WYCHOWAWCA –JAK BUDOWAĆ AUTORYTET - CZYLI ROLA NAUCZYCIELA - WYCHOWAWCY W DZISIEJSZEJ SZKOLE MAGDALENA KOSTYK
WYCHOWAWCA-LIDER? W DEMOKRATYCZNYM ŚWIECIE, W ŚWIECIE WOLNOŚCI SŁOWA, SZEROKIEGO DOSTĘPU DO MEDIÓW, W ŚWIECIE, W KTÓRYM NA KAŻDYM KROKU JESTEŚMY BOMBARDOWANI MNOGOŚCIĄ SPRZECZNYCH INFORMACJI, IDEI, JEDYNIE LIDERZY SĄ W STANIE NAKŁONIĆ LUDZI DO CZEGOKOLWIEK Stephen Covey CZY RZECZYWIŚCIE JESTEŚMY LIDERAMI?...
-TO ZDOLNOŚĆ WPŁYWANIA NA INNYCH I UMIEJĘTNOŚĆ TWORZENIA WYDARZEŃ PRZYWÓDZTWO- -TO ZDOLNOŚĆ WPŁYWANIA NA INNYCH I UMIEJĘTNOŚĆ TWORZENIA WYDARZEŃ
DZIAŁANIA WYCHOWAWCY, PRZYWÓDCY TO: TWORZENIE PLANU PRACY TWORZENIE WIZJI ELIMINOWANIE RYZYKA DYSHARMONII W GRUPIE KREOWANIE RZECZYWISTOŚCI WYWOŁYWANIE ZDARZEŃ
ROLA WYCHOWAWCY: DŁUGOFALOWE MYŚLENIE KONCENTROWANIE SIĘ NA LUDZIACH RESPEKTOWANIE ZASAD MOTYWOWANIE INSPIROWANIE POBUDZANIE DO MYŚLENIA POMAGANIE W KOMUNIKOWANIU SIĘ W ZESPOLE
WYCHOWAWCA WPROWADZA: PORZĄDEK ZMIANY INNOWACJE
WYCHOWAWSTWO TO: KONSEKWENCJA LOJALNOŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ BEZSTRONNOŚĆ SZACUNEK POMOC
KTO KOGO UCZY?... UCZMY SIĘ CZASAMI OD UCZNIÓW- WYCHOWAWSTO TO INTERAKCJA
WIARA W MOŻLIWOŚCI UCZNIÓW – CZASEM CZYNI CUDA! POMÓŻMY TWORZYĆ IM WŁASNY, POZYTYWNY WIZERUNEK!
WZMACNIAJMY ZALETY I TALENTY- TO ZAWSZE (PRAWIE…) DZIAŁA!
ROZMOWA BEZ SŁÓW?.. OCZYWIŚCIE, ŻE TAK. TO INTERPRETOWANIE SYGNAŁÓW NIEWERBALNYCH. ROLA WYCHOWAWCY TO TEŻ: OBSERWACJA AKTYWNE SŁUCHANIE ZADAWANIE PYTAŃ
INICJATYWA NAUCZYCIELA TO MOŻLIWIE - MOŻLIWE DZIAŁANIE UCZNIA!
DOTRZYMYWANIE SŁOWA TO WIARYGODNOŚĆ NAUCZYCIELA BEZPIECZEŃSTWO POCZUCIE SZACUNKU ZACHĘTA DO ROZMÓW POSZANOWANIE GODNOŚCI OSOBISTEJ UCZNIA PODSTAWA DOBREJ KOMUNIKACJI ALE WYMAGAJMY TEŻ OD UCZNIA!
MOŻLIWE WSPARCIE DLA WYCHOWAWCY TO: RODZICE UCZNIA OPIEKUNOWIE UCZNIA RÓWIEŚNICY UCZNIA INNI NAUCZYCIELE DYREKCJA SZKOŁY
DEKALOG WYCHOWAWCY UCZCIWOŚĆ KONSEKWENCJA SPRAWIEDLIWOŚĆ POMOC ZROZUMIENIE AKCEPTACJA SZACUNEK EMPATIA KOMUNIKACJA FEEDBACK
- ZAWIERA TEŻ PRACĘ NAUCZYCIELA KAŻDY SUKCES UCZNIA - ZAWIERA TEŻ PRACĘ NAUCZYCIELA
JAK NAS POSTRZEGAJĄ UCZNIOWIE? - Z PRZYMRUŻENIEM OKA… NAUCZYCIEL FILOZOF „WIEM, ŻE NIC NIE WIEM” NAUCZYCIEL RENTGEN „WIDZĘ, ŻE NIE NIC NIE WIESZ..” NAUCZYCIEL PESYMISTA „I TAK SIĘ NIC NIE NAUCZYSZ…” NAUCZYCIEL PERFEKCJONISTA „DOBRZE, ALE MOGŁOBY BYĆ LEPIEJ…” NAUCZYCIEL REJTAN „PO MOIM TRUPIE DOSTANIESZ CZTERY!..” NAUCZYCIEL HAMLET „A WIĘC WIESZ, ŻE NIC NIE WIESZ?..” NAUCZYCIEL WIELBICIEL TEORII WZGLĘDNOŚCI „BARDZO DOBRZE, TRZY Z PLUSEM” NAUCZYCIEL ESTETA „JAK TY WYGLĄDASZ? NIE ODZYWAJ SIĘ…” NAUCZYCIEL HUMANISTA „NO, MOŻE BĘDZIE Z CIEBIE CZŁOWIEK…” I WIELE INNYCH, MILSZYCH OKRESLEŃ…
BYCIE WYCHOWAWCĄ… TO CIĘŻKA PRACA, KRETYWNE DZIAŁANIE, NIEUSTAJĄCA TROSKA I UŚMIECH UCZNIA – JEŚLI NA NIEGO ZASŁUŻYMY… PAMIĘTAJMY WIĘC, ŻE NASZA PRZYSZŁOŚĆ, TO WYCHOWYWANIE DZISIEJESZYCH POKOLEŃ
BIBILOGRAFIA: OPRACOWANIE - M.KOSTYK BADURA EMILIA, EMOCJONALNE UWARUNKOWANIA NAUCZYCIELA , WSIP, WARSZAWA PODZIELSKA MAŁGORZTA, NAUCZYCIEL – LIDER. JAK BUDOWAĆ AUTORYTET, WSIP, WARSZAWA RANDO CATERINA, POTĘGA MYŚLENIA, WYDAWNICTWO MUZA SA, WARSZAWA ROBBINS ANTHONY, OBUDŹ W SOBIE OLBRZYMA, WYDAWNICTWO STUDIO EMKA, WARSZAWA