Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak wygląda życie seniora w Szkocji
Advertisements

1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Jak konstruować kwestionariusze ankiet?
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Zwalczanie przestępczości
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Osoby, które samodzielnie wybrały zamiennik w trakcie ostatniej naprawy/wymiany części, najczęściej (38%) wskazywały, że powodem do wybrania takiego rozwiązania.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Kilka uwag ogólnych o danych zastanych (wtórnych)
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Kwestionariusz wywiadu
Internet jako narzędzie badań
Instytut Spraw Publicznych
Projekt zatytułowany Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy realizowany,
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Grupa: 50 osób Liczba pytań: 7 Miejsce: Będzin Data: r.
Kampania na rzecz przejrzystości mediów w Polsce Wybrane wyniki badań Listopad 2004.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Title Slide 1 It starts with you
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
O MÓWIENIE WYNIKÓW ANKIETY EWALUACYJNEJ PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD UCZESTNIKÓW PROJEKTU „E CHA E UROPY ” ORAZ OSÓB ZAINTERESOWANYCH DZIAŁANIAMI PROJEKTOWYMI.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Projektowanie procesu badawczego
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Materiał do dyskusji: Diagnoza prowadzona przez lokalne instytucje – przykład domów kultury na Mazowszu. Jakie stosują metody, jakie widać dobre praktyki.
Cele szkolenia Jak pracować efektywnie i we właściwy sposób podczas przeprowadzania wywiadu kwestionariuszowego.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
Sejm Dzieci i Młodzieży 2015 Pytania i odpowiedzi zadane podczas ankiety.
Komentarz do raportu Henryk Banaszak Zakład Statystyki, Demografii i Socjologii Matematycznej przetargów na badania sondażowe z roku 2014.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Środowiskowy Dom Samopomocy
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Sytuacja materialna i problemy życia codziennego mieszkańców Gdańska w aspekcie utworzenia Centrum Integracji Społecznej.
Kreatywność i innowacyjność kobiet w biznesie. Warszawa, 03 kwietnia 2009 dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych.
WSKAŹNIKI JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW POZNANIA 2010 Prof. dr hab. Ryszard Cichocki Dr Piotr Jabkowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Centrum.
Projekt innowacyjny: Poszukiwanie nowych skutecznych metod aktywizacji zawodowej i społecznej grup zawodowych wymagających szczególnego wsparcia PROJEKT.
OPINIE MIESZKAŃCÓW CZĘSTOCHOWY NA TEMAT ROZWOJU I PROMOCJI MIASTA JAKO CENTRUM TURYSTYCZNEGO Dr hab. Felicjan Bylok (kierownik badań) Dr Leszek Cichobłaziński.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
Głos Polaków w sprawie wina
JAKIEGO DIALOGU SPOŁECZNEGO POTRZEBUJEMY W OCHRONIE ZDROWIA?
ANKIETOWANIE Opracowanie: Prof. UAM dr hab. Jan Grzesiak
Warsztat konsultacyjny
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Warsztat konsultacyjny
Zakład administracyjny (użyteczności publ
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Szkoła Promująca Zdrowie
„Od Technika do Europejczyka. Nowe doświadczenia- większe możliwości”
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Zapis prezentacji:

Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego

Operacjonalizacja – jak przełożyć język ogólnych pytań badawczych na język pytań w kwestionariuszu? Operacjonalizacja problemów mieszkańców, lokalnych kwestii społecznych, niezaspokojonych potrzeb – przykłady w odniesieniu do konkretnej sfery: Czy jest Pani zadowolona ze sposobu działania DK w Pikutkowie? Czego najbardziej Pani brakuje w ofercie kulturalnej Pikutkowa? Czy coś/ Co, Pani zdaniem, wymaga zmiany w działaniu domu kultury w Pikutkowie? Co trzeba by zrobić aby mieszkańcy Pikutkowa byli bardziej zadowoleni z dostępu do kultury/ działania DK? Często poprzedzone pytaniami: Czy wie Pani gdzie jest DK w Pikutkowie? Czy była Pani kiedyś na zajęciach/ imprezie w DK w Pikutkowie? Czy była Pani zadowolona z udziału w zajęciach/ imprezy w DK w Pikutkowie? Operacjonalizacja problemów mieszkańców, jakości życia, niezaspokojonych potrzeb w odniesieniu do całokształtu życia w środowisku lokalnym W jakim stopniu jest Pani lub nie jest Pani zadowolona z mieszkania w Pikutkowie? (jestem bardzo zadowolona, jestem raczej zadowolona, jestem raczej niezadowolona, jestem bardzo niezadowolona)

Operacjonalizacja – jak przełożyć język ogólnych pytań badawczych na język pytań w kwestionariuszu? Operacjonalizacja problemów mieszkańców, niezaspokojonych potrzeb w odniesieniu do całokształtu życia w środowisku lokalnym W jakim jednym/2/3 obszarach w Pikutkowe są najpotrzebniejsze zmiany (transport, szkolnictwo, usługi opieki nad małym dzieckiem, usługi opieki nad ludźmi starszymi, dostęp do służby zdrowia, itd.)? (lub pytanie otwarte) Co, Pani zdaniem, jest największym problemem dla mieszkańców Pikutkowa (brak dostępu do transportu publ., brak przedszkoli, brak lekarzy specjalistów…) (lub pytanie otwarte) Gdyby mogła Pani decydować o wydaniu znacznej kwoty ( X zł) na potrzeby mieszkańców Pikutkowa, na co przeznaczyłaby Pani te środki? Operacjonalizacja jakości życia W jakim stopniu jest Pani lub nie jest Pani zadowolona z mieszkania w Pikutkowie? (jestem bardzo zadowolona, jestem raczej zadowolona, jestem raczej niezadowolona, jestem bardzo niezadowolona) Czy uważa Pani, że w Pikutkowie żyje się lepiej czy też żyje się gorzej niż w większości innych gmin powiatu/województwa/ kraju? (żyje się tu znacznie gorzej, żyje się tu trochę gorzej, żyje się tu trochę lepiej, żyje się tu znacznie lepiej) Czy gdyby Pani miała możliwość, to wyjechałaby Pani na stałe z Pikutkowa?  pytajmy raczej o problemy w określonej sferze/ sferach lub przynajmniej o problemy, w których badacz może (nawet pośrednio) działać lub pytajmy o problemy konkretnych grup mieszkańców  raczej pytajmy o konkretne doświadczenia (rehabilitacja: ile Pani czekała/ czy była Pani zadowolona/ czy musiała Pani płacić…), niż o odczucia, wyobrażenia  pytania o problemy łączymy z pytaniami o zasoby

Budowa narzędzia Badanie sondażowe – wszystkim respondentom zadajemy identyczne pytania (inaczej: badania jakościowe) Tekst wprowadzający w ankiecie/ aranżacja wywiadu: Nazwa organizacji badawczej Cel badania Sposób dotarcia do badanych Anonimowość danych Długość wywiadu Zachęta do udziału w badaniu Metryczka na końcu (wyjątek – dobór metodą kwotową) W ankietach/ instrukcjach dla ankieterów: jasne zasady przejść W ankietach/ instrukcjach dla ankieterów b. jasne instrukcje (czy pytanie jednokrotnego czy wielokrotnego wyboru, etc) Na samym końcu podziękowania

Najczęstsze błędy Za długie kwestionariusze, pytania nie wykorzystywane przez badaczy Pytania niejasne, wieloznaczne (Czy jest Pani zainteresowana chórem kościelnym?) Pytania abstrakcyjne (Czy trzeba…?) Pytania za ogólne (Czy jest Pani za tym, żeby zwiększyć wsparcie dla biednych rodzin w Pikutkowie?) Pytanie o kilka rzeczy w jednym pytaniu (Czy jesteś za tym, żeby nauczyciele dłużej pracowali i więcej zarabiali?) Pytania zadane trudnym językiem, długie, skomplikowane Nierozłączne kafeterie Skomplikowane instrukcje („jeśli nie, pomiń następne pytanie, a potem…”)

Interpretacja danych Próby reprezentatywne: skala problemu w gminie/ dzielnicy Które sfery życia uznawane za najbardziej problemowe (hierarchia problemów) Jakie działania w konkretnej sferze uznawane za najpotrzebniejsze Różnice w ocenach/ dotkliwości problemu dla różnych grup mieszkańców Porównanie wybranych danych z np. ogólnopolskimi