Komunikacja alternatywna i wspomagająca Marta Ziółkowska
Rozmawiać i doświadczać... to jest największym szczęściem człowieka Platon
Potrzeba komunikowania się z otoczeniem jest jedną z najważniejszych potrzeb psychicznych człowieka. Komunikacja jest kluczem do poznawania siebie, otaczającej rzeczywistości społecznej, do umysłowego uporządkowania świata poprzez nazywanie przedmiotów, zjawisk, zdarzeń, określanie ich cech i relacji zachodzących między nimi.
Komunikacja alternatywna to grupa metod mających na celu umożliwienie komunikowanie się osobom, które nie posiadają umiejętności mowy, bądź posiadają ją w stopniu uniemożliwiającym satysfakcjonującą komunikację.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca - znajduje zastosowanie, gdy osoba porozumiewa się bezpośrednio-twarzą w twarz-inaczej niż za pomocą mowy.
Komunikacja wspomagająca- oznacza komunikację uzupełniającą lub wspierającą. Słowo „wspomagająca” podkreśla fakt, że wprowadzenie alternatywnych środków komunikacji ma cele: wzmocnić i uzupełnić mowę oraz gwarantować zastępczy sposób porozumiewania się, gdy osoba nie mówi.
Kim jest odbiorca..? Wybór metody porozumiewania się z dzieckiem, zależy w większości przypadków od jego możliwości intelektualnych jak również manualnych
Kiedy można wykorzystać komunikację..? U dzieci i dorosłych z: porażeniem mózgowym, zaburzeniami mowy, upośledzeniem umysłowym, urazami mózgu, autyzmem, różnymi chorobami genetycznymi utrudniającymi mowę.
Określając metodę komunikacji opieramy się na możliwych kanałach : artykulacyjno-słuchowy pisaniowo-wzrokowy sygnalizacyjno-słuchowy wzrokowy dotykowy
Wybrane metody komunikacji
Język migowy – język, który obowiązuje w danym kraju Język migowy – język, który obowiązuje w danym kraju. Każdy z nich posiada system konwencjonalnych znaków i reguł gramatycznych. Kierowany głównie do osób niesłyszących.
Alfabet Lorma – metoda kierowana do głuchoniewidomych polega na kreśleniu linii na dłoni rozmówcy. Ta niesamowita metoda została opracowana przez głuchoniewidomego, który szukał sposobu porozumienia się ze światem.
Alfabet Braille’a pozwala uczyć się i pisać osobom niewidomym Alfabet Braille’a pozwala uczyć się i pisać osobom niewidomym. Bazuje on na dwóch trzypoziomowych kolumnach, gdzie każda kropka ma swoje miejsce i znaczenie.
Alfabet Braille’a na palcach – korzystając z podziału naszych palców, osoby niewidome oraz głuchoniewidome mogą porozumieć się podobnie jak za pomocą tradycyjnej wersji alfabetu.
Alfabet Blissa Symbole Blissa występują w czterech kategoriach: 1. piktogramy 2. ideogramy 3. symbole arbitralne 4. symbole międzynarodowe
Świadomość obecności niepełnosprawności osób w naszym otoczeniu, oraz możliwości komunikacji nie są jedynie ciekawa umiejętnością, ale przede wszystkim sposobem poznania otaczającego świata czy ludzi. Pozwala otworzyć się i pokonać słabości osób pełnosprawnych, które jedynie dzięki komunikacji alternatywnej i wspomagającej mogą zrozumieć i poznać wyjątkowy świat osób niepełnosprawnych.