Rola Orlen Oil w rozwoju przemysłu chemicznego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

Zarządzanie operacjami
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Transakcje kompensacyjne
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
OFFSET DEFINICJE I DOŚWIADCZENIA Witold Wiśniowski Warszawa.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Spółdzielnia Usługowo Produkcyjna Kółek Rolniczych „PROAGRO” ul. Polna Chrzypsko Wielkie.
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
DREWNO W GOSPODARCE UE I POLSKI
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Fabryka Szlifierek „JOTES” S.A.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Przedsiębiorstwo Innowacyjno-Wdrożeniowe ALFA Sp. z o.o. powstało w celu projektowania, produkcji i dystrybucji nowoczesnych rozwiązań oświetlenia opartych.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Uniwersytet Medyczny im
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Kluczowe czynniki sukcesu
Spotkania konsultacyjne
Planowanie przepływów materiałów
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Jak robić to efektywnie?
Wood Group – przegląd możliwości Lider na rynkach światowych: - usług dla przemysłu przetwórstwa ropy i gazu i energetycznego - inżynierii dna morskiego.
Dlaczego Perfect NDF SA ?. Dzisiejsze oczekiwania Klienta wobec Doradcy Ubezpieczeniowo-Finansowego Uczciwość Rzetelność Wiedza, doświadczenie, profesjonalizm.
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
Recykling wybranych grup odpadów - projekt
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
ENERGETYKA maja 2003 Sala Afrykańska, na terenie Międzynarodowych Targów Katowickich.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Kampania reklamowa firmy Mondo Promo Sp. z o.o.. Założona w 2001r. Aktywnie działająca firma w przemyśle tekstylnym Innowacyjne tkaniny oraz wyspecjalizowana.
PRODUCENT WIĄZEK KABLOWYCH
Zaktualizowana Strategia Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. do roku 2012 oraz kierunki rozwoju na lata 2013 – 2020 Paweł Olechnowicz Prezes Zarządu, Dyrektor.
Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. ul. Malczewskiego Radom Biuro w Warszawie ul. Nowy Świat 4a Warszawa tel. (48)
I n s t y t u t C h e m i c z n e j P r z e r ó b k i W ę g l a, Z a b r z e Rok założenia 1955 Obszar badawczy 2 „Efektywne procesy i operacje jednostkowe”
Dr hab. inż., prof. nadzw. Witold Wiśniowski Dyrektor Instytutu Lotnictwa JAK POBUDZIĆ INNOWACYJNOŚĆ POLSKIEJ NAUKI I GOSPODARKI – DOŚWIADCZENIA INSTYTUTU.
INTELIGENTE SPECJALIZACJE WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – charakterystyka obszarów IS dla projektów realizowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
„Olej” ElektroBaz Jan Łagoda Seweryna Udzieli 6/ Ropczyce
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
wyzwania i perspektywy rozwoju
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
Zapis prezentacji:

Rola Orlen Oil w rozwoju przemysłu chemicznego w Polsce PK, Kraków 18 maja 2011 Rola Orlen Oil w rozwoju przemysłu chemicznego w Polsce

Agenda Charakterystyka branży środków smarnych (olejowej) 1 2 Orlen Oil 3 Rola kluczowych kompetencji o charakterze technicznym na rynku środków smarnych 2 2

Podstawowe kierunki zastosowań produktów rafinacji ropy naftowej w UE wg IEA

ŚWIATOWY RYNEK ŚRODKÓW SMARNYCH Źródło: BASF

WŁAŚCIWOŚCI BAZ OLEJOWYCH UŻYWANYCH DO PRODUKCJI ŚRODKÓW SMARNYCH Źródło: BASF

Sieć powiązań w branży olejowej GLOBALNI PRODUCENCI DODATKÓW Afton Lubrizol Oronite Infineum PRODUCENCI ŚRODKÓW SMARNYCH Shell Fuchs Exxon Mobil Statoil Total MOL LukOil Lotos Oil Orlen Oil Paramo Klient WYSPECJALIZOWANI PRODUCENCI DODATKÓW RheinChemie BASF Evonik RohMax Oemeta PRODUCENCI BAZ OLEJOWYCH Orlen Oil Lotos Oil Paramo Neste Nynas SK Lubricants Shell

