Tworzenie projektu Paweł Jordan 1
WPROWADZENIE DO PRACY METODĄ PROJEKTÓW DEFINICJE PROJEKTU: “Projekt jest określonym w czasie przedsięwzięciem, podjętym w celu osiągnięcia unikalnego produktu lub usługi” (A Guide to the Project Managment Body of Knowledge - PMBOK Guide, 2000) Projekt jest przedsięwzięciem, które ma początek i koniec. Jest to proces zaplanowany i kontrolowany, ma doprowadzić do pozytywnego skutku i tworzy nową jakość. Projekt zawsze wprowadza zmianę. 2
Cykl Projektu
Myślenie projektowe Identyfikacja potrzeby Wiem jaki jest mój problem Sformułowanie celu Wiem co chcę osiągnąć Identyfikacja projektu Dróg rozwiązania problemu może być wiele, decyduję się na jedną z nich
LOGIKA PROJEKTOWA PROBLEM CEL OGÓLNY CEL BEZPOŚREDNI Cel ogólny nie jest osiągalny przez samo wdrożenie projektu, lecz przez szereg komplementarnych działań. Projekt tylko w części przyczynia się do jego realizacji. Jest realizowany przez wiele celów bezpośrednich. PROBLEM CEL BEZPOŚREDNI Cele, które zostaną zrealizowane przez projekt i dadzą długoterminowe korzyści. To musi być ze sobą spójne !! DZIAŁANIE Przyczynia się do realizacji celów projektu Musi być określone w czasie - harmonogram działań Fizyczny efekt podjętych działań. To jest W Y N I K PRODUKT Korzyść po zakończeniu projektu oraz WARTOŚĆ DODANA REZULTAT 5
Podstawowe elementy projektu Szczegółowa charakterystyka problemu Opis, analiza, diagnoza Cel szczegółowy Metody działania/ zadania Rezultaty Monitoring i ocena Szczegółowy budżet 6
sytuacja trudna, którą chcemy rozwiązać PROBLEM sytuacja trudna, którą chcemy rozwiązać
Jeden projekt obejmuje jedynie jeden problem Jeden projekt obejmuje jedynie jeden problem. Zajmuj się tylko tym fragmentem problemu, na który możesz mieć wpływ. 8
Charakterystyka problemu OPIS Charakterystyka miejscowości (kontekst do opisu problemy, statystyka) Jakiego konkretnego terenu dotyczy problem Ilu i jakich osób dotyczy problem Skąd wiemy, że jest to problem Jakie są przyczyny i skutki problemu Jakie są konkretne objawy problemu, (co konkretnie dzieje się podopiecznemu) Gdzie naprawdę leży problem (nie mogą to być jego objawy ani wskazanie sposobu jego rozwiązania) 9
CEL kluczowe wyznaczniki CEL NIE JEST DZIAŁANIEM JEST PRÓBĄ OKREŚLENIA ZMIANY JAKA MA ZAJŚĆ !! 10
CEL PROJEKTU powinien spełniać kryteria SMART: S – specific numbers – określony liczbowo (ściśle określona ilość odbiorców), M –measurable – wymierny (określony słowami – kluczami: zmniejszenie, zwiększenie... ), A – area specific – określony teren, R – realistic – realność, T – time bound – określony w czasie. Dobrze sformułowany cel odpowiada na pytanie co, gdzie, kiedy, dla kogo zostanie zmienione dzięki realizacji projektu. Cel projektu powinien być zgodny z celami statutowymi organizacji. 11
CEL PROJEKTU Co chcemy zmienić (wyeliminować lub zwiększyć, zmniejszyć) Dla ilu osób jest przeznaczony projekt Dla jakich osób jest przeznaczony Na jakim terenie będzie realizowany W jakim czasie chcemy go zrealizować 12
REZULTATY PROJEKTU Rezultaty: jakie zmiany zajdą w wyniku realizacji projektu w odniesieniu do celów bezpośrednich projektu. Mogą być ilościowe i jakościowe. 13
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ Wykres Gantta: Zadanie Czas realizacji I II III Jednostka czasu: Tydzień/miesiąc/kwartał I II III ... Zadanie 1 : a) działanie1 b) działanie 2 Zadanie 2: a) działanie 1 14
BUDŻET 15
BUDŻET: Planowanie zadaniowe wydatków PRZYKŁADOWY SPOSÓB KALKULACJI WYDATKÓW Rodzaj wydatku cf jedn Ilość jedn. cena Razem Zadanie 1 Przeprowadzenie szkoleń Wynagr tren N dzień 10 1000 10 000 poczęstunek osoba 50 30 1 500 Zakup projektor T szt 1 Zadanie 2 …… 16
Monitoring i ewaluacja
Co to jest ewaluacja? to systematyczne badanie wartości lub zalet jakiegoś obiektu. (grupa 12 organizacji zrzeszonych w Joint Committee, 1981 rok) to określenie wartości polityki, programu lub projektu w odniesieniu do wcześniej zdefiniowanych kryteriów i w oparciu o odpowiednie informacje (Komisja Europejska) 18
Głównym celem ewaluacji jest proces edukacyjny. Dzięki ewaluacji uczymy się jak lepiej planować, wdrażać i oferować społeczeństwu rożne programy publiczne i projekty. Ewaluacja nie ma charakteru oceny czy nadzoru. 19
Podsumowując 20
Najczęściej popełniane błędy podczas tworzenia projektów Chęć osiągnięcia wszystkiego w ramach jednego projektu (NIEREALNE) Niewłaściwe PRZEDSTAWIENIE SPRAWY (niewystarczające uzasadnienie) Nieuwzględnienie w przygotowaniach wszystkich zainteresowanych stron (tzw. interesariuszy) Brak wskazania, jak i na ile projekt pasuje do istniejących strategii, programów, potrzeb odbiorców itd. 21
Dobrze przygotowany projekt Jasny , prosty i łatwy zrozumiały Możliwy do zrealizowania, tzn. realny/wykonalny Oparty na RZECZYWISTYM zrozumieniu potrzeby/problemu Realnie oszacowany Nie jest pracą doktorską 22
PAMIĘTAJ, że ... Projekt musi odpowiadać na zidentyfikowane i udokumentowane potrzeby Projekt musi wskazywać ściśle określoną grupę odbiorców (beneficjent ostateczny) Projekt musi mieć jasno określone, realne cele, sposoby ich realizacji oraz efekty Koszty projektu muszą być powiązane z przedsięwzięciem i być oszacowane na podstawie cen rynkowych 23