Rola kontrolera w rozliczaniu projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Advertisements

1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
1 Kontrola zamówień publicznych w mikroprojektach w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Szkolenie.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Raportowanie projektów – rodzaje dokumentów składanych do Kontrolera Katowice, 2 lipca 2010 r. Szkolenie współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Rola kontrolera w rozliczaniu projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Szkolenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa z Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska w ramach projektu pomocy technicznej „Usprawnienie kontroli Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim” Katowice 2 LIPCA 2010 r.

art. 60 Rozporządzenia Rady nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. art. 16 Rozporządzenia Rady nr1080/2006 z 5 lipca 2006 r. art. 13 Rozporządzenia Rady nr1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. Na podstawie Porozumienia z dnia 22 sierpnia 2008 r. w sprawie ustanowienia Wojewody Kontrolerem, zawartego pomiędzy Wojewodą Śląskim a Ministrem Rozwoju Regionalnego Wojewoda Śląski jest Kontrolerem dla Beneficjentów z terenu Województwa Śląskiego. Podstawy prawne

Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego dotyczącymi kwalifikowania wydatków i projektów w ramach programów współpracy transgranicznej Europejskiej Współpracy Terytorialnej (23 września 2008 r., 4 grudnia 2009r.) Wspólna metodologia procesu kontroli w Programie Operacyjnym Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 – 2013 (8 kwietnia 2009 r.) Wytyczne (Ministra Rozwoju Regionalnego) w zakresie kontroli pierwszego stopnia w Programie Operacyjnym Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska 2007 – 2013 określające szczegółowe rozwiązania dotyczące Kontrolera po stronie polskiej (załącznik do metodologii z dnia 8 kwietnia 2009 r.). Dokumenty programowe

Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie informowania o nieprawidłowościach finansowych w Programach Europejskiej Współpracy Terytorialnej, Instrukcja Wykonawcza Kontroli I stopnia (podręcznik procedur) Podręcznik Beneficjenta (wersja z 9 lutego 2009) Zalecenia metodologiczne Uszczegółowienie Programu Operacyjnego (16 marca 2009 r., 23 września 2009r., 27 kwietnia 2010 r.) Program Operacyjny Dokumenty Programowe

Dokumenty programowe dostępne są na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Wspólnego Sekretariatu Technicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego DOSTĘPNOŚĆ DOKUMENTÓW

- KONTROLA WG ZASADY „DWÓCH PAR OCZU”, - Z ZASTOSOWANIEM LIST SPRAWDZAJĄCYCH, - KONTROLERZY SĄ PRZYPORZĄDKOWANI DO POSZCZEGÓLNYCH PARTNERÓW PROJEKTU, - PRZEKAZYWANIE DOKUMENTÓW ZA PISMEM (PROMOCJA!) - KORESPONDENCJA – PROSZĘ O KIEROWANIE KORESPONDENCJI NA WOJEWODĘ lub DYREKTORA WYDZIAŁU NIE NA PRACOWNIKÓW, - SZKOLENIA i KONSULTACJE INDYWIDUALNYCH PROBLEMÓW, ORGANIZACJA WSPÓŁPRACY BENEFICJENT - KONTROLER

Zakres kontroli obejmuje weryfikację: 1. faktyczności dostarczenia towarów i usług stanowiących przedmiot dofinansowania, 2. zasadności wydatków zadeklarowanych dla działań lub ich części wdrażanych przez beneficjentów pochodzących z terytorium Polski, 3. zgodności tych wydatków i związanych z nimi operacji lub ich części z przepisami wspólnotowymi i krajowymi Kontrola partnerów projektu prowadzona jest niezależnie po stronie czeskiej i polskiej Zadania Kontrolera

- Uzgadnianie Harmonogramów realizacji projektu z Partnerami Wiodącymi - Przygotowanie dla Beneficjentów wskazówek, dotyczącego zasad rozliczenia wydatków w ramach projektów, w oparciu o wymagania określone przez Instytucję Zarządzającą we współpracy z innymi Kontrolerami, IZ, WST - Organizacja szkoleń na temat kontroli pierwszego stopnia dla Beneficjentów, dotyczących rozliczenia projektu w zakresie kontroli pierwszego stopnia, - Opiniowanie zmian dokumentów dotyczących projektu lub jego części na wniosek Instytucji Zarządzającej, - Udzielanie Beneficjentom informacji związanych z przeprowadzaną kontrolą w zakresie dostępnym dla beneficjenta. Inne zadania Kontrolera

