NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI INNE NAZWY DOTYCZĄCE TEGO SAMEGO ZABURZENIA MOWY: - Dysfazja - Alalia - SPECYFICZNE ZABURZENIA JĘZYKOWE - SLI
Przyczyny Nieprawidłowo funkcjonujący układ nerwowy Zmiany budowy obszar mózgu położonego w części skroniowej Zmiany w metaboliźmie mózgu w obrębie części skroniowej mózgu Dziedziczenie zaburzeń językowych
Konieczna szeroka diagnostyka iloraz inteligencji w normie, słuch w normie budowa narządu artykulacyjnego w normie (język, wargi, podniebienie, zgryz prawidłowy...) brak uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego (padaczka, mózgowe porażenie dziecięce) wykluczony autyzm wczesnodziecięcy
Błędy językowe Mowa agramatyczna ( np. moja tata...mój mama) Zaburzona jest odmiana wyrazów np. …nie ma dlugopis Trudności w wypowiadaniu wyrazów wyrazów Tworzenie neologizmów ( dlaczemu, zarabuje pieniądze, pościeradło..... Podaje nazwę przedmiotu należącą do tej samej grupy znaczeniowej, lub opisuje np. …no ten no ta co się dodaje herbaty (chodzi o cytrynę) lub np. …ta , ta mandarynka (cytryna) Dzieci nie rozumieją żartów bo nie rozumieją poleceń i dłuższych wypowiedzi
Ograniczone rozumienie form gramatycznych i poleceń złożonych (pokaż ołówkiem długopis.., Idź do szafy i wyjmij koszulę a później włóż buty. Problemy w matematyce wynikające z problemów rozumienia poleceń Dziecko wie co chce przekazać ale nie umie tego poprawnie wypowiedzieć Mylenie zaimków, czasów, rodzajów Tworzenie własnych form w wypowiedzi Problemy w nauce i funkcjonowaniu społecznym Może być podwyższony poziom lęku przed grupą rówieśniczą
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI TO NIEPEŁNOSPRAWNOŚC. Trudności w planowaniu i wykonywaniu prawidłowej sekwencji motorycznej, w przypadku mowy ruchy narządu ertykulacyjnego: dzieci długo nie mogą opanować głosek np. sz,ż,cz,dż, r w mowie spontanicznej w wyrazach i w zdaniach. NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI TO NIEPEŁNOSPRAWNOŚC.
opracowała mgr Halina Szopa Konieczna jest terapia logopedyczna od najmłodszych lat - OD 3 ROKU ŻYCIA. Jeżeli dzieci otrzymują orzeczenie do kształcenia specjalnego i uczęszczają do przedszkola lub do szkoły wówczas przysługują im obowiązkowo zajęcia logopedyczne. opracowała mgr Halina Szopa neurologopeda