Projekt „Dla wszystkich starczy miejsca

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
UNICEF PATRONEM GIMNZAJUM PUBLICZEGO W CYBINCE
Advertisements

Doc. dr hab. Tomasz Niemiec Instytut Matki i Dziecka Warszawa
Dyrektor Regionalnego Ośrodka UNDP w Bratysławie
Sprawiedliwy Handel Jakub Rok Grupa eFTe Warszawa.
Afryka to nie tylko:.
„Wróć bez HIV” Kampania realizowana w latach jest skierowana do osób podróżujących w kraju i za granicę, ma na celu przekonanie jej odbiorców,
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Mała Afrykańska wysepka…
Gospodarka krajów rozwijających się
Równość płci i rozwój ekonomiczny
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci Życie dzieci w Czadzie Uszyj laleczkę i daj dzieciom nadzieję
Warszawa, 19 wrzesień 2008 r. Transition Facility Szkolenia z zakresu monitoringu jakości wody dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
EPIDEMIOLOGIA ZAKAŻEŃ HIV/AIDS
CZYM JEST SZKOŁA GLOBALNA?
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
HIV/AIDS W Polsce i na świecie*
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.

Finansowanie rozwoju gospodarczego
Zbuczyn
Specjalna kolumna w Biuletynie Mam Prawo Rok 2009.
Konferencja „Świat różnorodnych kultur, doświadczeń i możliwości”
Czym jest UNESCO ?.

EDUKACJA Upowszechnienie edukacji wśród dzieci, działanie na rzecz równego dostępu do edukacji dziewczynek i chłopców OCHRONA Ochrona dzieci.
Stan zdrowia, warunki życia i rozwoju dzieci i młodzieży w Polsce
Szkoły dla Afryki program edukacyjny w Angoli
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
ABCzapobieganiaHIV/AIDS Wałbrzych, grudzień 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Działalność ONZ w sferze społeczno-gospodarczej
1.
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
Czym jest zdrowie?.
WSZYSTKIE DZIECI CHCĄ SIĘ UCZYĆ – NIE WSZYSTKIE MOGĄ
POLSKA AKCJA HUMANITARNA
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Raport o Rozwoju Społecznym 2006
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Europejska Karta Społeczna. Karta Praw Podstawowych.
Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci Wszystkie Kolory Świata Uszyj laleczkę i daj dzieciom nadzieję.
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Razem dla praw dziecka.
Europejski Rok na rzecz Rozwoju 2015
Problem wyżywienia ludzi na świecie
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci MALI uczniowie idą do szkoły.
Państwa członkowskie UE
Sytuacja epidemiologiczna Polski na tle Europy i świata implikacje dla profilaktyki Katowice, wrzesień 2004 Anna Marzec-Bogusławska.
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
Tegoroczny Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia 2015) został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) hasłem: „Z POLA NA STÓŁ – UCZYŃ JEDZENIE.
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
ROZWÓJ ZRÓWNOWAŻONY NA PRZYKŁADACH UE I ONZ. PLAN PREZENTACJI 1. Czym jest Zrównoważony Rozwój 2. Geneza pojęcia Zrównoważonego Rozwoju 3. Historia zrównoważonego.
Puchatek obudził się nagle z uczuciem dziwnego przygnębienia
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
WSZYSTKIE KOLORY świata
PLAN PREZENTACJI: Wprowadzenie. Problemy polityczne.
Katarzyna krywańska Agnieszka Kulpaczyńska Anna pysanchyn
Nasz wpływ na kwestie globalne
Prawa człowieka w krajach rozwijających się
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Niedożywienie.
Zapis prezentacji:

Projekt „Dla wszystkich starczy miejsca Projekt „Dla wszystkich starczy miejsca...” Milenijne cele rozwoju wytyczone przez ONZ Prezentacja wykonana w ramach programu Edukacja z Internetem przez uczniów Powiatowego Gimnazjum Sportowo – Językowego w Trzebnicy pod opieką polonistki p. Moniki Komisarczyk

Edukacja rozwojowa „Milenijne Cele Rozwoju nie zostaną osiągnięte przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Cele muszą być osiągnięte poprzez wspólne wysiłki rządów i ludzi” Sekretarz Generalny ONZ w latach 1997- 2006 Kofi Annan

ONZ Organizacja Narodów Zjednoczonych – uniwersalna organizacja międzynarodowa. Utworzona w roku 1945 na postawie Karty Narodów Zjednoczonych, podpisana w 26 VI 1945, podczas konferencji w San Francisco. Jako główny cel działania ONZ określa: utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa, organizowanie współpracy i popieranie rozwoju przyjaznych stosunków między państwami.

Flaga ONZ W 1945 roku przyjęto emblemat złożony z dwóch elementów - przedstawienia wszystkich kontynentów na tle siatki kartograficznej (symbol globalnego charakteru organizacji) oraz wieńca ze stylizowanych gałązek oliwnych, tradycyjnego symbolu pokoju. 7 grudnia 1946 zmieniono orientację mapy tak, aby linię pionową tworzył południk zerowy. Niebieski płat jest kolorem nieba - kolejnym symbolem jedności. Ostateczne przyjęcie w obecnym kształcie nastąpiło 20 października 1947 roku.

