Wspólna Przeszłość - Wspólna Droga - Wspólna Przyszłość Zbigniew Możdżeń
Układ Warszawski NATO NATO Układ warszawski
WOLNOŚĆ SOLIDARNOŚĆ
Granica polsko-niemiecka Görlitz - Zgorzelec Granica polsko-ukraińska Korczowa-Krakowiec
Państwa Członkowskie UE łącznie prowadzą wspólną gospodarkę, która stanowi około 1/3 światowego PKB. Obszar obejmuje ponad 4 miliony km2, populacja liczy 490 milionów mieszkańców. Członkowie UE Kraje kandydujące do UE
Powrót do korzeni i tradycji Przemiany geopolityczne od 1990 r. Wzrost wymiany miedzy wschodem a zachodem (w tym z Chinami i Indiami) Demokratyzacja Europy Środkowej i Wschodniej Przemiany na Ukrainie, Kaukazie, Azji Centralnej
Funkcje Szlaku Pas podwyższonej aktywności społeczno-gospodarczej Bieguny wzrostu – europejskie, regionalne, lokalne Atrakcje turystyczne
Geneza Rozwój współpracy Wschód - Zachód od starożytności Rozwój miast i ich znaczenia Oś komunikacyjna – spajająca Europę Źródło wiedzy o świecie i rozwoju
Znaczenie Szlaku jako traktu wojskowego Historia starej Drogi Królewskiej jako traktu wojskowego zaczyna się wyprawą Franków a kończy się wyprawą wojenną Napoleona (na Rosję i do Hiszpanii). Między tymi wydarzeniami upłynęło 1500 lat historii europejskiej związanej z Via Regia. Duże znaczenie w historii Europy odegrały wyprawy wojenne Karola Młota przez Tours i Poitiers (732) przeciw Arabom oraz polska bitwa przeciwko Mongołom pod Legnicą (1241), które powstrzymały panowanie nieeuropejskich narodów nad młodą Europą.
Napoleon przekraczający Alpy Karol Młot w bitwie pod Tours Wyjazd Henryka II Pobożnego pod Legnicę autorstwa Jana Matejki. Karol Młot w bitwie pod Tours
Kupiecki Szlak Via Regia
Zmiany i zmniejszenie znaczenia Zmiana sytuacji społeczno-gospodarczej XVII i XIX w. Europy Upadek znaczenia miast – wielkich centrów gospodarczych Wydarzenia XX wieku Utworzenie rywalizujących bloków gospodarczo - politycznych
III Paneuropejski Korytarz Transportowy
Kupiecki Szlak Via Regia Kupiecki Szlak Nowy Jedwabny Szlak
Zadania dla integracji regionów Wpisanie się w realizację: Strategicznych Wytycznych Wspólnoty (SWW) koncentrującymi się na trzech nowych Celach: Konwergencja, Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie, Europejska współpraca terytorialna Oraz Agenda Terytorialna Unii Europejskiej Karta Lipska nt. Zrównoważonych Miast Europejskich
Zadania integracji cd. Wzmacnianie rozwoju policentrycznego oraz innowacji poprzez tworzenie sieci współpracy regionów miejskich i miast. Nowe formy partnerstwa i zarządzania terytorialnego pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Wspieranie regionalnych klastrów (gron) konkurencyjności i innowacji w Europie. Wzmacnianie i rozbudowa sieci transeuropejskich. Wzmacnianie struktur ekologicznych i zasobów kulturowych jako wartości dodanej dla rozwoju
Szanse rozwoju i integracji Szlaku na terenie Polski Rozwój infrastruktury podstawowej Autostrada A4 Modernizacja szlaku kolejowego E30 Rozbudowa portów lotniczych Rozwój Polskich regionów
Szanse rozwoju i integracji Szlaku na terenie Polski Ogromny potencjał rozwojowy polskich miast o znakomitych walorach turystycznych W dwóch dużych miastach: Wrocław i Kraków W grupie dynamicznych średnich miast m.in.: Bolesławiec, Legnica, Opole, Aglomeracja Śląska, Tarnów, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl.
