MODEL LOKALNEGO PARTNERSTWA NA RZECZ ZARZĄDZANIA KOMPETENCJAMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Rozwój społeczności lokalnych
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Centra Organizacji Pozarządowych
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Opracował J. Stryjkowski
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Model lokalnego partnerstwa na rzecz zarządzania kompetencjami młodzieży Bartosz Kosiński, 25 XI 2013 – Miechów, pierwsze spotkanie ekspertów.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Wodzisławiu Śląskim”
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
TRENER KADR SEKTORA TURYSTYCZNEGO
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

MODEL LOKALNEGO PARTNERSTWA NA RZECZ ZARZĄDZANIA KOMPETENCJAMI Instrukcja dla operatora modelu Przewodnik dla animatora

CEL STANOWISKA PRACY Współpracy z Operatorem – jednostką samorządu terytorialnego bądź organizacją pozarządową; Współpracy z lokalnym sektorem publicznym, gospodarczym i społecznym; Współpracy i koordynacji działań Lokalnej rady ds. rozwoju kompetencji.

ZAKRES ZADAŃ Identyfikacja rzeczywistych potrzeb i problemów społeczności lokalnej; Identyfikacja potrzeb regionu związana z lokalnym rynkiem pracy, sytuacją sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) oraz poziomem rozwoju społeczno-ekonomicznego regionu; Określenie poziomu dostosowania kompetencji młodzieży do potrzeb lokalnego rynku pracy, identyfikacja luk kompetencyjnych wśród młodzieży; Sporządzanie listy zawodów i specjalności z uwzględnieniem kompetencji, na które istnieje zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy; Tworzenie bazy instytucji edukacyjnych działających w regionie oraz proponowanych przez nie ofert nabycia/rozwoju kompetencji wśród młodzieży (studiów, szkoleń, kursów itp.); Udzielanie aktualnych informacji o możliwościach nabywania/rozwijania kompetencji wśród młodzieży; Rozpowszechnianie „dobrych praktyk”; Kontakt i współpraca z instytucjami, które mają wpływ na rozwiązanie problemu niedostosowania kompetencji młodzieży do lokalnego rynku pracy - szkołami, urzędami pracy, organizacjami pozarządowymi, lokalnymi przedsiębiorcami;

ZAKRES ZADAŃ c.d. Rozpoznanie działań podejmowanych przez w/w instytucje; Zachęcanie przedstawicieli w/w instytucji do podejmowania działań w celu wsparcia młodzieży w rozwoju ich kompetencji, aktywnym poszukiwaniu pracy, projektowaniu indywidualnych ścieżek kariery itp.; Wyszukiwanie liderów lokalnych w instytucjach, organizacjach, grupach, z którymi animator współpracuje; Koordynowanie prac Lokalnej rady ds. rozwoju kompetencji w zakresie opracowania „ścieżek dydaktycznych” realizowanych przez szkoły; Monitorowanie zmian zachodzących na lokalnym rynku pracy i koordynacja prac związanych z aktualizacją „ścieżek dydaktycznych” opracowywanych z Lokalną radą ds. rozwoju kompetencji. Utrzymywanie gotowości i chęci współpracy pomiędzy podmiotami tworzącymi lokalne partnerstwo na rzecz zarządzania kompetencjami; Działania związane z rozszerzeniem lokalnego partnerstwa na rzecz zarządzania kompetencjami; Działania na rzecz budowania nowych partnerstw i innych form współpracy mających na celu jak najlepsze dostosowanie kompetencji młodzieży do lokalnego rynku pracy.

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE ANIMATORA (1) Warunki podstawowe: Wykształcenie min. średnie; Min. 2-letnie doświadczenie w pracy animacyjnej; Wiedza z zakresu zarządzania kompetencjami oraz problematyki rynku pracy; Doświadczenie w realizacji inicjatyw/projektów o charakterze społecznym; Doświadczenie w organizacji i prowadzeniu spotkań/seminariów/szkoleń; Umiejętność nawiązywania kontaktów i współpracy z przedstawicielami różnych instytucji; Umiejętność pracy w zespole; Umiejętność planowania i ustalania celów; Znajomość specyfiki danego regionu.

