Protokół fakultatywny do Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami – mechanizm skargi indywidualnej i postępowania wyjaśniającego Konferencja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ochrona praw człowieka w Europie
Advertisements

- czyli co każdy uczeń wiedzieć powinien o zewnętrznym egzaminie maturalnym.
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
Samorząd a Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych ONZ
2. Rozpatrywanie skarg, próśb,
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
[ ] © ITSS 2011 w w w. m t i n. e s / i t s s / i n d e x.h t m l HISZPAŃSKI SYSTEM INSPEKCJI PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Madryt, listopad 2011.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
UGODA ADMINISTRACYJNA
Generacje praw człowieka
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Ryzyko podatkowe Jerzy Martini Rada Podatkowa przy PKPP Lewiatan
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
EUROPEJSKI ROK OBYWATELI Prawa Obywatela Unii Europejskiej Prawo do swobodnego poruszania się i przebywania na terytorium wszystkich państw należących.
Dokonywanie europejskich zgłoszeń patentowych za pośrednictwem UP RP oraz skutki patentu europejskiego w Polsce Jolanta Wąż Warszawa,
Czym są PRAWA CZŁOWIEKA? mł. insp. Piotr Knut
Cz. 6 SYSTEMY REGIONALNE Zdzisław Kędzia
Regionalny Program Operacyjny
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Matura 2015 Ważne zasady/terminy.
Prawa człowieka Lekcja powtórzeniowa.
Skarga kasacyjna Materiały pomocnicze Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne Beata Madej Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa.
Instytucje stojące na straży ochrony praw człowieka w Polsce
Ochrona wolności i praw człowieka mgr Piotr Kapusta
Właściwość sądów administracyjnych
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Skarga indywidualna do ETPCz
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Międzynarodowy Trybunał Karny
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
SYSTEM OCHRONY PRAWNEJ W UNII EUROPEJSKIEJ
Mgr Artur Fojt Materiały dydaktyczne dla studentów grupy 2 Stacjonarnych Studiów Prawa, III rok. Rok akademicki 2014/15 Przedmiot : Postępowanie administracyjne.
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Właściwość sądów administracyjnych
MIGRACJA MIESZKAŃCÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO W KONTEKŚCIE REALIZACJI ZADANIA ŚWIADCZENIA RODZINNE W RAMACH KOORDYNACJI SYSTEMÓW ZABEZPIECZENIA.
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Uniwersalny system ochrony praw i wolności człowieka
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
EUROPEJSKA KONWENCJA PRAW CZŁOWIEKA
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Zakres obowiązywania kpa
Skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Sądy Administracyjne w Polsce
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Skarga Konstytucyjna Mgr Przemysław Mazurek Rok Akademicki 2016/2017
Umowy międzynarodowe Jan Ludwik
Unieważnienie egzaminu przez PZE
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRZYGOTOWANIE I ORGANIZACJAEGZAMINU MATURALNEGO W 2017 R.
Sądy Administracyjne w Polsce
POSTĘPOWANIE CYWILNE PROCES NIEPROCES.
Sądy Administracyjne w Polsce
Dorota Czerwińska Katedra Postępowania Karnego
SKARGA KASCYJNA.
Europejski Trybunał Praw Człowieka
Zapis prezentacji:

Protokół fakultatywny do Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami – mechanizm skargi indywidualnej i postępowania wyjaśniającego Konferencja „Prawo polskie a Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami – główne wyzwania”, Poznań 24 października 2012 r. Dr Katarzyna Sękowska-Kozłowska Poznańskie Centrum Praw Człowieka INP PAN

PF KPON - informacje ogólne  Data uchwalenia: 13 grudnia 2006 r.  Data wejścia w życie: 3 maja 2008 r.  Liczba państw-stron: 74  Liczba sygnatariuszy: 91  Wraz z wejściem w życie PF KPON, Komitet do spraw Praw Osób Niepełnosprawnych stał się kolejnym organem traktatowym, który uzyskał kompetencję do badania skarg indywidualnych i prowadzenia postępowania wyjaśniającego

Komitet ds. Praw Osób Niepełnosprawnych  Niezależny organ ekspercki powołany do monitorowania przestrzegania KPON przez państwa-strony  18 członków  Główne kompetencje: - badanie sprawozdań państw - rozpatrywanie skarg indywidualnych - prowadzenie dochodzenia

Skarga indywidualna Forma skargi (zawiadomienia):  na piśmie lub w innej formie, która umożliwia dostarczenie kopii pozwanemu państwu  Język: angielski, francuski, rosyjski lub hiszpański  skarga nie może być anonimowa

Skarga indywidualna Warunki dopuszczalności skargi. Właściwość ratione personae:  Legitymacja czynna: skargę może wnieść osoba lub grupa osób twierdzących, że są ofiarami naruszenia Konwencji  Możliwość wniesienia skargi w imieniu osoby trzeciej – wymóg złożenia pisemnego upoważnienia lub uzasadnienia dlaczego domniemana ofiara nie może udzielić upoważnienia

Skarga indywidualna Właściwość ratione personae - cd  Czy istnieje możliwość złożenia skargi przez NGOs?  Ważne: brak zdolności do czynności prawnych na gruncie prawa krajowego nie stanowi przeszkody do wniesienia skargi do Komitetu  Legitymacja bierna: pozwane państwo musi być stroną KPON oraz PF KPON

Skarga indywidualna Właściwość ratione materiae:  PF KPON nie ogranicza prawa do wniesienia skargi do określonej grupy praw zawartych w Konwencji  Czy państwa mogą ograniczyć w drodze zastrzeżeń zakres kognicji Komitetu?  Akcesoryjny charakter niektórych postanowień

Skarga indywidualna Właściwość ratione temporis:  Przedmiotem skargi nie mogą być fakty, które miały miejsce przed wejściem w życie PF KPON, chyba że miały miejsce wcześniej i trwały również po tej dacie. Właściwość ratione loci:  Skarga może zostać złożona przez jednostki podległe jurysdykcji pozwanego państwa-strony

Skarga indywidualna Wymóg wyczerpania krajowych środków ochrony prawnej:  Istnieje możliwość zwolnienia z tego wymogu jeśli dochodzi do przewlekłości postępowania krajowego lub jest mało prawdopodobne, że przyniesie ono skuteczną pomoc

Skarga indywidualna Pozostałe warunki dopuszczalności:  Zakaz ne bis in idem  Skarga nie może stanowić nadużycia prawa do skargi lub być niezgodna z postanowieniami Konwencji  Skarga jest wyraźnie bezpodstawna lub niewystarczająco uzasadniona  PF KPON nie wyznacza terminu do wniesienia skargi

Skarga indywidualna Procedura rozpatrywania skargi:  Rejestracja  Zakomunikowanie pozwanemu państwu, odpowiedzi stron  Możliwość zwrócenia się do państwa o pilne zastosowanie środków tymczasowych  Decyzja o dopuszczalności  Decyzja co do istoty  Follow-up

Dochodzenie  Procedura uruchamiana w przypadku poważnych lub systematycznych naruszeń praw zawartych w Konwencji  Procedura podejmowana na skutek otrzymania przez Komitet „wiarygodnej informacji”  Zasada współpracy z państwem-stroną oraz poufności  Możliwość złożenia wizyty na terytorium państwa  Efekt końcowy: raport +zalecenia

Uwagi końcowe  Zastrzeżenia do PF KPON  Prognozy na przyszłość  Perspektywa przystąpienia do PF KPON przez Polskę Dziękuję za uwagę