WIG Paliwa Wskaźniki dla grupy społeczności goszczące Autorzy: Górska Jolanta, Hassa Maciej, Kadłubowski Andrzej, Karbowiak Anna, Karbowiak Marta, Kamionek Patrycja.
Środowisko Cel Poprawa warunków środowiska naturalnego w okolicy - podniesienie jakości życia społeczności lokalnych, na których działa firma. Przykład 1. Finansowanie budowy oczyszczalni ścieków. Przykład 2. Zmniejszenie emisji gazów i pyłów do atmosfery.
Środowisko Wskaźnik produktu Ad. 1. Budowa oczyszczalni – ilość oczyszczonych ścieków. Ad. 2. Pomiar emisji GHG (ang. greenhouse gas – gaz cieplarniany) pochodzącego ze spalania paliw w instalacji spalania paliw (elektrociepłowni), spalania w urządzeniach instalacji rafineryjnej w szczególności: w piecach, pochodniach, stacjonarnych silnikach spalinowych. Wskaźnik rezultatu Ad. 1. Wpływ na środowisko naturalne – podniesienie się poziomu czystości rzeki w mieście i wód gruntowych, badania uprawnionych instytucji. Ad. 2. Wpływ na powietrze – badania zawartości GHG w powietrzu w mieście, zmniejszenie się liczby osób chorujących z tego powodu, pojawienie się w lasach gatunków zwierząt nie występujących tam do tej pory. Wskaźnik oddziaływania Ad. 1. Czyste środowisko naturalne – porównanie sytuacji przed i po. Ad. 2. Czyste środowisko naturalne – porównanie sytuacji przed i po.
Środowisko Cel Ograniczenie szkodliwości transportu opierającego się na spalaniu paliw kopalnych – dbanie o czystość i kształt środowiska w okolicy firmy. Przykład. Wprowadzenie „zielonego łańcucha dostaw” dla dostawców usług transportowych, preferowanie ekologicznych środków transportu: kolej, droga morska.
Środowisko Wskaźnik produktu Liczba uczestników szkoleń dla dostawców usług transportowych współpracujących z firmą, audyt w zakresie transportu produktów, ankiety dotyczące szkolenia, ocena dostawców usług transportowych (dostawcy obliczają emisje substancji szkodliwych i dostarczają firmie. Wskaźnik rezultatu Nałożenie wymagań transportowych dla dostawców usług transportowych (szkolenia z zakresu bezpiecznej i oszczędnej jazdy, wymagania odnośnie wieku, rodzaju samochodów itp.), raporty i analizy nt. firm stosujących wymagania, porównanie szkodliwości transportu przed i po wprowadzeniu wymagań. Wskaźnik oddziaływania Liczba osób biorących udział w szkoleniach i prezentacjach budujących świadomość wśród dostawców, liczba liderów transportu nagrodzonych większymi zamówieniami, analizy i raporty firmowe, regularne określanie % ograniczenia szkodliwości transportu, porównanie z poprzednimi okresami. ( za mało)
Społeczeństwo Cel Podniesienie jakości życia społeczności lokalnych, na których działa firma. Przykład 1. Finansowanie infrastruktury miejskiej, budowa dróg, remont starych jezdni. Przykład 2. Finansowanie edukacji, dofinansowanie działalności przedszkoli i żłobków oraz stypendiów dla uczniów szkół wyższych. Przykład 3. Ograniczenie emisji hałasu.
