Badania oglądalności telewizji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Urządzenia elektroniczne i Internet w domach Polaków
Socjodemograficzny portret osób bezdomnych w województwie pomorskim
Naziemna Telewizja Cyfrowa.
D-Link Technology Trend sprzęt komputerowy i internet w gospodarstwach domowych Wyniki badania.
TVP GORZÓW WIELKOPOLSKI PARTNER W BIZNESIE
Techniki komunikacji prof. Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Klasyfikacja źródeł informacji
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Europejski Instytut Administracji Publicznej
1 / 17 Komercyjne aspekty webcastingu z punktu widzenia nadawcy publicznego Warszawa 8 grudnia 2005 r. Warszawa, 8 grudnia 2005 r.
Ocena zawartości ogólnodostępnych multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej.
badania rynku turystycznego
Wykorzystanie badań marketingowych Istota rynku, jego charakterystyka.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Metody badawcze w socjologii
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Rynek ubezpieczeń w Polsce I kwartał 2008
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
przygotowała mgr Sylwia Zych
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Statystyka szkolna wskaźniki efektywności nauczania
Pedagogika ogólna.
Dlaczego przechodzimy na odbiór cyfrowy? Cyfryzacja naziemnej transmisji sygnału telewizyjnego w Europie to rezultat konferencji, która odbyła się w.
Paweł Wójcik, IQS and QUANT Group
GOSPODARKA OPARTA NA DANYCH
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Copyright 2006 Zentropy Partners Jak zaplanować kampanię z wykorzystaniem wyników badania Megapanel PBI/Gemius? Warszawa, r.
ŚRODKI MASOWEGO PRZEKAZU
EDI NET - badania.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Rynek telewizyjny w 2007 roku Podsumowanie. 2 Widownia telewizyjna.
Metodologia badań wydatków reklamowych
Opracował: Bartłomiej Kędzior kl. II b. Informacje Co trzeba zrobić aby odbierać naziemną telewizję cyfrową Kanały w pakiecie Więcej informacji.
Przewidywanie oglądalności telewizyjnych kampanii reklamowych
„Student jako konsument na rynku multimediów”
GemiusAudience - szansa na Telemetrię w Internecie
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Opinie na temat relacjonowania przez TVP wydarzeń na Ukrainie.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
Podmiot realizujący projekt Sekretariat Krajowej Rady BRD Czas trwania kampanii 21 marca - 6 maja 2010 Kampania społeczna.
Powrót Hibernatusa Reklamy Świat mediów W izolacji od 2000 roku...
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA W TWOIM DOMU
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
1 71. TOUR DE POLOGNE UCI WORLD TOUR. Co roku Tour de Pologne śledzą miliony widzów. W 2014 roku: LICZBA ODBIORCÓW 2 Tour de Pologne UCI World Tour Liczba.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Cyfrowa Moc TVP Rzeszów LISTOPAD Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz.
CYFROWA MOC TELEWIZJI RZESZÓW W lutym nawet Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Soczi i wydarzenia na Ukrainie nie odebrały widzów TVP Rzeszów.
CYFROWA MOC TELEWIZJI RZESZÓW maj Reklama w TVP Rzeszów to maksymalny zysk.
Cyfrowa Moc TVP Rzeszów STYCZEŃ Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz.
CYFROWA MOC TELEWIZJI RZESZÓW marzec Reklama w TVP Rzeszów to maksymalny zysk.
Cyfrowa Moc TVP Rzeszów CAŁY 2014 rok. Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
CYFROWA MOC TELEWIZJI RZESZÓW kwiecień Średnia udziałów SHR% TVP Rzeszów od 01 do 30 kwietnia 2014 roku Pasmo 18:30 – 19:00 Źródło: Nielsen Audience.
Standard pomiaru internetu Polskie Badania Internetu.
■ Podstawowe informacje ■ Badanie prowadzone jest od 1996 roku, ■ Realizowane przez firmę AGB Nielsen Media Research sp. z o.o., ■ Najważniejsi klienci:
CYFROWA MOC STYCZEŃ Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz widowni.
CYFROWA MOC GRUDZIEŃ Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz widowni.
CYFROWA MOC 2015 rok. Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz widowni telewizyjnej.
T YTUŁ Media publiczne w Europie finansowanie i wyniki oglądalności Grudzień 2014.
Systemy dla pojazdów i maszyn Rejestracja: - zużycia paliwa, - lokalizacji, - czasu pracy…
CYFROWA MOC LUTY Badania Nielsen Audience Measurement gwarantują wiarygodność, przejrzystość i niezależność danych. Dają pełny obraz widowni telewizyjnej.
Analiza premierowych audycji adresowanych dla mniejszości ukraińskiej nadawanych w programach mediów publicznych w okresie 23 maja – 6 czerwca 2016r.
Contents 1 Informacje o badaniu 3 2 Wyniki badania 5.
Badania rynku mediów Optymalne dostosowanie mediów do potrzeb odbiorców Wykład VI.
Badanie rynku mediów Wskaźniki
Zapis prezentacji:

Badania oglądalności telewizji

Streszczenie   W mojej pracy chcę przedstawić wyniki badań dotyczące oglądalności telewizji w Polsce. Omówiona jest teoria związana z tematem pracy, a następnie opisane zostały metody, jakie można wykorzystywać w celu zbadania poziomu zainteresowania danym kanałem telewizyjnym wśród widzów. W dalszej części pracy przedstawiłam ranking najpopularniejszych stacji telewizyjnych w obecnym oraz ubiegłym roku

Telewizja jest to jeden z najpopularniejszych z środków masowego przekazu. Pierwsze nadawanie programu telewizyjnego odbyło się w 1932 roku i od tego czasu stała się najpotężniejszym i najbardziej wpływowym ze wszystkich znanych na świecie mediów. Jednocześnie jest ogromną rozrywką dla ludzi. Badania oglądalności są jednym z kluczowych elementów funkcjonowania rynku telewizyjnego – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. To ich wyniki decydują o ramówce poszczególnych stacji. To na ich podstawie prezesi i dyrektorzy programowi decydują o zdjęciu danego programu z anteny lub przeniesieniu go na inny – gorszy lub lepszy – czas antenowy

Odnotowywany co minutę pomiar oglądalności decyduje,  co spada z telewizyjnej ramówki Codziennie rano na biurka szefów stacji telewizyjnych trafiają wydruki z tabelkami. Słupki i wykresy demaskują wszystko: kim są widzowie poszczególnych programów, o której godzinie siadają przed ekranem. Donoszą, że statystyczny Polak spędza przed telewizorem trzy godziny 45 minut dziennie.

Przedmiot i cel badan Metodyka badan Badania rynku to zespół czynności polegających na gromadzeniu informacji o zjawiskach i procesach na rynku, ich przyczynach, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych. Badania mediów - specyficzny rodzaj badań rynkowych, mierzący konsumpcję prasy, radia, telewizji, Internetu, czyli po prostu czytelnictwo poszczególnych pism, słuchalność stacji radiowych, oglądalność programów telewizyjnych itd. Przeprowadzane są najczęściej cyklicznie. Najbardziej spektakularne rezultaty płynące z tego rodzaju badań, to rankingi przedstawiające najchętniej oglądane stacje telewizyjne.

Głównym celem badań, zarówno naukowych jak i tych w sensie potocznym, jest udzielnie odpowiedzi na pytania, które dotychczas pozostawały nieznane. Innymi słowy jest to próba dowiedzenia się czegoś. Celem mojej pracy jest zebranie informacji dotyczących najczęściej oglądanych stacji telewizyjnych w 2014 oraz 2013roku.

Do najczęstszych metod i technik w badaniach medioznawczych zaliczyć możemy m.in.: telemetrię, wywiady, sondaże,obserwacje,analizę zawartości i treści, badania „fokusowe” Telemetria to elektroniczny system pozwalający pozyskiwać i przetwarzać dane (z minutową dokładnością) z panelu gospodarstw domowych wyposażonych w telewizory. Pomiar sygnału telewizyjnego urządzenia elektronicznego podłączone do telewizora pozwalają określić, czy telewizor jest włączony oraz jaki kanał oglądają domownicy.

Telemetria Podstawowym narzędziem badania oglądalności jest telemetr – urządzenie podłączane do sprzętu telewizyjnego, które rejestruje czas włączenia i wyłączenia telewizora oraz identyfikator oglądanej stacji. Nieodłącznym elementem telemetru jest specjalny pilot, który umożliwia widzowi zalogowanie się do systemu telemetrycznego, jak również przekazanie innych – istotnych z punktu widzenia instytucji badawczej – informacji. Dane telemetryczne stanowią podstawę tworzenia ramówki. Dzięki nim można określić, czy program osiąga wystarczające notowania, by go kontynuować, czy jest nadawany we właściwym czasie i czy udało mu się zdobyć stałych widzów. Stacje telewizyjne mogą też na podstawie wyników oglądalności śledzić trendy, wyciągać wnioski i podejmować decyzje programowe. Nie ma możliwości oszustwa, bo urządzenia zamontowane przez OBOP albo AGB Polska przy telewizorach minuta po minucie rejestrują nasze poczynania. - Do telemetrii przywiązuje się dużą wagę, bo jest to wskaźnik zainteresowania poszczególnymi programami. Na pewno telewizję znacznie częściej oglądają osoby starsze, bo mają więcej czasu - wyjaśnia Wojciech Siesicki z Biura Programowego TVP.

Co możemy badać za pomocą telemetrii?: udział w rynku poszczególnych stacji telewizyjnych, oglądalność poszczególnych programów, tworzenie profili demograficznych widzów, ocena efektywności kampanii reklamowych.

Metodologia badań telemetrycznych OBOP centralny komputer TNS OBOP(ośrodek badania opinii publicznej) raz na dobę łączy się z miernikiem zainstalowanym w domu badanego i pobiera dane z poprzedniego dnia, dane o oglądalności są łączone z danymi z monitoringu programowego i reklamowego, w efekcie serwis telemetryczny dostarcza, z dokładnością do jednej minuty, dane o widowni dowolnie definiowanych pasm czasowych dla ponad 200 stacji telewizyjnych, baza danych telemetrycznych zawiera również informacje o czasie emisji i oglądalności programów TV, bloków reklamowych i indywidualnych filmów reklamowych dla kilkunastu stacji telewizyjnych

Z względu na wielkość badanego wycinka rzeczywistości mamy do czynienia z: Badaniami ilościowymi opisującymi rzeczywistość w kategoriach ilościowych. Na ich podstawie można formułować wnioski dotyczące częstości występowania zjawisk, ich natężenia, zależności pomiędzy nimi. Stosowane metody doboru próby pozwalają statystycznie generalizować wyniki owych badań na całą populację. Badaniami jakościowymi, opierającymi się na założeniu, że do badania niektórych problemów lepiej nadają się pogłębione analizy mniejszej liczby przypadków, niż powierzchowne dużej. Nie generalizuje się wyników na całą populację.

3. Studia przypadków ( Badania marketingowe dla oglądalności tv)       3.1  Streszczenie Studium przypadku dotyczy badania oglądalności telewizji na przykładzie czterech najpopularniejszych stacji telewizyjnych. W Polsce oglądalność mierzona jest przez ośrodek badawczy . Z uwagi na metodologię badań wyniki oglądalności są podawane dla każdej minuty. Oznacza to, że oglądalność programu jest średnią z jego minutowych oglądalności.