1. Kontrola administracyjna każdego PARTNERA PROJEKTU w siedzibie kontrolera : - Raportów z realizowanych projektów (w terminie 30 dni) - Oświadczeń o zrealizowanych wydatkach (w terminie 60 dni) - minimalna kwota poniesionych wydatków EUR, - składanie oświadczeń w terminach zgodnych z okresami sprawozdawczymi ( za wyjątkiem płac i kwot do EUR) Kontrola administracyjna jest dwuetapowa Prowadzona jest w oparciu o listy sprawdzające, KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA PROJEKTU

I ETAP - kontrola raportu/Oświadczenia/załączników - kontrola 100% wydatków – na podstawie Zestawienia - weryfikacja merytoryczna i formalna - kontrola kwalifikowalności wydatków w szczególności : - zakresu merytorycznego, - terminów ponoszenia wydatków, KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO

W razie wątpliwości dotyczących np.kwalifikowalności wydatków Kontroler zwraca się do: - Koordynatora Krajowego, - Instytucji Zarządzającej w sprawie ewentualnych interpretacji KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO

II ETAP Kontrola projektu przeprowadzana na próbkach dokumentów - próbka dokumentów dobierana jest w sposób statystyczny w oparciu o analizę ryzyka, - kontrola min 25% wydatków, - kontrola wszystkich wydatków związanych z PZP, - w przypadku wykrytych nieprawidłowości zwiększenie próby wydatków do kontroli, KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO

Wynik kontroli pozytywny - Podpisanie list sprawdzających - - Wprowadzenie danych do MONIT Zatwierdzenie papierowej wersji Raportu - Zatwierdzenie i wydrukowanie zestawienia w MONIT Przesłanie 2 oryginałów Raportu do partnera projektu - - Archiwizacja dokumentów

KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO Wynik kontroli negatywny - Stwierdzone błędy formalne - -Do beneficjenta wysyłane jest pismo z prośbą o dosłanie dokumentów (wysyłane FAXEM i POCZTĄ, ) - -Wstrzymanie biegu terminu kontroli, - - Termin zaczyna biec dalej kiedy Partner usunie wszystkie stwierdzone uchybienia,

KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO Wynik kontroli negatywny - stwierdzone błędy w przestrzeganiu przepisów prawa: - - Do Partnera projektu wysyłane jest pismo informujące z wezwaniem do podjęcia działań naprawczych / uwagami ( FAX, POCZTA) - Wstrzymanie biegu terminu kontroli - termin zaczyna biec dalej kiedy Partner usunie wszystkie stwierdzone uchybienia, - - W przypadku wykrycia nieprawidłowości powiadamiany jest Koordynator Krajowy i Instytucja Zarządzająca, - - Podejrzenie przestępstwa - zgłoszenie właściwym organom - - Po ponownej kontroli jeżeli Kontroler nie będzie przekonany o przeprowadzeniu działań naprawczych dany rodzaj wydatku będzie uznany za niekwalifikowalny

2. Kontrola administracyjna PARTNERA WIODĄCEGO PARTNER WIODĄCY składa WNIOSEK O PŁATNOŚĆ wraz z własnym Certyfikatem oraz Certyfikatami od pozostałych partnerów projektu KONTROLER weryfikuje poprawność formalną wystawienia CERTYFIKATÓW cząstkowych Wystawia CERTYFIKAT potwierdzający prawidłowe poniesienie wszystkich wydatków w projekcie w danym okresie sprawozdawczym KONTROLA ADMINISTRACYJNA PARTNERA WIODĄCEGO

Harmonogram wypłaty Wydatkowanie Złożenie Oświadczenia Weryfikacja Wystawienie certyfikatu Wniosek o płatność Zatwierdzenie wniosku 90 dni 30 dni60 dni30 dni 1 dzień dni330 dni Wypłata ?