Agenda Charakterystyka branży środków smarnych (olejowej) 1 2 Orlen Oil 3 Rola kluczowych kompetencji o charakterze technicznym na rynku środków smarnych 7 7

Członek Grupy Kapitałowej PKN ORLEN ORLEN OIL jest spółką strategiczną PKN ORLEN Grupa Kapitałowa ORLEN: silne i efektywne zaplecze dystrybucyjno-logistyczne, zwiększenie udziałów w spółkach strategicznych, finansowanie działalności podstawowej i podnoszenie efektywności. PKN ORLEN SA - udziały bądź akcje w 76 spółkach, z czego: 44 - spółki zależne od PKN ORLEN SA (udział powyżej 50 proc.) 2 - spółki współzależne (udział równy 50 proc.) 4 - spółki stowarzyszone (udział od 20 proc. do 50 proc.) 26 - udziały mniejszościowe w spółkach (poniżej 20 proc.)

ORLEN OIL W SEKTORZE OLEJOWYM Firma rozpoczęła swoją działalność w sierpniu 1998 roku pod nazwą Petro-Oil Sp. z o.o. Od 2 września 2002 funkcjonuje jako ORLEN OIL Sp. z o.o. Firma ORLEN OIL wchodzi w skład Grupy Kapitałowej Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN S.A. Obecna struktura udziałowców przedstawia się następująco:

Sprzedaż środków smarnych w Europie Środkowej wg głównych konkurentów

Oferta dla motoryzacji – 5 najważniejszych kierunków

Oferta dla przemysłu Oleje hydrauliczne oraz koncentraty trudnopalnych cieczy hydraulicznych Oleje przekładniowe przemysłowe Oleje sprężarkowe Oleje maszynowe Oleje energetyczne Oleje technologiczne (Koncentraty emulgujące oraz oleje nieemulgujące do obróbki metali skrawaniem, konserwacyjne, antyadhezyjne, hartownicze, specjalne) Smary plastyczne

Agenda Charakterystyka branży środków smarnych (olejowej) 1 2 Orlen Oil 3 Rola kluczowych kompetencji o charakterze technicznym na rynku środków smarnych 13 13

Co oznacza w praktyce słowo lider? ABY BYĆ LIDEREM RYNKOWYM I SPROSTAĆ MIĘDZYNARODOWEJ KONKURENCJI NALEŻY PODJĄĆ WIELOKIERUNKOWE DZIAŁANIA POZWALAJĄCE NA ZBUDOWANIE ORGANIZACJI WYTWARZAJĄCEJ PRODUKTY GOTOWE O NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI W OCZACH KONKRETNEGO KLIENTA, SPEŁNIAJĄCE WYMAGANIA TECHNICZNE RÓŻNYCH KWALIFIKACJI JAKOŚCIOWYCH (ACEA, OEM’S) I OCHRONY ŚRODOWISKA.

ISTOTNE ELEMENTY SUKCESU ZBUDOWANIE POZYCJI KONKURENCYJNEJ W OPARCIU O KOMPETENCJE TECHNICZNE USTANOWIENIE POZYCJI BADAN I ROZWOJU JAKO KLUCZOWEGO SEGMENTU DZIAŁALNOŚCI FIRMY ZNACZENIE WSPÓŁPRACY Z OŚRODKAMI NAUKOWO –BADAWCZYMI ROZWÓJ WSPÓŁPRACY INTERDYSCYPLINARNEJ ( PRODUCENCI MASZYN I URZĄDZEŃ, UŻYTKOWNICY PRODUKTÓW, ORGANIZACJE TECHNICZNE, OCHRONY ŚRODOWISKA ITD.). POZYSKANIE ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA PROGRAMÓW BADAWCZYCH ( ŹRÓDŁA WŁASNE, PROGRAMY INTERDYSCYPLINARNE, RZĄDOWE)

GRACZE RYNKOWI W SEKTORZE ŚRODKÓW SMARNYCH NA ŚWIECIE WYSTEPUJĄ ZARÓWNO ORGANIZACJE O GLOBALNYM ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA ORAZ SPECJALIZUJĄCE SIĘ W WĄSKICH DZIEDZINACH RYNKOWYCH (NISZE RYNKOWE).