Milenijne Cele Rozwoju - zostały przyjęte w Deklaracji Milenijnej przez przywódców 189 państw na szczycie ONZ w 2000 roku. Osiem Milenijnych Celów stanowi zobowiązanie społeczności międzynarodowej do redukcji ubóstwa i głodu, zapewnienia równego statusu kobiet i mężczyzn, poprawy stanu zdrowia, poprawy stanu edukacji, walki z AIDS, ochrony środowiska naturalnego a także zbudowania globalnego partnerstwa między narodami na rzecz rozwoju. Został również jasno określony termin realizacji Celów, przewidziany na 2015 rok.

Milenijne Cele Rozwoju CEL 1: Wyeliminować skrajne ubóstwo i głód CEL 2: Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym CEL 3: Promować równości płci i awans społeczny kobiet CEL 4: Ograniczyć umieralności dzieci CEL 5: Poprawić opiekę zdrowotną nad matkami CEL 6: Ograniczyć rozprzestrzeniania się HIV/AIDS, malarii i innych chorób CEL 7: Zapewnić ochronę środowiska naturalnego CEL 8: Stworzyć globalne partnerskie porozumienie na rzecz rozwoju

Cel 1 : Wyeliminować skrajne ubóstwo i głód

Cel 1 : Wyeliminować skrajne ubóstwo i głód Zobowiązanie 1 : zmniejszyć do 2015 roku o połowę liczbę ludzi, których dochód nie przekracza 1$ dziennie. Zobowiązanie 2 : zmniejszyć do 2015 roku liczbę ludzi, którzy cierpią na głód. FAKTY: - obecnie 1.2 miliarda ludzi żyje za mniej niż 1$ dziennie - na całym świecie jest 800 mln niedożywionych ludzi - połowa mieszkańców Afryki Subsaharyjskiej żyje w skrajnej nędzy Celem jest wydźwignięcie ludzi z biedy poprzez zaspokojenie ich podstawowych potrzeb, takich jak : pożywne jedzenie, ubrania, czysta woda, mieszkanie, opieka zdrowotna czy dostęp do edukacji.

Cel 2: Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym

Cel 2: Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym Zobowiązanie 1: zapewnić do 2015 roku wszystkim chłopcom i dziewczętom możliwość ukończenia pełnego cyklu nauki na poziomie podstawowym. Fakty : - w najbiedniejszych krajach co piąte dziecko nie chodzi do szkoły - 114 milionów dzieci w wieku szkolnym nie chodzi do szkoły. Celem jest umożliwienie wszystkim dzieciom, zarówno chłopcom jak i dziewczętom ukończenia szkoły podstawowej. Obecnie 115 milionów dzieci nie uczęszcza do szkoły podstawowej, z czego trzy piąte to dziewczęta.

Cel 3: Promować równość płci i awans społeczny kobiet

Cel 3: Promować równość płci i awans społeczny kobiet Zobowiązanie 1 : wyeliminować nierówny dostęp płci do pierwszego i drugiego szczebla edukacyjnego do 2005 roku, a na wszystkich szczeblach do 2015 roku Fakty: - na całym świecie ponad 63 mln dziewczynek nie uczęszcza do szkoły podstawowej - średnio kobiety zarabiają o 1/3 mniej niż mężczyźni - na całym świecie jest 575 mln kobiet nieumiejących czytać i pisać W roku 2005 do szkół podstawowych i średnich powinna uczęszczać taka sama liczba dziewczynek i chłopców, a do roku 2015 naukę na studiach powinna kontynuować taka sama liczba kobiet i mężczyzn.

Cel 4 : Ograniczyć umieralność dzieci

Cel 4 : Ograniczyć umieralność dzieci Zobowiązanie 1: zmniejszyć o 2/3 wskaźnik umieralności dzieci w wieku do lat 5 w latach 1990-2015 Fakty: - prawie co roku 11 milionów dzieci, czyli 1200 dzieci co godzinę, umiera na uleczalne choroby. - wydłużenie procesu edukacji matek o jeden rok zmniejsza śmiertelność dzieci o 5-10 procent. Cel 4 dotyczy problemów zdrowotnych, jakim muszą stawić czoło dzieci do piątego roku życia. Dzieci umierają głównie na HIV/AIDS, malarię, biegunkę oraz ostrą niewydolność oddechową. Współczynnik umieralności dzieci poniżej pięciu lat spadł o 15 procent od roku 1990, jednak wciąż pozostaje wysoki w krajach rozwijających się.

Cel 5 : Poprawić opiekę zdrowotną nad matkami

Cel 5 : Poprawić opiekę zdrowotną nad matkami Zobowiązanie 1 : zmniejszyć o 3/4 wskaźnik umieralności matek w latach 1990-2015 Fakty: - w krajach rozwijających się co roku umiera pół miliona kobiet w ciąży, czyli jedna kobieta co minutę - w krajach rozwijających się tylko co druga kobieta w ciąży ma profesjonalną opiekę lekarską Osiągnięcie Celu 5 wymaga rozszerzenia opieki w zakresie zdrowia reprodukcyjnego. Zwiększenie dostępu do edukacji planowania rodziny, a tym samym zmniejszenie liczby ciąż, może przyczynić się do zmniejszenia współczynnika umieralności matek.

Cel 6 :Ograniczyć rozprzestrzenienie się HIV/ AIDS, malarii i innych chorób zakaźnych

Cel 6 :Ograniczyć rozprzestrzenienie się HIV/ AIDS, malarii i innych chorób zakaźnych Zobowiązanie 1: powstrzymać do 2015 roku rozprzestrzenianie się HIV/AIDS i ograniczyć liczbę nowych zakażeń. Zobowiązanie 2: powstrzymać do 2015 roku rozprzestrzenianie się malarii i innych groźnych chorób i ograniczyć liczbę zachorowań. Fakty: - na całym świecie ponad 40 mln ludzi żyje z HIV/AIDS - co minutę 19 osób zakaża się na całym świecie wirusem HIV - w niektórych krajach afrykańskich ponad 30 proc. społeczeństwa jest nosicielem wirusa HIV - epidemia HIV obniżyła średnią wieku w wielu krajach Afryki Subsaharyjskiej do 40 lat

Cel 7: Zapewnić ochronę środowiska naturalnego

Cel 7: Zapewnić ochronę środowiska naturalnego Zobowiązanie 1: uwzględnić zasady zrównoważonego rozwoju krajowych strategiach programach; stosować metody hamujące zubożenie zasobów środowiska naturalnego Zobowiązanie 2: do 2015 roku zmniejszyć o połowę liczbę ludzi pozbawionych stałego dostępu do czystej pitnej wody Zobowiązanie 3: do 2020 roku osiągnąć znaczącą poprawę warunków życia przynajmniej 100 milionów mieszkańców slumsów Fakty : -na całym świecie ponad miliard ludzi nie ma stałego dostępu do wody pitnej - na całym świecie 2,4 miliarda ludzi nie ma dostępu do środków czystości - powierzchnia lasów na całym świecie zmalała w ostatnich dziesięciu latach o  prawie 100 milionów hektarów

Cel 8: Stworzyć globalne partnerskie porozumienie na rzecz rozwoju

Cel 8 :Stworzyć globalne partnerskie porozumienie na rzecz rozwoju Zobowiązanie 1: dopracować system handlowo finansowy, aby był jasny i dostępny dla wszystkich Zobowiązanie 2: zmniejszyć cła na towary eksportowane przez ubogie kraje, zwiększyć skalę redukcji długów poważnie zadłużonych ubogich krajów, umorzyć długi zaciągnięte w ramach oficjalnej pomocy i zwiększyć ją na rzecz rozwoju dla krajów podejmujących walkę z ubóstwem Zobowiązanie 3: wyjść naprzeciw szczególnym potrzebom krajów śródlądowych rozwijających się na małych wyspach Fakty - wysoko rozwinięte państwa przeznaczają na rozwój biedniejszych krajów 68 miliardów dolarów rocznie - kraje wysoko rozwinięte przeznaczają ok. 300 miliardów dolarów rocznie na dotacje dla rolnictwa

Jakie są już efekty? W zakresie edukacji postęp jest widoczny. Na przykład Azja Południowo-Wschodnia zrobiła duży krok w kierunku osiągnięcia Celu, ale wiele regionów pozostaje w tyle, a w niektórych krajach jakość życia ludzi ubogich pogarsza się. Jeżeli utrzyma się obecne tempo, kraje Afryki na południe od Sahary osiągną Cel 1. dopiero w roku 2147! Aby Cele mogły zostać osiągnięte w 2015, biedne kraje muszą poprawić zarządzanie pomocą, a kraje bogate zwiększyć nakłady na pomoc, wzmocnić udział krajów biednych w handlu międzynarodowym oraz zredukować zadłużenie. Aby wywalczyć realizację zobowiązania osiągnięcia Milenijnych Celów Rozwoju do roku 2015, musimy mieć jak największe poparcie. Razem możemy dopilnować, aby rządy dotrzymały obietnicy złożonej swoim obywatelom.

Bibliografia : 1)http://www.polskapomoc.gov.pl 2)http://www.undp.ogr.pl 3)Encyklopedia PWN 4) http://www.un.org.pl/rozwoj/ http://bezkomentarza.eu/archives/4 http://www.pomagamy.pl/niusy/afryka_pomoc_walka_aids_un.htm http://www.eioba.pl/a73353/mysli_chwili_czyli_angola_spisana_na_zywo http://www.imqpoland.pl/srodowisko.htm http://www.un.org.pl/rozwoj/mdg/MDG5_link1.htm http://przygody-krzysia.blog.onet.pl/1,AR3_2007-03_2007-03-01_2007-03-31,index.html http://lo14.wroc.pl/cup/f03f1bd6-7925-458d-a0b9-54d99103bbe3/616.aspx http://www.schenker.pl/11602/pl/main_node_14979_document_6916.html