Lekcja 1 Scratch -> światło AlMo. RPi posiada ponad 20 wyprowadzeń, które możemy z dużą dowolnością programować. Dziś zajmiemy się programowaniem jednego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Filmy poklatkowe wykonane za pomocą programu SALSAJ
Advertisements

„Zabawy z GIMP’em”.
Opracował: Nowak Paweł
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Prezentacja o PREZENTACJACH^^ Dorota Fiedor 3F
Damian Urbańczyk PHP Obsługa sesji.
Praca z dokumentem wielostronicowym - zakładka hiperłącze
WINDOWS 95.
Tworzymy GAZETKĘ SZKOLNĄ w programie Publisher
USŁUGA FTP 1. Definicja FTP. FTP (File Transfer Protocol, ang. protokół transmisji plików) jest protokołem typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie.
RÓWNANIA JAK SIĘ DO TEGO ZABRAĆ ?.
Projektor i sposób jego podłączenia
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Menu Tabela program Microsoft Word
Podstawy systemu operacyjnego
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Tworzenie nowych kont lokalnych i domenowych, oraz zarządzanie nimi
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Kurs komputerowy - podstawy
Instrukcja USOSweb Wersja: Opracował: Sebastian Sieńko Moduł sprawdzianów.
Poznajemy pulpit.
BUDOWANIE SCHEMATU BLOKOWEGO REALIZUJĄCEGO PROSTY ALGORYTM
Autor: Justyna Radomska
Lokalizacja i Globalizacja na witrynie w Visual Web Developer 2008 (ASP.Net) Daniel Literski.
Autor: Wiktoria Pietruszka
Jak tworzyć algorytmy.? Sposób krok po kroku..
MAKRA 1.
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Sieć oparta o serwer Ubuntu 12.10
mgr inż. Mariola Stróżyk
Na pasku komunikatów kliknij przycisk Włącz edytowanie,
Formatowanie tekstu w Microsoft Word
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Moja pierwsza strona internetowa Created by Marta Guba
Generatory pomocy multimedialnych
Jak stworzyć dyplom w programie Word
Elektronika -wprowadzenie.
1. Tak wygląda strona forum. Wchodząc pierwszy raz zaczynamy od kliknięcia na słowo "rejestracja".
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
Visual Basic w Excelu - podstawy
Tworzenie ankiet online
Konstrukcja i oprogramowanie
Formatowanie tabel. Formatowanie warunkowe. Wstawianie funkcji.
Koło ROBOTyki Technikum nr 2 im. E.Kwiatkowskiego w Starachowicach.
Algorytmy- Wprowadzenie do programowania
ZASADY WPROWADZANIA TEKSTU DO KOMPUTERA Magdalena Szorc Mirosław Brozio
Poznajemy arkusz kalkulacyjny
1. Logowanie z usługą Active Directory. a) logowanie do domeny Windows 2003 Server odbywa się znacznie szybciej niż w poprzednich wersjach. b) nie ma odwołania.
ELEMENTY ZESTAWU KOMPUTEROWEGO
PRZYKŁAD OBLICZENIOWY PRĘT
© 2012 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodawanie kontaktu Lista Kontakty upraszcza komunikację i umożliwia sprawdzenie statusu obecności.
Informatyka Mysz komputerowa.
ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni:.
K ODY ZMIENNEJ DŁUGOŚCI Alfabet Morsa Kody Huffmana.
REJESTRACJA oraz LOGOWANIE do e-dziennika oprac. Donata Ćmielewska.
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
Korespondencja seryjna jest funkcją, która umożliwia nam stworzenie dokumentu, który zawiera ten sam typ informacji, lecz dla każdego adresata zawiera.
Microsoft® Office Word
Podstawowe zadania w programie Excel 2010 Klasa 2 TOR.
Dominik Benduski Michał Mandecki Podstawy Visual Basic w Excelu.
Metody posługiwania się środkami i narzędziami TI.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
Wprowadzenie do Scratch’a Scenariusz zajęć komputerowych w klasie II Małgorzata Tkacz-Rutkowska Szkoła Podstawowa nr 212 im. Krystyny Krahelskiej w Warszawie.
Samuel Finley Breese Morse
TEMAT: Zapoznanie się z funkcja LICZNIKA w sterowniku Twido
Wprowadzenie do zmiennych
Schemat przykładowej lekcji, podczas której uczniowie samodzielnie wykonali program – „horoskop”. Nauczyciel: Anna Noworzyn.
ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni:.
TEMAT: Zapoznanie się z funkcja LICZNIKA w sterowniku Twido
Zapis prezentacji:

Lekcja 1 Scratch -> światło AlMo

RPi posiada ponad 20 wyprowadzeń, które możemy z dużą dowolnością programować. Dziś zajmiemy się programowaniem jednego z wyprowadzeń do sterowania światłem diody świecącej.