OBSZARY DZIŁALNOŚCI DUŻYCH FIRM PRODUKUJĄCYCH DODATKI DO OLEJÓW – SZEROKI ZAKRES PRODUCENCI PAKIETÓW I DODATKÓW DO PRODUKCJI ŚRODKÓW SMARNYCH – PRZYKŁAD ORGANIZACJI O GLOBALNYM ZASIĘGU DZIAŁANIA Zjawisko pakietyzacji dodatków – rosnące uzależnienie od kilku światowych koncernów. Każda z nw. firm jest mocna w określonej dziedzinie – podział obszarów kompetencyjnych Lubrizol (oleje do silników benzynowych i Diesla, oleje okrętowe, oleje przekładniowe, wielofunkcyjne oleje dla rolnictwa), Afton (oleje do przekładni automatycznych, oleje przekładniowe w motoryzacji i przemyśle), Infineum (oleje do silników benzynowych i Diesla, oleje przekładniowe), Oronite (oleje do silników Diesla dla ciężarówek oraz lokomotyw).

OBSZARY DZIŁALNOŚCI MNIEJSZYCH I ŚREDNICH FIRM PRODUKUJĄCYCH DODATKI DO OLEJÓW – WĄSKI ZAKRES PRZYKŁAD ORGANIZACJI SPECJALIZUJĄCEJ SIĘ W WĄSKICH ZAKRESACH DZIAŁANIA - Oemeta - zbudowała pozycję niezależnego lidera na rynku chłodziw mieszalnych z wodą, od początku swojej działalności firma skupiła się na obróbce metali – 90 lat doświadczenia, obecnie Oemeta prowadzi trzy nowoczesne zespoły laboratoryjne i zaplecze techniczne oraz laboratorium analityczne, dzięki wysoko wyspecjalizowanym badaniom, przeprowadzanym w nowoczesnych laboratoriach, Oemeta wprowadziła na rynek innowacyjne produkty, oferują szeroki wybór chłodziw specjalne dopasowanych do wymagań każdego rodzaju obróbki oraz dodatki kontrolujące i akcesoria pozwalające na pełniejszą obsługę wszystkich aspektów procesu obróbczego. Źródło: Oemeta

Grupy produktów firmy Oemeta NOVAMET® to produkty specjalnie stworzone do wymagających procesów takich jak głębokie wiercenie wymagające szlifowanie oraz obróbka żółtych metali, HYCUT® - grupa produktów do wymagających procesów obróbczych obróbki skrawaniem, szlifowanie itp, Coolants – jednoskładnikowe chłodziwa mieszalne z wodą, ADDI-PROX® – sterujące środki modyfikujące do pielęgnacji i ukierunkowanej zmiany właściwości emulsji roboczej, Produkty specjalne - oleje obróbcze – chłodziwa stosowane jako niemieszane z wodą. Poprzez specjalną addytywność posiadają doskonałe właściwości smarujące i długą trwałość. Źródło: Oemeta

Przykłady zaawansowanych technologii firmy Oemeta HYCUT SE 12/ EP – zapewnia ochronę narzędzi przed zużyciem w bardzo ciężkiej obróbce, takiej jak głębokie wiercenie, gwintowanie, honowanie i szlifowanie CBN, również do trudno obrabialnych materiałów (np. stopy aluminium), NOVAMET® 900 BU - jest chłodziwem wysokiej wydajności o zoptymalizowanej tolerancji materiałowej. Szczególnie wrażliwe materiały, jak metale kolorowe, stopy do obróbki plastycznej aluminium i cynku. Stworzony do przeprowadzenie trudnych procesów obróbczych, UNIMET® 230 BF uniwersalny produkt nie zawierający boru dla standartowej i średniej obróbki. Odpowiedni do obróbki stali i żeliwa. Wysokie właściwości płuczące gwarantują czystość maszyn i obrabianych elementów. Źródło: Oemeta