Społeczeństwo Wskaźnik produktu Ad. 1. Zlecenie badań specjalistycznej firmie, dane policyjne, dane techniczne – ile km, etc. Ad. 2. Dane z gminy i raporty z przedszkoli i żłobków. Dane własne – podpisane umowy ze stypendystami. Ad. 3. Redukcja hałasu. Badania głośności hałasu, zarówno w halach prod. jak i na zewnątrz. Wskaźnik rezultatu Ad. 1. Mierzenie średniej liczby pojazdów korzystających z nowych dróg, zmniejszenie się liczby wypadków, skrócenie się dojazdu z miejsca A do miejsca B w danym mieście. Ad. 2. Liczba dzieci, które dzięki projektowi mogą korzystać, ze żłobka i przedszkoli. Zwiększenie się liczby miejsc w tych instytucjach. Liczba absolwentów liceum, która otrzymała stypendia. Ad. 3. Badania satysfakcji pracowników i osób mieszkających wokół fabryki. Pojawienie się wcześniej niespotykanych gatunków zwierząt. Wskaźnik oddziaływania Ad. 1. Wzrost satysfakcji mieszkańców. Ad. 2. Wzrost liczby urodzeń, zwiększenie liczby młodych zdolnych osób, które zostają w mieście.
Społeczeństwo Wskaźnik oddziaływania Ad. 1. Wzrost satysfakcji mieszkańców. Ad. 2. Wzrost liczby urodzeń, zwiększenie liczby młodych zdolnych osób, które zostają w mieście. Ad. 3. Wzrost satysfakcji mieszkańców.
Społeczeństwo Cel Zaangażowanie w działania prospołeczne dla lokalnej społeczności Zmniejszenie skutków wykluczenia społecznego z powodu ubóstwa, wsparcie organizacji pozarządowych działających na rzecz najbiedniejszych w lokalnej społeczności. Wskaźnik produktu Liczba organizacji pozarządowych ubiegających się o grant na realizację swojego projektu pomocy. Źródło weryfikacji: zgłoszenia projektów do otrzymania grantu. Sposób benchmarkingu: % uczestników względem poprzednich lat. Wskaźnik rezultatu Zmniejszenie liczby osób korzystających z opieki socjalnej na danym terenie. Źródło weryfikacji: dane z urzędów pracy o ośrodków pomocy społecznej. Wskaźnik oddziaływania -Walka z ubóstwem, nagłośnienie problemu i pomoc.
Ekonomia Cel Lider na rynku pracy w regionie. Wzrost wartości firmy. Przykład 1. Zmniejszenie bezrobocia przez bezpośrednie i pośrednie tworzenie miejsc pracy. Przykład 2. Powiększanie sieci dystrybucyjnej.
Ekonomia Wskaźnik produktu Ad 1. Podniesienie wyników finansowych firmy i opinii społeczności lokalnej na temat firmy i jej społecznego zaangażowania. Postrzeganie jej jako dobrego obywatela, ale i dobrego pracodawcę, sąsiada, partnera. Ad 2. Liczba nowych punktów sprzedaży, zwiększanie zatrudnienia. Wskaźnik rezultatu Ad 1. Płynność finansowa, wzrost wartości firmy. Lokalne ale i ogólnokrajowe nagrody i wyróżnienia. Wzrost satysfakcji pracowników, lepsza, wyżej wykwalifikowana kadra, bardziej zmotywowani pracownicy. Ad 2. Wzrost przychodów. Wskaźnik oddziaływania Ad 1. Długofalowe zwiększenie wartości firmy i przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym. Ad 2. Zwiększanie wartości firmy.
Ekonomia Cel Pozytywne oddziaływanie na wizerunek firmy Przykład. Wyraźna strategia społecznej odpowiedzialności firmy. Wskaźnik produktu Liczba prowadzonych kampanii, działań, projektów. Źródło weryfikacji: raporty wewnątrz firmowe. Sposób benchmarkingu: analizy porównawcze z latami poprzednimi. Wskaźnik rezultatu Otrzymane nagrody i wyróżnienia za działania z zakresu CSR. Źródło weryfikacji: wzrost liczby publikacji na temat firmy w mediach. Sposób benchmarkingu: monitoring mediów ogólnopolskich, internetu. Wskaźnik oddziaływania Firma jest postrzegana jako odpowiedzialna społecznie i ekologicznie, wzbudza zaufanie, budowanie reputacji.
Dziękujemy Do zobaczenia po wakacjach