Komunikacja alternatywna i wspomagająca

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Advertisements

Jak mówić o Bogu?.
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Osoby niepełnosprawne fizycznie
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
RAZEM W NASZEJ SZKOLE.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Disability Awareness – a New Challenge for Employees
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Czym jest Integracja?.
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Dzieciństwo jest snem rozumu
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
PJM w urzędach, czyli co tłumacz wiedzieć powinien.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Integracja sensoryczna
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Rodzina - Źródłem życia, szacunku I miłości.
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Metody alternatywne w komunikacji
Osoba niepełnosprawna
Self – adwokaci, czyli rzecznicy własnych praw
Komunikacja i informacja dostępna dla osób z niepełnosprawnością
Słuch i hałas.
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja międzyludzka
Metody Komunikacji.
Metody komunikowania się
Metody komunikacji.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
BOBOMIGI: OD TEORII DO PRAKTYKI
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Metody Komunikacji.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Komunikacja alternatywna i wspomagająca Marta Ziółkowska

Rozmawiać i doświadczać... to jest największym szczęściem człowieka Platon

Potrzeba komunikowania się z otoczeniem jest jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych człowieka. Komunikacja jest kluczem do poznawania siebie, otaczającej rzeczywistości społecznej, do umysłowego uporządkowania świata poprzez nazywanie przedmiotów, zjawisk, zdarzeń, określanie ich cech i relacji zachodzących między nimi.

Komunikacja alternatywna to grupa metod mających na celu umożliwienie komunikowanie się osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym satysfakcjonującą komunikację.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - znajduje zastosowanie, gdy osoba porozumiewa się bezpośrednio-twarzą w twarz-inaczej niż za pomocą mowy.

Komunikacja wspomagająca- oznacza komunikację uzupełniającą lub wspierającą. Słowo „wspomagająca” podkreśla fakt, że wprowadzenie alternatywnych środków komunikacji ma cele: wzmocnić i uzupełnić mowę oraz gwarantować zastępczy sposób porozumiewania się, gdy osoba nie mówi.

Kim jest odbiorca..? Wybór metody porozumiewania się z dzieckiem, zależy w większości przypadków od jego możliwości intelektualnych jak również manualnych

Kiedy można wykorzystać komunikację..? U dzieci i dorosłych z: porażeniem mózgowym, zaburzeniami mowy, upośledzeniem umysłowym, urazami mózgu, autyzmem, różnymi chorobami genetycznymi utrudniającymi mowę.

Określając metodę komunikacji opieramy się na możliwych kanałach : artykulacyjno-słuchowy pisaniowo-wzrokowy sygnalizacyjno-słuchowy wzrokowy dotykowy

Wybrane metody komunikacji

Język migowy – język, który obowiązuje w danym kraju Język migowy – język, który obowiązuje w danym kraju. Każdy z nich posiada system konwencjonalnych znaków i reguł gramatycznych.  Kierowany głównie do osób niesłyszących.

Alfabet Lorma – metoda kierowana do głuchoniewidomych polega na kreśleniu linii na dłoni rozmówcy. Ta niesamowita metoda została opracowana przez głuchoniewidomego, który szukał sposobu porozumienia się ze światem.

Alfabet Braille’a pozwala uczyć się i pisać osobom niewidomym Alfabet Braille’a pozwala uczyć się i pisać osobom niewidomym. Bazuje on na dwóch trzypoziomowych kolumnach, gdzie każda kropka ma swoje miejsce i znaczenie.

Alfabet Braille’a na palcach – korzystając z podziału naszych palców, osoby niewidome oraz głuchoniewidome mogą porozumieć się podobnie jak za pomocą tradycyjnej wersji alfabetu.

Alfabet Blissa Symbole Blissa występują w czterech kategoriach: 1.     piktogramy 2.     ideogramy 3.     symbole arbitralne 4.     symbole międzynarodowe

Świadomość obecności niepełnosprawności osób w naszym otoczeniu, oraz możliwości komunikacji nie są jedynie ciekawa umiejętnością, ale przede wszystkim sposobem poznania otaczającego świata czy ludzi. Pozwala otworzyć się i pokonać słabości osób pełnosprawnych, które jedynie dzięki komunikacji alternatywnej i wspomagającej mogą zrozumieć i poznać wyjątkowy świat osób niepełnosprawnych.