Zarządzanie zagrożeniami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prezentacja firmy Remigiusz Siudziński Warszawa,
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
©Ian Sommerville 2000Inżynieria Oprogramowania, 6-ta edycja. Rozdział 4 Slajd 1 Zarządzanie przedsięwzięciami l Organizacja, planowanie i tworzenie harmonogramów.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Definicje operacji.
Cykle życia oprogramowania
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Inżynieria oprogramowania, Wykład 4 Slide 1 Zarządzanie przedsięwzięciami Zarządzający programowaniem odpowiadają za planowanie i tworzenie harmonogramu.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Katedra Podstaw Systemów Technicznych Politechnika Śląska
Dalsze elementy metodologii projektowania. Naszym celem jest...
Analiza, projekt i częściowa implementacja systemu obsługi kina
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
C.d. wstępu do tematyki RUP
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Prawdy oczywiste czyli… BIZNES PLAN Część 18
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie jakością projektu
PREZENTACJA ŚCIĄGNIĘTA ZE STRONY www. zygmunt. legutko. edu
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
PODEJMOWANIE DECYZJI W WARUNKACH PEWNOŚCI (MODEL EV)
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
©Ian Sommerville 2000Inżynieria oprogramowania, Rozdział 4 Slide 1 Zarządzanie przedsięwzięciami l Zarządzający programowaniem odpowiadają za planowanie.
Podstawy analizy ryzyka
Ocena ryzyka zawodowego w małych przedsiębiorstwach
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Ocena projektów inwestycyjnych
Pojęcie sterowania przepływem produkcji
Studium osiągalności. Rozmiar projektu (np. w punktach funkcyjny projektu w porównaniu do rozmiaru zakładanego zespołu projektowego i czasu Dostępność.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Ergonomia procesów informacyjnych
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Plan projektu biznesowego
Zarządzanie projektami informatycznymi
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Projekt: „LOGISTYKA STAWIA NA TECHNIKA – podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczniów zawodu technik logistyk poprawiające ich zdolności do zdobycia zatrudnienia”
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zagrożeniami

Zarządzanie zagrożeniami Ważnymi zadaniami zarządzającego przedsięwzięciem są przewidywanie zagrożeń, które mogą mieć wpływ na harmonogram przedsięwzięcia lub jakość budowanego oprogramowania, oraz podejmowanie działań w celu uniknięcia tych zagrożeń. Wyniki analizy zagrożeń powinny być udokumentowane w planie przedsięwzięcia wraz z analizą konsekwencji wystąpienia każdego zagrożenia. Identyfikowanie zagrożeń i opracowanie planów zmniejszenia ich skutków to zarządzanie zagrożeniami. Zagrożenie to prawdopodobieństwo wystąpienia pewnych niesprzyjających okoliczności. Kategorie zagrożeń są następujące: zagrożenia przedsięwzięcia mają wpływ na jakość i efektywność oprgramowania jest rozległym zagadnieniem.

Kategorie zagrożeń są następujące: zagrożenia przedsięwzięcia mają wpływ na zasoby i harmonogram przedsięwzięcia, zagrożenia produktu mają wpływ na jakość i efektywność oprogramowania, zagrożenia przedsiębiorstwa mają wpływ na przedsiębiorstwo budujące bądź zaopartujące się w oprogramowanie. Zarządzanie zagrożeniami jest szczególnie ważne w wypadku przedsięwzięć programistycznych z powodu nieuniknionych niepewności, które dotyczą większości takich przedsięwzięć. Wynikają one z nieprecyzyjnie zdefiniowanych wymagań, trudności w szacowaniu czasu i zasobów wymaganych do zbudowania oprogramowania, uzależnienia od indywidualnych umiejętności oraz zmiany wymagań na skutek zmian potrzeb użytkownika.

Proces zarządzania zagrożeniami 1. Identyfikacja zagrożeń - identyfikuje się możliwe zagrożenia przedsięwzięcia, produktu i przedsiębiorstwa. 2. Analiza zagrożeń - ocenia się prawdopodobieństwo i konsekwencje tych zagrożeń. 3. Planowanie przeciwdziałania zagrożeniom - opracowuje się plan radzenia sobie z tymi zagrożeniami przez ich unikanie lub zmniejszanie ich następstw. 4. Monitorowanie zagrożeń - ustawicznie ocenia się zagrożenia i koryguje plany ich łagodzenia w miarę napływu coraz lepszych informacji o tych zagrożeniach. Proces zarządzania zagrożeniami jest iteracyjny i trwa przez całe przedsięwzięcie.

Identyfikacja zagrożeń Identyfikacja zagrożeń to pierwszy krok zarządzania zagrożeniami. Polega na wykrywaniu możliwych zagrożeń przedsięwzięcia. Identyfikacja zagrożeń może być wykonana przez zespół i mieć formę burzy mózgów albo być oparta na indywidualnym doświadczeniu menedżera. Typy możliwych zagrożeń: 1. Zagrożenia technologiczne, które wynikają z technologii oprogramowania i sprzętu, użytych do tworzenia części systemu. 2. Zagrożenia ze strony ludzi, które są związane z członkami zespołu wytwórczego. 3. Zagrożenia organizacyjne, które wynikają ze środowiska organizacyjnego, w którym tworzone jest oprogramowanie.