3. Kontrola na miejscu realizacji projektu Przeprowadzana wg PLANU KONTROLI Ustalenia z kontroli zostaną opisane w INFORMACJI POKONTROLNEJ W przypadku nieprawidłowości zostaną wydane ZALECENIA POKONTROLNE 4. Wizyty monitorujące – w trakcie działań projektu 5. Kontrola doraźna – w przypadku podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości (powiadomienie 1 dzień roboczy ) KONTROLE ZEWNĘTRZNE

Wojewoda nie podpisuje umów i aneksów, Wojewoda nie przekazuje środków z EFRR tylko certyfikuje wydatki, Raport z postępu weryfikowany jest razem z wnioskiem o płatność, Przeprowadzana jest kontrola EX ANTE i EX POST stosowania Prawa Zamówień Publicznych Kontrola wydatków w ramach jednego wydział Urzędu Wojewódzkiego Informacje dodatkowe

KONTROLER jest także tylko UŻYTKOWNIKIEM systemu MONIT Kontroler nie odpowiada za prawidłowość działania systemu BENEFIT / MONIT Na bieżąco do Instytucji Zarządzającej przekazywane są uwagi związane z problemami w działaniu aplikacji BENEFIT / MONIT Kontroler nie ma prawnej możliwości poprawy tzw. nieistotnych błędów (np. daty zapłaty) w SI MONIT telefony kontaktowe WST – Ewa Klimkiewicz IZ – Pani Monika Soboczyńska BENEFIT / MONIT