Pojedyncze wyprowadzenie nazywamy PIN em. PIN ustawiony ( ON ) ma wartość umowną = 1 i występuje na nim napięcie (ok. 3,3V –mówimy stan wysoki), PIN wyzerowany, skasowany ( OFF ) ma wartość umowną = 0 i nie występuje na nim napięcie (ok. 0V –stan niski).

Jeśli do PINu podłączymy np. diodę świecącą, to ustawienie napięcia (ON /=1) spowoduje jej świecenie. Wyłączenie napięci (OFF /=0) –wygaszenie diody. W ten sposób, jeśli program będzie ustawiał wartość =1 lub =0 –będzie sterował świeceniem diody.

Na komputerze stacjonarnym użyjemy dwóch kostiumów naszego duszka. Jeden z diodą świecącą, drugi z wygaszoną (możemy to też zrobić na RPi).

Diodę podłączamy pamiętając o polaryzacji (Katoda [krótsza] do minusa, Anoda do plusa).

Katoda jest zaznaczona na obudowie i jest krótsza (chyba, że obcięliśmy wyprowadzenia ;o) ).

Diodę podłączamy do wybranego PINu i masy (minusa) zawsze(!) poprzez rezystor ograniczający prąd diody.

Używamy płytki stykowej, wsuwając końcówki elementów i przewodów w odpowiednie otwory…

Płytka stykowa to szereg połączeń równoległych (czarne linie). Przy brzegach płytki (niebieskie i czerwone) biegną połączenia napięć zasilających.

Uruchamiany Scratch’a

Równocześnie tworzymy dwa ‘kostiumy’ dla duszka w programie Scratch. Jeden będzie oznaczał zapaloną a drugi zgaszoną diodę.

3 -> zmieniamy nazwę np. na ‘zapalona’ 4 -> kopiujemy, bo potrzebny nam jeszcze kostium do ‘zgaszona’

5 -> zmieniamy nazwę np. na ‘zgaszona’ 6 -> edytujemy, czyli rysujemy swój kostium

Po kliknięciu edytuj: (rysujemy koło lub cokolwiek…), podobnie dla zgaszonej…

Mamy dwa duszki. Tutaj nazwaliśmy je costumeOFF i costumeON.

Wracamy do zakładki Skrypty. Teraz musimy duszkowi powiedzieć co ma robić… …czyli napiszemy dla niego skrypt.

Skrypt to taki program. Składa się z fragmentów – podobnie jak puzzle. Komputer / RPi wykonuje kolejno polecenia wskazane na fragmentach puzzle. Puzzle układamy przesuwając fragmenty z zasobnika po lewej na pole skryptu po prawej. Elementy dopasowane łączą się automatycznie. Zaczynamy od fragmentu z zieloną flagą z bloku kontrola…

Poproszę ochotników, 3 dzieci. Pomożecie mi w pokazaniu, jak działa skrypt.

Chcemy aby skrypt zapalał i gasił diodę (zmieniał kostium duszka) –podobnie jak kierunkowskaz w samochodzie. Jakie polecenia musimy mu wydawać?

Oczywiście: zapal i zgaś ;o) Pamiętamy też, że zaczynamy od polecenia z zieloną flagą.

No dobrze, ale teraz komputer tylko raz zapali i zgasi lampkę… co nam jeszcze potrzeba?

Potrzeba, aby wykonywał te czynności ciągle, mówimy o wykonywaniu pętli programu, czyli ponownym wykonywaniu tych samych czynności. Pętla ma swój początek i swój koniec…

Program dochodząc do polecenia ‘pętla następny’ wraca do ‘pętla start’…

Poproszę kolegę, aby był naszym procesorem, mózgiem naszego komputera i wykonywał fragmenty skryptu…

…ech! O czymś zapomnieliśmy? Przecież komputer nie wie ile czasu lampka ma świecić i gasi ją zaraz po jej zapaleniu! Co trzeba mu powiedzieć???

Oczywiście! Czekaj!!! Czyli po zapaleniu ma poczekać i po zgaszeniu ma poczekać!