ROSNĄCE ZNACZENIE WĄSKICH SPECJALIZACJI NA RYNKU ŚRODKÓW SMARNYCH Firmy specjalizujące się w wąskich dziedzinach techniczno-technologicznych zdobywają przewagę konkurencyjną w wybranych przez siebie segmentach rynku środków smarnych – lata doświadczeń, Duże koncerny wykupują firmy specjalizujące się w obszarach, w których są słabe (uzupełnienie luk kompetencyjnych oraz oferty produktowej), przykłady: Ciba (firma chemiczna, producent m.in. dodatków i pakietów do olejów), Cognis (firma chemiczna, m.in. Producent środków smarnych) – wykupione przez koncern chemiczny BASF, Polartech (producent m.in. cieczy obróbczych, dodatków i pakietów do olejów technologicznych) – wykupiony przez jednego z wiodących producentów pakietów jakościowych do olejów smarowych - Afton Chemicals.

ROLA KOMPETENCJI TECHNICZNYCH W BUDOWANIU PRZEWAGI Ukierunkowanie na konkretną działalność – zdobycie przewagi konkurencyjnej poprzez głęboką specjalizacje, Wyposażenie laboratoriów badawczych w urządzenia i sprzęt techniczny – badanie parametrów i własności fizykochemicznych nie dostępnych w standardowych laboratoriach badawczych, Wypracowanie własnych metod badawczych nie dostępnych dla konkurencji, Rozwój wykwalifikowanej kadry inżynierskiej – szybkie rozwiązywanie pojawiających się problemów – utrzymanie ciągłości procesów technologicznych, Pełne zaspokojenie potrzeb klienta – produkty spełniające lub nawet przewyższające jego oczekiwania.

Okresy pomiędzy wymianami oleju ulegają wydłużeniu ROLA BADAŃ I ROZWOJU W TWORZENIU PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ W PRZMYŚLE CHEMICZNYM NA PRZYKŁADZIE ŚRODKÓW SMARNYCH Wzrost znaczenia produktów dedykowanych i metod ich ofertowania klientowi ( serwis techniczny – monitoring jakościowy olejów, wspólne rozwiązywanie problemów występujących w gospodarce smarowniczej klienta), Współcześnie produkowane maszyny przemysłowe są mniejsze, a zarazem o tej samej lub większej mocy niż dotychczas, Oleje pracują w coraz ostrzejszych warunkach, w wyższych temperaturach i obciążeniach, Okresy pomiędzy wymianami oleju ulegają wydłużeniu Powiększa się zakres cech podlegających badaniu i rozbieżności pomiędzy oczekiwanymi wartościami parametrów w zależności od zastosowań.

ROLA BADAŃ I ROZWOJU W TWORZENIU PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ Rozwój olejów dedykowanych kosztem podstawowych, Wdrażaniem produktów przyjaznych dla środowiska (np. o podwyższonej biodegradowalności, z udziałem biobaz), Wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych maszyn i urządzeń wymagających stosowania mniejszych ilości olejów smarowych ale o wyższej jakości.

ROLA WSPÓŁPRACY Z WYŻSZYMI UCZELNIAMI I INSTYTUTAMI BADAWCZYMI Realizacja projektów badawczych w celu kontrolowania zmian i pozyskiwania wiedzy z branż, w których środki smarne znajdują zastosowanie (np. badanie kompatybilności olejów smarowych z biodieslem), Monitoring rynku, Reprezentowanie Orlen Oil w organizacjach branżowych, Intensyfikacja działań w obszarze współpracy z producentami pojazdów i urządzeń.

POZYSKANIE ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA PROGRAMÓW BADAWCZYCH ŹRÓDŁA WŁASNE – dobre do finansowania badań aplikacyjnych, np. nowych produktów lub zastosowań – ograniczenie: konieczność wykazania bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami a korzyściami ekonomicznymi PROGRAMY BRANŻOWE (ATIEL, ACEA, Polski Komitet Normalizacji) – dobre dla ustalania standardów i budowy zaufania klienta w oparciu o nie, także oszczędności kosztów – ograniczenie: konieczność dzielenia się korzyściami z partnerami RZĄDOWE – dobre do współfinansowania badań podstawowych – ograniczenia: trudna dostępność dla dużych firm, duża biurokracja, często brak mysli przewodniej