Tradycje korporacyjne – przeżytek czy innowacja? Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 04/04/2011 04/04/20111.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

RAPORT.
Bartosz Jeziorański Country Manager ASUS Polska.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Strategia Warszawa, styczeń 2005.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Foresight – Wróżenie z fusów czy kształtowanie.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Agnieszka Nawrocka Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Nieciągłość Pojawia się nowa technologia Radykalna Innowacja Stopniowa innowacja Radykalna Innowacja.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
KULTURA ORGANIZACYJNA
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Gdańsk miastem wolności.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie 1. Zarządzanie
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
(c) W. Cellary 2007, slajd 1 Wojciech Cellary Katedra Technologii Informacyjnych Akademia Ekonomiczna w Poznaniu Mansfelda 4, Poznań
Konferencja poprzedzająca VIII Kongres Ekonomistów Polskich BANKI W POLSKIEJ GOSPODARCE Działalność Deutsche Bank Polska S.A. na rzecz Polskiej Gospodarki.
WYDZIAŁ INŻYNIERII PRODUKCJI I LOGISTYKI
Profesjonalizacja branży eventowej
WORKFLOW KLUCZEM DO MINIMALIZACJI KOSZTÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Szkolenia, Coaching, PR.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Konferencja Innowacyjna gospodarka Innowacyjność w biznesie Panel II Warszawa, 03 marca 2008 r.
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Kluczowe czynniki sukcesu
Zaprojektuj i Chroń Swój Zysk.
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Nowa strategia MultiBanku: klienci zamożni i małe firmy
Zasoby przedsiębiorstwa
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe
Strategia organizacji Magisterskie Studia Finansów i Rachunkowości
Zintegrowana komunikacja marketingowa
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
PROBLEMY RESTRUKTURYZACJI PROBLEMY W FIRMIE : Z W O L N I E N I A!!!!!!!!!!!??????  Rozprzężenie  demotywacja – niepewność  odejście najlepszych 
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 8. Modele portfelowe (macierzowe) - najbardziej znane modele tworzenia strategii KMN Podstawowym problemem KMN.
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
1 STRATEGIA INNOWACJI Ewa Postolska Akcelerator i Inkubator Technologii Uniwersytetu Łódzkiego Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską.
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
Opracował: Jan Załęcki – Wiceprezes Marketing Relacji Sp z o.o. na podstawie publikacji Philipa Kotlera oraz opracowania Mark Angelo Reyes, MARKMA Warszawa,
Robert Uberman, Korporacje międzynarodowe 1. Definicja korporacji międzynarodowych i zakres kursu (1) Dlaczego warto się zajmować KMN? –Możecie zostać.
PROJEKT X OPISAĆ PROJEKT J EDNYM Z DANIEM Fundusz StartMoney.
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
Ramowy program studiów
Innowacyjna gospodarka definicje, przykłady, dobre praktyki
Zapis prezentacji:

Tradycje korporacyjne – przeżytek czy innowacja? Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, 04/04/ /04/20111

