Diagnoza w praktyce szkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
NIE ZAMYKAJ OCZU – RAZEM PRZECIWKO KRZYWDZENIU DZIECI
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONFERENCJA METODYCZNA DLA WYCHOWAWCÓW
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dydaktyka ogólna.
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów  Przeprowadzenie rozmów z uczniami, których tematem były m.in. sytuacja edukacyjna, motywacja do.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Opracowanie : Joanna Zamojska
ZMIANA Stałe to są tylko zmiany w naszym życiu….
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
PEDAGOG mgr Magdalena Litwińczuk
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Diagnoza w praktyce szkolnej

Zadania pedagoga i psychologa 1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów; 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów; 3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; 4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; 5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów; 6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; 8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Etymologia słowo diagnoza pochodzi z greckiego „ diágnosis ” oznacza rozróżnianie, osądzanie „ diagnostiké ” to sztuka odróżniania za pomocą pośredniego (umysłowego) poznawania.

Diagnoza Współczesna interpretacja tego terminu podkreśla dwa jego składniki: zebranie potrzebnych danych oraz ich krytyczne opracowanie w drodze rozumowania.

Diagnoza - definicja Należy odróżnić zbieranie wyłącznie prostych informacji od diagnozy. Diagnozę możemy określić jako: „rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie jego cech (objawów) w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości panujących w tej dziedzinie” (Ziemski, 1964).

Diagnoza

Typy diagnozy według Ziemskiego Klasyfikacyjna - przyporządkowanie danych do jakiegoś typu lub klasy. Genetyczna - koncentrująca się na pochodzeniu aktualnego stanu, na przyczynach. Prognostyczna - poszukiwanie stanów przyszłych, które można wyprowadzić z aktualnego. Funkcjonalna - poszukiwanie sensu elementów wyodrębnionych z całości i określanie funkcji jakie dane elementy w niej pełnią Rozwojowa - celem diagnozy mogą być deficyty rozwojowe – diagnoza negatywna, a także obszary rozwoju w których jednostka jest zaawansowana – diagnoza pozytywna.

Diagnozowanie to… złożony proces rozwiązywania problemów (odpowiadania na pytania), w których wykorzystuje się wielorakie źródła informacji, procedury diagnostyczne oraz narzędzia – w celu zbierania danych.

Funkcje diagnozowania „jak jest?” – funkcja deskryptywno-ewaluacyjna „dlaczego tak właśnie jest?”, „jak to się dzieje?” – funkcja eksplanacyjna (mechanizm) „dlaczego będzie tak, a nie inaczej?” – funkcja predykcyjna „co zrobić, by uzyskać pożądany stan?” – funkcja korekcyjna

Cele diagnozowania Stosujemy różne metody i narzędzia diagnostyczne, aby na podstawie zebranych informacji: – określić naturę problemu oraz wskazać jego przyczyny i konsekwencje – rozumieć jednostkę – prognozować zachowanie – tworzyć plan interwencji – ocenić postępy i efekty interwencji.

Korekcyjna funkcja diagnozowania Nie przeprowadza się diagnozy dla niej samej, bo diagnozowanie nie jest czynnością samoistną –jest działaniem przygotowawczym i najczęściej staje się podstawą interwencji, ją dookreślającej. Interwencja z kolei jest podklasą czynności projektowania – tu rozumianego jako określanie pewnego pożądanego przyszłego stanu rzeczywistości. Diagnozowanie jest więc pierwszym etapem projektowania, pozwalającym określić stopień odchylania się aktualnego stanu rzeczywistości od jej wizji.

Korekcyjna funkcja diagnozowania Badając staramy się opisać stan aktualny , by móc zarówno określić co do niego doprowadziło (retrognoza) i jaki będzie rozwój wydarzeń (prognoza).

Zjawisko Rumpelstilzchena Zasada Rumpelstilzchena to zjawisko „magicznej” wiary w wartość słowa użytego w sformułowaniu diagnozy. Nazwa zjawiska pochodzi z bajek braci Grimm. Często diagnoza daje uspokojenie np. gdy przychodzi matka, zdenerwowana problemem dziecka w szkole, terapeuta diagnozując „to dysleksja” powoduje uspokojenie matki. Matka co prawda nie wie, co oznacza dysleksja, ale słysząc, że terapeuta wie co to jest, ma przeświadczenie, że terapeuta sobie z tym poradzi, co ją uspokaja.

Podstawowe kroki procesu diagnozowania Etap prediagnostyczny Etap badania diagnostycznego: rozpoznanie problemu identyfikacja przyczyn Etap wyjaśniania i planowania interwencji.

STRATEGIE DIAGNOZY - Co wydarzyło się w życiu, w świecie dziecka? Cel: POZNAĆ DZIECKO, dowiedzieć się jaki ma obraz otaczającego go świata i samego siebie 1 - Co powinno się wydarzyć w życiu, w świecie dziecka, by miało to walory korygujące? Cel: Zrozumieć POTRZEBY DZIECKA 2 3 Cel: Dowiedzieć się co ułatwi nam uzyskać te dane? - Jak to zrobić? Cel: Dobór najtrafniejszych, gotowych narzędzi lub opracowanie własnych -Jakimi metodami, narzędziami się posłużyć? 4 Opracowała:dr Dorota Mielcarek-doradca metodyczny m.st. Warszawy

ŹRÓDŁA INFORMACJI DO DIAGNOZY DZIECKA/UCZNIA informacje zawarte w zaświadczeniu lekarskim, orzeczeniu, opinii, obserwacje prowadzone przez nauczycieli w szkole , rozmowy i wywiady prowadzone z rodzicami lub opiekunami prawnymi, dane z ankiet i kwestionariuszy wypełnionych przez ucznia/rodzica informacje pozyskiwane od nauczycieli, wychowawców, badań specjalistów analiza prac dziecka, analiza oceny opisowej ucznia literatura: książki, artykuły w prasie specjalistycznej Opracowała:dr Dorota Mielcarek-doradca metodyczny m.st. Warszawy

Metody stosowane w diagnozie metody kliniczne (obserwacja, wywiad, rozmowa psychologiczna, analiza wytworów, np. rysunków, pamiętnika). Metody te służą do określenia hipotez badawczych. metody eksperymentalne (eksperyment, test) – prowadzą do weryfikacji hipotez.

Metody stosowane w diagnozie Obserwacja – proces spostrzegania celowego, uważnego i aktywnego – do zapisu możemy stosować arkusze obserwacji, skale obserwacji np. Arkusz zachowania się ucznia B. Markowskiej, skala oceny depresji Hamiltona.

Metody stosowane w diagnozie Metody wypytywania: wywiad, kwestionariusz, ankieta Arkusz umożliwiający poznanie środowiska wychowawczego J. Konopnickiego i M. Ziemby Metoda analizy wytworów pracy – zeszyty, wypracowania, twórczość malarska, plastyczna itp..

Metody stosowane w diagnozie Metody socjometryczne - zbieranie danych w tabelach socjometrycznych, socjogramach Np. technika socjometryczna Moreno, technika zgadnij kto plebiscyt życzliwości i niechęci technika szeregowania rangowego

Diagnoza - testy W procesie diagnozowania używane są wystandaryzowane, rzetelne, trafne i wiarygodne testy. Służą one do oceny rozwoju intelektualnego, poznawczego, emocjonalnego, społecznego i językowego. Często wymagają posiadania uprawnień do ich stosowania.