Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Doskonalenie podstawą sukcesu organizacji Prof. nadzw. PG Dr hab. inż. Piotr Grudowski Politechnika Gdańska Wydział Zarządzania i Ekonomii Prezentacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
JAKOŚĆ Po pierwsze - robić „właściwe” rzeczy Po drugie - robić je dobrze tzn. takie i tak, by klient/odbiorca/użytkownik był Zadowolony
Etapy tworzenia jakości - badania rynku - koncepcja produktu - projektowanie - przygotowanie produkcji/ realizacji - produkcja/realizacja - eksploatacja / użytkowanie / stosowanie JAKOŚĆ PROJEKTOWA (TYPU) JAKOŚĆ WYKONANIA JAKOŚĆ EKSPLOATACYJNA JAKOŚĆ WYROBU / USŁUGI
Różne podejścia i oblicza doskonalenia organizacji
Samoocena Kompleksowy, systematyczny i regularny przegląd działalności i wyników organizacji na podstawie: Modeli Doskonałości: MBQA, EFQM CAF ISO 9004:2009
Model doskonałości EFQM Przywództwo Pracownicy Strategia Pracownicy - wyniki Partnerstwo i zasoby Procesy, wyroby i usługi Społeczeństw o - wyniki Klienci - wyniki Kluczowe wyniki Potencjał Uczenie się, Kreatywność i Innowacja Wyniki
Fundamenty doskonałości organizacyjnej Dążenie do osiągania zbalansowanych wyników Podjęcie odpowiedzialności za zrównoważoną przyszłość Budowanie partnerstw Wspieranie kreatywności i innowacji Sukces przy udziale i zaangażowaniu pracowników Tworzenie wartości dodanej dla klientów Przywództwo z wizją, inspiracją i integracją Zarządzanie procesami
„J akość jest odwrotnie proporcjonalna do zmienności” (D. Montgomery)
Six Sigma – doskonalenie poprzez redukcję zmienności Minimalizacja zmienności największego wroga JakościProduktywnościKosztów satysfakcja klientów likwidacja „ukrytych fabryk marnotrawstwa” zmniejszenie poprawek, odpadów, zapasów Poprawa zyskowności i pozycji rynkowej
Eliminacja strat – dążenie do doskonałości operacyjnej Strata - wszelka działalność, która wymaga nakładów pracy, a nie tworzy wartości Strata - każdy element systemu (włączając w to elementy produktu), który nie dodaje wartości dla klienta –usterki wymagające naprawy; –produkcja rzeczy, których nikt nie chce, w efekcie czego rosną zapasy niesprzedanych towarów; –operacje technologiczne, które są niepotrzebne, –Niepotrzebne przemieszczanie się pracowników i materiału z miejsca na miejsce; –ludzie stojący przy kolejnej operacji i czekający, ponieważ wcześniejsza operacja nie dostarczyła im na czas tego, czego potrzebują; –wytwory materialne i usługi, które nie spełniają oczekiwań klienta; Womack J.P, Jones D.T.: Odchudzanie firm, CIM 2001
„Most of the Quality initiatives are not successful because of the two reasons: - they create a system but do not create enthusiasm of people or - they create enthusiasm of people but are not consistent and mature enough to create a system” Tom Peters
Dziękuję za uwagę