Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Technologie w rękach uczniów i nauczycieli oczekiwania, standardy i korzyści.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Projekt ITAAT TIK w systemie edukacji w Polsce 22 października 2010, Ronda.
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
Co to jest TIK?.
Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Co pozostaje w edukacji z przemijającej technologii?
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Pozyskujemy Fundusze z Unii Europejskiej w projektach edukacyjnych.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
na rzecz cyfryzacji szkół
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
7 Nawyków – mapa wdrożenia
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Sopocka Akademia Tenisowa
Projekty zrealizowane w ZS1
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Technologie w rękach uczniów i nauczycieli oczekiwania, standardy i korzyści edukacyjne

Maciej M. Sysło 2 Motto Dlaczego zmianom w zachowaniach ludzi nie towarzyszą zmiany w sposobach pomagania naszym dzieciom, jak mają się uczyć? [Seymour Papert]

Maciej M. Sysło 3 Kształcenie i doskonalenie nauczycieli Nauczanie, jak medycyna, jest zawodem praktycznym Stąd: Przygotowanie nauczycieli do zawodu powinno odbywać się jak najbliżej … pacjenta, czyli ucznia, praktyka na pacjentach Wnioski: Praktyki, specjalizacje (stopnie awansu zawodowego), studia podyplomowe nauczycieli, zdobywanie certyfikatów – powinno odbywać się w bezpośrednim kontakcie z uczniami, szkołą, rodzicami

Maciej M. Sysło 4 Plan  co to jest standard  standardy dla nauczycieli  wpływ technologii  grupy nauczycieli  nowe podejście – założenia  uwzględnienie zmian w standardach  obszary zagadnień  przykłady  co dalej

Maciej M. Sysło 5 Co to jest standard Według Jana Miodka (2002): poziom czegoś ustalany według określonych norm, przeciętny typ czegoś, norma, wzór Określenie tego, co wartościowe. Mogą być stosowane do oceny... np. przygotowania nauczycieli Według Witolda Doroszewskiego (1991): Bez obcego wyrazu standard można by się było w ogóle obejść... by uniknąć kłopotów z pisownią przymiotnika

Maciej M. Sysło 6 Standardy w edukacji  Standardy kształcenia – Podstawa programowa – zadania szkoły i nauczycieli w języku osiągnięć uczniów – co uczeń powinien wynieść ze szkoły  Standardy egzaminacyjne (wymagań) – co uczeń powinien wiedzieć, umieć w wyniku realizacji standardów kształcenia  Standardy przygotowania nauczycieli – zakres ich przygotowania do realizacji standardów kształcenia i standardów egzaminacyjnych, nie tylko w zakresie technologii  Standardy wyposażenia szkół – kiedyś były Standardy – jawne dla wszystkich stron

Maciej M. Sysło 7 (Prze)znaczenie standardów dla nauczycieli  Podniesienie świadomości nauczycieli – własna edukacja w swoich rękach  Kryteria oceny nauczycieli – baza certyfikacji – certyfikat dydaktycznych umiejętności komputerowych  Wspólny punkt odniesienia dla wszystkich – nauczycieli i instytucji przygotowujących  Konkretne działania: programy szkoleń, kursów, studiów podyplomowych  Kryterium akredytacji kierunków, kursów i programów przygotowania nauczycieli

Maciej M. Sysło 8 Technologia w edukacji Technologia nośnikiem zmian:  nowe umiejętności i wiedza – wydzielone zajęcia informatyczne: zajęcia komputerowe, informatyka  środek dydaktyczny – technologia kształcenia  częścią każdej dziedziny  częścią każdej profesji, przyszłego zawodu ucznia  obecna w codziennym życiu uczniów, wypełnia je Odnosi się to do uczniów, jak i nauczycieli

Maciej M. Sysło 9 Realia – uczeń Współczesny uczeń wymaga, oczekuje:  indywidualnego traktowania, personalizacji kształcenia  uwzględnienia jego zachowań związanych na przykład z technologią w jego rękach  przygotowania do kształcenia się teraz i w przyszłości  holistycznego uwzględnienia technologii Standardy normą, wzorcem dla postępowania nauczycieli

Maciej M. Sysło 10 Realia – technologia Nowy sprzęt (technologia) wymaga:  nowej metodyki nauczania, odpowiednich materiałów i zadań, nowych środowisk kształcenia (szkoła+dom)  nowej organizacji zajęć z dostępem do technologii (komputerów, Internetu) – elastyczny system klasowo-lekcyjny, szkoła + dom  refleksji nad efektami stosowania technologii w kształceniu – korzyści edukacyjne, przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym Standardy normą, wzorcem dla tych zmian

Maciej M. Sysło 11 Nauczyciel a technologia Technologia podnosi i wzbogaca wiedzę i umiejętności nauczyciela w obszarach:  własnego przygotowania zawodowego – z uwzględnieniem dziedziny nauczania)  możliwości nauczania – dydaktyka przedmiotowa, metodyka nauczania  możliwości uczących się – wspomaganie zdobywania osiągnięć, realizacja indywidualnych zainteresowań uczniów

Maciej M. Sysło 12 Grupy nauczycieli Grupy nauczycieli, z różnym przygotowaniem informatycznym:  wszyscy nauczyciele, także nauczyciele przedmiotów informatycznych  nauczyciele przedmiotów informatycznych: zajęcia komputerowe, informatyka podstawowa, informatyka rozszerzona  szkolny koordynator technologii – pomaga nauczycielom, koordynuje działania, lider szkolnego doskonalenia w zakresie technologii, opracowuje szkolny program rozwoju z wykorzystaniem technologii Standardy w przygotowaniu

Maciej M. Sysło 13 Grupy nauczycieli, cd Grupy nauczycieli, z przygotowaniem informatycznym:  zajęcia komputerowe  klasy 1-3poziom podstawowy  klasy 4-6 poziom rozszerzony  informatyka w gimnazjumpoziom podstawowy  informatyka podstawowapoziom podstawowy  informatyka rozszerzonapoziom rozszerzony

Maciej M. Sysło 14 Nowe standardy dla nauczycieli Założenia:  współczesny nauczyciel potrafi posługiwać się komputerem w podstawowym zakresie możliwości, jakie ma system operacyjny i oprogramowanie użytkowe oraz do komunikacji i poszukiwania informacji w sieci.  standardy te są wyrażone w języku czynności nauczyciela w odniesieniu do działań swoich i uczniów Konsekwencje:  Miejscem ich weryfikacji jest klasa i zajęcia z uczniami  wymagania przed systemami kształcenia i doskonalenia  wymagania przed systemami certyfikowania

Maciej M. Sysło 15 Uwzględnienie w standardach zmian, 1 nauczyciel w roli głównej realizatora programu nauczania (podstawy programowej)  uczeń w centrum uwagi ze swoimi zainteresowaniami, potrzebami i możliwościami pamięciowe uczenie się, często oderwanych faktów  kształcenie nastawione na umiejętności i osiągnięcia uczniów gromadzenie informacji – encyklopedyzm  umiejętność korzystania z dostępnych zasobów informacji z góry ustalone procedury kształcenia  elastyczne i wielorakie drogi kształcenia ograniczone korzystanie z mediów  wykorzystanie bogactwa mediów do stymulowania wielorakich kanałów przekazu

Maciej M. Sysło 16 Uwzględnienie w standardach zmian, 2 informacje i wiedza z niewielu autoryzowanych źródeł (podręczników)  konstruowanie wiedzy na podstawie różnorodnych źródeł i doświadczeń indywidualne działania uczniów na wymyślanych przykładach  współpraca przy rozwiązywaniu rzeczywistych problemów ograniczone angażowanie uczniów  uczniowie angażujący się we wszystkie aktywności i etapy kształcenia rozwijanie podstawowych kompetencji  kreatywne myślenie prowadzące do innowacji i oryginalnych rozwiązań kształcenie w systemie klasowo-lekcyjnym  zdobywanie doświadczeń w szerokim środowisku ponad szkolnym

Maciej M. Sysło 17 Uwzględnienie w standardach zmian, 3 uwaga skupiona na szkole i na lokalnym środowisku  aktywność i udział w globalnym społeczeństwie cyfrowym wydzielone etapy formalnego kształcenia w szkołach i uczelniach  przygotowanie do ustawicznego kształcenia się przez całe życie odosobnione korzystanie z narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej  integracja narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej z kształceniem korzystanie z autonomicznych systemów informacyjnych i komunikacyjnych  konwergencja systemów informacyjnych i komunikacyjnych wyizolowane systemy oceniania i ewaluacji  ocenianie zintegrowane z procesem kształcenia brak świadomości zagrożeń występujących w środowisku otwartej komunikacji  przeciwdziałanie zagrożeniom cyfrowej rzeczywistości

Maciej M. Sysło 18 Obszary standardów Nauczyciel:  Inspiruje i angażuje uczniów do kształcenia się i kreatywności.  Promuje i kształtuje u uczniów postawę obywatelską i odpowiedzialność w świecie mediów cyfrowych.  Stosuje i rozwija swoje metody kształcenia i oceniania z użyciem technologii.  Pracuje i uczy w środowisku technologii.  Angażuje się w profesjonalny rozwój. Dwa poziomy osiągnięć:  podstawowy  zaawansowany

Maciej M. Sysło 19 Przykłady, 1 – inspiruje i angażuje uczniów Standard:  inspiruje i angażuje uczniów do rozwiązywania rzeczywistych problemów z pomocą odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych Poziom podstawowy:  inspiruje i zachęca uczniów do wyszukiwania rzeczywistych problemów oraz analizowania i oceniania ich rozwiązań z pomocą odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych Poziom zaawansowany:  regularnie angażuje uczniów do działań polegających na identyfikowaniu rzeczywistych problemów, krytycznej ich analizie, stawianiu pytań, planowaniu i odkrywaniu ich rozwiązań i dobieraniu odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych do analizowania i rozwiązywania problemów

Maciej M. Sysło 20 Przykłady, 2 – postawy Standard:  kształtuje u uczniów właściwą postawę odbiorcy i użytkownika mediów, uwzględniającą aspekty humanistyczne, etyczno-prawne i społeczne Poziom podstawowy:  promuje i kształci u uczniów postawę świadomego i krytycznego odbiorcy i twórcy mediów  promuje w nauczaniu humanistyczne, etyczno-prawne i społeczne wartości stosowania przez uczniów technologii, w szkole i poza nią, w tym również w celach pozaszkolnych i osobistych Poziom zaawansowany:  angażuje uczniów do samodzielnej pracy z mediami, aby wykształcić w nich świadome i krytyczne podejście do odbioru mediów  angażuje uczniów do tworzenia przekazów medialnych z uwzględnieniem aspektów humanistycznych, etyczno-prawnych i społecznych

Maciej M. Sysło 21 Przykłady, 3 – rozwija metody kształcenia Standard:  wykorzystuje technologię i zasoby cyfrowe w realizacji zapisów podstawy programowej (swojej dziedziny nauczania) do bardziej efektywnego zdobywania przez uczniów przewidzianych w podstawie osiągnięć Poziom podstawowy:  opracowuje program nauczania, rozkład materiału, scenariusze oraz konspekty zajęć, zintegrowane z wykorzystaniem technologii i zasobów cyfrowych w celu wsparcie uczniów w ich bardziej efektywnym oraz krytycznym i innowacyjnym uczeniu się oraz zdobywaniu osiągnięć przewidzianych w podstawie programowej Poziom zaawansowany:  zachęca i angażuje uczniów do zapoznania się z zapisami podstawy programowej uzupełnionymi o wykorzystanie w ich realizacji technologii i zasobów cyfrowych i podejmowania inicjatyw mających na celu wszechstronne i efektywne posłużeniu się technologią w zdobywaniu osiągnięć przewidzianych w podstawie programowej

Maciej M. Sysło 22 Przykłady, 4 – pracuje i uczy w środowisku technologii Standard:  wykorzystuje technologie i zasoby cyfrowe do współpracy z uczniami, współpracownikami i rodzicami, wspierając uczniów w ich kreatywnym i innowacyjnym kształceniu się Poziom podstawowy:  efektywnie wykorzystuje różne technologie cyfrowe we współpracy z uczniami ich rodzicami, innymi nauczycielami i społecznością lokalną, wspierając uczniów w ich kształceniu się, rozwiązywaniu problemów oraz działaniach kreatywnych i innowacyjnych Poziom zaawansowany:  wykorzystuje różne cyfrowe technologie i środowiska kształcenia we współpracy z zespołami realizującymi projekty oraz z uczniami z innych krajów i kultur pracującymi nad oryginalnymi wytworami lub wspólnymi problemami

Maciej M. Sysło 23 Przykłady, 5 – angażuje się w profesjonalny rozwój Standard:  bierze udział w różnych formach i społecznościach, lokalnych i globalnych, doskonalenia zawodowego, by rozwijać metody wykorzystania technologii do poprawy osiągnięć uczniów Poziom podstawowy:  aktywnie uczestniczy w lokalnych i globalnych społecznościach doskonalących się nauczycieli, wymienia pomysły i stosuje poznane metody dla rozwoju i poprawy osiągnięć uczniów Poziom zaawansowany:  uczestniczy w rozwoju lokalnych i globalnych społeczności doskonalących się nauczycieli, mających na celu wymianę pomysłów i metod dotyczących kreatywnego i efektywnego wykorzystania technologii we własnym rozwoju oraz w kształceniu i rozwoju osiągnięć uczniów

Maciej M. Sysło 24 Co dalej  sylabusy – na potrzeby szkoleń, czyli jak się rozwijać zgodnie ze standardami – np. dla instytucji kształcących i doskonalących nauczycieli, także dla własnego rozwoju  system certyfikowania – zdobywanie certyfikatu dydaktycznych umiejętności komputerowych  standardy dla nauczycieli przedmiotów informatycznych i dla koordynatorów  udostępnienie: MEN, MNiSzW, instytucjom szkolącym i doskonalące nauczycieli  zainteresowanie nauczycieli Dyskusja – zapraszamy: Tam można pobrać tekst standardów