DOKUMENTOWANIE REALIZACJI CELÓW PROJEKTU -WSKAŹNIKÓW - dostosowane do charakteru projektu, - faktury i inne dokumenty księgowe, - protokoły odbioru, - listy obecności, - umowy z wykonawcami, zamówienia, - notatki ze spotkań,. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· DOKUMENTOWANIE WYDATKÓW W RAMACH PROJEKTU, - Oryginały faktur (data zapłaty, sposób zapłaty) - Listy płac, karty czasu pracy, umowy cywilno - prawne - protokoły odbioru, przyjęcia na magazyn -raporty kasowe, KP -bilety, - akty notarialne, umowy, zamówienia - rachunki, paragony np. za parkowanie, autostrady - rozliczenia delegacji Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU – wynika z art. 60 Rozporządzenia 1083/2006 polega na zapewnieniu utrzymania przez beneficjentów i inne podmioty uczestniczące w realizacji operacji/projektu odrębnego systemu księgowego albo odpowiedniego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z projektem bez uszczerbku dla krajowych zasad księgowych. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU Metody prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków dotyczących projektu: I. Beneficjenci prowadzący pełną księgowość; A. Wyodrębniona ewidencja księgowa, B. Wyodrębniony kod księgowy, II. Pozostali beneficjenci Sporządzanie kumulatywnych zestawień wydatków dotyczących projektu. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU – W przypadku beneficjentów prowadzących pełną księgowość spełnienie warunku wyodrębnienia rachunkowości dla projektu odbywa się przede wszystkim w momencie definiowania wykazu kont księgi głównej oraz kont pomocniczych. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU - Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej może polegać na wprowadzeniu do zakładowego planu kont – kont służących wyłącznie do obsługi projektu - Konta te mogą być na poziomie syntetycznym lub analitycznym - Wyodrębnienie obowiązuje dla wszystkich zespołów kont, na których dokonuje się ewidencji operacji związanych z projektem Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej może polegać na wprowadzeniu wyodrębnionego kodu księgowego dla wszystkich transakcji związanych z danym projektem Wyodrębniony kod księgowy oznacza odpowiedni symbol, numer, wyróżnik stosowany przy rejestracji, ewidencji lub oznaczeniu dokumentu, który umożliwia sporządzanie zestawienia lub rejestru dowodów księgowych w określonym przedziale czasowym ujmujących wszystkie operacje związane z projektem. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU, - przy użyciu programów informatycznych, - zapisy w polityce rachunkowości powinny być dostosowane do realizowanego projektu, - od stycznia 2009 zabronione jest zawieranie umów cywilno – prawnych na prowadzenie księgowości z osobami fizycznymi, Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU, - księgowanie kosztów, - księgowanie przychodów w projekcie, - operacji kasowych, - księgowanie odpisów amortyzacyjnych - ujmowanie w ewidencji księgowej projektu wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· PROWADZENIE WYODRĘBNIONEJ EWIDENCJI KSIĘGOWEJ DLA PROJEKTU – Środki przeznaczone na realizację programów/ projektów w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej nie są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240). Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) · Beneficjenci powiadamiają Kontrolera o dacie rozpoczęcia postępowania przetargowego Kontrola EX ANTE prowadzona jest w oparciu o listę sprawdzającą w terminie 7 dni roboczych Weryfikacji podlegają: Ogłoszenie o zamówieniu Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia wraz załącznikami Zaproszenia do negocjacji i /lub inne dokumenty Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) · Kontrolerom powinien być umożliwiony : - udział w posiedzeniach wszystkich komisji w charakterze obserwatora, - w innych czynnościach związanych z postępowaniem, - dostęp do dokumentacji związanej z zawieraniem umów, Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Kontrola EX ANTE - sprawdzenie dokumentacji pod względem: - zgodności z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, - zachowania zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, - zgodności zakresu zamówienia z zakresem przewidzianym w projekcie, - prawidłowości wyboru trybu zamówienia, Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) - możliwości nie podania kryteriów wyboru i udzielenia zamówienia w Ogłoszeniu i w SIWZ - możliwości użycia dyskryminujących zapisów w opisie przedmiotu zamówienia, - przestrzegania wytycznych dotyczących informacji i promocji. DOBRA PRAKTYKA !!! przynajmniej 3-4 firmy powinny mieć możliwość złożyć ofertę Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - Różnice w opisie przedmiotu zamówienia i w sposobie oceny pomiędzy SIWZ i Ogłoszeniem o zamówieniu, - wskazywanie znaków towarowych w opisie przedmiotu zamówienia, - stawianie warunku ZATRUDNIENIA pracownika a nie DYSPONOWANIA pracownikiem Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - Wymaganie zbędnych UPRAWNIEŃ a nie KWALIFIKACJI - Wymagania dotyczące doświadczenia ograniczające konkurencje np. kilka wykonanych robót danego rodzaju – najczęściej wystarczy 1 - Wymagania dotyczące doświadczenia nie odnoszące się do rodzaju robót a do ilości, - różnice w terminach podanych w SIWZ i Ogłoszeniu o zamówieniu - nie zmienione terminy składania ofert w przypadku zmiany Ogłoszenia Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - stawianie warunku POSIADANIA SPRZĘTU a nie DYSPONOWANIA sprzętem, - Zbyt wiele wymaganych przez Zamawiającego dokumentów dodatkowych bez uzasadnienia CELU ich przedłożenia lub dokumentów niezgodnych z rozporządzeniem z 19 maja 2006 w sprawie dokumentów jakich może żądać Zamawiający Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH - KONTROLA (EX – ANTE) Najczęstsze błędy - Podawanie w SIWZ i Ogłoszeniu kwot w zł bez określenia zasad przeliczania na inną walutę np. polisa ubezpieczeniowa o wartości …. zł czy w opisie warunków udziału w postępowaniu wymagane doświadczenie w podobnych robotach o wartości …. zł - Wybór trybu przeprowadzenia postępowania – powinno być faktyczne uzasadnienie wyboru trybu a nie przepisanie przepisów ustawy Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KONTROLA EX-POST KONTROLA W TRYBIE EX-POST STOSOWANIA PZP dotyczy całości przeprowadzonego postępowania i następuje : - po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia - w trakcie weryfikacji raportów, Celem umożliwienia przeprowadzenia kontroli należy złożyć kopie dokumentacji przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KONTROLA EX-POST Najczęstsze błędy - brak dokumentów dotyczących szacowania zamówienia, - brak oddzielenia etapu oceny ofert od wyboru najkorzystniejszej oferty, - nierzetelne zastosowanie kryteriów wyboru podczas wyboru najkorzystniejszej oferty, - przeprowadzenie procedury zamówienia niezgodnie z unijnymi zasadami przejrzystości, równego traktowania i zakazu dyskryminacji, Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – KONTROLA EX-POST Najczęstsze błędy - rozbieżności między treścią ogłoszenia w BZP a ogłoszeniem zamieszczonym w siedzibie zamawiającego, - niedostateczne udokumentowanie decyzji podjętej przez Komisję Przetargową, - udzielenie robót dodatkowych/uzupełniających bez zastosowania procedury zamówienia publicznego. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH – TARYFIKATOR Konsekwencją ujawnienia nieprawidłowości w przeprowadzeniu postępowania jest uznanie części lub całości wydatków objętych postępowaniem za niekwalifikowalne zgodnie z tzw. Taryfikatorem METODY USTALENIA KWOTY KOREKTY - METODA DYFERENCYJNA - METODA WSKAŹNIKOWA Na co zwrócić szczególną uwagę ?