Nielsen Audience Measurement międzynarodowa firma badawcza  specjalizująca się w telemetrycznych badaniach oglądalności telewizji. dostarcza odbiorcom najwyższej jakości produkt, czerpiąc z najlepszych światowych standardów badawczych, oraz stosując nowatorskie i ciągle rozwijane technologie, stworzyła ona System Siedmiu Kroków stosowany w badaniach telemetrycznych:

Pierwszy krok: Analiza struktury społeczeństwa (tzw Pierwszy krok: Analiza struktury społeczeństwa (tzw. sondaż założycielski - establishment survey). Drugi krok: Wybór grupy rodzin, która pozwoli odtworzyć strukturę demograficzną Polski w mniejszej skali (budowa panelu telemetrycznego). Trzeci krok: Instalacja mierników telemetrycznych, dzięki którym gromadzone są informacje. Czwarty krok: Codzienna transmisja danych od rodzin do komputerowej „biblioteki” AGB Nielsen Media Research. Piąty Krok: Obróbka danych i stworzenie z tysięcy elementów jednej spójnej bazy danych. Szósty Krok: Opisanie sekunda po sekundzie, jakie programy były nadawane przez poszczególne stacje. Siódmy krok: Przekazanie klientom AGB Nielsen Media Research plików, które po umieszczeniu w oprogramowaniu dają pełny obraz widowni telewizyjnej

3.2  Słowa kluczowe telewizja, telemetria, badania, oglądalność ,stacje telewizyjne, media,      

3.3  Opis przypadku W 2013 roku statystyczny Polak poświęcił na oglądanie telewizji dziennie 4 godziny 7 minut, średnio o 4 minuty więcej niż rok wcześniej . Pierwsze miejsce pod względem udziału w rynku zajmował podobnie, jak w poprzednich latach, Program 1 TVP. 13,16% Program TVN 12,53% znalazł się na drugim miejscu z minimalną przewagą nad Polsatem 12,26%. Najniższe udziały w grupie programów uniwersalnych o zasięgu ogólnokrajowym, podobnie jak przed rokiem, osiągnął Program 2 TVP. 10,31%

W I kwartale 2014 roku statystyczny Polak oglądał telewizję przez 4 godziny 45 minut dziennie. Średnia wielkość widowni minutowej całej telewizji wyniosła 7 mln 390 tysięcy. Program I kw. 2014 TVP1 14,07% TVN 1 11,87% Polsat 11,66% TVP2 10,39%

II kwartal 2014 Pierwsze miejsce pod względem udziału w rynku zajmował Program 1 TVP 12,2%. Polsat 11,9% awansował na drugą pozycję z trzeciej a TVN 11,6%, w związku ze znaczną stratą udziałów, spadł na miejsce trzecie z drugiego w I kwartale. Najniższe udziały w grupie czterech głównych programów uniwersalnych w analizowanym okresie osiągnął Program 2 TVP 9,8%.

Raport tygodniowy Dane z okresu 13.10.2014 - 19.10.2014 Pomiar przeprowadzono dla grupy celowej: wszystkie osoby w wieku 4+ (uniwers: 35 567 000, średnia wielkość próby: 4454). Przeciętny Polak w wieku 4+ oglądał telewizję średnio 259 minut dziennie. Polsat 13,96% , TVN 12,94%, TVP1 11.18 % , TVP2 9,20%

Oglądalność czterech największych stacji telewizyjnych w Polsce (TVP1, TVP2, Polsat,TVN) w latach 1998-2012 według AGB Nielsen Media Research

4. Pytania i zadania kontrolne Jakie efekty przynoszą badania telewizyjne? Kto częściej ogląda telewizję kobiety czy mężczyźni? Jaki jest cel badan tewizyjnych ? Czy komercyjne stacje telewizyjne „wyrzucą” z rynku telewizję publiczną?

Bibliografia Frankfort-Nachmias CH., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zyski S-ka, Poznań, 2001, Podgórski A., Metodologia badań socjologicznych : kompendium wiedzy metodologicznej dla studentów, Oficyna Wydawnicza "Branta", Olsztyn 2007, Wimmer R. D. , Dominick J. R., „Mass media. Metody badań”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Karków 2008 (s. 63-93, 249-295) http://www.agbnielsen.pl/2014-10-12,1989.html http://info.wyborcza.biz/szukaj/gospodarka/badań+oglą dalności http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i- operatorow/kontrola-nadawcow/badania-odbioru- programow-radiowych-i-telewizyjnych/rynek- telewizyjny/raporty-kwartalne/

Dziękuję za uwagę Justyna Jaworska