Opracowanie: Piotr Dereszewski
„…uniwersalna funkcja kreowania i oferowania wartości (użyteczności) dla innych w celu osiągnięcia pożądanych przez organizację reakcji otoczenia.” (Philips Kotler) „Marketing to działalność gospodarcza polegająca na określeniu potrzeb, kształtowaniu produktu, tworzeniu i utrzymywaniu popytu, ustalaniu polityki rynkowej, finansowaniu i kredytowaniu obrotu, działaniach związanych z przemieszczaniem towarów.” Nazwa „marketing” pochodzi od angielskiego słowa „market” czyli rynek.
…jeden z elementów marketingu – komunikowanie się z odbiorcą, którego elementami są: reklama promocja sprzedaży sprzedaż osobista marketing bezpośredni public relations
kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły, ukazywanie osiągnięć i potencjału społeczności szkolnej, eksponowanie odrębności szkoły, kształtowanie więzi emocjonalnych ze szkołą.
CECHY DOBREJ PROMOCJI EWALUACJA EFEKTÓW PROMOCJI FORMY I METODY ARGUMENTY PROMOCJI ZDEFINIOWANY ADRESAT PROMOCJI JASNO OKREŚLONY RYNEK DZIAŁANIA: wewnętrzny zewnętrzny PLANOWA CELOWA
PROMOCJA WEWNĘTRZNA PREZENTACJA WYNIKÓW KONCERTY, SZTUKI TEATRALNE, PRZEDSTAWIENIA GAZETKA SZKOLNA EKSPOZYCJE PRAC, ZDJĘĆ
PROMOCJA ZEWNĘTRZNA PAPIER FIRMOWY KOMUNIKAT PRASOWY LOGO STRONA WWW PROFIL NA FACEBOOK’U PREZENTACJA MULTIMEDIALNA FOLDERY I INFORMATORY IMPREZY SZKOLNE WIZYTÓWKI
1.WYZNACZANIE CELÓW 2.POZNAWANIE ODBIORCÓW 3.PLANOWANIE 4.DOPASOWANIE NARZĘDZI 5.KOMPLEKSOWE DZIAŁANIA 6.SPRAWDZENIE SKUTECZNOŚCI 7.WYCIĄGANIE WNIOSKÓW
DLACZEGO PODEJMUJEMY SIĘ DZIAŁAŃ PROMUJĄCYCH SZKOŁĘ? zwiększenie liczby uczniów, zwiększenie rozpoznawalności marki szkoły, tzn. więcej osób wie o istnieniu szkoły, budowa wizerunku szkoły, budowa – polepszenie relacji, np. ze społecznością lokalną, organem prowadzącym
DO KOGO KIERUJEMY DZIAŁANIA PROMOCYJNE? do przyszłych uczniów, do przyszłych uczniów i ich rodziców, do nauczycieli innych szkół, do wszystkich pracowników szkoły, do obecnych uczniów,
Kształtowanie wizerunku i jego utrwalanie musi być harmonijne i stałe. Tylko taki rzetelnie zbudowany wizerunek będzie w stanie przekonać do szkoły, ale także będzie ostoją, kiedy w szkole przydarzy się sytuacja kryzysowa.
Muszą być wykonane w odpowiednim czasie i przez zespół osób – wszystko przez pryzmat celów, odbiorców i skutku, jaki szkoła chce osiągnąć.
zss-wolomin.edl.pl
Pracownicy i uczniowie musza mieć świadomość, że wszelkie ich działania, które wydają się mało istotne, przyczyniają się do budowania wizerunku szkoły i jej promocji. SZKOŁA KOMUNIKUJE SIĘ Z OTOCZENIEM PRZEZ WSZYSTKO TO, CO ROBI, ALE TAKŻE POPRZEZ WSZYSTKO TO, CZEGO NIE ROBI.
ewaluacja podejmowanych działań, przyrost liczby uczniów, zwiększenie zainteresowania szkołą, skuteczna współpraca z rodzicami, współpraca z organem prowadzącym i partnerami,
Czasem niektóre działania wydają się szkole oczywiste lub rutynowe, inne – zupełnie zbędne, ale jeśli są skuteczne, ważne dla uczniów lub ich rodziców oraz innych kluczowych grup odbiorców, to powinny stać się priorytetem dla szkoły.
system identyfikacji wizualnej, funkcjonalna i aktualizowana strona www, relacje z mediami, pakiet spójnych materiałów promocyjnych, stały system dystrybucji informacji do pracowników, uczniów, rodziców, absolwentów, innych osób zainteresowanych szkołą,
system wystawienniczy, wykorzystanie części zewnętrznej i wewnętrznej szkoły do celów informacyjnych i promocyjnych, Wykorzystanie w promocji szkoły internetu – w tym mediów społecznościowych, wypracowanie harmonogramu wydarzeń specjalnych – imprez szkolnych, które będą ze szkołą kojarzone, otwarcie się szkoły na gości z zewnątrz.
Henry Ford
BIBLIOGRAFIA: Buszman – Witańska M.: „Czy warto promować szkołę?”, Dyrektor Szkoły nr 2/2013; Buszman – Witańska M.: „Skuteczny mix promocyjny.”, Dyrektor Szkoły nr 3/2013; Buszman – Witańska M.: „Recepta na skuteczny przekaz promocyjny szkoły.”, Dyrektor Szkoły nr 4/2013; Świda J.: „Jak wykorzystać marketing edukacyjny w promocji regionu”, Dyrektor Szkoły nr 2/2013;