Maciej M. Sysło UWr Wrocław, UMK Toruń Technologie w rękach uczniów i nauczycieli oczekiwania, standardy i korzyści edukacyjne
Maciej M. Sysło 2 Motto Dlaczego zmianom w zachowaniach ludzi nie towarzyszą zmiany w sposobach pomagania naszym dzieciom, jak mają się uczyć? [Seymour Papert]
Maciej M. Sysło 3 Kształcenie i doskonalenie nauczycieli Nauczanie, jak medycyna, jest zawodem praktycznym Stąd: Przygotowanie nauczycieli do zawodu powinno odbywać się jak najbliżej … pacjenta, czyli ucznia, praktyka na pacjentach Wnioski: Praktyki, specjalizacje (stopnie awansu zawodowego), studia podyplomowe nauczycieli, zdobywanie certyfikatów – powinno odbywać się w bezpośrednim kontakcie z uczniami, szkołą, rodzicami
Maciej M. Sysło 4 Plan co to jest standard standardy dla nauczycieli wpływ technologii grupy nauczycieli nowe podejście – założenia uwzględnienie zmian w standardach obszary zagadnień przykłady co dalej
Maciej M. Sysło 5 Co to jest standard Według Jana Miodka (2002): poziom czegoś ustalany według określonych norm, przeciętny typ czegoś, norma, wzór Określenie tego, co wartościowe. Mogą być stosowane do oceny... np. przygotowania nauczycieli Według Witolda Doroszewskiego (1991): Bez obcego wyrazu standard można by się było w ogóle obejść... by uniknąć kłopotów z pisownią przymiotnika
Maciej M. Sysło 6 Standardy w edukacji Standardy kształcenia – Podstawa programowa – zadania szkoły i nauczycieli w języku osiągnięć uczniów – co uczeń powinien wynieść ze szkoły Standardy egzaminacyjne (wymagań) – co uczeń powinien wiedzieć, umieć w wyniku realizacji standardów kształcenia Standardy przygotowania nauczycieli – zakres ich przygotowania do realizacji standardów kształcenia i standardów egzaminacyjnych, nie tylko w zakresie technologii Standardy wyposażenia szkół – kiedyś były Standardy – jawne dla wszystkich stron
Maciej M. Sysło 7 (Prze)znaczenie standardów dla nauczycieli Podniesienie świadomości nauczycieli – własna edukacja w swoich rękach Kryteria oceny nauczycieli – baza certyfikacji – certyfikat dydaktycznych umiejętności komputerowych Wspólny punkt odniesienia dla wszystkich – nauczycieli i instytucji przygotowujących Konkretne działania: programy szkoleń, kursów, studiów podyplomowych Kryterium akredytacji kierunków, kursów i programów przygotowania nauczycieli
Maciej M. Sysło 8 Technologia w edukacji Technologia nośnikiem zmian: nowe umiejętności i wiedza – wydzielone zajęcia informatyczne: zajęcia komputerowe, informatyka środek dydaktyczny – technologia kształcenia częścią każdej dziedziny częścią każdej profesji, przyszłego zawodu ucznia obecna w codziennym życiu uczniów, wypełnia je Odnosi się to do uczniów, jak i nauczycieli
Maciej M. Sysło 9 Realia – uczeń Współczesny uczeń wymaga, oczekuje: indywidualnego traktowania, personalizacji kształcenia uwzględnienia jego zachowań związanych na przykład z technologią w jego rękach przygotowania do kształcenia się teraz i w przyszłości holistycznego uwzględnienia technologii Standardy normą, wzorcem dla postępowania nauczycieli
Maciej M. Sysło 10 Realia – technologia Nowy sprzęt (technologia) wymaga: nowej metodyki nauczania, odpowiednich materiałów i zadań, nowych środowisk kształcenia (szkoła+dom) nowej organizacji zajęć z dostępem do technologii (komputerów, Internetu) – elastyczny system klasowo-lekcyjny, szkoła + dom refleksji nad efektami stosowania technologii w kształceniu – korzyści edukacyjne, przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym Standardy normą, wzorcem dla tych zmian
Maciej M. Sysło 11 Nauczyciel a technologia Technologia podnosi i wzbogaca wiedzę i umiejętności nauczyciela w obszarach: własnego przygotowania zawodowego – z uwzględnieniem dziedziny nauczania) możliwości nauczania – dydaktyka przedmiotowa, metodyka nauczania możliwości uczących się – wspomaganie zdobywania osiągnięć, realizacja indywidualnych zainteresowań uczniów
