Oczyszczanie ścieków z małych miejscowości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego
Advertisements

WSKAŹNIKI USŁUG WODNO – KANALIZACYJNYCH I ODBIORU ODPADÓW STAŁYCH.
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
UPORZĄDKOWANIE GOSPODARKI ŚCIEKOWEJ NA TERENIE AGLOMERACJI ŻAGAŃ
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Przyjazna Kłodnica.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Priorytet I Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
BADANIE POZIOMU AKCEPTACJI SPOŁECZNEJ DLA ZMIAN PROPONOWNAYCH W USTAWIE O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH - SKRÓT Z BADANIA Dla Narodowego Funduszu.
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
Gospodarka wodna wsi i rolnictwa
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
OCENA STANU GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GM. ŚWIĘTA KATARZYNA
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
Oczyszczanie ścieków z małych miejscowości – problemy i możliwości
Systemy odwadniająco – nawadniające cz.II – tereny zurbanizowane
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Technologie oczyszczalni ścieków
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Podhalańskie Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Nowym Targu
Przyjazna Kłodnica.
Sprawozdanie z działalności w 2009 roku Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego Eko-Babice Sp. z o.o. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Eko-Babice Sp. z.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Nasza wizyta w Oczyszczalni Ścieków Płaszów II
   Praca dyplomowa inżynierska
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Środowiskowa odpowiedzialność w polityce inwestycyjnej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia.
Założenia wstępne Procesy oczyszczania ścieków w sekwencyjnych reaktorach biologicznych obejmują przede wszystkim: Usuwanie organicznych związków węgla,
Biologiczne oczyszczanie ścieków
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Branża wod-kan w krajach UE
Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Bilanse wód opadowych w jednostkach osadniczych i aglomeracjach
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
HARMONOGRAM SPOTKANIA 1. Zadania Gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku 2. Zamierzenia Gminy mające na.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w ramach Programu Infrastruktura.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Płońsk, marzec 2014r. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Płońsku Sp. z o.o.
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
„Wodociągi Krakowskie – inwestycje na miarę czasu”
Dlaczego kanalizacja jest ważna dla zdrowia naszego i naszej rodziny.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Ogólna charakterystyka układów rozproszonych i metod oczyszczania cieczy Procesy Oczyszczania Cieczy 1.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
dr inż. Tadeusz Rzepecki
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
Operacje typu „Gospodarka wodno – ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Zapis prezentacji:

Oczyszczanie ścieków z małych miejscowości Prof. dr hab. inż. Zofia Sadecka Uniwersytet Zielonogórski Instytut Inżynierii Środowiska

Małe oczyszczalnie ścieków Istnieje dysproporcja pomiędzy stopniem zwodociągowania, a stopniem skanalizowania miejscowości Docelowo kanalizację ze zbiorczą oczyszczalnią może posiadać 30–40% gospodarstw domowych na wsi. Zabudowa zwarta występuje zaledwie w 32%, natomiast zabudowa rozproszona, gdzie odległości między zagrodami wynoszą powyżej 100 m, występuje w 26% polskich wsi. Im rozproszenie zabudowy jest większe, tym bardziej opłacalne okazują się systemy indywidualne. W rzeczywistości dostęp do kanalizacji ma tylko 19,0% mieszkańców wsi, natomiast do oczyszczalni ścieków 20,4%.

Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych - określenie celów odprowadzania i oczyszczania ścieków w Polsce oraz wymagań związanych z realizacją tych celów Usługi w zakresie odprowadzenia i oczyszczania ścieków realizowane są na terenach intensywnie zabudowanych w sposób zbiorowy (ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków) lub na terenach o zabudowie rozproszonej w sposób indywidualny (ustawy: Prawo budowlane, Prawo wodne, o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). Ustawa z dnia 18 lipca 2001r. - Prawo wodne stanowi (art. 42), że: budowę urządzeń służących do zaopatrzenia w wodę realizuje się jednocześnie z rozwiązaniem spraw gospodarki ściekowej, w szczególności przez budowę systemów kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków, w miejscach, gdzie budowa systemów kanalizacyjnych nie przyniosłaby korzyści dla środowiska lub powodowałaby nadmierne koszty, należy stosować systemy indywidualne, wprowadzający ścieki do wód lub do ziemi są obowiązani zapewnić ochronę wód przed zanieczyszczeniem, w szczególności poprzez budowę i eksploatację urządzeń służących tej ochronie.

