System Informacji Oświatowej, Subwencja oświatowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rządowy program pomocy uczniom w 2013 r. Wyprawka szkolna.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
EFEKTYWNA POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Integracja w kształceniu zawodowym
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Wybrane koszty braku wczesnego wsparcia
Wybrane koszty braku wczesnego wsparcia dr Paweł Kubicki Szkoła Główna Handlowa Warszawa, Patronat honorowy:
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
II Ogólnopolska Debata Łódź, 10 kwietnia 2014 r. Efektywne kształcenie osób z niepełnosprawnościami szansą na ich sukces zawodowo-społeczny.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Uczeń z niepełnosprawnością w systemie oświaty – regulacje prawne
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty - Targówek m.st. Warszawy INFORMACJE DOTYCZĄCE SPECJALNEJ ORGANIZACJI NAUKI I METOD PRACY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z ORZECZENIEM.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO W SZKOŁACH I PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH Liliana Zientecka Warszawa 14 maja 2018 r.
Kształcenie specjalne
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

System Informacji Oświatowej, Subwencja oświatowa Wrocław-8-12.2014r.

Podstawa prawna Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2011 Nr 139, poz. 814 z późn. zm.) weszła w życie 30 kwietnia 2012 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie procedury weryfikacji dostępu do bazy danych systemu informacji oświatowej (Dz. U. z 2012 r., poz. 466) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 marca 2012 r. w sprawie minimalnych wymagań technicznych dla sprzętu przeznaczonego do obsługi oprogramowania służącego prowadzeniu lokalnych baz danych SIO (Dz. U. z 2012 r., poz. 321) Wszystkie szczegóły (prawo, program SIO, instrukcje) są na stronie: www.cie.men.gov.pl w zakładce: „Modernizacja SIO”

Cele ustawy (z art.1 ustawy o SIO) SIO służy uzyskiwaniu danych niezbędnych do: prowadzenia polityki edukacyjnej państwa, efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych koordynowania wykonywania nadzoru pedagogicznego.

Czym zmodernizowane SIO różni się od starego SIO Wprowadza ogólnopolski Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) prowadzony przez JST; Przekazuje dane ze szkół bezpośrednio do Centralnej Bazy Danych SIO a nie ścieżką szkoła-JST-KO-MEN - przyśpiesza to dotarcie danych do MEN, - ogranicza liczbę błędów w naliczaniu subwencji; Wymaga bieżącej aktualizacji danych (do 7 dni od zaistnienia zmiany), a nie 2 razy w roku; Rejestruje dane imiennie o każdym uczniu a nie zbiorczo; Współpracuje z systemami REGON, TERYT i PESEL w zakresie kontroli wprowadzanych danych, a nowo zakładane szkoły zgłasza do rejestru REGON.

Zakres gromadzonych danych w SIO Nazwa zbioru danych Rodzaj danych Czego dotyczą dane Zbiór danych o szkołach i placówkach oświatowych dane identyfikacyjne RSPO – Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych Zbiór danych szkół i placówek oświatowych dane dziedzinowe warunki dydaktyczne, materialne i finansowe, organizacja i działalność jednostek Zbiór danych innych jednostek (JST, ...) dane dotyczące innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty Zbiór danych o uczniach nauka w szkole, opieka placówek itp. Zbiór danych o nauczycielach stosunek pracy, awans zawodowy, uprawnienia

Harmonogramy wdrożenia Pierwotny termin uruchomienia zmodernizowanego SIO w szkołach i placówkach od września 2013 roku, został przesunięty o trzy lata, Aktualny plan CIE (Centrum Informatyczne Edukacji - placówka MEN) zakłada wprowadzenie wszystkich danych do końca czerwca 2015, Obecnie CIE na bieżąco ogłasza cząstkowe harmonogramy wdrażania kolejnych elementów systemu. Problemy związane z funkcjonowaniem aplikacji są stopniowo rozwiązywane