Identyfikacja zagrożeń 4. Zagrożenia narzędziowe, które są powodowane przez narzędzia CASE i inne oprogramowanie wspomagające budowanie systemu. 5. Zagrożenia wymagań, które wynikają ze zmian wymagań użytkownika i procesu zarządzania zmianami wymagań. 6. Zagrożenia szacowania, które są związane z menedżerskimi oszacowaniami charakterystyk systemu i zasobów niezbędnych do zbudowania systemu.

Analiza zagrożeń W trakcie procesu analizy zagrożeń każde zagrożenie jest ponownie rozważane. Ocenia się prawdopodobieństwo i znaczenie każdego z nich. Czynność ta wymaga zdolności do oceny i doświadczenia menedżera przedsięwzięcia. Nie musi to być precyzyjna liczbowa ocena, ale powinna być oparta na pewnych ustalonych zakresach: 1. Prawdopodobieństwo zagrożenia może być oceniane na bardzo małe (<10%), małe (10-25%), średnie (25-50%), duże (50-75%) lub bardzo duże (>75%). 2. Konsekwencje zagrożenia mogą być oceniane jako katastroficzne, poważne, znośne lub nieistotne. Wyniki analizy zagrożeń należy przedstawić w tabeli, w której zagrożenia są uporządkowane wg znaczenia.

Planowanie przeciwdziałania zagrożeniom W procesie planowania przeciwdziałania zagrożeniom bierze się pod uwagę każde poważne zagrożenia i opracowuje strategie panowania nad nimi. Strategie dzieli się na trzy kategorie: 1. Strategie unikania - ich zastosowanie prowadzi do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożenia. 2. Strategie minimalizacji - ich zastosowanie prowadzi do zmniejszenia konsekwencje zagrożenia 3. Plany awaryjne - ich zastosowanie polega na przygotowaniu się i opracowaniu strategii przeciwdziałania na wypadek najgorszego.

Monitorowanie zagrożeń Monitorowanie zagrożeń polega na ocenie, czy każde ze zidentyfikowanych zagrożeń staje się bardziej lub mniej prawdopodobne oraz czy zmieniły się jego konsekwencje. Zwykle nie da się tego bezpośrednio zaobserwować, należy więc zbadać inne czynniki, które umożliwiają wnioskowanie o prawdopodobieństwie zagrożeń i ich następstwach. Czynniki te zwykle zależą od typu zagrożenia. Monitorowanie zagrożeń powinno być procesem ustawicznym. Przy każdym menedżerskim przeglądzie postępów każdego zagrożenia należy oddzielnie rozpatrzyć i rozważyć w czasie spotkania.

Wymagania stawiane oprogramowaniu W przemyśle informatycznym pojęcie wymaganie nie jest stosowane konsekwentnie. Niekiedy wymaganie jest postrzegane jako zapisane na wysokim poziomie, abstrakcyjne określenie usług, które system powinien oferować, albo ograniczenie działania systemu. Niektórzy określają wymaganie jako szczegółową, matematycznie formalną definicję funkcji systemu. 1. Wymagania użytkownika to wyrażania w języku naturalnym oraz diagramy o usługach oczekiwanych od systemu oraz o ograniczeniach, w których system ma działać. 2. Wymagania systemowe szczegółowo ustalają usługi systemu i ograniczenia. Dokumentacja wymagań systemowych powinna być precyzyjna. Ma służyć za kontrakt między nabywcą systemu a wytwórcą oprogramowania.

Wymagania stawiane oprogramowaniu 3. Specyfikacja projektu oprogramowania jest abstrakcyjną opisem projektu oprogramowania, który jest podstawą bardziej szczegółowego projektu i implementacji. Ta specyfikacja daje nowe informacje do specyfikacji wymagań systemowych.

Wymagania funkcjonalne, niefunkcjonalne i dziedzinowe Wymagania funkcjonalne są stwierdzeniami, jakie usługi ma oferować system, jak ma reagować na określone dane wejściowe oraz jak ma się zachowywać w określonych sytuacjach. W niektórych wypadkach wymagania funkcjonalne określają, czego system nie powinien robić. Wymagania niefunkcjonalne to ograniczenia usług i funkcji systemu. Obejmują ograniczenia czasowe, ograniczenia dotyczące procesu tworzenia, standardy itd.. Wymagania dziedzinowe pochodzą z dziedziny zastosowania systemu i odzwierciedlają jej charakterystykę. Mogą być funkcjonalne lub niefunkcjonalne.

Wymagania systemowe Są one bardziej szczegółowymi opisami wymagań użytkownika. Mogą być podstawą kontraktu na implementację systemu, powinny być zatem pełną i niesprzeczną specyfikacją całego systemu. Są traktowane prze inżynierów oprogramowania jako punkt wyjścia do projektowania systemu. Specyfikacja wymagań systemowych może zawierać różne modele systemu, takie jak model obiektów lub model przepływu danych.