przyjazne klimatowi i mieszkańcom Warszawa – Smart City przyjazne klimatowi i mieszkańcom Paweł Pawłowski, Zastępca Dyrektora Biura Infrastruktury Urząd m.st. Warszawy
Warszawa – potencjał miasta Wysoka pozycja w Mercer’s Quality of Living Dynamiczny rozwój przestrzeni Unikalna pod względem przyrodniczym Siedziba najważniejszych instytucji Ciekawa oferta kulturalna Wysoka jakość usług infrastrukturalnych
Strategia Rozwoju Miasta Wzmocnienie poczucia tożsamości mieszkańców poprzez pielęgnowanie tradycji, rozwój kultury i pobudzanie aktywności społecznej, Rozwijanie funkcji metropolitarnych wzmacniających pozycję Warszawy w wymiarze regionalnym, krajowym i europejskim Osiągnięcie w Warszawie trwałego ładu przestrzennego Rozwój nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy i badaniach naukowych
Zielona Stolica 25% Warszawy stanowią tereny zielone, w tym: 14% to lasy (7.258 hektarów w obrębie miasta). 76 parków (715 hektarów) w obrębie których znajdują się pałace, muzea i obiekty do sztuk scenicznych, tj. amfiteatry, 160 placów oraz zieleńców o powierzchni 160 hektarów, promieniste pasy parków, bulwary i kanał rzeczny zapewniają przepływ świeżego powietrza z Kampinoskiego Parku Narodowego, Chojnowskiego Parku Krajobrazowego i Lasu Kabackiego w kierunku centrum miasta, dolina Wisły oraz będące jej częścią plaże, a także prywatne zieleńce, ogrody i sady tworzą równowagę terenów zielonych.
Zrównoważony rozwój Warszawy Kalendarium: Lipiec 2008 Powstanie Zespołu ds. Ochrony klimatu Luty 2009 Przystąpienie do „Porozumienia między Burmistrzami” Wrzesień 2011 Przyjęcie „Planu działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii” Grudzień 2014 Plan Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN)
Zespół ds. Ochrony klimatu Powołany w lipcu 2008, przewodniczącą jest Prezydent Warszawy. W skład zespołu wchodzą dyrektorzy biur oraz partnerzy reprezentujący organizacje pozarządowe. Zadaniem zespołu jest koordynacja i monitorowanie wszystkich miejskich działań i inicjatyw klimatycznych.
Dokumenty strategiczne w zakresie polityki klimatycznej Główne cele i strategia Plan działań Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Strategia rozwoju zrównoważonego transportu Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem m.st. Warszawy na lata 2013-2017 Konkretne cele, strategia oraz działania
Ważniejsze zadania do realizacji w ramach Planu działań… w Warszawie Kompleksowa termomodernizacja budynków w sektorze publicznym, Kompleksowa termomodernizacja komunalnych budynków mieszkalnych, Modernizacja oświetlenia ulicznego, Modernizacja oświetlenia wewnętrznego – sektor publiczny m.st. Warszawy, Wymiana sprzętu biurowego, Realizacja części zadań zapisanych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy.
Budownictwo Wyzwania miast Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/WE z dn. 25.10.2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, Ustawa z dn. 15.04.2011 r. o efektywności energetycznej, Dyrektywa 2010/31/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków Wzorcowa rola sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej po 31 grudnia 2018 roku wszystkie nowe budynki zajmowane i będące własnością władz publicznych będą budynkami o niemal zerowym zużyciu energii 9
Budownictwo Plany i osiągnięcia m.st. Warszawy Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej należących do m.st. Warszawy, w tym budynków oświatowych oraz budynków w komunalnych zasobach mieszkaniowych w latach 2011-2020, planowane nakłady na realizację zadania - ok 1 mld zł. Rozwój budownictwa niskoemisyjnego W Warszawie przewiduje się powstanie do 2020 roku: 0,5 mln m2 obiektów pasywnych 1 mln m2 obiektów niskoenergetycznych 2 mln m2 obiektów energooszczędnych Coraz więcej budynków powstających w standardach LEED lub BREEAM Wg Jones Lang LaSalle Warszawa jest wiodącą metropolią w Środkowej i Wschodniej Europie pod względem nowo wybudowanej przestrzeni biurowej (ponad 400.000 metrów kwadratowych), ubiegającej się o certyfikację środowiskową
Modernizacja oświetlenia Formuła PPP Zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przeznaczonej na oświetlenie zewnętrzne – w odniesieniu do części objętej modernizacją - o co najmniej 50%. Zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych i opłat energetycznych, a tym samym zmniejszenia wydatków Miasta na oświetlenie. Projekt obejmować będzie modernizację oświetlenia na ponad 530 ulicach Miasta, a dotyczyć będzie łącznie ok. 32 tys. latarni (na ok. 120 tys. istniejących). Wynagrodzenie dla partnera prywatnego pochodzić będzie z opłat z budżetu miasta, ze środków pochodzących z uzyskanych oszczędności z tytułu poprawy efektywności energetycznej.
PPP - Budowa nowych energooszczędnych budynków przedszkolnych w miejsce obiektów tymczasowych Planowane przedsięwzięcie inwestycyjne polegałoby na rozbiórce budynków wraz z unieszkodliwieniem odpadów zawierających azbest, w ramach przysługującej na ten cel dotacji z WFOŚiGW i zastąpienie ich nowoczesnymi budynkami przedszkolnymi dostosowanymi do aktualnych, na ogół wyższych potrzeb lokalowych. Przeprowadzenie inwestycji zapewni likwidację zagrożenia zdrowia azbestem, podniesienie standardu i dostępności usług przedszkolnych w Warszawie oraz wpłynie na obniżenie kosztów eksploatacyjnych. Wynagrodzeniem partnera prywatnego byłaby w tym przypadku opłata za dostępność, wypłacana przez podmiot publiczny.
PPP - Budowa siedziby Urzędu m.st. Warszawy w Dzielnicy Mokotów Warszawa udostępni teren pod inwestycję, a partner prywatny oczekując zwrotu z zainwestowanego kapitału - w zależności od postanowień zapisów umowy - będzie otrzymywał określone wynagrodzenie w formie opłaty za dostępność. Dopuszcza się możliwość ponoszenia przez stronę publiczną opłat od momentu zakończenia budowy Ratusza oraz przekazania go do użytkowania. Po wybudowaniu nowego Ratusza i przeprowadzeniu Urzędu do nowej siedziby - zwolniony obiekt, a także inne obiekty - nieruchomości, które były dotychczas wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Dzielnicy Mokotów będą mogły zostać zagospodarowane i wykorzystywane przez partnera prywatnego w celach komercyjnych.
Transport Wyzwania miast Komunikacja szynowa Systemy zarządzania ruchem Parkingi P&R System obwodnic ekspresowych Ekojazda, akcje promocyjne Ścieżki rowerowe, Veturilo Węzły przesiadkowe Wymiana taboru 14
Transport publiczny w Warszawie Najważniejsze działania 2007-2013: dokończenie budowy pierwszej linii metra, rozpoczęcie budowy centralnego odcinka drugiej linii, modernizacja sieci i taboru tramwajowego zakupiono 261 szt. nowoczesnych tramwajów za ok. 500 mln €, wymiana taboru autobusowego zakup 273 nowoczesnych autobusów (w tym autobusów hybrydowych) za 72 mln €, pod koniec 2013 r. tylko autobusy niskopodłogowe we flocie.
Transport publiczny w Warszawie Zrównoważony transport publiczny ważnym elementem gospodarki niskoemisyjnej miasta W latach 2014-2020 zaplanowano m.in.: kontynuację budowy II linii metra, rozbudowę sieci tramwajowej, zakup taboru szynowego dla metra, tramwajów i kolei metropolitarnej (SKM, WKD i KM), rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej pod kątem wykorzystania Warszawskiego Węzła Kolejowego na potrzeby ruchu wewnątrz metropolitarnego, dalszą dynamiczną rozbudowę systemów P&R.
Rozwój floty niskoemisyjnej Zakup nowoczesnego taboru zmniejszającego emisję zanieczyszczeń - pojazdy hybrydowe i elektryczne, Przetarg na dostawę pierwszych 10 autobusów elektrycznych. Strategia MZA zakłada 120 e-busów w Warszawie do 2020 r. Eksploatacja autobusów elektrycznych poza korzyściami środowiskowymi przyniesie także znaczne oszczędności w kosztach eksploatacji, W 2015 na ulice Warszawy wyjedzie 35 autobusów gazowych (LNG).
Wspieranie rozwiązań niskoemisyjnych – transport rowerowy System roweru publicznego Veturilo uruchomiony w 2012, 4 mln wypożyczeń w latach 2012-14, Prawie 3000 rowerów dostępnych w 202 stacjach, Ponad 290 tys. zarejestrowanych użytkowników, Veturilo zauważone na arenie międzynarodowej – w grupie 10 najlepszych systemów rowerowych świata, Dalszy rozwój ścieżek rowerowych w Warszawie.