czyli jak mówić bez oskarżenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARUNKI PRAWIDŁOWEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
Advertisements

CZTERY ŚWIECE.
Konflikt w negocjacjach
RODZICE W SZKOLE.
Asertywność.
Bądź ostrożny w sieci! Jakub Ślęzak V a.
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Wpływ rozwodu rodziców na psychikę dziecka.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Wychowanie dziecka według Janusza Korczaka
6 kroków do porozumienia
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Licytacja zdań przydatnych doradcy zawodowemu i trenerowi.
komunikacja interpersonalna i społeczna
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
CZTERY ŚWIECE.
Oko w oko z pracownikiem.
Czyli sztuka odmawiania…
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
OCENIANIE SZKOLNEGO UCZENIA SIĘ
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Twoja przyjaźń jest: cennym skarbem....
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
przypadku prześladowania
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach.....
Placówki specjalistyczne świadczące pomoc Szkole, Rodzinie i Uczniowi
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
ASERTYWNOŚĆ Agresja i Uległość.
NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI NASZE RODZINY UKSZTAŁTOWAŁY NAS MY BĘDZIEMY KSZTAŁTOWAĆ NASZE DZIECI JAK MĄDRZE KOCHAĆ.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
KONSTRUKTYWNA KŁÓTNIA.
Rozmowa z trudnym klientem
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
APEL TWOJEGO DZIECKA. NN ie psuj mnie, dając mi wszystko, o co cię proszę. Niektórymi prośbami wystawiam cię jedynie na próbę.  Nie psuj mnie, …wystawiam.
Agresji i przemocy mówię
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Emocje dzieci.
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
SWPS MASTER CLASS Zmiana postaw i zachowań Wykład EMOCJE.
Podstawowe umiejętności pomagania
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
CZY WARTO PRZEBACZAĆ? czyli "urazy chętnie darować“.
Opresyjna i nieopresyjna
Szkolny plan zachowania
Proste sposoby manipulowania ludźmi
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

czyli jak mówić bez oskarżenia Komunikaty typu „ja”

Rodzaje komunikatów Istnieją dwa rodzaje komunikatów: komunikat typu „ty” oraz komunikat typu „ja”. Obydwa służą do wyrażania naszych zastrzeżeń w związku z zachowaniem drugiej osoby. Jednakże ten pierwszy skupia się na zachowaniach drugiej osoby, jest oskarżycielski oraz powoduje ocenianie i etykietowanie partnera.

Komunikat typu „ja” Głównym celem komunikatu „ja” jest mówienie o tym, co nas boli i jakie są nasze uczucia. Dobry komunikat typu „ja” powinien zawierać m. in. nieobwiniający opis zachowania adwersarza a nie jego ocenę, etykietę czy analizę zachowania. (zdarza się, że źle zastosowany komunikat „ja” jest jedynie upustem złości na kogoś np.: jestem ,niezadowolona gdy zachowujesz się jak łobuz. Gniewam się na Ciebie, kiedy tak się zachowujesz. Nie podoba mi się ten bałagan w Twoim pokoju- mylne jest tu „ja” ponieważ w istocie winą obarczone jest w tej wypowiedzi dziecko, które słyszy, że jest złe bo spowodowało złość dorosłego)

Struktura Komunikatu typu JA Komunikat „Ja” składa się z 4 składników: 1 Wyrażanie swoich uczuć i emocji (jestem zły/szczęśliwy/smutny/rozczarowany) 2. Opis faktów do których się odnosimy – opis konkretnego zachowania, które wzbudziło w nas wcześniej wymienione uczucia, bez oceny, bez etykietek, tylko konkrety. 3. Wyrażenie swoich potrzeb – czyli wyjaśnienie co w tej sytuacji spowodowało, że tak się poczuliśmy 4. Przekazanie swoich oczekiwań – czyli zwykła prośba o konkretne zachowanie w przyszłości  

Łatwo te 4 punkty zawrzemy trzymając się prostej konstrukcji zdania: Czuję … (wyrażenie swoich emocji) … Kiedy Ty …. (opis sytuacji oparty na faktach) … Ponieważ … (wyrażenie swojej potrzeby, wyjaśnienie) … Chcę … (oczekiwania na przyszłość)

Stosowanie tego rodzaju komunikatów pozwala uniknąć oskarżania i eskalacji konfliktów. Przechodzimy od oceniania i zrzucania winy na drugą osobę do wyrażania swoich emocji i brania za nie odpowiedzialności. Nie dajemy też przestrzeni na to, by druga osoba broniąc się lub atakując nas powiedziała „nieprawda”. Jeśli mówię, że coś czuję, taki argument staje się absurdalny.

Na początku natraficie na trudności, nie zrażajcie się, ćwiczcie, to się opłaci . Prezentację przygotowała: mgr Małgorzata Paczkowska Pedagog szkolny