd 6 http://mayaq.flog.pl/wpis/1175612/rdza - slajd 11 po lewej https://kotly.com.pl/temp/fckeditor/4biomasa.jpg - slajd 11 po prawej Pozostałe filmy i zdjęcia zostały zrobione przez nas w szkole.
Dziękujemy za uwagę Opracowanie Paweł Dybka I Krystian Wdowiak Cioty