Zawsze, gdy chcemy zatrzymać skrypt. Wystarczy kliknąć czerwone koło.

A tak będzie wyglądało nasze puzzle. Przeciągamy fragmenty z zasobnika po lewej na pole skryptu… Programiści RPi wpisują we fragment nadaj „pin11on” i „pin11off” co oznacza włączenie i wyłączenie diody Nazwy ‘costumeON’… takie jak wymyśliliśmy dla swoich duszków…

…pole skryptu… Musimy jeszcze na początku dodać ‘nadaj[pin11out]’ Aby program wiedział że pin11 ma być wyjściem

Popatrzmy na program. Jak zmienić szybkość błysków? Jak zmienić ich długość?

A gdyby tak polecenia czekaj były zależne od przekazanej im wartości z programu? Wartości w programie przechowywane są w tzw. zmiennych. Wymyślamy nazwę zmiennej i nadajemy jej jakąś wartość, którą możemy zmieniać w programie. Niech to będzie zmienna o nazwie ‘czas’. Jej rolą będzie przekazanie fragmentom ‘czekaj’ informacji jak długo mają czekać ;o)

Wprowadzamy zmienną czas > tworzymy zmienną 1 -> wchodzimy do zmiennych 3 -> wymyślamy dla niej nazwę…

Wprowadzamy zmienną czas do programu...

Teraz, zmieniając wartość zmiennej ‘czas’, zmieniamy szybkość mrugania diody (zmiany kostiumów duszka)…

Kto słyszał o alfabecie Morse’a? Na czym on polega? Samuel Morse w 1832 roku opatentował telegraf i układ kodów zwany później alfabetem Morse’a.

Co trzeba zrobić, aby nauczyć RPi / komputer nadawać alfabetem Morse’a? … zaczniemy od nauczenia nadawania kropki i kreski…

Dla ułatwienia zmieńmy nazwy z ‘kropka’ na ‘.’ i z ‘kreska’ na ‘-’. Zdefiniujmy też odstęp pomiędzy literami jako ‘/’

W jaki sposób nadać sygnał wzywania pomocy ‘SOS’ ? ang. Save Our Soulsang.SaveOurSouls

‘SOS’ –ratujcie nasze dusze! Pierwsze skuteczne wykorzystanie tego sygnału nastąpiło 10 czerwca 1909 roku – w katastrofie liniowca S/s "Slavonia", który rozbił się na Azorach10 czerwca1909liniowcaS/sAzorach

‘SOS’ –ratujcie nasze dusze! Pierwsze skuteczne wykorzystanie tego sygnału nastąpiło 10 czerwca 1909 roku – w katastrofie liniowca S/s "Slavonia", który rozbił się na Azorach10 czerwca1909liniowcaS/sAzorach

Pójdźmy o krok dalej… Co możemy zrobić? …zdefiniować poszczególne literki? …nadawać literki!

Możemy zdefiniować nawet cały alfabet i cyfry! Przyciskając prawym przyciskiem myszy i wybierając duplikuj, a następnie korygując nazwę, oraz kropki i kreski zrobimy to szybciej ;o

Możemy zdefiniować nawet cały alfabet i cyfry! Przyciskając prawym przyciskiem myszy i wybierając duplikuj, a następnie korygując nazwę, oraz kropki i kreski zrobimy to szybciej ;o)

Zobaczmy jak działa ‘zapytaj’:

Popatrzmy teraz i przeanalizujmy razem… Pętla wykonywana jest tyle razy ile liter (a więc jaką długość) ma wprowadzony z klawiatury tekst w zmiennej odpowiedź ;o)

Co powinniśmy zrobić w środku pętli ze znakami z ‘odpowiedzi’? Sprawdźmy jak działa! Przeanalizujmy…

Super! Napisaliście swój pierwszy program. Zachęcam do odważnych eksperymentów ze Scratchem, samodzielnie w domu. Dążąc do założonego celu pamiętajcie, co mawiał premier Wielkiej Brytanii Winston Churchill (…ktoś podpowie?)Winston Churchill Nigdy się nie poddawaj. Nigdy, nigdy i jeszcze raz nigdy! Never, never, never give up. (ang.)

Zamykamy Scratch’a, (jeśli trzeba –zapisujemy nasz program, lub wysyłamy mailem…), klikamy ‘LXTerminal’

W ‘LXTerminal’ wpisujemy: …dobrze było by podłączyć głośnik lub słuchawki do RPi… Dziękuję za uwagę ;o)