Www.umcs.pl Programowanie rozwoju lokalnego w latach 2014-2020 Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Organizacje pozarządowe
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Lokalny program rewitalizacji Metodyka przygotowania dokumentu LPR
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Mrągowo KONFERENCJA organizacji pozarządowych Jak organizować współpracę organizacji pozarządowych z samorządem? Arkadiusz Jachimowicz Elbląskie.
PROGRAMY WSPÓŁPRACY SAMORZĄDÓW Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Stowarzyszenie Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania Prezentacja funkcjonowania Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania w II schemacie Pilotażowego Programu.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Analiza wykonalności przedsięwzięcia
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Zamiast wstępu prowadzenie działalności edukacyjnej promocja i popularyzacja zasobów informacyjnych prowadzenie studiów i badań w regionie rozpoznawanie.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” Omówienie głównych działań zrealizowanych w ramach projektu.
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Strategie e-marketingu i e-komunikacji JST
„UMCS dla Samorządu”, Lublin r
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
Kompleksowa Gospodarka Odpadami - Przykład m.st. Warszawy Program ochrony środowiska dla m.st. Warszawy na lata z perspektywą do 2023 r. Urząd.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu siedleckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Siedlce,
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Warsztat konsultacyjny
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS

ROZWÓJ LOKALNY – cechy wybrane RL jest procesem (świadomym, celowym, ciągłym, dynamicznym, złożonym) RL oznacza zharmonizowane i systematyczne działanie „całej” społeczności RL opiera się na „kapitale społecznym” RL wykorzystuje miejscowe zasoby niematerialne i materialne RL jest realizowany w oparciu o zidentyfikowane problemy i potrzeby wspólnoty RL oznacza zmianę istniejącego stanu na „lepsze” RL ma charakter endo- i egzogeniczny.

Programowanie rozwoju po 2014 roku W nowym okresie programowania UE polityka rozwoju lokalnego gmin i powiatów powinna być m. in. prowadzona w oparciu o „Program Rozwoju Gminy/Powiatu”. Wymóg taki został zawarty w „Ustawie z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju” Art (Dz. U Nr 227 poz z poźn. zm.). Ustawa ma na celu ułatwienie jednostkom samorządu terytorialnego sporządzenia Programu Rozwoju tak, by był on jak najbardziej spójny z dokumentami na szczeblu krajowym i regionalnym, i mógł stanowić źródło odniesień w procesie ubiegania się o środki zewnętrzne.

Strategia rozwoju lokalnego Strategia rozwoju jest najważniejszym dokumentem w funkcjonowaniu jednostki samorządu terytorialnego wskazując strategiczne kierunki rozwoju jednostki najbliższe kilkanaście lat.

Jakie korzyści wynikają z dobrze opracowanej strategii rozwoju lokalnego? pozwala na kompleksową diagnozę stanu gminy/powiatu/miasta stwarza warunki do konsultacji władz z przedstawicielami społeczności lokalnej w zakresie wytyczenia celów strategicznych i sposobów ich realizacji, a tym samym przybliża władze do społeczeństwa wyzwala oddolną inicjatywę i odkrywa ciekawe inicjatywy mieszkańców, ich stowarzyszeń, grup, itp. wymusza zapisanie celów, dzięki czemu możliwy jest monitoring ich realizacji pozwala mieszkańcom, przedsiębiorcom i inwestorom ocenić, w jakim kierunku dany obszar zamierza się rozwijać

Strategia rozwoju – korzyści… stanowi punkt odniesienia dla planów inwestycyjnych prywatnych i instytucjonalnych inwestorów pozwala poszukiwać płaszczyzn wspólnych celów i interesów z sąsiadującym powiatem, miastem czy gminą umożliwia kompleksowy rozwój danego obszaru eliminuje koszty niezrównoważonego rozwoju gminy/powiatu czy miasta, w szczególności przypadku podejmowanych decyzji inwestycyjnych ad hoc pozwala na wykorzystanie optymalnych narzędzi realizacji wytyczonych celów umożliwia zgromadzenie środków finansowych na realizację wyznaczonych w strategii zadań

Zakres usług doradczych Strategia Rozwoju Lokalnego Gminy (Powiatu) Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy (Powiatu) Lokalny Program Rewitalizacji Wieloletnia Prognoza Finansowy Wieloletni Plan Inwestycyjny Plan Promocji Gminy (Powiatu) Strategia Rozwoju Turystyki Strategia Rozwoju Kultury Program Ochrony Środowiska Plan Gospodarki Odpadami Strategia Rozwoju Alternatywnych Źródeł Energii Studium Wykonalności Projektu Raporty Oddziaływania na Środowisko Opracowanie Wniosku Aplikacyjnego

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!!! Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS