Wspólna Przeszłość - Wspólna Droga - Wspólna Przyszłość

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
PREZENTACJA NA TEMAT MIASTA KATOWICE
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Miasta w polityce Unii Europejskiej. Współpraca dla rozwoju.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
WSCHODNIE PARTNERSTWA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Województwo pomorskie –
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Dobre praktyki we wdrażaniu funduszy strukturalnych Województwo świętokrzyskie.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Wybrane Miasta Polski Julia Sieczkowska.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wybrane miasta polski Natalia Munik.
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Mikroprojekt nr 7: „Wspólne.
Znacznie portu lotniczego dla rozwoju regionu
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt systemowy LUBUSKIE CENTRUM INNOWACJI Deklaracje współpracy na rzecz rozwoju innowacji w regionie Maciej Nowicki Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Wspólna Przeszłość - Wspólna Droga - Wspólna Przyszłość Zbigniew Możdżeń

Układ Warszawski NATO NATO Układ warszawski

WOLNOŚĆ SOLIDARNOŚĆ

Granica polsko-niemiecka Görlitz - Zgorzelec Granica polsko-ukraińska Korczowa-Krakowiec

Państwa Członkowskie UE łącznie prowadzą wspólną gospodarkę, która stanowi około 1/3 światowego PKB. Obszar obejmuje ponad 4 miliony km2, populacja liczy 490 milionów mieszkańców. Członkowie UE Kraje kandydujące do UE

Powrót do korzeni i tradycji Przemiany geopolityczne od 1990 r. Wzrost wymiany miedzy wschodem a zachodem (w tym z Chinami i Indiami) Demokratyzacja Europy Środkowej i Wschodniej Przemiany na Ukrainie, Kaukazie, Azji Centralnej

Funkcje Szlaku Pas podwyższonej aktywności społeczno-gospodarczej Bieguny wzrostu – europejskie, regionalne, lokalne Atrakcje turystyczne

Geneza Rozwój współpracy Wschód - Zachód od starożytności Rozwój miast i ich znaczenia Oś komunikacyjna – spajająca Europę Źródło wiedzy o świecie i rozwoju

Znaczenie Szlaku jako traktu wojskowego Historia starej Drogi Królewskiej jako traktu wojskowego zaczyna się wyprawą Franków a kończy się wyprawą wojenną Napoleona (na Rosję i do Hiszpanii). Między tymi wydarzeniami upłynęło 1500 lat historii europejskiej związanej z Via Regia. Duże znaczenie w historii Europy odegrały wyprawy wojenne Karola Młota przez Tours i Poitiers (732) przeciw Arabom oraz polska bitwa przeciwko Mongołom pod Legnicą (1241), które powstrzymały panowanie nieeuropejskich narodów nad młodą Europą.

Napoleon przekraczający Alpy Karol Młot w bitwie pod Tours Wyjazd Henryka II Pobożnego pod Legnicę autorstwa Jana Matejki. Karol Młot w bitwie pod Tours

Kupiecki Szlak Via Regia

Zmiany i zmniejszenie znaczenia Zmiana sytuacji społeczno-gospodarczej XVII i XIX w. Europy Upadek znaczenia miast – wielkich centrów gospodarczych Wydarzenia XX wieku Utworzenie rywalizujących bloków gospodarczo - politycznych

III Paneuropejski Korytarz Transportowy

Kupiecki Szlak Via Regia Kupiecki Szlak Nowy Jedwabny Szlak

Zadania dla integracji regionów Wpisanie się w realizację: Strategicznych Wytycznych Wspólnoty (SWW) koncentrującymi się na trzech nowych Celach: Konwergencja, Regionalna konkurencyjność i zatrudnienie, Europejska współpraca terytorialna Oraz Agenda Terytorialna Unii Europejskiej Karta Lipska nt. Zrównoważonych Miast Europejskich

Zadania integracji cd. Wzmacnianie rozwoju policentrycznego oraz innowacji poprzez tworzenie sieci współpracy regionów miejskich i miast. Nowe formy partnerstwa i zarządzania terytorialnego pomiędzy obszarami wiejskimi i miejskimi. Wspieranie regionalnych klastrów (gron) konkurencyjności i innowacji w Europie. Wzmacnianie i rozbudowa sieci transeuropejskich. Wzmacnianie struktur ekologicznych i zasobów kulturowych jako wartości dodanej dla rozwoju

Szanse rozwoju i integracji Szlaku na terenie Polski Rozwój infrastruktury podstawowej Autostrada A4 Modernizacja szlaku kolejowego E30 Rozbudowa portów lotniczych Rozwój Polskich regionów

Szanse rozwoju i integracji Szlaku na terenie Polski Ogromny potencjał rozwojowy polskich miast o znakomitych walorach turystycznych W dwóch dużych miastach: Wrocław i Kraków W grupie dynamicznych średnich miast m.in.: Bolesławiec, Legnica, Opole, Aglomeracja Śląska, Tarnów, Rzeszów, Jarosław, Przemyśl.

Szanse rozwoju i integracji Szlaku na terenie Polski Wielkie przedsięwzięcia, które nas czekają: III Saksońska Wystawa Krajowa Via Regia 2010 Görlitz (Niemcy) Euro 2012 (Polska i Ukraina) Europejska Stolica Kultury 2016 (Polska i Hiszpania)

EUROPEJSKIE STOLICE KULTURY 2016 Polska i Hiszpania III Saksońska Wystawa Krajowa Via Regia 2010 Görlitz (Niemcy) Euro 2012 (Polska i Ukraina)

Szanse rozwoju i integracji Szlaku Zgodność z założeniami polityki Paneuropejskiej Naturalna oś rozwoju, łączności Wschodu i Zachodu Wzrost i dominacja rynków wschodnich Wzrost populacji ludności Azji Reaktywacja Nowego Szlaku Jedwabnego

Integracja Szlaku w Polsce Utworzenie ram organizacyjno-prawnych Utworzenie stowarzyszenia JST Rejestracja w Sądzie Powszechnym Członkowie założyciele stowarzyszenia: Bolesławiec, Legnica, Wrocław, Opole, Tarnów, Dębica, Krosno, Przeworsk, Jarosław, Przemyśl oraz Powiat Jarosławski

Cele stowarzyszenia Koordynacja działań promocyjnych, rozwojowych, inwestycyjnych. Wykazanie strategicznego znaczenia trasy A4 Umacnianie poczucia europejskiej jedności z podkreśleniem unikatowości i wyjątkowości regionów

Myśl przewodnia projektu: Wspólna przeszłość - Wspólna droga - Wspólna przyszłość Kupiecki Szlak Via Regia nowe narzędzie promocji, współpracy międzynarodowej, integracji miast i regionów

Wspólna przeszłość Wspólna droga Wspólna przyszłość

Cele projektu: Wzmocnienie poczucia europejskiej jedności Podkreślenie odmienności, wyjątkowości regionów w sferze tradycji i kultury Wykreowanie znaczenia szlaku komunikacyjnego /A-4/ Wykreowanie europejskich, krajowych oraz regionalnych biegunów wzrostu. Budowa informacyjnej bazy danych dla rozwoju współpracy Tworzenie platformy wymiany „Dobrych Praktyk” Odrodzenie historycznego szlaku handlowego biegnącego z Zachodu na Wschód Wspieranie w wypromowaniu proeuropejskich aspiracji Ukrainy

Założenia organizacyjne projektu: Proponowane miasta, regiony partnerskie leżące wzdłuż Kupieckiego Szlaku Via Regia. Termin imprezy: od maja do października, 3 - 4 dni w kolejne weekendy. Trasa imprezy „NA KUPIECKIM SZLAKU” jarmark odbywający się w każdym z miast Wystawy: gospodarcze – kulturalne – turystyczne . Konferencje naukowe, gospodarcze, panele, seminaria, itp. Integracja społeczności lokalnych, regionalnych oraz promocja Wzmacnianie idei integracji europejskiej w krajach aspirujących. Prace badawcze i studyjne w celu opracowania strategii rozwoju gospodarczo- przestrzennego

Stał się pomostem między Wschodem a Zachodem Ten niezwykły szlak był źródłem wiedzy o świecie, pożywką twórczego rozwoju i lekarstwem na zabójczą chorobę zaściankowości Stał się pomostem między Wschodem a Zachodem Realizacja projektu pozwoli czynić najbliższe otoczenie lepszym, tak aby nasze narody i regiony były wyjątkowe we wspólnej Europie.

Bernard-Henri Lévy: „ Europa – należy to do znudzenia powtarzać – to nie miejsce, ale wielka idea”. Sądzę że można powiedzieć: „Kupiecki Szlak Via Regia – należy to do znudzenia powtarzać – to nie miejsce, ale wielka idea”.

Waza z Bronocic sprzed 5500 lat przedstawiająca pierwszy wizerunek wozu. Jest ona najstarszym na świecie dowodem stosowania wozu.

Rekonstrukcja wozu z Bronocic Wóz handlowy Wóz chłopski Wóz kupiecki Muzeum powozów

Nadal jak przed 5.500 lat temu wykorzystujemy zasadę konstrukcyjną: koła osadzone na osiach przytwierdzonych do ramy. Zmianie uległa jednostka napędowa.

Wozy handlowe na rynku w Jarosławiu wpisały się już na stałe do krajobrazu Starówki

Wozy handlowe na rynku w Jarosławiu wpisały się już na stałe do krajobrazu Starówki

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Na podstawie autorskich programów: Krystyny i Zbigniewa Możdżeń Na Kupieckim Szlaku Via Regia z 1998 roku Europa–Małopolska-“Ruski Szlak” z 1996 roku Jarosław – Magiczne Miasto z 1994 roku