DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
i naszego miasta Tarnowa
Advertisements

Wierzenia i osiągnięcia starożytnych Egipcjan
Starożytne cywilizacje.
Położenie Finlandii Finlandia leży w Europie Północnej, nad Zatoką Botnicką i Zatoką Fińską Morza Bałtyckiego. Kraj graniczy z Norwegią , Rosją i Szwecją.
Zespół Szkolno- Przedszkolny w Żelisławicach
Nasze zwariowane życie..
Zabytki w Inowrocławiu
Podbój i eksploatacja Ameryki
NAJPIĘKNIEJSZE MIEJSCA ŚWIATA…
POMPEJE COMENIUS 2013/2014.
POWTÓRZENIE WIADOMOŚCI
Państwo w Ameryce Północnej
Historia Ameryki Łacińskiej, cz. I
Darłówko Wykonał: Michał Roch.
Matematyka indian.
ŚWIAT MAJÓW Dawid OCIESA Klasa V A.
Walory turystyczne Niziny Mazowieckiej.
Cywilizacja Inków.
NAJPIĘKNIEJSZe MIEJSCa NA ŚWIECIE
Niepołomice - nasze miasto
Machu Picchu, Jezioro Titicaca i Ukajali
I Ty możesz zmienić świat na lepszy
Majowie w „pigułce”.
INKOWIE.
Machu Picchu szerző: Tardi Pál.
Prawa dziecka.
Wykonał: Daniel Hetmaniak Klasa VI d
NAJWIĘKSZA SOLNICZKA ŚWIATA
República Federativa do Brasil
Mistrzostwa Świata w piłce nożnej – Brazylia 2014r.
TRUMIEJKI WCZORAJ I DZIŚ.
7 cudów świata Klaudia Nowaczyk
Węgry. Wegry.
Piramida Cheopsa w Egipcie
SZTUKA PREHISTORYCZNA
Brazylia.
Meksyk Meksyk Mieszka tu 120,8 mln mieszkańców co daje 11 pozycje na świecie.
Egipt państwo nad Nilem
Wpisz swoje imię oraz nazwisko
Początki pisma, jego rozwój i rodzaje.
Wybrane miasta Polski Magdalena Osińska.
CYWILIZACJE AMERYKI.
WIELKA BRYTANIA.
Brazylia.
Kolumbia.
Argentyna.
Carne vale 2012 karnawał trwa Historia Karnawał w Rio Galeria – karnawał w Rio Karnawał w Wenecji Galeria – karnawał w Wenecji Wojciech Furgała SPI 50.
Metody komunikacji.
PODRÓŻ MOICH MARZEŃ EGIPT.
Szwajcaria.
Kultura i sztuka Japonii
Zagrożona Amazonia.
Historia Kalendarza Julia Kawka kl. IV wykonała
Towaroznawstwo Grupa 1011 Nr albumu
Pismo prekolumbijskie
Kłodzko leży w Kotlinie Kłodzkiej nad rzeką Nysą Kłodzką. Główne miasto krainy historycznej zwanej ziemia kłodzka.
Atrakcje turystyczne częstochowy
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Adopcja Serca – Adopcja na odległość
Laura Lodowska i Samanta Machulak
Religie przedkolumbijskie
Wycieczka do Warszawy - miejsca które zwiedziłem
mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński
Mgr Magdalena Więckowska Instytut Archeologii Uniwersytet Jagielloński
„Wycieczka Rowerowa Dookoła Świata”
Egipt państwo nad Nilem
Górowanie Słońca w strefie międzyzwrotnikowej
Los Mexicas, czyli Aztekowie
Architektura w Trzebini
Zapis prezentacji:

DZIECI ULICY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ ORAZ BOGACTWO KULTURY AMERYKI POŁUDNIOWEJ JAKUB PAWLIK-MAZOWKO

KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ NAJWIĘKSZE KRAJE AP. TO:  1. BRAZYLIA 8 514 km kw (kwadratowych)   2. Argentyna 2 780 km kw 3. Peru 1 285 km kw 4. Kolumbia 1 139 km kw

NAJWIEKSZE KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ BRAZYLIA Ilość mieszkańców Brazylii to 194 000 000 mln ludzi w tym dzieci około 54 mln! (ludność Polski to tylko 38 mln) NAJWIĘKSZE MIASTA TO: Sao Paulo - założone zostało w 1554 roku jako misja jezuicka świętego Pawła Rio de Janiero –słynne z karnawałów. W 2016 roku w Rio de Janeiro odbędą się Letnie Igrzyska Olimpijskie. Porto Alegre Brasilla – stolica NAJWIEKSZE KRAJE AMERYKI POŁUDNIOWEJ

Dzieci w Ameryce Południowej można podzielić na 2 grupy: CZĘŚĆ DZIECI POMIMO BIEDY CHODZI DO SZKOŁY I SIĘ UCZY— naukę traktują bardzo poważnie! MAJĄ KOCHAJĄCĄ RODZINĘ I BLISKICH PRZY SOBIE (mamę,tatę,rodzeństwo) NIE MAJĄ ZABAWEK (a jeżeli już mają to jedną) NIE MAJĄ SWOJEGO POKOJU DO NAUKI, NIE MAJĄ BIUREK LEKCJE ODRABIAJĄ NA SCHODACH PRZED DOMEM-(na kolanach trzymają zeszyt i odrabiają zadania - często za biurko służy im taboret. który wynoszą z domu) INNA CZĘŚĆ DZIECI POCHODZI Z SKRAJNEJ BIEDY DZIECI KTÓRE MAJĄ KILKA LAT ZACZYNAJĄ PRACOWAĆ! -PRACUJĄ CIĘZKO W POLU -PRACUJĄ W BARACH (obierają warzywa sprzątają, są kelnerkami –zbierają zamówienia od klientów a następnie roznoszą jedzenie i picie. -OTWIERAJĄ SWOJE „SKLEPIKI” w małych kartonikach czasem wiaderkach noszą gumy, picie, owoce próbując je sprzedać. Młode dziewczyny mają dzieci. Często w wieku 20 lat mają już trójkę dzieci dzieci bardzo biedne mieszkają w Favelach czyli dzielnicach skrajnie biednych Dzieci w Ameryce Południowej można podzielić na 2 grupy:

SZKOŁY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ Dzieci z zamożniejszych rodzin w szkole SZKOŁY W AMERYCE POŁUDNIOWEJ

SZKOŁY AMERYKI POŁUDNIOWEJ

FAVELE – dzielnice biedy Favele powstają na przedmieściach miast Mieszka tu mnóstwo młodych przestępców oraz najbiedniejsi ludzie których nie było stać na mieszkanie w biednej ,spokojniejszej dzielnicy… Dzieci spędzają tu cały dzień na ulicy od świtu do nocy : - Załatwiają „zdobywają tu wszystko” pieniądze,zabawki,ubrania - nie znają wartości pieniądza i rzeczy (przyjemność znajdują w niszczeniu rzeczy innych) - tworzą gangi i napadają na przypadkowych ludzi -„zarabiają” głównie żebrząc i kradnąc. Zdobytymi towarami handlują między sobą lub na bazarach -Część dzieci eksperymentuje z alkoholem i innymi używkami, gdyż brak zajęć i opieki, sprawia, że staje się to atrakcyjną formą spędzania czasu FAVELE – dzielnice biedy

FAVELE to inny „świat” Świat który istnieje pośród domów z cegieł i kartonowych dachów, narkomanów, samotnych matek, złodziei, opuszczonych dzieci…..

Favela

Dzieci Faveli

Dzieci Faveli

Dzieci Faveli

Niewolnicza praca dzieci Dzieci w Favelach bardzo ciężko pracują aby móc przeżyć. Pracują za odrobinę feijoady (tradycyjna potrawa z ryżu, fasoli i wołowiny)

Niewolnicza praca dzieci

Niewolnicza praca dzieci

Jedyna rozrywka dzieci to: Piłka nożna Capoiera Jedyna rozrywka dzieci to:

Mimo, że futbol narodził się w Europie, Latynoamerykanie traktują go znacznie poważniej niż Europejczycy. Dla większości mieszkańców Ameryki Łacińskiej jest to bowiem ta dziedzina sportu, która najlepiej wyraża latynoamerykański temperament. w Ameryce Południowej uważa się, że piłkarskie talenty rodzą się z brazylijskiej biedoty Piłka nożna dla wielu jest przepustką do lepszego życia. Ćwiczą od najmłodszych lat mając nadzieję że kiedyś będą bogaci. Ameryka Południowa od dawien dawna może poszczycić się świetnymi piłkarzmi! -Najlepsi piłkarze w Ameryce Łacińskiej są podnoszeni do rangi bogów. Jednym z przykładów jest Diego Armando Maradona. Ogłoszony przez FIFĘ najlepszym zawodnikiem XX wieku! -w ostatnich 15 latach za najlepszych uważa się: Romario, Tevez,Neymar,Ronaldinho Piłka nożna :

Capoeira to sztuka walki Capoeira to sztuka walki. Została stworzona w XVIII i XIX wieku przez niewolników w Brazylii stała się dla nich sposobem na manifestowanie odrębności kulturowej, sposobem rozrywki, zabawy pozwalającej zapomnieć o codziennej niedoli, ciężkiej pracy.Formy Capoeira są rytmiczne, akrobatyczne i skupiają się na kopnięciach. Istotą capoeira są elementy tańca wpływające na płynność i nieprzewidywalność ataków. Capoiera:

Inny wymiar Ameryki Południowej

Bogactwo kulturowe Ameryki Pomimo wielkiej biedy dzieci obecnej Ameryki są dumne ze swojej historii. Historii 3 wielkich Imperiów jakie istniały na terenach obecnej Ameryki Środkowej i Południowej. Bogactwo kulturowe Ameryki

WIELKIE IMPERIA AMERYKI MAJOWIE AZTEKOWIE INKOWIE WIELKIE IMPERIA AMERYKI

MAJOWIE MAJOWIE to grupa ludów indiańskich mówiących językami z rodziny maja, zamieszkujących pd.-wsch. Meksyk. Kultura Majów istniała przez ok 4000 lat. Majowie byli twórcami wysoko rozwiniętej cywilizacji, której początki sięgają (400 p.n.e.–250 n.e.) DZIEDZICTWO MAJÓW : twórcy pierwszego kalendarza słonecznego (przepowiadali że w 2012 r. będzie koniec świata –na tej podstawie powstało mnóstwo filmów ;-)) stworzyli pismo hieroglificzne oraz dwudziesiątkowy system liczbowy w dziedzinie architektury: stworzyli wysokie piramidy schodkowe, pałace,tarasy kamienne boiska w dziedzinie sztuki: ozdoby ze stiuku, malowidła ścienne ,rzeźby z kamienia, drewna,kości prowadzili obserwacje astronomiczne i posługiwali się precyzyjnymi systemami rachuby obecnie Majowie, to przede wszystkim ludność wiejska, zajmująca się rolnictwem, hodowlą i rzemiosłem, zwłaszcza tkactwo i garncarstwo .Mówią ponad 20 językami i dialektami, większość posługuje się też językiem hiszpańskim; ich liczbę szacuje się na ok. 2 mln

MAJOWIE – system zapisywania liczb

MAJOWIE Świątynia Kukulcan Pozostałości miasta DEL Norte

AZTEKOWIE (DZISIEJSZE TERYTORIUM Meksyku) Aztekowie czas trwania i rozwoju to okres od XIII wieku do początków XVI wieku. Najważniejszym ośrodkiem kultury założonym przez Azteków było miasto Tenochtitlan Byli najsilniejszym w prekolumbijskim Meksyku narodem indiańskim Uchodzili za niezwykle krwiożerczy lud –składali ofiary z ludzi Prowadzili mnóstwo wojen. Podbili ok. 500 miast-państw. Terytorium AZTEKÓW zajmowało ok. 207 tys. km2 i liczyło około 5-6 mln mieszkańców. Do najpopularniejszych dorobków ich sztuki należą : Kamień Słońca (Piedra del Sol) Kalendarz aztecki ( ma 19 miesięcy) AZTEKOWIE (DZISIEJSZE TERYTORIUM Meksyku)

AZTEKOWIE piramida słońca Kamień Słońca Do najbardziej monumentalnych (największych) pomników epoki należy Kamień Słońca (Piedra del Sol) kalendarz aztecki. Waży około 24 tony. Kamień został ułożony poziomo tak, że odczyt jest możliwy tylko z piramidy słońca. W centrum umieszczono znak "poczwórnego ruchu" przedstawiający cztery słońca (4 pory roku, 4 strony świata)poprzednich epok i znak współczesnej epoki oraz symbole czterech stron nieba. Za nimi, po obwodzie umieszczono symbole dwudziestu dni. Kamień otaczają dwa węże – znak przemijającego czasu. piramida słońca Kamień Słońca

AZTEKOWIE piramida księżyca pismo Nahuati

AZTEKOWIE W wyniku kolonizacji z wielkiego imperium Azteków pozostały jedynie ruiny, lecz nadal w Meksyku żyją potomkowie Azteków i innych ludów, posługujący się starożytnym językiem nahuatl.

INKOWIE : (DZISIEJSZE TERYTORIUM PERU) Inkowie, Inka, plemię zamieszkujące południowo-zachodnią część Ameryki Południowej, które prawdopodobnie w połowie XII w. stworzyło doskonale zorganizowane państwo o nazwie Tawantinsuyu ("państwo pszczół„ –każdy za coś odpowiadał). terytorium Inków obejmowało pas zachodniej części Ameryki południowej o długości 3000 km. Imperium które trwało 350lat ( XIII-XVI w.) W okresie największego rozkwitu Tawantinsuyu zajmowało powierzchnię przeszło 950 tys. km2 i liczyło co najmniej 7 mln mieszkańców. Głównym ośrodkiem państwa Inków było miasto Cuzco (w chwili odkrycia przez Europejczyków zbudowane na planie zbliżonym do kształtu ciała pumy, czczonej przez Inków za odwagę i siłę) INKOWIE : (DZISIEJSZE TERYTORIUM PERU)

INKOWIE Ruiny miasta Machu-Picchu Twórcy sieci kamiennych dróg, tuneli i mostów które zachowały się prawie nienaruszona do dzisiaj i są wykorzystywane przez współczesnych ludzi. najlepiej zachowane miasto Inków to MACHU PICCHU -stary szczyt. Położone jest na wysokości 2090-2400 m n.p.m. Miasto zbudowano w II połowie XV wieku. Jako ciekawostkę można powiedzieć ,że wykuty w kamieniu ponad 749-metrowy kanał, który służył jako system nawadniający pola oraz dostarczający wodę działa do dziś dnia. Ruiny miasta Machu-Picchu

INKOWIE Robili świetne drogi! Łączną długość inkaskiej sieci komunikacyjnej szacuje się na ponad 40 000 kilometrów, z czego do dnia dzisiejszego zachowało się ponad 20 000 km. Wzdłuż dróg funkcjonowało kilka tysięcy państwowych zajazdów zwanych tambos, zapewniających podróżnym nocleg, wyżywienie, a w razie potrzeby również nową odzież na koszt króla. Tambos rozmieszczone były jeden od drugiego mniej więcej w odległości jednego dnia marszu

INKOWIE Twórcy systemu pisma węzełkowego „KIPU” -podobno znaleziono takie pismo w Polsce na zamku w Niedzicy natomiast na zamku w Tropsztynie. Ponoć po śmierci inkaskiej księżniczki ukryto przywieziony z Peru skarb Inków, a kosztowności znajdują się w podziemnym tunelu, wykutym pod Dunajcem…. Pismo węzełkowe inaczej sznurkowe polega na zapisie z wykorzystaniem sznurka. Zapis ten polegał na przywiązywaniu do grubego sznurka szeregu cieńszych sznurków o różnej grubości i barwie, dodatkowo każdy z tych sznurków miał szereg dodatkowych węzłów.

Ślady Inków na południu Polski Zamek w Niedzicy Zamek w Tropsztynie Ślady Inków na południu Polski

INKOWIE Potomkowie Inków żyją w dzisiejszym Peru

WSPÓŁCZEŚNI POTOMKOWIE INKÓW

I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ PRACY DZIĘKUJĘ I ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ PRACY