Tradycje korporacyjne a kryzys i zmiany w otoczeniu (Wywiad z R.Tillersonem, CEO ExxonMobil, FT, 9th March, 2009)  Pytanie: Jak ExxonMobil przystosowuje się do nowego poziomu cen ropy (spadek z ok. 150 do 50 USD/baryłkę?  Odpowiedź: Nie wprowadzamy żadnych zmian. Realizujemy nasz plan 30-letni.  Pytanie: Czy ExxonMobil zamierza wykorzystać niskie ceny firm naftowych do przejęcia firm lub projektów.  Odpowiedź: Dużo się zmienia w około. Jeszcze nie mam wyrobionego poglądu. 04/04/2011 2Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Tradycje korporacyjne a teorie zarządzania strategicznego  McKinsey, na podstawie ok ankiet z 250 korporacji określił 3 rzeczy, które przynoszą KMN sukces: – Jasną odpowiedzialność pracowników – Wizję rozwoju – Kulturę korporacji („Management Practices that work”, McKinsey Quarterly, Sept. 2007) 04/04/2011 3Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Najlepsze tradycje KMN  Producenci wendek zamiast rybaków  Filozofia „i” zamiast filozofii „albo”= Więcej niż zysk  Stymulowanie rozwoju z zachowaniem podstawowych tradycji  Dopasowanie kulturowe (cultural fit)  Metoda prób i błędów  Wewnętrzny dobór kadr Collins James C., Porras Jerry I.: Built to Last. Successful habits of visionary companies. Harper Business. New York, /04/2011 4Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Tradycje korporacyjne (przykłady) 04/04/20115Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Tradycje korporacyjne przykład Dell’a (Wywiad z M. Dellem i K. Rollinsem, HBR, March, 2005, str.102 –111)  „ Dlaczego Kmart nie może zimitować Wall-Mart-u? Ponieważ wymaga to czegoś więcej niż strategii. Osiągnięcie trwałej przewagi konkurencyjnej wymaga lat konsekwentnego i spójnego postępowania”.  „Kluczem do naszego sukcesu są lata rozwoju DNA naszych zespołów, co nie może być zreplikowane na zewnątrz”.  „Dell wyrósł poprzez coś w rodzaju darwinowskiej ewolucji polegającej na znajdowaniu luk w sposobach działania branży [komputerowej]”.  Dell stawiał na innowacje oszczędzające koszty, a nie na doskonałe techniczne.  Dell - rok założenia 1984, kapitał zakładowy USD r. - 53,000 zatrudnionych, kapitalizacja pow. 100 mld USD. 04/04/2011 6Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Czym nie są „wizjonerskie” KMN ?  „Skamielinami biznesu” trzymającymi się uparcie utartych wzorów: potrafią stawiać wielkie, odważne i ryzykowne cele, zwłaszcza w zwrotnych momentach historii  Wspaniałym miejscem pracy dla każdego: „wizjonerskie” KMN są jak sekty, albo jesteś cały ich albo Cię tam nie ma  „Genialnymi wojownikami” niszczącymi konkurentów: „wizjonerskie” KMN koncentrują się na sobie i relacjach z klientami, wygrana w walce konkurencyjnej jest jedynie ubocznym produktem ww. działań  Wspaniałymi maszynami realizującymi wizję założycieli: „wizjonerskie” KMN dochodziły do swoich wizji pracą i popełnianymi błędami, chociaż zawsze w końcu jakąś formułowały to często po wielu latach poszukiwań 04/04/2011 7Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Czego nie robią „wizjonerskie” KMN? (Collins J., „How the Mighty Fall” za:,The Economist, 12th December, 2009)  Nabywają inną dużą korporację chcąc w ten sposób zmienić swój główny profil działalności.  Wprowadzają program radykalnych zmian kwestionujących dotychczasowe kompetencje i sukcesy.  Podlegają ciągłej restrukturyzacji wszystkich istotnych obszarów działalności  Wierzą w sukces za pomocą kompletniej nowych, i tak naprawdę nieznanych strategii (np. inwestycji w nowe technologie lub wejście na nowe rynki).  Angażują gwiazdorskiego prezesa z zewnątrz, który nie stara się zrozumieć firmy a wierzy w swoje idee fix. 04/04/2011 8Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Tradycje korporacyjne - opłacalność Źródło: Collins, Porras, ”Built To Last”, str. 5 04/04/2011 9Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Czy tradycje korporacyjne będą drożeć? Beardsley Scott C., Johnson Bradford C., Manyika James M.: Competitive advantage from better interactions. The McKinsey Quarterly, No. 2, /04/2011 Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego 10

Wartości korporacyjne a innowacyjność  Wartości korporacyjne są na tyle elastyczne, że ich wartość nie jest uwarunkowana zapotrzebowaniem na określone technologie lub produkty.  Wartości korporacyjne mogą być zaskakująco precyzyjnie zdefiniowane. W przypadku np. jednej z takich KMN to ścisłe zakreślenie swojego obszaru zainteresowania do czynienia ludzi zdrowszymi pozwoliło włączyć do biznesu terapie zapobiegawcze a odrzucić medycynę estetyczną  Stabilność tradycji korporacyjnych w zderzeniu ze zmianami otoczenia kreuje cały czas stany nierównowagi, które muszą być adresowane nowymi rozwiązaniami, ale budowanymi wokół wspólnego pnia 04/04/2011 Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego 11

Efekt lojalności a wartość KMN  Właściwi klienci  Właściwi pracownicy  Właściwi akcjonariusze  Właściwi = akceptujący i kierujący się podobnymi zasadami 04/04/ Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Efekt lojalności a wartość KMN - korzyści z lojalności klientów - różne branże Źródło: Reichheld, Sasser, „Zero Deffection...” HBR, Sept./Oct Efekt lojalności a wartość KMN 04/04/ Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Tradycje KMN a wartość marki Źródło: Opracowanie własne na podst. FT, GlobalBrands, April 23, 2007 i Business Week, Raport Specjalny czołowych marek 04/04/ Robert Uberman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego