Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Przegląd Projektu Przedział wiekowy Cele
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Kącik Logopedyczny.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Szkoła Podstawowa w Restarzewie
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Podsumowanie z realizacji projektu
Sprawozdanie z realizacji projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z gminy Charsznica” w szkole podstawowej im. Mikołaja.
logopedyczny-prezentacja
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Jak motywować dzieci do pracy w domu- praktyczny poradnik logopedyczny dla Rodziców Opracowała: Ewa Bugaj.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Gimnastyka buzi i języka
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Logopedia w szkole.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wady wymowy.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
- Razem możemy tak wiele!
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach

Dlaczego poprawne posługiwanie się mową jest ważne ? Mowa to podstawa porozumienia między ludźmi, nawiązywania i utrzymywania kontaktów społecznych. Możliwość zaprezentowania siebie, swoich uczuć , swojej wiedzy. Mowa to fundament, na którym opierają się podstawowe szkolne umiejętności – czytanie i pisanie. Niedoskonałość mowy naraża na kompleksy, mniejsze poczucie własnej wartości, bywa przyczyną trudności w nauce.

Czemu służą zajęcia logopedyczne ? Pomagają zmniejszyć lub zlikwidować wady bądź zaburzenia wymowy. Usprawnić posługiwanie się językiem polskim i doskonalić sprawność komunikacyjną. Stymulują funkcje poznawcze niezbędne do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania języka. Przygotowują do opanowania umiejętności czytania i pisania.

Jak wyglądają zajęcia logopedyczne ? Odbywają się indywidualnie lub w małych grupach. Młodsze dzieci ćwiczą głównie w formie zabawy, starsze pracują z tekstem, wykonują również ćwiczenia w zeszytach do zajęć logopedycznych.

Jak ćwiczymy?

Ćwiczenia motoryczne aparatu mowy mają na celu usprawnienie artykulatorów (języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy), opanowanie umiejętności świadomego kierowania narządami mowy, usprawnienie koordynacji ruchowej w zakresie aparatu mowy.

Ćwiczenia oddechowe wspierające proces mówienia mają na celu poszerzenie pojemności płuc, wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu, wyrobienie toru oddechu przeponowego, odróżnienie fazy wdechu i wydechu, dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi, zsynchronizowanie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

Gry i zabawy logopedyczne układanki, gry planszowe, puzzle doskonalące artykulację zaburzonych głosek, zagadki, krzyżówki, łamigłówki ćwiczące wymowę odpowiednich głosek, czytanie opowiadań logopedycznych, bajeczek artykulacyjnych odpowiednich dla potrzeb danego dziecka, zabawy językowe w rymowanki, nazywanie, zabawy z sylabami.

Pokaz i ułożenie narządów mowy do artykulacji danej głoski zabawa w lustra – dzieci naśladują logopedę, układają buzię w taki sam sposób, ćwiczenia przed lustrem, oglądanie zdjęć i ilustracji z odpowiednim ułożeniem narządów mowy, próby naśladowania tego ułożenia.

Ćwiczenia artykulacji danej głoski Ćwiczenie prawidłowego brzmienia głoski w sylabach, różnych pozycjach wyrazu, połączeniach wyrazowych, zdaniach, mowie spontanicznej.

Rozwijanie słownictwa  łączenie dwóch wybranych słów i otrzymywanie nowego słowa z ich połączenia np. sto – noga, tuli – pan, ul – Ewa, dobieranie słów łączących się tematycznie np. Do nowego mieszkania wstawimy... (kanapę, szafę, krzesła, stół itd.). W zoo można zobaczyć...(słonia, niedźwiedzia, żyrafę itp.) wyszukiwanie słów, które nie pasuje do pozostałych np. łódka, kajak, statek, pociąg,  wymyślanie słowa o przeciwnym znaczeniu np. słaby – mocny, otwarty – zamknięty, szukanie zdrobnienia i zgrubienia np. pies – piesek – psisko zamek – zameczek – zamczysko.

Stymulacja funkcji poznawczych ćwiczenia spostrzegania wzrokowego ćwiczenia percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego, ćwiczenia pamięci, ćwiczenia myślenia przyczynowo – skutkowego, twórczego, ćwiczenia uwagi i koncentracji.

Jak pracować w domu? Rady dla Rodziców. zadbaj o stałą porę wykonywania ćwiczeń, postaraj się jak najwięcej uczyć poprzez zabawę, ćwicz razem z dzieckiem. Czasem dorośli wstydzą się robienia dziwnych min przed lustrem. Niepotrzebnie! dbaj o prawidłowość własnej wymowy, bądź cierpliwy i konsekwentny, wykorzystuj ćwiczenia zawarte na kartach pracy lub w zeszycie do zajęć logopedycznych, bądź w kontakcie z logopedą prowadzącym zajęcia, aby konsultować postępy i sposób wykonywania ćwiczeń.