Maciej M. Sysło 12 Grupy nauczycieli Grupy nauczycieli, z różnym przygotowaniem informatycznym: wszyscy nauczyciele, także nauczyciele przedmiotów informatycznych nauczyciele przedmiotów informatycznych: zajęcia komputerowe, informatyka podstawowa, informatyka rozszerzona szkolny koordynator technologii – pomaga nauczycielom, koordynuje działania, lider szkolnego doskonalenia w zakresie technologii, opracowuje szkolny program rozwoju z wykorzystaniem technologii Standardy w przygotowaniu
Maciej M. Sysło 13 Grupy nauczycieli, cd Grupy nauczycieli, z przygotowaniem informatycznym: zajęcia komputerowe klasy 1-3poziom podstawowy klasy 4-6 poziom rozszerzony informatyka w gimnazjumpoziom podstawowy informatyka podstawowapoziom podstawowy informatyka rozszerzonapoziom rozszerzony
Maciej M. Sysło 14 Nowe standardy dla nauczycieli Założenia: współczesny nauczyciel potrafi posługiwać się komputerem w podstawowym zakresie możliwości, jakie ma system operacyjny i oprogramowanie użytkowe oraz do komunikacji i poszukiwania informacji w sieci. standardy te są wyrażone w języku czynności nauczyciela w odniesieniu do działań swoich i uczniów Konsekwencje: Miejscem ich weryfikacji jest klasa i zajęcia z uczniami wymagania przed systemami kształcenia i doskonalenia wymagania przed systemami certyfikowania
Maciej M. Sysło 15 Uwzględnienie w standardach zmian, 1 nauczyciel w roli głównej realizatora programu nauczania (podstawy programowej) uczeń w centrum uwagi ze swoimi zainteresowaniami, potrzebami i możliwościami pamięciowe uczenie się, często oderwanych faktów kształcenie nastawione na umiejętności i osiągnięcia uczniów gromadzenie informacji – encyklopedyzm umiejętność korzystania z dostępnych zasobów informacji z góry ustalone procedury kształcenia elastyczne i wielorakie drogi kształcenia ograniczone korzystanie z mediów wykorzystanie bogactwa mediów do stymulowania wielorakich kanałów przekazu
Maciej M. Sysło 16 Uwzględnienie w standardach zmian, 2 informacje i wiedza z niewielu autoryzowanych źródeł (podręczników) konstruowanie wiedzy na podstawie różnorodnych źródeł i doświadczeń indywidualne działania uczniów na wymyślanych przykładach współpraca przy rozwiązywaniu rzeczywistych problemów ograniczone angażowanie uczniów uczniowie angażujący się we wszystkie aktywności i etapy kształcenia rozwijanie podstawowych kompetencji kreatywne myślenie prowadzące do innowacji i oryginalnych rozwiązań kształcenie w systemie klasowo-lekcyjnym zdobywanie doświadczeń w szerokim środowisku ponad szkolnym
Maciej M. Sysło 17 Uwzględnienie w standardach zmian, 3 uwaga skupiona na szkole i na lokalnym środowisku aktywność i udział w globalnym społeczeństwie cyfrowym wydzielone etapy formalnego kształcenia w szkołach i uczelniach przygotowanie do ustawicznego kształcenia się przez całe życie odosobnione korzystanie z narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej integracja narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej z kształceniem korzystanie z autonomicznych systemów informacyjnych i komunikacyjnych konwergencja systemów informacyjnych i komunikacyjnych wyizolowane systemy oceniania i ewaluacji ocenianie zintegrowane z procesem kształcenia brak świadomości zagrożeń występujących w środowisku otwartej komunikacji przeciwdziałanie zagrożeniom cyfrowej rzeczywistości
Maciej M. Sysło 18 Obszary standardów Nauczyciel: Inspiruje i angażuje uczniów do kształcenia się i kreatywności. Promuje i kształtuje u uczniów postawę obywatelską i odpowiedzialność w świecie mediów cyfrowych. Stosuje i rozwija swoje metody kształcenia i oceniania z użyciem technologii. Pracuje i uczy w środowisku technologii. Angażuje się w profesjonalny rozwój. Dwa poziomy osiągnięć: podstawowy zaawansowany
Maciej M. Sysło 19 Przykłady, 1 – inspiruje i angażuje uczniów Standard: inspiruje i angażuje uczniów do rozwiązywania rzeczywistych problemów z pomocą odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych Poziom podstawowy: inspiruje i zachęca uczniów do wyszukiwania rzeczywistych problemów oraz analizowania i oceniania ich rozwiązań z pomocą odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych Poziom zaawansowany: regularnie angażuje uczniów do działań polegających na identyfikowaniu rzeczywistych problemów, krytycznej ich analizie, stawianiu pytań, planowaniu i odkrywaniu ich rozwiązań i dobieraniu odpowiednich środków i narzędzi technologii oraz zasobów cyfrowych do analizowania i rozwiązywania problemów
Maciej M. Sysło 20 Przykłady, 2 – postawy Standard: kształtuje u uczniów właściwą postawę odbiorcy i użytkownika mediów, uwzględniającą aspekty humanistyczne, etyczno-prawne i społeczne Poziom podstawowy: promuje i kształci u uczniów postawę świadomego i krytycznego odbiorcy i twórcy mediów promuje w nauczaniu humanistyczne, etyczno-prawne i społeczne wartości stosowania przez uczniów technologii, w szkole i poza nią, w tym również w celach pozaszkolnych i osobistych Poziom zaawansowany: angażuje uczniów do samodzielnej pracy z mediami, aby wykształcić w nich świadome i krytyczne podejście do odbioru mediów angażuje uczniów do tworzenia przekazów medialnych z uwzględnieniem aspektów humanistycznych, etyczno-prawnych i społecznych
Maciej M. Sysło 21 Przykłady, 3 – rozwija metody kształcenia Standard: wykorzystuje technologię i zasoby cyfrowe w realizacji zapisów podstawy programowej (swojej dziedziny nauczania) do bardziej efektywnego zdobywania przez uczniów przewidzianych w podstawie osiągnięć Poziom podstawowy: opracowuje program nauczania, rozkład materiału, scenariusze oraz konspekty zajęć, zintegrowane z wykorzystaniem technologii i zasobów cyfrowych w celu wsparcie uczniów w ich bardziej efektywnym oraz krytycznym i innowacyjnym uczeniu się oraz zdobywaniu osiągnięć przewidzianych w podstawie programowej Poziom zaawansowany: zachęca i angażuje uczniów do zapoznania się z zapisami podstawy programowej uzupełnionymi o wykorzystanie w ich realizacji technologii i zasobów cyfrowych i podejmowania inicjatyw mających na celu wszechstronne i efektywne posłużeniu się technologią w zdobywaniu osiągnięć przewidzianych w podstawie programowej
Maciej M. Sysło 22 Przykłady, 4 – pracuje i uczy w środowisku technologii Standard: wykorzystuje technologie i zasoby cyfrowe do współpracy z uczniami, współpracownikami i rodzicami, wspierając uczniów w ich kreatywnym i innowacyjnym kształceniu się Poziom podstawowy: efektywnie wykorzystuje różne technologie cyfrowe we współpracy z uczniami ich rodzicami, innymi nauczycielami i społecznością lokalną, wspierając uczniów w ich kształceniu się, rozwiązywaniu problemów oraz działaniach kreatywnych i innowacyjnych Poziom zaawansowany: wykorzystuje różne cyfrowe technologie i środowiska kształcenia we współpracy z zespołami realizującymi projekty oraz z uczniami z innych krajów i kultur pracującymi nad oryginalnymi wytworami lub wspólnymi problemami
Maciej M. Sysło 23 Przykłady, 5 – angażuje się w profesjonalny rozwój Standard: bierze udział w różnych formach i społecznościach, lokalnych i globalnych, doskonalenia zawodowego, by rozwijać metody wykorzystania technologii do poprawy osiągnięć uczniów Poziom podstawowy: aktywnie uczestniczy w lokalnych i globalnych społecznościach doskonalących się nauczycieli, wymienia pomysły i stosuje poznane metody dla rozwoju i poprawy osiągnięć uczniów Poziom zaawansowany: uczestniczy w rozwoju lokalnych i globalnych społeczności doskonalących się nauczycieli, mających na celu wymianę pomysłów i metod dotyczących kreatywnego i efektywnego wykorzystania technologii we własnym rozwoju oraz w kształceniu i rozwoju osiągnięć uczniów
Maciej M. Sysło 24 Co dalej sylabusy – na potrzeby szkoleń, czyli jak się rozwijać zgodnie ze standardami – np. dla instytucji kształcących i doskonalących nauczycieli, także dla własnego rozwoju system certyfikowania – zdobywanie certyfikatu dydaktycznych umiejętności komputerowych standardy dla nauczycieli przedmiotów informatycznych i dla koordynatorów udostępnienie: MEN, MNiSzW, instytucjom szkolącym i doskonalące nauczycieli zainteresowanie nauczycieli Dyskusja – zapraszamy: Tam można pobrać tekst standardów