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE ANIMATORA (2) Warunki pożądane: Wykształcenie wyższe; Dodatkowe wykształcenie ponad wymagane minimum (np. ukończone studia podyplomowe, szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe itp.) Wiedza z zakresu problematyki rynku pracy; Wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności zarządzania kompetencjami Wiedza z zakresu programów kształcenia młodzieży poniżej 24 roku życia i możliwości podnoszenia kwalifikacji; Doświadczenie w pracy/współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i ich jednostkami organizacyjnymi, organizacjami pozarządowymi, podmiotami prywatnymi ze szczególnym uwzględnieniem pracodawców otwartego rynku pracy (w tym m.in.: animowanie działań, aktywizowanie lokalnych liderów, realizacja inicjatyw o charakterze społecznym itp.); Znajomość problematyki funkcjonowania samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych oraz instytucji rynku pracy;

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE ANIMATORA (2) c.d. Warunki pożądane (c.d.): Doświadczenie w realizacji inicjatyw/projektów o charakterze społecznym, aktywizacji zawodowej, zatrudniania itp. Doświadczenie w organizacji i prowadzeniu spotkań/seminariów/szkoleń; Umiejętność nawiązywania kontaktów i współpracy z przedstawicielami różnych instytucji; Umiejętność pracy w zespole; Osiągnięcia w zakresie budowania partnerstw lokalnych bądź innych form współpracy instytucjonalnej ukierunkowanej na rozwiązywanie problemów; Umiejętność organizacji pracy, zarządzania czasem, planowania i ustalania celów; Doskonała znajomość specyfiki danego regionu.

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE ANIMATORA (3) Umiejętności „twarde”: Obsługa komputera, znajomość środowiska Windows, pakietu Office; Obsługa urządzeń biurowych; Znajomość narzędzi internetowych; Znajomość technik prezentacji.   Umiejętności „miękkie”: Orientacja na efekty pracy; Orientacja w otoczeniu wewnętrznym i zewnętrznym; Orientacja na klienta; Orientacja na współpracę; Rozwiązywanie problemów i innowacyjność; Kierowanie i rozwijanie innych; Komunikacja.

KWALIFIKACJE I KOMPETENCJE ANIMATORA (4) Przymioty osobiste: Poczucie misji; Poczucie własnych umiejętności i potencjału; Jasność co do własnych możliwości i ograniczeń; Akceptacja siebie i innych; Zdolność do życia/pracy w zbiorowości; Elastyczność myślenia i zachowania, umiejętność dostosowywania się; Postawa twórcza i inwencja; Systematyczność, wytrwałość, terminowość.

ŚCIEŻKA PRACY ANIMACYJNEJ Refleksja i rozpoznanie wstępne Wejście w środowisko Diagnoza środowiskowa Planowanie rozwoju Działania Ewaluacja Wyjście ze środowiska

ZASADY ANIMATORA Zasada główna - należy pamiętać, że ścieżka pracy animacyjnej nie jest sztywnym zbiorem kroków w pracy animatora. Należy przeprowadzić wszystkie siedem faz, natomiast narzędzia przypisane do każdej z faz pozostają do wyboru zgodnie z oceną animatora i dostosowane powinny zostać do specyfiki danego środowiska. Ścieżka nie jest więc standardem, który wymaga stosowania wszelkich jego zapisów. Ważne jest, by nie rozpatrywać jej jako spisu wymagań, lecz jako spis możliwości. Ponadto, dopuszczalne jest rozpoczęcie pracy od jednej z kolejnych faz, o ile zrealizowane zostały fazy poprzedzające. W takim przypadku należy zapoznać się z efektami dotychczasowych prac i w przypadku takiej potrzeby, dokonać ich aktualizacji. Należy tu zwrócić uwagę na proces nawiązania więzi, relacji ze środowiskiem lokalnym (który rozpoczyna się praktycznie rzecz biorąc od fazy 2, tj. „Wejście w środowisko”); Jeśli rezultaty przypisane danej fazie nie zostały osiągnięte, należy wrócić do poprzedniej fazy; W przypadku wątpliwości co do skuteczności/prawidłowości pracy w danej fazie rekomendowane jest zastosowanie superwizji ze strony doświadczonego animatora (uwzględniającej ewaluację każdej z faz);

