INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO
DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE intelektualnie fizycznie DZIECI Z RODZIN Z PROBLEMAMI uzależnienie od alkoholu, przemoc bieda brak jednego rodzica (stały lub czasowy) INNE imigranci, emigranci dzieci z placówek opiekuńczo- wychowawczych i resocjalizacyjnych, z rodzin zastępczych dzieci nieśmiałe dzieci po urazach (śmierć rodzica, rozwód itp.)
ZEBRANIE IFFORMACJI zebranie z rodzicami ankieta KONTRAKT ustalenie zasad ustalenie przywilejów ZAPOZNANIE spotkanie integracyjne wspólna inicjatywa/zadanie/wyzwanie AKEPTACJA wstrząs, szok, zdziwienie, zaskoczenie kryzys emocjonalny, brak zgody, kłótnie, konflikty okres pozornego przystosowania Konstruktywne przystosowanie = AKCEPTACJA I WSPÓŁPRACA
ZEWNĘTRZNE przygotowanie szkoły pod względem technicznym, dydaktycznym i organizacyjnym kompetencje nauczycieli postawy rówieśników i ich rodziców ewaluacja procesu (socjometria) WEWNĘTRZNE rodzaj i natężenie zaburzeń u dziecka poziom samooceny dziecka poziom motywacji u dziecka
cierpliwość, wytrwałość, dystans, kontrola emocjo, odporność na stres PREDYSPOZYCJE OSOBOWOŚCIOWE WIARA W SENS INTEGRACJI Wiedza o problemach dziecka i rodziny Umiejętność pracy z dzieckiem i rodziną Pozytywne nastawienie emocjonalne wobec dziecka POSTAWA