Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Advertisements

Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Zapisy na zajęcia B i C na rok akademicki 2014 / 2015.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biotechnologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Ochrona środowiska Przeznaczony dla studentów, którzy.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie przyrody Przeznaczony dla studentów,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Kalendarz 2020.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Ustawa o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw projekt z dnia 31 marca 2016 r. mgr Agata Pyrzyńska Krajowa Reprezentacja.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Kształcenie dualne.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Tworzenie i stosowanie prawa
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Kształcenie września 2018.
- na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
Zapis prezentacji:

Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów Szczecin 05 grudzień 2014

II część: Doskonalenie . I część : Dostosowanie II część: Doskonalenie

. I część : Dostosowanie

Podstawy prawne Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw – weszła w życie z dniem 1 października 2014 r. Rozporządzenie MNiSW z dnia 3 października 2014 w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia – weszło w życie z dniem 10 października 2014 r.

Dostosowanie programów kształcenia wszystkich kierunków Rozporządzenie wprowadza obowiązek dostosowania w terminie do dnia 1 X 2015 programów kształcenia do wymogów określonych w § 4 pkt. 8 i 9 czyli o: - liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z obszarów nauk humanistycznych i nauk społecznych, nie mniejszą niż 5 pkt. ECTS ; - liczbę punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z języka obcego (ten wymóg spełniamy).

c.d. zajęcia z obszarów nauk humanistycznych i społecznych Tylko kierunki, które są jednocześnie przypisane do dwóch obszarów: nauk humanistycznych i społecznych nie dokonują zmian (wykazują liczbę punktów ECTS odpowiednio 180 lub 120) Kierunki przypisane wyłącznie do obszaru nauk humanistycznych muszą wprowadzić przedmiot z obszaru nauk społecznych przynajmniej za 1 pkt. ECTS. Kierunki przypisane wyłącznie do obszaru nauk społecznych muszą wprowadzić przedmiot z obszaru nauk humanistycznych przynajmniej za 1 pkt. ECTS. Kierunki przypisane do innych obszarów niż wymienione muszą wprowadzić przedmioty z obszaru nauk humanistycznych i społecznych za min. 5 pkt. ECTS

c.d. zajęcia z obszarów nauk humanistycznych i społecznych Jak wprowadzenie przedmiotów z obszarów nauk humanistycznych i społecznych ma się do efektów kształcenia kierunku?

Dostosowanie programów kształcenia kierunków o profilu ogólnoakademickim Nowa ustawowa definicja profilu ogólnoakademickiego: profil ogólnoakademicki – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć powiązane z prowadzonymi w uczelni badaniami naukowymi, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia służące zdobywaniu przez studenta pogłębionej wiedzy (art. 2 ust. 18eb) .

cd. profil ogólnoakademicki rozp. MNiSW z dn. 3 X 2014 w sprawie warunków … – do definicji ustawowej dodaje zdobywanie przez studenta „umiejętności prowadzenia badań naukowych”(§ 4 ust. 5). – doprecyzowuje że studentom należy zapewnić: „1) co najmniej przygotowanie do prowadzenia badań – w przypadku studiów pierwszego stopnia; 2) udział w badaniach – w przypadku studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich” (§ 8 ust. 4).

Dostosowanie programów kształcenia kierunków o profilu praktycznym Nowa ustawowa definicja profilu praktycznego: profil praktyczny – profil programu kształcenia obejmującego moduły zajęć służące zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych, realizowany przy założeniu, że ponad połowa programu studiów określonego w punktach ECTS obejmuje zajęcia praktyczne kształtujące te umiejętności i kompetencje, w tym umiejętności uzyskiwane na zajęciach warsztatowych, które są prowadzone przez osoby posiadające doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią (art. 2 ust. 18ea). .

cd. profil praktyczny 1) Zmiany dotyczące praktyk - co najmniej trzymiesięczne praktyki zawodowe na każdym z poziomów kształcenia. Jednostka może organizować kształcenie przemiennie w formie zajęć dydaktycznych realizowanych w uczelni i w formie praktyk odbywanych u pracodawcy, uwzględniając realizację wszystkich efektów kształcenia (art. 11 ust. 9 ustawy PoSW). Przypominam, że praktyki muszą mieć przypisane punkty ECTS.

cd. profil praktyczny 2) Minimum kadrowe – jeżeli jednostka prowadzi kierunek o dwóch profilach: ogólnoakademickim i praktycznym to minimum kadrowe dla tego kierunku musi być powiększone o co najmniej 30% minimum kadrowego profilu praktycznego (§ 12 ust. 4 rozp.) w terminie do 1 X 2015 r. – istnieje możliwość zatrudnienia na profilu praktycznym osób posiadających doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią w wymiarze nie mniejszym niż 25% pełnego wymiaru czasu pracy (ustawa - PoSW art. 9a ust. 1).

Jak wykazać, że ponad połowa programu kształcenia przynależy do określonego profilu? (w systemie IS-KRK w sylabusach jest pozycja: liczba godzin zajęć o charakterze praktycznym + nakład pracy studenta oraz jest tabela wykazująca zajęcia praktyczne. Przy profilu ogólnoakademickim wystarczy odjąć od ogólnej liczby punktów ECTS tę pozycję. Przy profilu praktycznym należy wykazać dane z tej pozycji).

