Pora na inspiracje? - Forum Młodych Bibliotekarzy jako bodziec do działań (opinie po 8 FMB w Olsztynie) Mgr Katarzyna Bikowska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
innowacyjna wielkopolska
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
Nauczyciele o pracy nad projektem europejskim. Miejsce badania: Gimnazjum nr 3 w Tarnobrzegu Termin badania: 15 czerwca 2012 r. Uczestnicy badania: nauczyciele.
Comenius Regio –
Koło Naukowe „Młody Menedżer” jest organizacją studencką z pasją.
Konsumpcja informacji
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Czy e-learning jest popularny wśród dolnośląskich bibliotekarzy ?
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
„STALe przełamując bariery”
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Organizator Rola i zadania dyrektora w tworzeniu nowoczesnej biblioteki szkolnej Z doświadczeń zarządzania SCI w Suchej Beskidzkiej. Ewa Kawończyk.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
ABC e-learningu.
Fundusze unijne dla organizacji pozarządowych w latach Przykłady dobrych praktyk projektowych Opracował:
Imię Nazwisko TYTUŁ PREZENTACJI. Imię Nazwisko TYTUŁ PREZENTACJI Akademia Młodych Noblistów Konferencja Olsztyn Prof. Mirosław Grewiński.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Forum „Równać Szanse”, 27 maja 2010
Czy wiesz…? Czy chcesz…? My Ci podpowiemy! Bezpłatna diagnoza potrzeb Twojej biblioteki i recepta na rozwiązanie większości problemów. Odpowiadaj na zdane.
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
RegioNet – regionalne konfrontacje i praca w Internecie pomiędzy europejskimi szkołami Kryteria analizy materiału badawczego.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
Biblioteka szkolna.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja wspomagania szkół
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
 Projekt systemowy pt. „ Praktyki pedagogiczne gwarantem skutecznego kształcenia przyszłych nauczycieli” jest współfinansowany ze środków europejskich.
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
P ODSUMOWANIE PROJEKTU „G OTOWI DO STARTU … META : PRACA” Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Przasnyszu –
Nauczyciele bibliotekarze 1. Jak często korzystają Państwo z różnych usług biblioteki pedagogicznej?
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
SYNTEZA V OGÓLNOPOLSKIEGO TYGODNIA KARIERY 2013 na podstawie RAPORTU SDSiZ RP ( ) - Anna Wierzchowska-Szymanek.
Misja biblioteki naukowej a współpraca sieci bibliotek medycznych Renata Birska, Ewa Busse-Turczyńska – Biblioteka Główna AM w Lublinie.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych. 1.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Nasz udział w programie „Szkoła z klasą 2.0” rok szkolny 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Glichowie.
DYREKTORZY SZKÓŁ W eTWINNING Warszawa, 18 XI 2011.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Projekt polsko - słowacki NR SK01-KA _2 "Podróże z liczbami" w ramach programu Erasmus+ edukacja szkolna - partnerstwo strategiczne szkół.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
Rozliczenie działań Miejskiej Biblioteki w Mrągowie na rzecz Fundacji ORANGE za rok 2013.
Szkoła Nauczycielem stoi
Przykłady dobrych praktyk
Edytorstwo naukowe.
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Pora na inspiracje? - Forum Młodych Bibliotekarzy jako bodziec do działań (opinie po 8 FMB w Olsztynie) Mgr Katarzyna Bikowska

Wiedza a bibliotek-a/-arz Piąte prawo bibliotekarstwa Ranganathana Merete Sanderhoff  Biblioteka jest żywym, rozwijającym się organizmem (1931)  Sharing is Caring (2014) Wiele dróg służących zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy - od kształcenia instytucjonalnego do samokształcenia…

Motywacja do samokształcenia w bibliotece  Motywacja, to psychologiczny stan przyczyniający się do stopnia w jakim człowiek się w coś angażuje. Obejmuje ona czynniki, które powodują, wytyczają i podtrzymują zachowania ludzkie zmierzające w określonym celu*.  Motywowanie polegać powinno na zachęcaniu do lepszej, efektywniejszej pracy i ciągłego podnoszenia umiejętności. *J. Stoner, R.E Freeman, D.R.Jr. Gilbert, Kierowanie, Warszawa 1999, s. 426

Motywacja do samokształcenia w bibliotece  W przypadku osób zaangażowanych w realizację misji i zadań biblioteki, dla których czynnik finansowy nie odgrywa znaczącej roli w ich aktywności większe znaczenie będą miały:  zaspokojenie potrzeb; osiągnięć (poczucie, że to co, robimy, ma sens), doświadczenia nowej, zróżnicowanej stymulacji, ciekawości, eksploracji, samorealizacji, sukcesu (motywacja instrumentalna oraz autonomiczna),  działania mające na celu wzmocnienie potencjału kompensacyjnego (możliwości zdobywania nowych umiejętności, poszerzania wiedzy). A. Wojtczuk-Turek, Zachowanie innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Warszawa 2012, s silnie wyrażona potrzeba osiągnięćnagrody

Forum jako forma dzielenia się wiedzą  Konferencje, kongresy, zjazdy, seminaria, warsztaty, sympozja czy targi książki stanowią aktywną formę wymiany doświadczeń  Według „Słownika Wyrazów Obcych PWN” jednym ze znaczeń terminu forum jest to spotkanie poświęcone omawianiu spraw z określonej dziedziny; też: grupa ludzi biorących udział w takim spotkaniu  Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego  Ogólnopolskie Forum Bibliotek Pedagogicznych w Krakowie  Forum Nauczycieli Bibliotekarzy Szkolnych  „Forum Bibliotek Medycznych”

8 Forum Młodych Bibliotekarzy w Olsztynie dominika.bibliosfera.net

8 FMB w Olsztynie ( )  ponad 150 bibliotekarzy z całej Polski  2 dni obrad  16 warsztatów i 18 prezentacji  pod hasłem: „Biblioteka – twój czas, Twoje miejsce”  cztery obszary tematyczne:  Czas na Ciebie (umiejętności interpersonalne, twórcze),  Rusz z miejsca! (umiejętności zawodowe),  Czas potrzeb (promocja czytelnictwa, walka ze stereotypami),  Miejsce innowacji (nowe trend, technologie).

8 FMB w Olsztynie

Opis ankiety  przełom czerwca i lipca 2014 roku  Arkusze badawcze wysłano drogą mailową  do 138 zarejestrowanych uczestników 8 FMB, z czego uzyskano 46 maili zwrotnych  podstawą analizy jest 41 odpowiedzi (29,7%)  Kwestionariusz ankiety składał się z 7 pytań, w tym 2 pytania wielokrotnego wyboru, 1 pytanie półotwarte, 2 zawierały propozycje odpowiedzi z wykorzystaniem skali Lickerta.

Wyniki ankiety/ Metryczka: Afiliacja uczestników 8FMB Staż pracy w bibliotece Liczniej reprezentowaną grupą respondentów, biorąc pod uwagę płeć, stanowiły kobiety (80,5%)

Wyniki ankiety

Pyt. 4. Jakie zagadnienia proponowane w programie FMB interesowały Panią/Pana najbardziej?

Wyniki ankiety

Podsumowanie  8 Forum Młodych Bibliotekarzy w Olsztynie:  wpłynęło na integrację środowiska bibliotek i nawiązanie kontaktów towarzyskich,  sprzyjało realizacji ścieżki własnej kariery,  jako skuteczne narzędzie komunikacyjne nadal oddziałuje na jednostki poprzez prezentowanie różnorodnych koncepcji,  dało gotowe scenariusze praktyk udoskonalających codzienny kontakt z książką, użytkownikiem i innymi bibliotekami.

Dziękuję za uwagę pulowerek.pl