W stronę osobowego wzrostu A. Maslow C.Rogers

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Nauczyciel jako przywódca edukacyjny
Czym jest model(własnego)-ja?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
O aktywności dorosłych i seniorów
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Prezentacja multimedialna
PRZETWARZANIE POZNAWCZE
SYMBOLICZNY INTERAKCJONIZM
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Uzależnienia a rozwój dziecka
Dobrostan w pracy.
Materializm a idealizm
ŚWIAT LUDZKICH UCZUĆ.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Psychologia w zarządzaniu
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Psychologia w zarządzaniu
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Rozwiązywanie konfliktów
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Kategoria dorosłości w andragogice
Szkoła Promująca Zdrowie
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Podstawy aktywności ruchowej
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Wola sensu i realizacja wartości w dynamice osobowości (Oleś, Wprowadzenie ...) Źródła filozoficzne: Soren Kierkegaard, Martin Heidegger.
Zastosowanie techniki Motywacyjnej Analizy Potencjału Pracowniczego (MAPP) na bazie systemu w wersji MAPP3 Konferencja “Skuteczna rekrutacja – intuicja,
RODZINA.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
PRZEMOC I AGRESJA.
Osobowe traktowanie człowieka stymulatorem zdrowia i rozwoju.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Psychologia rozwoju dziecka
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Programy wspierania rodziny
Proces przewodzenia i kontrolowania
Uogólnione funkcje języka:
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

W stronę osobowego wzrostu A. Maslow C.Rogers Źródła: Perspektywa holistyczna i organizmiczna (K. Goldstein (1940). A. Angyal, 1960). Holizm - Jedność podmiotu i jego otoczenia. Elementy środowiska wewnętrzego i zewnętrznego nabierają znaczenia w relacji z innymi i w stosunku do całości. Organizm jako całość (bez podziału na ciało i psyche) dąży do samoaktualizacji (główny motyw i zasada organizacji) (Goldstein) Tendencje kierunkowe (Angyal): dążenie do autonomii (zachowanie eksploracyjne, rozwój, panowanie nad otoczeniem) Dążenie do homonomii - dążenie do przystosowania, uczestnictwa, przynależności do innych, grupy, systemu.

Główne tezy: · Zdrowy organizm wyposażony jest w naturalne mechanizmy samorozwoju i samoregulacji. ·  Samoaktualizacja i rozwój (nie rozładowanie napięcia) jest silą dynamizującą i ukierunkowującą zachowanie. Wszystkie potrzeby są przejawami wiodącego motywu - realizacji siebie · Organizm należy rozumieć jako system i ujmować całościowo (holizm). Badać intensywnie (nie ekstensywnie) jednostkę jako całość (nie tylko wybrane funkcje). · Pojęcie energii – p o z y t y w n a prożyciowa siła

Poza bezpieczeństwem i zaspokojeniem braku - A. Maslow Motywacja deficytu i wzrostu Samoaktua-lizacji metapotrzeby Własnej wartości i godności Potrzeby podstawowe (motywacja braku) Przynależności i miłości Bezpieczeństwa Potrzeby fizjologiczne

Jak pojmuje się osobowość? a.„Ustrukturalizowany, zorganizowany zbiór pozornie różnych, specyficznych jakości (zachowań, myśli, impulsów, postrzeżeń, itd., o wspólnym mianowniku, tzn. o podobnym znaczeniu dynamicznym, funkcji, celu” (Maslow 1990) b. Proces realizowania potencjału w kierunku stawania się osobą (proces samorealizacji).

Syndrom osobowości Syndromy są efektem stylu spełniania potrzeb (szacunku, bezpieczeństwa), zakotwiczonym w przeszłości i konfrontowanym z bieżącymi problemami. Wchodzące w skład zbioru (syndromu) reakcje mogą różnić się formą i treścią, ale mają to samo znaczenie funkcjonalne. Pełny rozwój osobowości wymaga wyjścia poza motywy deficytu.

Osobowość dojrzała Samoaktualizacja dokonuje się przez realizację wartości istnienia -metawartości (prawda, dobro, piękno, jedność, doskonałość, sprawiedliwość itd.) Metapatologie (egoizm, dezintegracja depresja,) Deprywacja metawartości Kryteria dojrzałości (samorealizacji): Samoakceptacja, spontaniczność, nastawienie zadaniowe, autonomia,doświadczenia mistyczne,poczucie wspólnoty, bliskie, ważne więzi interpersonalne, potrzeba prywatności, tolerancyjność, poczucie humoru,kreatywność, poczucie moralności, etyki (por. Hall, Lindzey, Campbell, 2004),

W poszukiwaniu własnego Ja - C. ROGERS Teza: Człowiek posiada wrodzony, biologiczny program rozwojowy Kluczowe pojęcia: -D o ś w i a d c z e n i e – wszystko co dzieje się wewnątrz organizmu i (choćby potencjalnie) dostępne jest świadomości (symbolizacji). Pamięć przeszłych doświadczeń i ich wpływ na percepcję znaczenia sytuacji. -Całość doświadczenia - pole f e n o m e n o l o g i c z n e -S u b c e p c ja – proces podświadomego spostrzegania doświadczeń. -S a m o a k t u a l i z a c j a Rogers: Narzucone warunki akcep .

Samoaktualizacja Motyw samoaktualizacji organizmu – wrodzony system motywacyjny -System działa za pośrednictwem „wewnętrznego ośrodka oceniającego” (tzw. organizmiczna mądrość), który umożliwia wartościowanie doświadczeń pod kątem ich wartości dla samourzeczywistnienia. Motyw samourzeczywistnienia Ja – aktualizuje się wraz z wyodrębnieniem Ja Warunki konieczne A k c e p t a c j a warunkowa i bezwarunkowa - E m p a t i a - wejście w świat uczuć innego człowieka .

Przejawy działania wewnętrznego programu rozwojowego Otwartość na sygnały sensoryczno-emocjonalne z organizmu. Dążenie do redukcji napięć, zaspakajanie potrzeb, poszukiwanie wrażeń Naturalna tendencja do podejmowania bolesnych (czasem) prób rozwojowych, do eksploracji otoczenia. Realizując tendencje do samoaktualizacji organizmu dziecko wchodzi w relacje z otoczeniem. Doświadczenie to jest wartościowane jako dobre i złe System działa sprawnie w warunkach bezwarunkowej akceptacji

Aktualizacja JA W interakcji z otoczeniem z ogólnej tendencji do samoaktualizacji wyodrębnia się doświadczenie związane z Ja i motyw samoaktualizacji Ja. Jest to tendencja do urzeczywistniania tych aspektów doświadczenia, które dotyczą własnego self. Ja jest podsystemem motywacyjnym ogólnej tendencji do samorealizacji. Składa się nań: ·  Potrzeba uznania w oczach innych – p. a k c e p t a c ji. ·   Potrzeba samoposzanowania s a m o a k c e p t a c j i Potrzeby te mogą rodzić konflikt i skłaniać do realizacji celów sprzecznych z tendencją do samourzeczywistnienia organizmu.

Warunki samorealizacji a niespójność Ja Spójność Ja z doświadczeniem. Niespójność Doświadczenie oceniane zgodnie z organizmicznym procesem wartościowania Doświadczenie oceniane zgodnie z warunkami akceptacji Akceptacja bezwarunkowa Akceptacja przy spełnieniu określonych warunków Potrzeba samoakceptacji Potrzeba akceptacji self Tendencja do samoaktualizacji

Fenomenologiczna koncepcja Ja Pojęcie Ja - zorganizowana spójna całość złożona ze spostrzeganych własności Ja, relacji Ja-Inni i wartości przypisywanych tym spostrzeżeniom. Koncepcja Ja (self concept) - uświadomione doświadczenia na temat siebie. Samoocena - Ja realne a Ja idealne Zaburzone funkcjonowanie - znaczne rozbieżności między: - polem fenomenologicznym a polem świadomości - między doświadczeniem organizmu i warunkami akceptacji - między Ja realnym i Ja idealnym

Osoba funkcjonująca w pełni Otwartość na doświadczenie, zaufanie własnemu organizmowi (własnym doznaniom, uczuciom, intuicji...) Wewnętrzne umiejscowienie wartościowania Stopniowe różnicowanie źródeł wartościowania „Bycie procesem”- stawanie się Przeżywanie w pełni teraźniejszości („tu i teraz”) Hall, Lindzey, Campbell, Teorie.....

Osobowość – droga do autonomii - E. Berne Strukturalny model Ja - zbiór doświadczeń adaptacyjnych w relacjach z osobami znaczącymi (treści skryptu/scenariusza psychologicznego) R2 R1 R2 R2 Scenariusz – system przyzwoleń, zakazów, nakazów rodzicielskch i dziecięcych wczesnych „decyzji” – będących podstawą sposobu spostrzegania rzeczywistości i reagowania na nią. R2 R1 R1 R2 R1 R1 D2 Zakazy – na ogół niewerbalny przekaz blokujący naturalną ekspresję rozwojowych tendencji dziecka Nakazy i programy– wymagania rodziców wobec dziecka (warunkowo uchylające zakazy). „Decyzje” – dziecięce „interpretacje” przekazów (Goulding. M. Goulding R.) R1 D1 Dz1

Funkcjonalny model Ja Funkcjonalny model Ja – ekspresja doświadczeń w postaci myśli, uczuć i odpowiadających im zachowań („stany Ja”) RN RO RN – normy,granice bepieczeństwo (+/-) RO – zaspakajanie potrzeb, wspieranie, kojenie,(+/-) D D - Myślenie i działanie „tu i teraz” oparte na kryterium realizmu, użyteczności. DzS – spontaniczna reaktywność na S, ekspresja wrodzonych potrzeb i emocji Dz S DzPU DzPU – adaptacja przez uleganie, Dz PZ - Adapatacja przez bunt Dz PZ

Kryteria dojrzałości i integracji osobowości 1. Przewaga pozytywnych aspektów funkcjonalnych Ja ( jako wynik podstawowej akceptacji Ja i Innych (Postawa +/+) 2. Harmonijne obsadzenie energią stanów Ja (potencjalna aktywność) 3. Wyraźne, ale elastyczne granice między stanami Ja (brak konfuzji, dostępność, adekwatność). 4. Gotowość do dialogu intrapsychicznego (między stanami Ja) 5. Wolność od ograniczających przekazów skryptowych. 6. Otwarta komunikacja interpersonalna (z wykorzystaniem wszystkich stanów Ja) 7. Zdolność do intymności w relacjach z sobą i z innymi. Berne E. Dzień dobry i co dalej, W co grają ludzie?