Kto ma według nowych przepisów uprawnienia do prowadzenia określonego profilu? Wydziały posiadające uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego oraz stopnia naukowego doktora w obszarze kształcenia i dziedzinie do których jest przyporządkowany kierunek studiów mogą prowadzić profil ogólnoakademicki oraz praktyczny (art. 11 ustawy ust. 1, 3 pkt.1).

c.d. kto ma według nowych przepisów uprawnienia do prowadzenia określonego profilu? Wydziały nieposiadające uprawnień nawet do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze kształcenia i dziedzinie, do których jest przyporządkowany kierunek studiów mogą: a) prowadzić studia o profilu praktycznym, b) prowadzić studia o profilu ogólnoakademickim tylko po spełnieniu określonych warunków (art. 11 ustawy ust. 3 pkt. 2).

Które kierunki prowadzone na naszej uczelni muszą zmienić profil z ogólnoakademickiego na praktyczny? Grupa pierwsza: Administracja (ZWAwJ) I i II stopień Ekonomia (ZWSEwG) II stopień Italianistyka z elementami studiów nad chrześcijaństwem (WT) I stopień Nauki o rodzinie (WT) I i II stopień Turystyka i rekreacja (WZiEU + WKFiPZ) I i II stopień Turystyka i rekreacja (WNoZ) I i II stopień Zdrowie publiczne (WKFiPZ) I stopień

Które kierunki prowadzone na naszej uczelni muszą zmienić profil z ogólnoakademickiego na praktyczny? Grupa druga (inna możliwość czyli zmiana przypisania na obszar uprawniony): Analityka gospodarcza (WNEiZ) I stopień Ochrona środowiska (WB) I i II stopień Teologia (WT) JM

Które kierunki powinny dostosować profil praktyczny do nowych przepisów? Grupa pierwsza: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna (WF) I stopień Finanse i rachunkowość (ZWSEwG) I stopień Przyroda (WB + WNoZ) I stopień Wychowanie fizyczne (WKFiPZ) I i II stopień

Które kierunki powinny dostosować profil praktyczny do nowych przepisów? Grupa druga (inna możliwość czyli zmiana lub rezygnacja z profilu praktycznego): Archeologia (WH) I stopień Filologia polska (WF) I i II stopień Fizyka (WMF) II stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego) Gospodarka nieruchomościami (WNEiZ) I stopień Historia (WH) I stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego) Kulturoznawstwo (WF) I i II stopień Matematyka (WMF) I i II stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego)

Które kierunki powinny dostosować profil praktyczny do nowych przepisów? 8. Media i cywilizacja (WH) I stopień 9. Pedagogika (WH) I i II stopień (można zrezygnować z profilu praktycznego) 10. Pedagogika specjalna (WH) I stopień 11. Praca socjalna (WH) I stopień 12. Przedsiębiorczość i inwestycje (WNEiZ) I stopień 13. Rachunkowość i doradztwo finansowe (WNEiZ) I stopień

W jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? dla studiów pierwszego stopnia prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem wejścia w życie ustawy Senat Uczelni w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r. musi dostosować profile i programy kształcenia (art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 lipca 2014 o zmianie ustawy – PoSW oraz niektórych innych ustaw).

c.d. w jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? dla studiów drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich prowadzonych na kierunkach utworzonych przed dniem wejścia w życie ustawy Senat Uczelni w terminie do dnia 31 grudnia 2017 r. musi dostosować profile i programy kształcenia

c.d. w jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? W przypadku niedostosowania profili i programów kształcenia w terminach, o których mowa powyżej: uczelnia nie przeprowadza rekrutacji na dany kierunek, poziom i profil kształcenia; uprawnienie jednostki do prowadzenia studiów wygasa z dniem zakończenia ostatniego cyklu kształcenia rozpoczętego przed upływem terminu określonego na dostosowanie.

c.d. w jakim terminie należy dokonać zmian profili i programów kształcenia? Studenci, którzy rozpoczęli studia przed dostosowaniem profili i programów kształcenia studiują według dotychczasowych programów kształcenia do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów (art. 23 ust.5).

II część: Doskonalenie . II część: Doskonalenie

Doskonalenie programów Nowe przepisy wprowadziły zmiany w regulacjach dotyczących doskonalenia programów kształcenia. W celu doskonalenia jednostka prowadząca kierunek może dokonywać zmian w programie w tym, w zakresie zakładanych efektów kształcenia. Skala tych zmian zależy od uprawnień jednostki: - jednostka posiadająca uprawnienia habilitacyjne ma pełne możliwości

c.d. doskonalenie programów - jednostka nieposiadająca uprawnień do nadawania stopnia doktora habilitowanego może dokonywać tych zmian tylko w ograniczonym zakresie: a) zmiany zajęć dydaktycznych, za które student może uzyskać do 50% pkt. ECTS, określonych w programie studiów aktualnym na dzień wydania przez ministra decyzji o nadaniu tego uprawnienia; b) łącznie do 30% ogólnej liczby zakładanych efektów kształcenia określonych przez senat uczelni aktualnych na dzień wydania przez ministra decyzji o nadaniu tego uprawnienia; c) zmian w doborze treści kształcenia przekazywanych studentom w ramach zajęć.

. c.d. doskonalenie programów Zmiany efektów kształcenia wymagają zatwierdzenia przez Senat US.

. c.d. doskonalenie programów Zmiany w programach kształcenia, z wyjątkiem zmian dotyczących doboru treści kształcenia, nie mogą być wprowadzane w trakcie cyklu kształcenia. Jedynie dopuszczalne jest dokonywanie zmian w trakcie cyklu, jeśli jest to konieczne do usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych przez Polską Komisję Akredytacyjną. Zmiany w programach kształcenia należy wprowadzić do końca maja roku akademickiego poprzedzającego rok akademicki, którego zmiany dotyczą. Zmieniony program obowiązuje z dniem rozpoczęcia roku akademickiego i dotyczy studentów rozpoczynających cykl kształcenia (§ 24 ust. 5 uchwały 25/2012 Senatu US).

. Dziękuję za uwagę /