Szkoły i placówki oświatowe aktualizują: HARMONOGRAM, zgodnie z którym będzie analizowana kompletność i rzetelność danych gromadzonych w nowym SIO L.P. DATA (od - do) Szkoły i placówki oświatowe aktualizują: 1. 13.10.2014 31.10.2014 dane dotyczące powierzchni gruntów oraz obiektów budowlanych, a także pomieszczeń szkoły i placówki oświatowej 2. 3.11.2014 21.11.2014 dane dotyczące pracowników niebędących nauczycielami, wydatków na prowadzenie szkół i placówek oświatowych, wynagrodzeń nauczycieli wykonujących obowiązki na podstawie umów cywilno-prawnych oraz wynagrodzeń nauczycieli w szkołach prowadzonych przez podmioty inne niż JST 3. 24.11.2014 19.12.2014 dane dotyczące organizacji i działalności szkół i placówek oświatowych 4. 22.12.2014 12.01.2015 dane dotyczące wyposażenia szkół i placówek oświatowych 5. 13.01.2015 13.02.2015 dane identyfikacyjne i dane dziedzinowe (rejestracja i przypisanie do oddziału) uczniów pozostałych szkół i pozostałych klas szkół podstawowych i ogólnokształcących muzycznych I stopnia 6. 16.02.2015 13.03.2015 pozostałe dane dziedzinowe uczniów 7. 16.03.2015 31.03.2015 dane identyfikacyjne nauczycieli 8. 1.04.2015 30.04.2015 dane dziedzinowe nauczycieli

Udostępnianie raportów (art. 65-66 ustawy) udostępniane w postaci elektronicznej w „strefie dla zalogowanych”, aktualnie jest dostępnych kilka raportów, trwają prace nad następnymi, raporty mają obejmować zanonimizowane dane, raporty są bezpłatne dla szkół, placówek oświatowych i innych jednostek wykonujących zadania z zakresu oświaty, raporty będą odpłatne dla innych podmiotów niż w/w – według kosztów uzyskania, raz w roku wg stanu na 30 września (w dniu 17 października) system ma sporządzać zestawienie danych niezbędnych do wyliczenia subwencji oświatowej dla JST oraz zestawienia z danymi dla statystyki publicznej; JST mają w terminie 30 dni potwierdzić prawdziwość tych danych.

Dane wprowadzane do bazy SIO mają wpływ na podział części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego od 2017 r. nowy SIO stanie się wyłącznym źródłem danych do podziału środków finansowych na oświatę. Uwaga: Czytanie instrukcji do wprowadzania danych do SIO Sprawdzenie i potwierdzenie danych wykazanych w SIO na dzień 30.09.2014 r.

Postępowanie kontrolne przeprowadzone przez Urzędy Kontroli Skarbowej Zakres Prawidłowość gospodarowania środkami publicznymi obejmującymi część oświatową subwencji ogólnej, w tym wykonanie obowiązków związanych z gromadzeniem danych stanowiących podstawę jej naliczenia. Badaniem objęto dokumenty dotyczące uczniów niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie

Stwierdzone nieprawidłowości: brak na dzień 30.09. danego roku aktualnego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – wydanego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną nie wykazanie uczniów z niepełnosprawnością w bazie SIO, pomimo, że posiadali na dzień 30.09 danego roku aktualne orzeczenia przypisanie uczniów do nieprawidłowej wagi pomimo posiadania innego wskazania w orzeczeniu (tabela w SIO) zapisanie w bazie danych SIO uczniów z niepełnosprawnością, pomimo, iż zostali wypisani ze szkoły przed dniem 30.09. danego roku zawyżanie lub zaniżanie liczby uczniów przyporządkowanych do danych wag Nieprawidłowe wprowadzenie danych do bazy SIO stanowi naruszenie art. 7 ust.1 o SIO, w świetle którego podmioty prowadzące bazy danych oświatowych obowiązane są do sprawdzenia kompletności, poprawności i zgodności ze stanem faktycznym danych gromadzonych w SIO. ART. 7 ust. 6 pkt 1 ustawy o SIO za wykonanie ww. obowiązków odpowiada dyrektor szkoły lub placówki oświatowej

Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego art. 37 ust. 4 W przypadku gdy podano nieprawdziwe dane, a jednostka samorządu terytorialnego otrzymała część oświatową subwencji ogólnej w kwocie niższej od należnej – jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej W przypadku gdy ustalona dla jednostki samorządu terytorialnego część oświatowa subwencji ogólnej jest większa od należnej - jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do zwrotu nienależnie otrzymanych kwot.

kwota subwencji do zwrotu łącznie kwota subwencji do zwrotu subwencja za rok zwrot dokonany w roku szkoła/placówka   kwota subwencji do zwrotu łącznie kwota subwencji do zwrotu 2010 2011 Gimnazjum nr 17 Gimnazjum nr 21 Gimnazjum nr 17 Gimnazjum nr 22 Gmina 89 475,00 89 475 2014 Zespół Szkół nr 21 Szkoła Podstawowa nr 75 9 337,00 65 611 Szkoła Podstawowa Specjalna nr 116 Powiat 56 274,00 Zespół Placówek Oswiatowych nr 2 Przedszkole specjalne 16 977,00 16 977 Zespół Szkół nr 11 Szkoła Podstawowa nr 43 Gimnazjum Integracyjne nr 50 155 335,00 155 335 2015 SOSW-1 Szkoła Podstawowa Specjalna nr 103 w SOSW-8 121 745,00 209 364 Gimnazjum nr 54 w SOSW-9 87 619,00 2013 Zespół Szkół nr 17 Gimnazjum nr 46 58 246,00 107 261 Liceum nr XXXI 29 600,00 Szkoła Podstawowa nr 100 19 415,00 271 124 644 023 353 484

Od roku 2015 szkoła zwraca środki z własnego budżetu w przypadku wykazania w SIO zawyżonej liczby uczniów, która spowodowała naliczenie subwencji oświatowej wyższej niż należna.

Kwoty subwencji na 1 ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej i na 1 ucznia bez orzeczenia kwoty skalkulowano w wysokości wynikającej z subwencji oświatowej na 2014 rok

Subwencja w 2014 r. Typ szkoły publicznej Szkoła podstawowa masowa Szkoła podstawowa specjalna Gimnazjum masowe Gimnazjum specjalne Liceum ogólnokształcące dla młodzieży masowe/ specjalne Szkoły zawodowe dla młodzieży masowe/ specjalne Przedszkola Miesięczna kwota dla 1 ucznia bez niepełnosprawności 420,50 424,89 436,85 411,89 459,73 540,46 0,00 Miesięczna kwota na 1 ucznia z niepełnosprawnościami WAGA P2 - uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, - niedostosowani społecznie - z zaburzeniami zachowania - zagrożeni uzależnieniem - zagrożeni niedostosowaniem społecznym - z chorobami przewlekłymi 1 008,11 1 019,74 1 024,91 1 036,73 1 054,58 1 135,31 WAGA P3 - uczniowie niewidomi - słabowidzący - niepełnosprawni ruchowo - z zaburzeniami psychicznymi 1 638,18 1 657,08 1 654,98 1 674,07 1 691,92 1 772,65 WAGA P4 - uczniowie niesłyszący - słabo słyszący - z uposledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym 1 932,21 1 954,50 1 949,02 1 971,50 1 989,34 2 070,07 WAGA P5 - uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, - uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonmi oraz z autyzmem 4 410,49 4 461,36 4 427,29 4 478,35 4 496,20 4 576,93 WAGA P6 - oddziały integracjyjne 756,08 764,80 772,89 781,80 799,65 880,37 WAGA P32 - dzieci niesłyszące, słabosłyszące, niewidome, słąbowidzące, z nieołnosprawnością ruchową w tym z afazją, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym lub głębokim 1 680,19 WAGA P40 - dzieci dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi i z autyzmem w tym z zespołem Aspergera 3 990,44 WAGA P42 - dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju 352,84 356,91 kwoty skalkulowano w wysokości wynikającej z subwencji oświatowej na 2014 rok

Dziękuję za uwagę