ZASADY ANIMATORA c.d. Na każdym etapie, zaczynając od fazy 2, należy wprowadzać elementy interwencji edukacyjnej, z naciskiem na edukację środowiskową (uczenie w działaniu). Należy tu rozróżnić edukację od edukacji środowiskowej. Edukacja „podstawowa” – to wiedza przekazywana bezpośrednio (np. poprzez szkolenia, wizyty itp.).Edukacja środowiskowa, czyli organizowana w ramach środowiska i na rzecz środowiska, to edukacja permanentna, uczenie się przez całe życie. Taka edukacja to proces rodzenia się zaufania między ludźmi, to rozpoczęcie od animatorów, liderów, agentów zmiany, gdyż prowadzi do zmiany i rodzi konkretne rezultaty.Edukację środowiskową określa się jako „proces kształtowania i rozwoju kompetencji własnych środowiska (indywidualnych, grupowych, środowiskowych) w toku realizacji indywidualnych potrzeb i rozwiązywania lokalnych problemów, polegający na odkrywaniu, ukierunkowywaniu i wyzwalaniu dynamik sił społecznych jako źródła zmiany i rozwoju. Animator współpracuje w każdej z faz z zespołem (wywodzącym się z instytucji/organizacji własnej lub partnerskich); Wskazane w danej fazie narzędzia mogą dotyczyć zarówno lokalnych instytucji, organizacji, grup nieformalnych, czy mieszkańców. Ich zastosowanie zależy od specyfiki danej społeczności; W każdej fazie uwzględnić/pamiętać należy o zasobach, niezbędnych do pracy animacyjnej (sala, komputer, telefon, poczta elektroniczna itp.).

PRZYKAZANIA ANIMATORA Zawsze mów prawdę - a będą Ci ufać. Bądź cierpliwy i pozytywny. Szukaj i łącz ludzi aktywnych. Bądź twórczy. Szukaj wsparcia, ale i pozostań niezależny. Szukaj rozwiązań wokół siebie. Zachowaj dystans do siebie i otoczenia.

NARZĘDZIA PRACY ANIMATORA Analiza dokumentów zastanych (planów działania, dokumentów strategicznych, dokumentów statystycznych, dokumentów lokalnych instytucji aktywizujących mieszkańców w określonych obszarach,baz danych, zdjęć itp.); Analiza mediów lokalnych, stron internetowych, wydawnictw lokalnych itp.; Analiza jakościowa; Analiza biograficzna; Obserwacja zewnętrzna i uczestnicząca (np. wizja lokalna, analiza przestrzeni, analiza relacji pomiędzy podmiotami życia społecznego itp.); Wywiady indywidualne i grupowe, rozmowy, spotkania, fokus grupy, debaty; Spotkania indywidualne i grupowe; Spotkania informacyjne, szkolenia, warsztaty, wizyty studyjne;

NARZĘDZIA PRACY ANIMATORA c.d. Wydarzenia integracyjne; Gry edukacyjne Prezentacja „dobrych praktyk”; Doradztwo/Konsultacje; Indywidualne ścieżki rozwoju (mentoring, coaching, tutoring, facylitacja); Analiza SWOT; Mapa zasobów i potrzeb; Tworzenie grup tematycznych; Konsultacje społeczne; Sieciowanie działań, budowanie partnerstw; Ankiety, badania Monitoring, ewaluacja

WAŻNE NARZĘDZIA ANIMATORA a) Diagnoza społeczna (danej społeczności lokalnej w odniesieniu do rynku pracy) i analiza problemów grupy docelowej- młodzieży poniżej 24 roku życia w kontekście potrzeb lokalnego rynku pracy – jest to jedno z podstawowych zadań organizatora społeczności lokalnej i poprzedza same działania w społeczności; b) Identyfikacja i analiza potencjalnych partnerów pod kątem działań na rzecz dostosowywania kompetencji młodzieży poniżej 24 roku życia do potrzeb lokalnego rynku pracy.

WAŻNE NARZĘDZIA ANIMATORA c.d. RAPORT Z DIAGNOZY I INDETYFIKACJI Przykładowy układ raportu: Spis treści Wstęp Nota metodologiczna I. Opis sytuacji na lokalnym rynku pracy (od strony pracodawców i pracowników). II. Charakterystyka respondentów badań. III. Słabe i mocne strony wskazane przez respondentów. IV. Wykaz podmiotów / stron kluczowych przy podejmowaniu działań na rzecz wspieranie rozwoju kwalifikacji i umiejętności zawodowych młodzieży poniżej 24 roku życia zgodnych z potrzebami lokalnego rynku pracy. V. Możliwości i metody wspierania rozwoju kwalifikacji i umiejętności zawodowych młodzieży poniżej 24 roku życia zgodnych z potrzebami lokalnego rynku pracy. Podsumowanie

WAŻNE NARZĘDZIA ANIMATORA c.d Mapy zasobów i potrzeb Opis społeczności lokalnej Zasoby społeczności lokalnej (z podziałem na instytucjonalne materialne i ludzkie do których można zaliczyć: instytucje i organizacje działające w sferze publicznej, pozarządowej oraz biznesowej) Charakterystyka mieszkańców oraz ich problemów i potrzeb cechy społeczno-demograficzne problemy i potrzeby Potencjał społeczności lokalnej Podsumowanie i wnioski z przeprowadzonych badań