Oczyszczanie ścieków z małych miejscowości W przypadku braku sieci kanalizacyjnej oczyszczanie ścieków odprowadzanych z pojedynczych domów lub też niewielkich ich zgrupowań może być realizowane poprzez : 1. gromadzenie ścieków w szczelnych zbiornikach, a następnie ich wywóz do pobliskiej oczyszczalni. Jest to tzw. kanalizacja bezodpływowa 2. oczyszczanie ścieków w przydomowej oczyszczalni ścieków, która gwarantuje osiągnięcie wymaganego stopnia ich oczyszczenia

Oczyszczanie ścieków z małych miejscowości Ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego mogą być wprowadzane do ziemi w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki: ilość ścieków nie przekracza 5 m³/d, BZT ścieków dopływających jest redukowane, co najmniej o 20%, zawartość zawiesin ogólnych, co najmniej o 50%. miejsce wprowadzania ścieków oddzielone jest od najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych warstwą gruntu o miąższości, co najmniej 1,5 m. Skuteczność oczyszczania ścieków powinna być sprawdzona w toku rocznych badań.

Schematy technologiczne małych oczyszczalni ścieków

Gmina Zabór Zabór - 1004 (BOS 200) Drożków -851 Przytok -703 Łaz - 335 Milsko -348 Dąbrowa -127 Tarnawa -167 Czarna -131

Strategie ? Koncepcje? Koszty? Odległości: Tarnawa Przytok 1,3 3,9 Milsko ZABÓR Łaz 3,9 1,9 Droszków 5,2 5,3 Dąbrowa Czarna

Modernizacja oczyszczalni ścieków w Zaborze? Wariantowe przeanalizowanie możliwości? Kanalizacja bezodpływowa? W perspektywie dopłata gminy za wywóz nieczystości. Grupowa oczyszczalnia?- jedna, dwie?, których praca będzie kontrolowana, Rozwiązania indywidualne zgodnie z obowiązującym prawem, powinno się stosować jeżeli……….

Polska rzeczywistość Istnieją w Polskiej rzeczywistości małe (do 10000 m3/d) oczyszczalnie ścieków zaprojektowane w technologii z usuwaniem związków azotu i fosforu, ale w czasie kilkuletniej eksploatacji nie uzyskuje się w tych obiektach wysokiej efektywności usuwania tej grupy zanieczyszczeń. Sytuację pogłębia fakt, że dla tych oczyszczalni prawdopodobnie uznano, że systemy zintegrowanego usuwania związków węgla, azotu i fosforu są zbyt kosztowne i dla oczyszczalni < 15000 RLM nie normuje się zrzutów związków azotu i fosforu do odbiorników, którymi są przede wszystkim wody powierzchniowe płynące , czy grunt Pogląd ten jest zdaniem autora całkowicie niesłuszny.

Polska rzeczywistość Niezależnie jednak od tego, w odróżnieniu od Europy, problem małych oczyszczalni w Polsce nie jest problemem marginalnym i absolutnie nie wolno było przyjmować wprost rozwiązań europejskich. Rozproszona zabudowa wiejska okazała się więc „rajem” dla różnego rodzaju podmiotów produkujących tzw. „oczyszczalnie przydomowe”. W prawie polskim funkcjonuje określenie „indywidualny system oczyszczania ścieków”. Niestety systemy te, poprzez różne lobbingi, wyparły zbiorniki bezodpływowe, które prawidłowo eksploatowane, są bezpiecznym sposobem odbierania ścieków od indywidualnych dostawców nie podłączonych do kanalizacji. Dla wykazania, że proponowane na rynku „przydomowe oczyszczalnie ścieków” nie są de facto oczyszczalniami wystarczy przytoczyć niektóre parametry podawane przez producentów. Na przykład: większość producentów podaje, że osad z ich „przydomowych oczyszczalni” ścieków należy usuwać co dwa lata, przy wielkości zbiornika 1 do 1,5m3. Niektórzy okres ten skracają do pół roku. Nietrudno policzyć, jaki ładunek zanieczyszczeń będzie odprowadzany do ziemi, przy dwuletnim cyklu usuwania osadów, a problemem są również osady, które należy odpowiednio zagospodarować.

Polska rzeczywistość Jeśli w rozwiązaniach takich, prowadzone jest napowietrzanie, to ostatecznie z dużym trudem można przyjąć, że odbiornikiem tak oczyszczonych ścieków poprzez drenaż jest grunt. Jednak wielu producentów podaje, że faza tlenowa (napowietrzanie) odbywa się właśnie w drenażu. Chyba nikt nie podejmie się udowodnić, że w gruncie tym nie następuje kumulacja zanieczyszczeń, które przenoszą się dalej do wód gruntowych nawet, gdy będzie spełniony warunek (co jest rzadkością) półtorametrowej odległości drenażu od zwierciadła tych wód.

Zbiorniki bezodpływowe, a „przydomowe oczyszczalnie ścieków” Po sprawdzeniu cen bardziej rozbudowanych „przydomowych oczyszczalni ścieków” z systemem napowietrzania, okazało się, że koszt takiego urządzenia (~12 tys. zł/ 1 rodzinę) kształtuje się na poziomie kilkudziesięciometrowego przyłącza kanalizacyjnego (~320 zł/m). Rzeczywisty efekt ekologiczny natomiast, dla obu rozwiązań (kanalizacja, system indywidualny) nie da się nawet porównać. Przy większych odległościach od przebiegu głównych tras kanalizacyjnych, „oczyszczalnia przydomowa” „ekonomicznie” niestety wygrywa z punktu widzenia nakładów inwestycyjnych. Przegrywa natomiast w tym aspekcie ze zbiornikiem bezodpływowym, który jest zdecydowanie tańszy (~4,5 tys. zł/10 m3 objętości). Wygrywa znowu niestety w kosztach eksploatacji, bo ścieki ze zbiornika bezodpływowego trzeba usunąć w ilości około 3 m3/osobę na miesiąc, a z „oczyszczalni przydomowej”, jak wspomniano wcześniej, wystarczy usunąć osad np. raz na 2 lata. Wydawać by się mogło, że przytoczono powyżej dane oczywiste, łatwe do zidentyfikowania i zrozumienia nawet dla nie fachowca.

Polska rzeczywistość Dlaczego więc jest tak, że w wielu przypadkach, coraz dalej brnie się w te nie do przyjęcia rozwiązania. Należy podejrzewać, że wiele grup producentów zarówno „oczyszczalni przydomowych”, jak i systemów większych, ale do 15000 RLM potrafi skutecznie lobbować swoje rozwiązania, a system prawny w Polsce (prawo wodne, prawo ochrony środowiska) nie stwarza nacisków na generowanie i kreowanie nowych, sprawnych technologii, a prawo zamówień publicznych wręcz eliminuje wdrażanie jakiegokolwiek postępu.

Polska rzeczywistość Powszechnie można znaleźć w biuletynie zamówień publicznych przetargi organizowane przez Inwestorów publicznych na dostarczenie i zainstalowanie nawet kilkuset „oczyszczalni przydomowych”. Przykładem może być pewna gmina w województwie łódzkim, która zamierza zainstalować 321 oczyszczalni przydomowych w cenie około 12 tys. zł/kpl. Daje to kwotę około 3.852 tys. zł. Gdyby w to miejsce wybudowano zbiorniki bezodpływowe o pojemności 10 m3 każdy, gmina zainwestowałaby 321 x 4,5 tys. zł = 1.445 tys. zł. Różnica wynosi 2,4 mln. zł. Jednocześnie ta sama gmina, w celu kompletnego uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, rozbudowuje oczyszczalnię ścieków z przepustowości 200 do 400 m3/d (4700 MR). Koszt tej rozbudowy wraz z modernizacją wyceniony jest na kwotę 3,6 mln. zł. Zaoszczędzona kwota „na oczyszczalniach przydomowych” stanowi więc 67 % kosztów rozbudowy oczyszczalni. Załóżmy jednak, że w ten sposób „zaoszczędzonych pieniędzy” nie można przełożyć na inny segment tego samego programu, a musi być ona wykorzystana na dofinansowanie systemów indywidualnych. Za tą kwotę można kupić np. najwyższej klasy wóz asenizacyjny również z osprzętem do obsługi sieci. Można by wreszcie przez całe lata na różne sposoby „dofinansowywać” eksploatację szamb przy właściwie chronionym środowisku.

Polska rzeczywistość Generalnie należy stwierdzić, że to co określeni lobbyści usiłują wykazać, że jest tanio, tak naprawdę nie jest ani tanio, ani po inżyniersku, ani nie przyczynia się do ochrony środowiska.