RACJONALNOŚĆ WSZYSTKICH WYDATKÓW - PONOSZENIE WYDATKÓW W SPOSÓB GOSPODARNY I CELOWY Kontroli pod kątem zgodności z zasadami traktatowymi podlegają również zamówienia, których wartość nie przekracza poziomów określonych w przepisach ustawy Prawo zamówień publicznych Dla zamówień większych i równych PLN Kontroler może zażądać 2 ofert, które potwierdzą rozeznanie rynku dokonane przez Beneficjenta Na co zwrócić szczególną uwagę ?

· ARCHIWIZOWANIE DOKUMENTÓW do 31 grudnia 2026 roku - oryginały dokumentów · CZY NIE MA PODWÓJNEGO FINANSOWANIA, · WYDATKI WSPÓLNE, · ZGODNOŚĆ WYDATKÓW Z WNIOSKIEM APLIKACYJNYM, · KWALIFIKOWALNOŚĆ PODATKU VAT, · PRAWIDŁOWOŚĆ SKŁADANYCH OŚWIADCZEŃ, np. VAT, Na co zwrócić szczególną uwagę ?

DOKUMENTOWANIE PODRÓŻY SŁUŻBOWYCH, potwierdzenie na druku delegacji, bilety, faktury, uzasadnienie merytoryczne wyjazdu, DOKUMENTOWANIE CZASU PRACY umowa o pracę, opis stanowiska pracy, prowadzenie kart czasu pracy (Time Sheet) – potwierdzenie przez przełożonego. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

OPISY NA DOKUMENTACH KSIĘGOWYCH – Załącznik nr 2 do wytycznych kwalifikowalności - nr projektu, - nazwa projektu, - nazwa Programu, - nr ewidencji księgowej, dekretacja - informacja o współfinansowaniu z EFRR - powiązanie wydatku z PZP (art. z PZP), - linia budżetowa we wniosku aplikacyjnym,. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

SPEŁNIANIE ZASDAD PROMOCJI I INFORMACJI, - na wszelkich dokumentach (umowy z wykonawcami, pisma dotyczące projektu, karty czasu pracy, listy obecności ze szkoleń, dokumenty przetargowe, materiały ze szkoleń) - w pomieszczeniach, w których pracują pracownicy zatrudnieni w ramach projektu - w trakcie imprez, szkoleń, spotkań - tablice informacyjne - inne dostosowane do charakteru projektu. Na co zwrócić szczególną uwagę ?

- PRZEANALIZOWAĆ sposób realizacji projektu w danej jednostce, - PRZYGOTOWAĆ zespół osób do realizacji projektu, - Opracować najważniejsze PROCEDURY realizacji projektu w danej jednostce przynajmniej dla zadań „ISTOTNYCH” - Wprowadzić FAKTYCZNĄ zasadę „DWÓCH PAR OCZU” dla każdej z czynności związanej z rozliczaniem i realizacją projektu, - Rozważyć wprowadzenie list sprawdzających przy sporządzaniu dokumentów związanych z realizowanym projektem Jak ograniczyć możliwość wystąpienia nieprawidłowości

- Korzystać z dostępnych dokumentów, wytycznych, instrukcji, - Zapoznać się z zapisami umowy i innych dokumentów, - Wprowadzić SZABLON pisma lub /i innych dokumentów z zachowanymi zasadami PROMOCJI, - W przypadku wątpliwości - KONSULTACJE z WST,RPK, Kontrolerem (osoby prowadzące w ŚUW), Partnerem wiodącym, - Nie przedkładać do rozliczenia „za wszelką cenę” wszystkich poniesionych kosztów czy posiadanych faktur Jak ograniczyć możliwość wystąpienia nieprawidłowości

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ GRZEGORZ WIENIEWSKI ŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI