Osoba niepełnosprawna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja specjalna w Badenii-Wirtembergii Niemcy
Advertisements

Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Pełnosprawny Student VI
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Zgodnie z definicją sformułowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO): Osoba niepełnosprawna to osoba, u której istotne uszkodzenia i obniżenie sprawności.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Status SP ZOZ, a komercyjne usługi medyczne
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
W Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73
Integracja w kształceniu zawodowym
Przygotowanie do założenia rodziny jako istotny cel kształcenia osób niepełnosprawnych Joanna Pękala.
Pedagogika specjalna dział pedagogiki, którego podmiotem jest człowiek wymagający wsparcia i pomocy w przekraczaniu różnorakich trudności, utrudniających.
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Pedagogika specjalna dział pedagogiki, którego podmiotem jest człowiek wymagający wsparcia i pomocy w przekraczaniu odchyleń od normy, różnorakich trudności,
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Międzyszkolne ośrodki korekcji wad postawy ciała
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Działanie PFRON’u Oddział Świętokrzyski PFRON w Kielcach.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
WYPEŁNIANIE FORMULARZA WNIOSKU O PRZYZNANIE STYPENDIUM SPECJALNEGO DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH (INSTRUKCJA DO ZAŁĄCZNIKA NR 2 DO REGULAMINU USTALANIA WYSOKOŚCI,
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
BEZPIECZNA SZKOŁA – BEZPIECZNY UCZEŃ ZESPÓŁ SZKÓŁ im. OSKARA LANGEGO ul. RATAJA 30, ZAWIERCIE ZADANIE 7 Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów.
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Niepełnosprawność Władysław Sanocki „Człowiek niepełnosprawny jest pełnoprawnym członkiem ludzkiej wspólnoty”. Anna Zygmańska Grażyna Korczak Hanna Gleńska.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Europejski Fundusz Społeczny -
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
WSPARCIE SYSTEMOWE PAŃSTWOWEGO FUNDUSZU REHABILITACJI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH DLA PRACODAWCÓW ZATRUDNIAJĄCYCH OSOBY.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Mój przyjaciel jest inwalidą Bezpieczna Szkoła – Bezpieczny Uczeń Zespół Szkół w Koniuszowej

Osoba niepełnosprawna według WGO to taka osoba, która nie może samodzielnie, częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia indywidualnego i społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia sprawności fizycznej lub psychicznej

Niepełnosprawność to stan występowania pewnych ograniczeń w funkcjonowaniu człowieka. Ograniczenia mogą być spowodowane obniżeniem sprawności funkcji: fizycznych, psychicznych, umysłowych.

Ograniczenia w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka, wynikające z niepełnosprawności, mogą być: całkowite, częściowe, trwałe lub okresowe, wrodzone lub nabyte, ustabilizowane lub progresywne.

Przykładowe rodzaje niepełnosprawności:

Obniżona sprawność intelektualna – upośledzenie umysłowe.

Obniżona sprawność komunikowania się – utrudniony kontakt słowny (zaburzenia mowy – autyzm, jąkanie się).

Obniżona sprawność ruchowa. - to trudność w poruszaniu się.

Obniżona sprawność sensoryczna (zmysłowa) – osoby niewidome, niedowidzące, głuche, niedosłyszące, z zaburzeniami percepcji wzrokowej i słuchowej).

Najważniejsze przepisy prawa dotyczące osób z niepełnosprawnością: Konstytucja RP – art. 30, 32, 68, a szczególnie art. 69, który brzmi: Osobom niepełnosprawnym władze publiczne udzielają, zgodnie z ustawą, pomocy w zabezpieczaniu egzystencji, przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej. Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych Karta Praw Osób Niepełnosprawnych

Stereotyp to przeświadczenie dotyczące różnych zjawisk, powstały w wyniku własnych obserwacji, przejmowania poglądów innych osób, wzorców przekazywanych przez społeczeństwo.

Pomoc osobom niepełnosprawnym powinny być traktowane tak by nie odczuwały znaków swej choroby powinny mieć możliwości uczestnictwa w życiu społecznym i dostępu do różnych usług, jak my powinny mieć dostęp do specjalistycznych usług i świadczeń koniecznych ze względu na ich niepełnosprawność (opieka zdrowotna, możliwości kształcenia, zatrudnienie, odpowiednie możliwości mieszkaniowe i opiekę w miejscu pobytu, bezpieczeństwo finansowe) możliwości korzystania z rekreacji i czasu wolnego.