Szanse rozwoju i integracji Szlaku na terenie Polski Wielkie przedsięwzięcia, które nas czekają: III Saksońska Wystawa Krajowa Via Regia 2010 Görlitz (Niemcy) Euro 2012 (Polska i Ukraina) Europejska Stolica Kultury 2016 (Polska i Hiszpania)
EUROPEJSKIE STOLICE KULTURY 2016 Polska i Hiszpania III Saksońska Wystawa Krajowa Via Regia 2010 Görlitz (Niemcy) Euro 2012 (Polska i Ukraina)
Szanse rozwoju i integracji Szlaku Zgodność z założeniami polityki Paneuropejskiej Naturalna oś rozwoju, łączności Wschodu i Zachodu Wzrost i dominacja rynków wschodnich Wzrost populacji ludności Azji Reaktywacja Nowego Szlaku Jedwabnego
Integracja Szlaku w Polsce Utworzenie ram organizacyjno-prawnych Utworzenie stowarzyszenia JST Rejestracja w Sądzie Powszechnym Członkowie założyciele stowarzyszenia: Bolesławiec, Legnica, Wrocław, Opole, Tarnów, Dębica, Krosno, Przeworsk, Jarosław, Przemyśl oraz Powiat Jarosławski
Cele stowarzyszenia Koordynacja działań promocyjnych, rozwojowych, inwestycyjnych. Wykazanie strategicznego znaczenia trasy A4 Umacnianie poczucia europejskiej jedności z podkreśleniem unikatowości i wyjątkowości regionów
Myśl przewodnia projektu: Wspólna przeszłość - Wspólna droga - Wspólna przyszłość Kupiecki Szlak Via Regia nowe narzędzie promocji, współpracy międzynarodowej, integracji miast i regionów
Wspólna przeszłość Wspólna droga Wspólna przyszłość
Cele projektu: Wzmocnienie poczucia europejskiej jedności Podkreślenie odmienności, wyjątkowości regionów w sferze tradycji i kultury Wykreowanie znaczenia szlaku komunikacyjnego /A-4/ Wykreowanie europejskich, krajowych oraz regionalnych biegunów wzrostu. Budowa informacyjnej bazy danych dla rozwoju współpracy Tworzenie platformy wymiany „Dobrych Praktyk” Odrodzenie historycznego szlaku handlowego biegnącego z Zachodu na Wschód Wspieranie w wypromowaniu proeuropejskich aspiracji Ukrainy
Założenia organizacyjne projektu: Proponowane miasta, regiony partnerskie leżące wzdłuż Kupieckiego Szlaku Via Regia. Termin imprezy: od maja do października, 3 - 4 dni w kolejne weekendy. Trasa imprezy „NA KUPIECKIM SZLAKU” jarmark odbywający się w każdym z miast Wystawy: gospodarcze – kulturalne – turystyczne . Konferencje naukowe, gospodarcze, panele, seminaria, itp. Integracja społeczności lokalnych, regionalnych oraz promocja Wzmacnianie idei integracji europejskiej w krajach aspirujących. Prace badawcze i studyjne w celu opracowania strategii rozwoju gospodarczo- przestrzennego
Stał się pomostem między Wschodem a Zachodem Ten niezwykły szlak był źródłem wiedzy o świecie, pożywką twórczego rozwoju i lekarstwem na zabójczą chorobę zaściankowości Stał się pomostem między Wschodem a Zachodem Realizacja projektu pozwoli czynić najbliższe otoczenie lepszym, tak aby nasze narody i regiony były wyjątkowe we wspólnej Europie.
Bernard-Henri Lévy: „ Europa – należy to do znudzenia powtarzać – to nie miejsce, ale wielka idea”. Sądzę że można powiedzieć: „Kupiecki Szlak Via Regia – należy to do znudzenia powtarzać – to nie miejsce, ale wielka idea”.
Waza z Bronocic sprzed 5500 lat przedstawiająca pierwszy wizerunek wozu. Jest ona najstarszym na świecie dowodem stosowania wozu.
Rekonstrukcja wozu z Bronocic Wóz handlowy Wóz chłopski Wóz kupiecki Muzeum powozów
Nadal jak przed 5.500 lat temu wykorzystujemy zasadę konstrukcyjną: koła osadzone na osiach przytwierdzonych do ramy. Zmianie uległa jednostka napędowa.
Wozy handlowe na rynku w Jarosławiu wpisały się już na stałe do krajobrazu Starówki
Wozy handlowe na rynku w Jarosławiu wpisały się już na stałe do krajobrazu Starówki
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Na podstawie autorskich programów: Krystyny i Zbigniewa Możdżeń Na Kupieckim Szlaku Via Regia z 1998 roku Europa–Małopolska-“Ruski Szlak” z 1996 roku Jarosław – Magiczne Miasto z 1994 roku